תניא - מפתח ענינים לספר התניא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 2,006: שורה 2,006:


[[קטגוריה:תבניות ספר התניא]]
[[קטגוריה:תבניות ספר התניא]]


== מ ==
== מ ==
:'''מאור:'''
ד ך
:'''מדות:'''
א א (מדות רעות, טובות)
א ג (מוחין ומדות. ז' מדות וג' מוחין)
א ו (כנ"ל)
ב ה (מדת הדין, מדת הרחמים)
ב ו (יחוד הם למעלה)
ד יג (התכללותן)
ד טו (ביאור המדות בנפש האלוקית, השכלית. מדות חצוניות, פנימיות).
עיין ערך חסד וגבורה. תפארת.
:'''מ"ה, (שם):'''
ה ד
:'''מה רב טובך גו':'''
ד יג
:'''מהות, מציאות:'''
ה ד
:'''מוחין:'''
א ב (מוחין תבונה)
א ג (מוחין ומדות. לב ומוחין. חב"ד)
א ו (מוחין ומדות)
א יב (דגדלות. שליט על הלב)
א יז (שליט על הלב)
א ל (כנ"ל)
א לט (נשמות הן מוחין דגדלות)
א נא (מוחין ואיברים. שליט על הלב)
ב ח (מוחין ומדות)
ד טו (כנ"ל)
ד ך (מוחא סתימאה)
ד כח (כנ"ל)
ה ד (מוחין דקטנות, דגדלות)
:'''מוסר:'''
א הקדמה (שמיעת מוסר או קריאה בספרי מוסר)
:'''מוקצה:'''
א מו
ד כג
:'''מושב לצים:'''
ד כג
:'''מזון:'''
א ה (תורה)
ב ה (מזון לנשמה בגן עדן)
:'''מחיצה:'''
א יז (קליפות)
ד יח
:'''מחשבה, דבור ומעשה:'''
א ד (לבושי הנפש)
א ו (כנ"ל)
א ך (מחשבה ודבור)
ב יא (מחשבה ודבור למעלה)
ד יט (אותיות במחשבה ודבור. מחשבה דבור ומעשה שבמחשבה, בי"ע שבמחשבה)
עיין ערך נפש
:'''מחשבות זרות:'''
א כח (העלאת מחשבות זרות. מחשבות זרות בשעת התפלה דוקא)
ג ז
ח ג
:'''מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה:'''
א טז
א מד
:'''מט"ט:'''
א מ
:'''מטעמים:'''
א כז
:'''מטרוניתא:'''
א נב
ד ח
ד כה
ד כו
:'''מיאוס ברע:'''
א י
א יג
א יד
:'''מילה:'''
ד ד (מילה פריעה ערלה. ומלתם גו', ומל ה"א גו')
:'''מים:'''
א ד (תורה)
א י (מ"ן, מ"ד)
א נג (העלאת מ"ן)
ב י (מים עליונים, מים תחתונים)
ד ה (חסד)
ד ח (חסד)
ד יב (מים אש עושה שלום במרומיו)
ד כז (מ"ן, מ"ד)
ה ב (מ"ן)
ה ד (מ"ן)
עיין ערך יסודות.
:'''מיתה, מתים:'''
א יז (רשעים קרואים מתים)
א יט (סטרא אחרא כו')
ג ד (מיתה בידי שמים)
ג ז (רשעים)
ד כח (פרה אדומה מטהרת מטומאת מת)
:'''מלאכים:'''
א ו (מלאכים וישראל)
א לט (בחינות במלאכים. מדורם. נקראים בהמות וחיות. מלאכים וצדיקים. מיכאל וגבריאל)
א מ (מקומם)
א מח (בעלי גבול)
א מט (מלאכים ונשמות)
ג ד (כנ"ל. נקראים אלקים)
ד יב (עושה שלום כו' מיכאל גבריאל כו')
ד ך (שכלים נבדלים. נשמות וגופי המלאכים. ניזונים מהקרבנות)
ד כג (מלאך הנמצא במעמד י' מישראל כו')
ד כה (נקראים בשם ה')
ה ג (נבראים על ידי תורה כו'. ביצירה בריאה כו')
ה ד (מלאכים ונשמות. נקראים ה'. עבודתם רק הסתלקות)
עיין ערך מט"ט

גרסה מ־05:44, 26 באוגוסט 2018

נערך על ידי הרבי.

מפתח ענינים

על סדר הא"ב

אות הראשונה מציינת את החלק. האותיות הבאות אחר זה - הפרק או הסימן (או הפיסקא בקונטרס אחרון).

ח"א: ספר של בינונים. הקדמה ונ"ג פרקים.

ח"ב: שער היחוד והאמונה, הקדמה וי"ב פרקים.

ח"ג: אגרת התשובה י"ב פרקים.

ח"ד: אגרת הקדש, לב סימנים.

ח"ה: קונטרס אחרון ואגרת הקודש, ט' סימנים.

א

אב, חכמה:

א ג (אבא ואמא. חכמה ובינה)
א ח (חכמת אומות העולם)
א יח (חכמה שבנפש. חכמה שבאצילות. החכמה תחי' בעליה. כח מה)
א יט (חכמה שבנפש. כח מה)
א לה (מדריגת החכמה)
א מג (איזהו חכם הרואה כו')
א נג (בחכמה יסד ארץ אבא כו')
ב ח (חכמה נקרא ראשית)
ב ט (חכמה למעלה בחכמה עשית)
ד ה (אבא יסד ברתא. נקודה בהיכלא. חכמה ובינה י' ה')
ד יד (עיניים הארת החכמה, בחכמה יסד ארץ)
ד יט (אחוריים דחכמה)
ד כו (יסוד אבא המלובש בז"א. בחכמה אתברירו)
ד כח (בחכמה אתברירו. אבא יונק ממזל הח')
ד כט (אבא ואמא. תורה שבכתב שבעל פה)
ה ה (בחכמה אתברירו. באור אין סוף שבה)
עיין ערך בן

אבות, האבות הן הן המרכבה:

א יח
א כג
א לד
א לט
א מו
ד כה

אביי:

א א

אבן:

[ב א]
[ב ז]

אברהם:

א לב
א מה
א מו
א מז
א מט
ד ב
ד ה
ד יג
ד טו
ד כא
ד כו
[ה ז]


אברים:

א כג (מצות)
א נא (מוח ואברים)
ד לא (לב ואברים שכינה ונשמות ישראל)

אדם:

א הקדמה (אין דיעותיהם שוות)
א יד (כל אחד יכול להיות בינוני)
א כז (מקדש עצמו מעט כו')
ד יא (בריאתו בשביל לנסותו)
ד יב (עולם קטן שינוים בו)
ד כה (אשר שלט האדם באדם לרע לו)
עיין ערך מצות, תכלית

א"ק:

[ב ט]
ד ך
[ה ד]

אדה"ר:

א ב
[ב יא]
ד ז
ד יב
ד כה
ד כו
[ה ב]

אד' (שם):

[ב ז]

אהבה:

א ג
א ד (שרש למצות עשה)
א ז (תשובה מאהבה רבה)
א ט (אהבה רבה אהבה תתתאה)
א יג (אהבה שבבינוני)
א יד (אהבה תתאה)
א טו (אהבה מסותרת)
א טז (כנ"ל)
א יז (אהבה דלעשותו)
א יח (אהבה מסותרת)
א יט (פירוש שם אהבה מסותרת)
א מ (תכלית האהבה אהב"ת)
א מא (בחינות באהבה)
א מג (בחינות באהבה אהבה ויראה)
א מד (בחינות באהבה)
א מו (אהבה דכמים הפנים לפנים)
א מט (דוחקת הבשר. אה"ע)
א ן (בחינות באהבה)
[ב הקדמה (אהבה דלעשותה. בחינות באהבה)]
[ג ט (אהבה למען חייך)]
ד ד כנ"ל
ד טו (אהבה דלמעלה, דאברהם)
ד יח (אהבה תתאה אההבה מסותרת, אהבה ויראה)
ד כז (המשכת רוחנית על ידי אהבה רבה)
ה ח (מצוה ראשונה. שרש למצות עשה, גילוי האהבה הוא בירור ניצוצות)
עיין ערך דחילו ורחימו ואהבת

אכילה:

ד כו (דחול דשבת)

א-ל (שם):

ד ז

אל תדין את חברך כו':

א ל

אלקים:

א כב (אלהים אחרים אלקא דאלקיא)
א כד (אלקא דאלקיא)
א מו (אלקיכם אלקי אברהם כו')
א מז (כנ"ל)
א מט (כנ"ל)
ב ו (גבורה. הטבע. ה' אלקים)
ג ד (מלאכים נקראים אלקים. ה' אלקים)
ד יא (אלהים אחרים - תאות הגוף)
ד כד (אלהים אחרים)
ד כה (אלהים אחרים. אלקא דאלקיא)

אלו ואלו דא"ח:

א הקדמה

אלי':

א א
א ח
א מד
ב ו
ב י (ב' פעמים)
ד כו

אלמנות חיות:

א טז

אלעזר בן דורדיא:

א מג

אלעזר, רבי אלעזר בן עזריה:

ג ב

אם אין חכמה אין יראה אם כו':

א כג
א מג

אם רץ לבך שוב לאחד:

א ן

אם תבקשנה ככסף גו':

א מב

אמה:

ד כו

אמונה:

א יח
א יט
א לג
א מב
ד א
ד יא
ד כה

אמות:

א ג (ג' אמות וז' כפולות)

אמת:

א יג
ד ו

אני הוי' לא שניתי:

א ך
ב ז
ד ו

אסף:

א מו

אף על גב ראיהו לא חזי כו':

א כג
א כד

אפיקורס:

א לב

אפר:

ד טו

אפרוחים:

א מ
ג ט

ארור:

א הקדמה (ארור בו קללה כו')

א"א:

א מא (רצון העליון)
ד ך
עיין ערך כתר

ארץ:

א לג (א אומות העולם)
א נג (בחכמה יסד ארץ)
ד ח (ארץ החיים)
ד יד (תמיד עיני ה' אלקיך גו'. ארץ החיים. בחכמה יסד ארץ)
ד כה (ארץ אומות העולם)
עיין ערך צדקה

אש:

א יט
ד יב (אש מים חסד וגבורה)
ד לב
עיין ערך יסודות

אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו:

א מ

אשת חיל עטרת בעלה:

ד כט

אתדבקות רוחא ברוחא:

עיין ערך נשיקין

אתה:

ב ב (א - ת ה)

אתכפיא, אתהפכא:

א כז

אתערותא דלעילא אתערותא דלתתא:

ד ד
ד ה
ד ו
ד יב
ד יז
ד כא
ד לב
ה ז

אתרוג:

ה ד

ב

בבל: ד ד
בגד: עיי"ע לבוש

בהמה:

א לט (מלאכים)

א מו (בהמות הייתי עמך. בהמה רבה)

בוצד"ק:

ב ד

בחירה:

א יד

א לט (אינה במלאכים)

בטול:

א כא (בטול כל הבריאה)

ב ג (כנ"ל)

ב ו (כנ"ל)

בטחון:

ג יא (בטחון בסליחה)

ד יג (בעלי בטחון חוסים בימינך)

בינה:

א יג (מקור הגבורה)

א מד (בינה לבא)

ג ח (בן י')

ג ט (תשובה עילאה)

ד ה (עולם הבא. בינה לבא)

ד כט (עולם הבא)

עיי"ע אב. חב"ד

בינוני:

א א

א יב

א יג

א יד

א טו (עובד ואשר לא עבדו)

א כז

א כט

א לה

א לז

א מא (הכנת לשמה בבינוני)

א נג

בית שמאי, בית הלל:

ג ב (בית שמאי)

ד יג (קולי בית שמאי חומרי בית הלל)

בלעם:

א כד

במקום שבעלי תשובה כו':

א ז

ב"ן (שם):

א מו

ב ז

ה ב

בן:

א ב (נשמות ישראל המשכת הבל ממוח האב)

א י (כברא דאשתדל בתר או"א)

א ם

ב ה (אפרוח)

א מא (בן, עבד)

א מד (אהבתו לאב)

בן דוד:

ד י

ד כב

עיי"ע משיח

בן מלך:

א כט

א לא

בני עלי':

א י

בעלי עסקים:

א כו

ד א

בריאה:

דך (יש מאין נקרא בריאה)

עיי"ע עולמות

בריות:

א לב

בריח התיכון:

א יג

בריחה: אלא

ברכה:

א הקדמה (ברכת חכם הרזים)

א מא (ברכות השחר)

א מט (ברכות קריאת שמע)

ג יא (ספק ברכות להקל. סלח לנו. גואל ישראל. השיבנו)

ברק:

ד טו

בת:

ד יב (הנשמה נקראת בת כהן)

עיי"ע אב

בתחלה עלה במחשבה לברוא כו' מדת הרחמים:

ב ה

ג

גאולה:

א לז (צדקה מקרבת הגאולה)

ד י (אין נגאלין אלא בצדקה)

גבורה:

עיי"ע בינה. דין. חו"ג.

גבעונים:

ג יא

גדול:

ב ד (חסד)

ד ג (חשבון ג)

גוף:

עיי"ע נפש

גורל:

ד ז

גזרת הכתוב:

א כד

ג ט

א מא

גידולי גידולין:

ד כז

גיהנם:

א ח (גיהנם של שלג)

ג יב (יסורי עולם הזה וגיהנם)

ד כז (אויר גיהנם)

גילוי ראש:

א לה

גימטריאות:

ב א

גלגול:

א לט

ד ז

ד יט

ד כט

גלגל:

א יט (גלגל הירח)

ב ו (גלגלים)

ג יב (גלגל השמש)

ד כה (גלגלים)

גלגלתא:

ד ך

גלות:

א יז

א לז

א לט

א מה

ג ו

ד ד

ד יח

ד כה (גלות וגאולה שלמה)

ד כו

ה ז

גמליאל, ר"ג:

א לה

גן עדן:

א לט (גן עדן העליון. עמוד שבין גן עדן העליון וגן עדן התחתון)

א מא (עסק הנשמות בגן עדן)

ב ה (ההשגה בגן עדן)

ד ה (כנ"ל)

ד יז (גן עדן ותחית המתים)

ד כז (גן עדן העליון גן עדן התחתון. אויר גן עדן)

ד כט (לבושים בגן עדן העליון בגן עדן התחתון)

עיי"ע עדן

גסות הרוח:

א כב (שקולה כעבודה זרה)

גשמי, רוחני:

ד ך (גשמי מרוחני הוא יש מאין)

ד

דבור:

א ח (דברים בטלים. דבורים אסורים)

א כא (דבור למטה, למעלה)

א כה (דברים בטלים)

ב ב (למעלה)

ב יא (מחשבה ודבור למעלה)

ד ה (אין התינוק יכול לדבר אף שמבין הכל)

ד כה (דבור העליון, התחתון)

עיי"ע אב. מחדו"מ.

דבר שבקדושה אינו נעקר לגמרי ממקומו:

ד כז

דברי סופרים:

א א

ד כג

דוד:

א לב

ג ז

ג יא

ד ה

ד ט

ד יג

ד טו

ד כה

ה ו

דצח"ם:

א ו (האסורים)

א ז (המותרים)

א לח (חלוק בחיות שבדצח"ם. כנגד ד' אותיות שם ה'. דצח"ם בקיום תומ"צ)

ב א (גם בדומם יש נפש)

ד ך (מדבר ניזון מדצ"ח)

ד כה (גם בדומם יש נפש)

ה ד (אדם חי מדצ"ח)

דו"ר:

א טז (שבהתגלות. שבתבונות כו'. שכלים, טבעים. גדפין)

א יט (דחילו הנכלל ברחימו)

א לח (כנ"ל. טבעים, שכלים)

א לט (דמלאכים. טבעים, שכלים. בלא דחילו ורחימו לא פרחא כו'. אם בלא דחילו ורחימו לא פרחא כו'. גדפין)

א מד (טבעים. רעותא דליבא. מקומם)

ד ו (מהתבוננות. במתנה)

ה א (טבעים, שכלים. בלא דו"ר כו'. קדם ה' דוקא)

ה ד (טבעים, שכלים)

דיוקן:

ה א

ה ה

דין:

א לא (אין הדינים נמתקים אלא בשרשם)

ד כב (יתמתקו הגבורות בשרשן)

עיי"ע בתחלה. חו"ג.

דיקנא:

ב ט

ד ך

דניאל:

א כד

דעת:

א ג

א שב

א מג

א מו

ד טו

דרך:

ד יז (צדקה)

עיי"ע אורחא

ה

הבל:

א ה (הבל הדבור נעשה אור מקיף)

ב יא (הבל העליון)

ג ד (הבל הדיבור. נפיחה)

ג ה (הבל העליון)

ד ה (הבל הדבור. ז' הבלים)

ה ג (הבל תינוקות של בית רבן)

הוא המדע והוא כו':

א ב

א ד

א כג

א מב

א מח

ב ז

ב ט

עיי"ע ידיעה.

הוכחה:

א לב

הונא, רב הונא:

ג ב

הוצאת שז"ל:

א ז (שז"ל וביאות אסורות)

א כט

א מב

ג א

ג ג

ג ט

הוראת שעה:

א מג

היכלות:

א לט (היכלות ועשר ספירות)

א מ (כנ"ל)

א נב (היכל קדש הקדשים)

ג ו (היכלות הסטרא אחרא)

ד ה

ד יב (היכלות עליונים, תחתונים)

ד ך (היכלות דאצילות)

ה א (היכל וגוף אדם העליון)

ה ג

ה ה (היכל הקליפות)

היסח הדעת:

ד ד

היתר:

עיי"ע אומות העולם.

הלבשה:

א מח (ה. מקיף)

הליכה:

ב הקדמה (בין מדריגה למדריגה נפילה)

הלכות:

א ה (חכמה ורצון העליון)

א כג (כנ"ל)

ד כו (גודל בירור הלכה)

ד כט (תנא כל השונה הלכות כו')

ה ד (הלכות ודחילו ורחימו. הלכות ונשמות)

ה ה (פרטי הלכות דלא שכיחי)

הלל:

א כט א לב (ב' פעמים)

המנונא, ר' המנונא:

א א

הנסתרות גו' והנגלות גו':

א הקדמה (דחילו ורחימו ותורה)

א מד (דחילו ורחימו ותורה ומצות)

הרגל:

א יד

א טו

א לט

א מב

א מד

הרהור, הרהורים:

א יא (הרהור עבירה)

א יב (כנ"ל)

א כז (הרהור שטות)

א כח (הרהור תאות כו')

א לז (לאו כדבור דמי)

א לח (כנ"ל)

א נג (כנ"ל)

ד כה (אינו יוצא בה)

ד כט (כנ"ל)

ה א (פעולת ההרהור)

ה ב (הרהור לא עביד מידי)

השגה:

ב ט (מקומה)

ד יט (השגה נבואה)

השגחה פרטית:

א מג

ב ב

ב ז

ד כה

השפעה:

ד טו (אופן ההשפעה)

ד יט (יורדים נהי"ם)

השקט:

ד יב

השראה:

ד כג (השראה קביעות שכר)

השתחואה:

א לט (השתחואה שבשמונה עשרה)

א מב (כנ"ל. השתחואת צבא השמים)

התבוננות, עניני התבוננות:

א ג

א יד

א טז

א כג

א כה

א כט

א לא

א לג

א מא

א מב

א מג

א מו

א מח

ב הקדמה

ג ז

ג יא

ד ו

ד יח

ד כה

התהות:

ב א (על ידי האותיות. צריך להיות תמיד)

ד כה (צריך להיות תמיד)

התכללות:

עיי"ע יחוד.

התלבשות, מעבר:

ה ד

התקשרות:

ד טו (יסוד)

ד כז (התקשרות להצדיק)

ו

ואהבת:

א מג (בגימטריא ב' פעמים אור).

ואהבת לרעך כמוך:

א לב

ואני בער גו' הייתי עמך:

א מו

ואנכי עפר ואפר:

ד טו

ואתה מחי' גו' אל תקרי מחי' אלא מהוה:

ב ב

וידעת היום גו' אין עוד:

ב א

ב ו

ויהי נועם גו' ידינו כוננהו:

ד כג

וישק יעקב גו' ויבך:

א מה

ונוצר:

ד כח (אותיות רצון)

ב ז


ז

זהב, כסף:

א מד (כמעלת הזהב על הכסף)

א ן (כנ"ל)

זהר, ספר הזהר:

ד כו (ביה יפקון מן גלותא)

זונה:

א ט (משל הזונה)

א כז (ולא תתורו גו' זונים)

א כט (משל הזונה)

זיו:

א ד

עיין ערך שמש

זיוג:

ד טו (טעם שהמשילו לזיוג)

ד ך (זיוג זו"ן)

ד כה (זיוג זו"ן דקליפות הרוחנים)

ה ב (זיוג העליון על ידי מעשים טובים)

עיין ערך נשיקין

זמן, מקום:

ב ז (במלכות)

זרח בחשך גו' ורחום וצדיק:

ד ח

זריזות:

ד כא

זריעה:

ד ו (זורע צדקה שכר אמת)

ד ח (זורע צדקות)

ה ד

ח

חבוט הקבר:

א ז

א ח

חבוק:

א ד

א מה

א מו

חביון עוזו:

א כו

ד כד

חבל:

ג ה

ג ו

חבקוק:

א לג

חגרה בעוז גו' טעמה גו':

ד א

חולי:

ד לא

חומר, צורה:

א מ (המלאכים הם בעלי חומר צורה)

ד ה (חומר צורת האותיות)

חוש המישוש:

ב ט

חותם המתהפך:

ד ך

חטא:

עיין ערך עבירה. פגם. שגגה.

חי':

ד טו

ה ד

חיות:

א לט (חיות טבעים. שכלים מלאכים).

חייא, ר' חייא:

א י

חיים:

ד טז

חייך קודמין כו':

ד כז (שבק חיים לכל חי. חיי הצדיק אמונה ואהבה ויראה)

ה ד (חיי שעה, עולם)

עיין ערך מיתה.

חילופים ותמורות:

ב א

ב ז

חינוך, מצות חינוך:

ב הקדמה

חכמה:

עיין ערך אב.

חב"ד

א ב

א ג

ד טו

עיין ערך אב. דעת. מוחין.

חלום:

א כט

חלק:

ד ז

חמץ:

א מו

חנוך לנער ע"פ גו':

ב הקדמה

חנני' בן עזור:

ג ד

חו"ג:

א לא (גבורות דקדושה)

א ם (המתקת הגבורות בחסד)

א מא (כנ"ל)

ב ד (הגדול הגבור)

ב ה (ימין שמאל)

ב ו (גבורה הכלולה בחסד)

ד ב (חסד דאברהם, דישמעאל)

ד ח (חסד או גבורה כפי האתערותא דלתתא)

ד י (אית חסד ואית חסד. חסד וגבורה בתורה ומצות. חס' דלית. חסד עולם רב חסד. חסדי ה')

ד יב (מים אש. מיכאל גבריאל. עושה שלום גו'. המתקת הגבורה בחסד על ידי התפארת. החסד גובר על הגבורה)

ד יג (בנשמות. בעבודה. אית חסד ואית חסד).

חסדי ה' כי לא תמנו:

ד י

חסיד:

א י

חקל תפוחין קדישין:

ד כז

חשבון:

א כט (מארי דחושבנא)

ב ז (מורה על מיעוט האור)

ג ז (מארי דחושבנא)

ד ל (מקום החשבון. חשבון גדול)

חשך:

א כט (קליפות)

ד ח (גוף. יגי' חשכי. זרח בחשך גו')

חשוכא לנהורא ומרירו למיתקא:

א י

א כז

א מט

א נג

ט

טבע:

א טו

א יט

א כב (טבע אלקי)

ב ד (טבע הטוב להיטיב)

ב ו (אלקים בגימטריא הטבע)

עיין ערך אהבה. הרגל.

טוב, טוב ורע:

א א (עץ הדעת טוב ורע)

א ט (רע נהפך לטוב)

א י

א יא

א יד (טוב תורה)

א כו (טובה שאינה נגלית)

ב ד (טבע הטוב להיטיב)

ד יא (אין רע יורד מלמעלה. טובה שאינה נגלית)

ד יב (תערובת טוב ורע על ידי חטא אדם הראשון)

ד כב (טובה שאינה נגלית)

טורי דפרודא:

א כב

א לג

טיפה:

א ב

ד טו

ד כט

ה ד

טל:

א לו

ב ה

ד יז

ד כח

טמטום:

א כט (טמטום הלב)

טמירא דכל טמירין:

ד יג

טעמים:

ד יט (טעמי מצות לא נתגלו)

ד כו (טעמי הלכות)

י

יגיעה:

א ל (יגיעת נפש ויגיעת בשר)

א מ (כנ"ל)

ד יח (יגיעה ביראה)

ידיעה:

א מב (ידיעה למעלה)

א מח (כנ"ל)

ב ז (כנ"ל)

ד ך (מלמעלה למטה, מלמטה למעלה)

עיין ערך דעת. הוא היודע.

י"ה (שם):

א כו

יהודא:

א ח (רבינו הקדוש)

א ל (כנ"ל. יהודא חייטא)

ד כו (רב יהודה. רבינו הקדוש)

הוי':

א מ

ב ד

ב ו

ה' הוא האלקים:

ב ז (שילוב ה' ואד')

ג ד (ה' אלקים. ה' וקוצו של י'. עשר ספירות ורצון העליון בנפש)

ג ז (קרבן לה'. זבחי אלקים. כל הפוגם באות יו"ד כו')

ד יב (סתם ה' בתפארת)

יהושע:

א הקדמה (יהושע)

ג ב (רבי יהושע)

יוחנן, רבי יוחנן בן זכאי:

א מא

א מב

יום:

ה ד (ההארה ביום טוב)

עיין ערך משיח

יוסף:

א יב

יחוד:

א ה (שעל ידי ידיעת התורה)

א כג (כנ"ל)

א כה (שעל ידי תורה ומצות למעלה נצחי)

א לה (שעל ידי תורה ומצות)

א מ (יחוד העליון מקומו)

א מא (יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה. יחוד נפשו. לשם יחוד כו'. יחוד העליון מקומו)

א מו (יחוד הנפש על ידי תורה ומצות)

ב ו (יחוד המצות למעלה)

ב י (יחוד הספירות במהותו ועצמותו)

ד ג (יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה)

עיין ערך אחד. זווג נשיקין.

יחודא עילאה יחודא תתאה:

ב ז

יין:

ג ב (על סתם יינם ע"ג תעניות)

ימין, שמאל:

ב ה (למעלה)

ד יג (בעבודה)

ד לב (כל הגוף נכלל בימין)

ינוקא:

א לה

א נא

א נג

יסודות, ד' יסודות:

א א

א ג (האש, המים)

א ז (המים)

א ח (הרוח)

א ט (המים)

א יט (האש)

א כה (העפר)

ד טו (ד' יסודות)

ד ך (העפר)

יסורים:

א כו (השמחים ביסורים עליהם כו')

ג א (יסורים ממרקין)

ג יב (טעם לשמחה ביסורים. יסורים דעולם הזה, דגיהינם)

ד יא (אין רע יורד מלמעלה)

ד כב (יפשפש במעשיו)

יעקב:

א יג

א לב

א מה

ג ה

ג ו

ד ב

ד ו

ד ז

ד כז

ה ז

יפה שעה אחת בתורה ומעשים טובים בעולם הזה כו':

א ד

יצחק:

א מו

ד יג

יציאת מצרים:

א לא

א מז

יצר הרע:

א ז (יצר לדברים האסורים, המותרים)

עיין ערך לעולם ירגיז.

יראה:

א ג (הרוממות)

א ד (שרש מצות לא תעשה)

א כג (יראה גדולה בעסקו בתורה. אם אין חכמה כו'.

א ם (בחינת בינה)

א מא (כנ"ל)

א מב

א מב (אטו יראה מילתא זוטרתי היא אין כו')

א מג (יראה עילאה יראה תתתא. קטנות וגדלות ביראה. אם אין יראה אין חכמה אם אין חכמה אין יראה. אהבה ויראה)

ד יח (יראת הרוממות)

עיין ערך אהבה. דחילו ורחימו.

ירושה:

א לג

ירמי', ר' י: הה
יש:

ד ך (ראשית היש. התהותו יש מאין)

ב ב (יש מאין צריך להיות תמיד)

ב ד

ד ך

ד כה (צריך להיות תמיד)

עיין ערך בריאה

ישועה:

ד ג

ד ח

ישמעאל:

א יא (רבי ישמעאל)

ד ב (חסד דאברהם, דישמעאל)

ישראל:

א יט (קרוים אדם)

א לז (עולם וישראל)

ג ו (חיותם בזמן הבית בזמן הגלות)

עיין ערך אומות העולם. נפש.

יתוש קדמך:

א כד

כ

כהן:

א ז (כהן לוי)

ד יח (כהני ברעותא דלבא)

כוכב:

ד כז (שמש מאיר לס' רבוא כוכבים)

כונה:

א לח (מצוה וכונה ד' מדריגות)

א מ (מצוה וכונה)

א מא (כונת עסק התורה ומצות)

ד כט (מעלת הכונה)

ה ג (כונת התורה התפלה)

כח:

א לו (תורה)

ב ב (הפועל בנפעל)

כי גו' ביו"ד נברא העולם הבא בה"א נברא עולם הזה:

ד ה

כי קרוב אליך גו' לעשותו:

א יז

א יח

א כה

א לה (תיבת לעשותו)

כי שמש ומגן גו':

ב ד

כל האומר אין לי אלא תורה כו':

ד ה

כל עצמותי גו' אם ערוכה כו':

א לז (כליות)

ד טו

כלים:

ב ד

ד ך

ה ד

עיין ערך אורות וכלים

כמים הפנים גו' האדם:

א מו

א מט

כנפים:

א מ (דחילו ורחימו)

כסא כורסיא:

א לט (עולם הבריאה)

כסיל:

ד כד

כסף:

עיין ערך זהב

כעס:

ג ב (קנ"א תעניות)

ד כו (כאלו עוע"ז)

כף הקלע:

א ח (כפרה)

ג א (לשון קינוח)

ג ב

כרת:

א כד

ג ד

ג ה (כשם שמברך על הטובה כו')

א כו

כתפים:

ה ו

כתר:

ד יז

ד ד

ד כט

עיין ערך אריך אנפין

ל

לב, לב ומוח:

א ג (לב ומוח)

א ט (ב' חללים)

א יב (מוח שליט על הלב)

א טז

א יז (מוח שליט על הלב. ליבם ברשותם. הם ברשות ליבם. לב נשבר).

א כט (טמטום הלב. עיקר התשובה בלב)

ד ד (חיצוניות הלב פנימיות הלב. לך אמר ל גו'. עומקא דלבא)

ד לא (לב ואברים, שכינה ונשמות ישראל)

ה ז (נקודת פנימיות הלב)

לבוש:
א ב (דאדה"ר, דנר"ן)

א ד (מחשבה דבור ומעשה לבוש הנפש)

א ה (לבוש מזון)

א ו (לבוש נפש הבהמית)

א ט (בגדים צואים)

א י (כנ"ל)

א יט (לבוש שק)

א מב (לבוש דלמעלה. העולמות)

א מג (כנ"ל)

א נב (רצון העליון שבתורה ומצות)

ד ג (מצות. שריון כובע. נקבים בלבוש. קשקשים)

ד כט (מצות. נר"נ זקוקים ללבושים דגן עדן העליון דגן עדן התחתון)

לוחות:

א נג

ה ו

לוי:

עיין ערך כהן

לחם:

א ה (תורה)

לידה:

ד ך

לכל תכלה גו' מצותך מאד:

ד יז

לעולם אל יוציא אדם את עצמו מן הכלל:

א מא

לעולם ה' דברך נצב בשמים:

ב א

ד כה

לעולם יעסוק כו' בא לשמה:

א לט

לעולם ירגיז אדם יצר טוב על יצר הרע:

א כט

א לא

לעולם ישים אדם עצמו על דברי תורה כשור כו':

א כה

לעתיד לבא:

א לו (גילוי דלעתיד לבא)

עיין ערך משיח. תורה ומצות. תחיית המתים.

לה"ק:

ב א

ד יט

ד ך

לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה כו':

א מא

לשמה, שלא לשמה:

א ה (לשמה)

א לט (אופני של לשמה)

א מ (מקום תורה ומצות. לשמה או שלא לשמה)

א מא (זמן ההכנה לשמה)

ב ה

ד יב

ה ג


מ

מאור:

ד ך

מדות:

א א (מדות רעות, טובות)

א ג (מוחין ומדות. ז' מדות וג' מוחין)

א ו (כנ"ל)

ב ה (מדת הדין, מדת הרחמים)

ב ו (יחוד הם למעלה)

ד יג (התכללותן)

ד טו (ביאור המדות בנפש האלוקית, השכלית. מדות חצוניות, פנימיות).

עיין ערך חסד וגבורה. תפארת.

מ"ה, (שם):

ה ד

מה רב טובך גו':

ד יג

מהות, מציאות:

ה ד

מוחין:

א ב (מוחין תבונה)

א ג (מוחין ומדות. לב ומוחין. חב"ד)

א ו (מוחין ומדות)

א יב (דגדלות. שליט על הלב)

א יז (שליט על הלב)

א ל (כנ"ל)

א לט (נשמות הן מוחין דגדלות)

א נא (מוחין ואיברים. שליט על הלב)

ב ח (מוחין ומדות)

ד טו (כנ"ל)

ד ך (מוחא סתימאה)

ד כח (כנ"ל)

ה ד (מוחין דקטנות, דגדלות)

מוסר:

א הקדמה (שמיעת מוסר או קריאה בספרי מוסר)

מוקצה:

א מו

ד כג

מושב לצים:

ד כג

מזון:

א ה (תורה)

ב ה (מזון לנשמה בגן עדן)

מחיצה:

א יז (קליפות)

ד יח

מחשבה, דבור ומעשה:

א ד (לבושי הנפש)

א ו (כנ"ל)

א ך (מחשבה ודבור)

ב יא (מחשבה ודבור למעלה)

ד יט (אותיות במחשבה ודבור. מחשבה דבור ומעשה שבמחשבה, בי"ע שבמחשבה)

עיין ערך נפש

מחשבות זרות:

א כח (העלאת מחשבות זרות. מחשבות זרות בשעת התפלה דוקא)

ג ז

ח ג

מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה:

א טז

א מד

מט"ט:

א מ

מטעמים:

א כז

מטרוניתא:

א נב

ד ח

ד כה

ד כו

מיאוס ברע:

א י

א יג

א יד

מילה:

ד ד (מילה פריעה ערלה. ומלתם גו', ומל ה"א גו')

מים:

א ד (תורה)

א י (מ"ן, מ"ד)

א נג (העלאת מ"ן)

ב י (מים עליונים, מים תחתונים)

ד ה (חסד)

ד ח (חסד)

ד יב (מים אש עושה שלום במרומיו)

ד כז (מ"ן, מ"ד)

ה ב (מ"ן)

ה ד (מ"ן)

עיין ערך יסודות.

מיתה, מתים:

א יז (רשעים קרואים מתים)

א יט (סטרא אחרא כו')

ג ד (מיתה בידי שמים)

ג ז (רשעים)

ד כח (פרה אדומה מטהרת מטומאת מת)

מלאכים:

א ו (מלאכים וישראל)

א לט (בחינות במלאכים. מדורם. נקראים בהמות וחיות. מלאכים וצדיקים. מיכאל וגבריאל)

א מ (מקומם)

א מח (בעלי גבול)

א מט (מלאכים ונשמות)

ג ד (כנ"ל. נקראים אלקים)

ד יב (עושה שלום כו' מיכאל גבריאל כו')

ד ך (שכלים נבדלים. נשמות וגופי המלאכים. ניזונים מהקרבנות)

ד כג (מלאך הנמצא במעמד י' מישראל כו')

ד כה (נקראים בשם ה')

ה ג (נבראים על ידי תורה כו'. ביצירה בריאה כו')

ה ד (מלאכים ונשמות. נקראים ה'. עבודתם רק הסתלקות)

עיין ערך מט"ט