מכונית: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
'''מכונית''' היא כלי רכב ממונע המשמש להובלת אנשים או מטען.
'''מכונית''' היא כלי רכב ממונע המשמש להובלת אנשים או מטען.
[[קובץ:הרבי_יוצא_מרכבו.jpg|250px|thumb|left|[[הרבי]] יוצא מרכבו "קאדילאק שחורה" לכיוון [[770]]]]
[[קובץ:הרבי_יוצא_מרכבו.jpg|250px|thumb|left|[[הרבי]] יוצא מרכבו "קאדילאק שחורה" לכיוון [[770]]]]
==דינים הנוגעים לנסיעה במכונית==
==דינים הנוגעים לנסיעה במכונית==
{{פסקה חסרה}}
 
===ברכת הגומל===
===ברכת הגומל===
בכמה מקהילות הספרדים נהוג שבכל פעם בה נוסעים עם הרכב נסיעה משמעותית מחוץ לעיר, מברכים ברכת הגומל, משום הדין שהדרכים בחזקת סכנה.
בכמה מקהילות הספרדים נהוג שבכל פעם בה נוסעים עם הרכב נסיעה משמעותית מחוץ לעיר, מברכים ברכת הגומל, משום הדין שהדרכים בחזקת סכנה.
שורה 9: שורה 10:
===תפילת הדרך===
===תפילת הדרך===
היוצא מחוץ לעיר למרחק של פרסה,{{הערה|3.840 ק"מ, 2.385 מיל.}} בדרך שאינה מיושבת, עליו לומר את נוסח "תפילת הדרך" בשם ומלכות. ולכתחילא יאמרו בפרסה הראשונה.
היוצא מחוץ לעיר למרחק של פרסה,{{הערה|3.840 ק"מ, 2.385 מיל.}} בדרך שאינה מיושבת, עליו לומר את נוסח "תפילת הדרך" בשם ומלכות. ולכתחילא יאמרו בפרסה הראשונה.
===דין תפילה ברכב===
===דין תפילה ברכב===
הנוהג ברכבו אסור לו להתפלל תוך כדי נהיגה, ואף אם יפספס זמן תפילה מפני שנהג חייב להיות מרוכז בנהיגה שלא יבוא ח"ו לסכנת נפשות{{הערה|בשם הגרש"ז אויערבאך, פסקי תשובות לסימן צ"ד סעיף ח'.}}.
הנוהג ברכבו אסור לו להתפלל תוך כדי נהיגה, ואף אם יפספס זמן תפילה מפני שנהג חייב להיות מרוכז בנהיגה שלא יבוא ח"ו לסכנת נפשות{{הערה|בשם הגרש"ז אויערבאך, פסקי תשובות לסימן צ"ד סעיף ח'.}}.
===דיני ייחוד===
===דיני ייחוד===
בשנת [[תנש"א]] התריע [[הרבי]] על הפירצה בה בת ואשה נוסעים עם נהג גבר במונית (טעקסי) בה עוברים לפעמים על איסור ד[[אורייתא]] של יחוד. שהרי בשעה שהמונית עוברת במקומות שוממים שאין שם אנשים, נחשבת שהיית הגבר והאשה במונית לאיסור יחוד, הכרוך בעונש חמור.
בשנת [[תנש"א]] התריע [[הרבי]] על הפירצה בה בת ואשה נוסעים עם נהג גבר במונית (טעקסי) בה עוברים לפעמים על איסור ד[[אורייתא]] של יחוד. שהרי בשעה שהמונית עוברת במקומות שוממים שאין שם אנשים, נחשבת שהיית הגבר והאשה במונית לאיסור יחוד, הכרוך בעונש חמור.


גדולי הפוסקים מתייחסים לנושא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=919&hilite=cf615a7c-739e-473b-88cf-28138fa81446&st=%u05d9%u05d7%u05d5%u05d3&pgnum=148 שו"ת אגרות משה חלק ה' סימן פ"ב]}} וקובעים כי אם נוסעים במקום שאין עוברים בו רבים, עוברים על איסור יחוד. לא זאת בלבד, אלא פוסקים אלו קובעים כי יש להחמיר גם בדרך שעוברים בה רבים, אם הוא באופן שקשה לראות מבעד לחלון את הנעשה במונית. בשעת הדחק יש להקל באופן האחרון, אך אין שום היתר לנסוע עם נהג מונית גבר במקומות מרוחקים מישוב בני אדם.
גדולי הפוסקים מתייחסים לנושא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=919&hilite=cf615a7c-739e-473b-88cf-28138fa81446&st=%u05d9%u05d7%u05d5%u05d3&pgnum=148 שו"ת אגרות משה חלק ה' סימן פ"ב]}} וקובעים כי אם נוסעים במקום שאין עוברים בו רבים, עוברים על איסור יחוד. לא זאת בלבד, אלא פוסקים אלו קובעים כי יש להחמיר גם בדרך שעוברים בה רבים, אם הוא באופן שקשה לראות מבעד לחלון את הנעשה במונית. בשעת הדחק יש להקל באופן האחרון, אך אין שום היתר לנסוע עם נהג מונית גבר במקומות מרוחקים מישוב בני אדם.
===נסיעה בלילה===


==עצות והוראות הרבי למכונית==
==עצות והוראות הרבי למכונית==

גרסה מ־11:50, 16 באוגוסט 2017

ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

מכונית היא כלי רכב ממונע המשמש להובלת אנשים או מטען.

הרבי יוצא מרכבו "קאדילאק שחורה" לכיוון 770

דינים הנוגעים לנסיעה במכונית

ברכת הגומל

בכמה מקהילות הספרדים נהוג שבכל פעם בה נוסעים עם הרכב נסיעה משמעותית מחוץ לעיר, מברכים ברכת הגומל, משום הדין שהדרכים בחזקת סכנה.

תפילת הדרך

היוצא מחוץ לעיר למרחק של פרסה,[1] בדרך שאינה מיושבת, עליו לומר את נוסח "תפילת הדרך" בשם ומלכות. ולכתחילא יאמרו בפרסה הראשונה.

דין תפילה ברכב

הנוהג ברכבו אסור לו להתפלל תוך כדי נהיגה, ואף אם יפספס זמן תפילה מפני שנהג חייב להיות מרוכז בנהיגה שלא יבוא ח"ו לסכנת נפשות[2].

דיני ייחוד

בשנת תנש"א התריע הרבי על הפירצה בה בת ואשה נוסעים עם נהג גבר במונית (טעקסי) בה עוברים לפעמים על איסור דאורייתא של יחוד. שהרי בשעה שהמונית עוברת במקומות שוממים שאין שם אנשים, נחשבת שהיית הגבר והאשה במונית לאיסור יחוד, הכרוך בעונש חמור.

גדולי הפוסקים מתייחסים לנושא[3] וקובעים כי אם נוסעים במקום שאין עוברים בו רבים, עוברים על איסור יחוד. לא זאת בלבד, אלא פוסקים אלו קובעים כי יש להחמיר גם בדרך שעוברים בה רבים, אם הוא באופן שקשה לראות מבעד לחלון את הנעשה במונית. בשעת הדחק יש להקל באופן האחרון, אך אין שום היתר לנסוע עם נהג מונית גבר במקומות מרוחקים מישוב בני אדם.

עצות והוראות הרבי למכונית

מענה הרבי בגוף כתב יד קודש: כדאי שיהיו בקאַר [= במכונית] שלו סידור תהלים תניא וגם קופת צדקה

ידועה הוראת הרבי להחזיק ברכב חת"ת וקופת צדקה ולפרסם זאת[4].

באגרות קודש[5] מורה הרבי לאחד שכתב בנוגע לתאונה שאירעה לו שיחזיק ברכבו סידור תהילים תניא וכן חוברות בעניני יהדות, ויחפש הזדמנויות לתת מהם לאנשים איתם נפגש וכשעוצר מדי פעם יקרא בתהלים או ילמד בחוברות וע"י כך תיעשה נסיעתו שליחות של מצווה וידוע הכתוב על שלוחי מצווה...

כמו כן ידוע [6] שהרבי הורה לאנשים פרטיים לשים מזוזה ברכב לשמירה, הגנה והצלה.

רכב חדש

כאשר חסידים התייעצו עם הרבי בנוגע לרכישת מכונית חדשה, הדריך הרבי שאכן יש מעלה במכונית חדשה, אך עדיף לרכוש רכב משומש במצב טוב ולא חדש ממש, היות ואין הבדל מהותי בטיב הרכב, בעוד מחירו נמוך באופן משמעותי[7].

רכבו של הרבי

במשך שנים ארוכות הרבי כמעט ולא יצא משכונת קראון הייטס, ובשל כך לא היה צורך ברכב צמוד שישרת את צרכי בית הרב, וכאשר התעורר צורך בנסיעה, היו משתמשים במכוניתו של אחד המזכירים, או של אחד החסידים שהחזיק ברשות מכונית.

כאשר החל הרבי לנסוע באופן תדיר יותר ל'אוהל', החל הרבי להשתמש בקביעות במכונית מסוג קאדילק[8], שהלכה והתבלתה עם השנים.

בתחילת שנות המ"מים הציע הגביר יוסף קוטנר לרכוש מכונית נוספת לשימוש הרבי, למקרה בה המכונית האחרת תתקלקל ותצטרך להיות בתיקון, ולאחר שהתקבלה הסכמתו של הרבי, נרכשה מכונית קאדילק נוספת בצבע שחור[9], בה נהג המזכיר הרב בנימין קליין[10].

בשנת תשמ"ו ביקשו החסידים להחליף את מכוניתו של הרבי לרכב חדיש יותר, אך הרבי סירב שוב ושוב. במהלך השנה רכש אחד החסידים רכב מאותה חברת ייצור של הרכב הוותיק בו השתמש הרבי, ובפורים קטן[11] העמיד אותה מחוץ ל-770 בזמן בו הרבי היה אמור לנסוע לאוהל, מתוך מחשבה שכאשר הרבי יראה כבר את הרכב החדש, לא יסרב להכנס ולנסוע בו, אך בפועל כאשר יצא הרבי מ-770, סירב להיכנס לרכב בהזכירו את דברי חז"ל "שונא מתנות יחיה", והמתין עד שיחזירו את הרכב הקודם.

בהתוועדות הסמוכה הזכיר הרבי את המאורע, והסביר שזה שסירב לא נובע משיעבוד הרצונות, אלא משום שדבר זה כלל לא נצרך לו, ובפרט שעם המכונית הישנה פעלו הרבה דברים חשובים[12].

בשנת תשנ"א נגנב רכבו של הרבי, ומאז החל הרבי לנסוע ברכבו הפרטי של המזכיר הרב בנימין קליין, שהיה אף הוא תוצרת של אותה חברה[13].

הטנקים

הטנקים בארץ הקודש
ערך מורחב – טנק מבצעים

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. 3.840 ק"מ, 2.385 מיל.
  2. בשם הגרש"ז אויערבאך, פסקי תשובות לסימן צ"ד סעיף ח'.
  3. שו"ת אגרות משה חלק ה' סימן פ"ב
  4. המענה המפורסם נכתב לר' אפרים בלניצקי, נהגו האישי של הרב שלמה מיידנצ'יק. מענות בסגנון דומה: תשובות וביאורים עמוד 41 ועמוד 387. שבועון כפר חב"ד גליון 692. בהמשך לבקשת הרבי לפרסם הוראה זו, יצאו צעירי אגודת חב"ד בארץ הקודש במבצע פרסום חוצות רחב היקף תחת הסלוגן: "תאונות דרכים - ישמור אלוקים".
  5. כרך י"ג ע' שצד
  6. מפי השמועה - הרב יקותיאל ראפ
  7. אגרות קודש חלק י"ב עמוד רכ. חלק י"א עמוד נב. מקדש מלך חלק ג' עמוד סז.
  8. בצבע אפור. שנת ייצור - 1973.
  9. שנת ייצור 1980.
  10. קוטנר: כך רכשתי לרבי את הרכב - COL.
  11. תיאור מפורט של המאורע, במדור 'ניצוצות מבית חיינו' באתר COL.
  12. התוועדויות תשמ"ו חלק ג' שבת פרשת קדושים עמוד 267.
  13. שנת ייצור 1991.