ברזל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "בחי'" ב־"בחינת")
מ (החלפת טקסט – "כמ"ש" ב־"כמו שכתב")
שורה 3: שורה 3:
[[ברזל]] הוא ב[[גימטריא]] ב"פ ק"ך, והיינו נגד בחינת [[ק"כ צירופי אלקים]] ד[[קדושה]] ונגד ק"כ צירופי' [[אלקים אחרים]], ולכן הוא מסתיר ומעלים לגמרי, אין בו כל שקיפות.  
[[ברזל]] הוא ב[[גימטריא]] ב"פ ק"ך, והיינו נגד בחינת [[ק"כ צירופי אלקים]] ד[[קדושה]] ונגד ק"כ צירופי' [[אלקים אחרים]], ולכן הוא מסתיר ומעלים לגמרי, אין בו כל שקיפות.  


זהו המובא ב[[מדרש]] סוף [[פרשת תרומה]] ע"פ וזאת התרומה אשר תקחו מאתם [[זהב]] וכסף ונחשת, {{ציטוטון|[[זהב]] זו מלכות בבל, כסף זו מדי, [[נחושת]] זו יון}}, אבל [[ברזל]] לא נכתב כאן, כי [[ברזל]] הוא נגד מלכות הרביעית שהיא עמלק, ובחינת מלכות זו אי אפשר לבררה כלל, וכמ"ש רז"ל במד"ר שם שגם לעתיד לבא לא יקובל ממנה נדבה כו' והיינו כמו שכתוב "ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אובד", והיינו שאחרית של עמלק היינו מלכות הרשעה א"א לברר אותה כלל, אלא "שבירתו זהו תיקונו".{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/627/1/22/156&search=%D7%9B%D7%A1%D7%A3 תורת שמואל ע' קנו]}}.
זהו המובא ב[[מדרש]] סוף [[פרשת תרומה]] ע"פ וזאת התרומה אשר תקחו מאתם [[זהב]] וכסף ונחשת, {{ציטוטון|[[זהב]] זו מלכות בבל, כסף זו מדי, [[נחושת]] זו יון}}, אבל [[ברזל]] לא נכתב כאן, כי [[ברזל]] הוא נגד מלכות הרביעית שהיא עמלק, ובחינת מלכות זו אי אפשר לבררה כלל, וכמו שכתב רז"ל במד"ר שם שגם לעתיד לבא לא יקובל ממנה נדבה כו' והיינו כמו שכתוב "ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אובד", והיינו שאחרית של עמלק היינו מלכות הרשעה א"א לברר אותה כלל, אלא "שבירתו זהו תיקונו".{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/627/1/22/156&search=%D7%9B%D7%A1%D7%A3 תורת שמואל ע' קנו]}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מתכות]]
[[קטגוריה:מתכות]]

גרסה מ־01:55, 21 בספטמבר 2016

ברזל היא מתכת קשה ביותר הזולה ביותר מבין שבעת סוגי המתכות והנמשלת כנגד הקליפה שכנגד ספירת המלכות. במסכת קידושין נמשל היצר הרע לברזל.

בחסידות

ברזל הוא בגימטריא ב"פ ק"ך, והיינו נגד בחינת ק"כ צירופי אלקים דקדושה ונגד ק"כ צירופי' אלקים אחרים, ולכן הוא מסתיר ומעלים לגמרי, אין בו כל שקיפות.

זהו המובא במדרש סוף פרשת תרומה ע"פ וזאת התרומה אשר תקחו מאתם זהב וכסף ונחשת, "זהב זו מלכות בבל, כסף זו מדי, נחושת זו יון", אבל ברזל לא נכתב כאן, כי ברזל הוא נגד מלכות הרביעית שהיא עמלק, ובחינת מלכות זו אי אפשר לבררה כלל, וכמו שכתב רז"ל במד"ר שם שגם לעתיד לבא לא יקובל ממנה נדבה כו' והיינו כמו שכתוב "ראשית גוים עמלק ואחריתו עדי אובד", והיינו שאחרית של עמלק היינו מלכות הרשעה א"א לברר אותה כלל, אלא "שבירתו זהו תיקונו".[1].

הערות שוליים