צלם: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – "בחי' " ב־"בחינת ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''צֶלֶם''' הוא כינוי בפנימיות התורה לחלק ממוצע בין ה[[אורות]] וה[[כלים]] ועל ידו שורה האור בהכלי. וכמו שמבואר {{הערה|בע"ח שער כ"ה פ"א המתחיל ענין הצלם באמיתית נלע"ד כו'}} כי | '''צֶלֶם''' הוא כינוי בפנימיות התורה לחלק ממוצע בין ה[[אורות]] וה[[כלים]] ועל ידו שורה האור בהכלי. וכמו שמבואר {{הערה|בע"ח שער כ"ה פ"א המתחיל ענין הצלם באמיתית נלע"ד כו'}} כי בחינת צלם הוא בחינת [[נפש השכלית]] המחבר הצורה והחומר, שהוא [[נפש האלהית]] עם [[נפש הבהמית]] לברר בירורים, כי נפש הבהמית הוא בחינת בהמה פשוטה, ונפש השכלית היא בחינת [[קליפת נוגה]], מעורב טוב ורע{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/13/47c&search=%D7%A6%D7%9C%D7%9D ליקוטי תורה פרשת בחוקותי]}}. | ||
לכל חלק מחמשת חלקי [[נפש]] רוח נשמה חיה יחידה, יש צלם מיוחד, כן בכל ארבעת העולמות [[אצילות בריאה יצירה עשייה]]. צלם האדם שמורכב מכל חמשת העולמות, כלול מכל צלמים אלו{{הערה|שם=עח|עץ חיים היכל ז"א שער הצלם}}. הצלם הוא בבחינת המלאכים שבאדם עצמו, דהיינו יצר הטוב ויצר הרע{{הערה|שם=עח}}, והוא סוד לבוש הנשמה, שעל ידה מתלבשת באדם{{הערה|1=ע"ח שם, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/627/1/6/32&search=%D7%A6%D7%9C%D7%9D אדמו"ר המהר"ש]}} | לכל חלק מחמשת חלקי [[נפש]] רוח נשמה חיה יחידה, יש צלם מיוחד, כן בכל ארבעת העולמות [[אצילות בריאה יצירה עשייה]]. צלם האדם שמורכב מכל חמשת העולמות, כלול מכל צלמים אלו{{הערה|שם=עח|עץ חיים היכל ז"א שער הצלם}}. הצלם הוא בבחינת המלאכים שבאדם עצמו, דהיינו יצר הטוב ויצר הרע{{הערה|שם=עח}}, והוא סוד לבוש הנשמה, שעל ידה מתלבשת באדם{{הערה|1=ע"ח שם, [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/627/1/6/32&search=%D7%A6%D7%9C%D7%9D אדמו"ר המהר"ש]}} |
גרסה מ־05:39, 22 באוגוסט 2016
צֶלֶם הוא כינוי בפנימיות התורה לחלק ממוצע בין האורות והכלים ועל ידו שורה האור בהכלי. וכמו שמבואר [1] כי בחינת צלם הוא בחינת נפש השכלית המחבר הצורה והחומר, שהוא נפש האלהית עם נפש הבהמית לברר בירורים, כי נפש הבהמית הוא בחינת בהמה פשוטה, ונפש השכלית היא בחינת קליפת נוגה, מעורב טוב ורע[2].
לכל חלק מחמשת חלקי נפש רוח נשמה חיה יחידה, יש צלם מיוחד, כן בכל ארבעת העולמות אצילות בריאה יצירה עשייה. צלם האדם שמורכב מכל חמשת העולמות, כלול מכל צלמים אלו[3]. הצלם הוא בבחינת המלאכים שבאדם עצמו, דהיינו יצר הטוב ויצר הרע[3], והוא סוד לבוש הנשמה, שעל ידה מתלבשת באדם[4]
חלקי הצלם
יש בצלם שני חלקים, חלק אחד בתוך האדם בבחינת אור פנימי, וחלק שני המקיף את האדם[5]. החלק המקיף הוא אותיות ל' ומ' שבצלם, הנקראים "מזל" האדם, והם שורים באדם רק לאחר שזיכך את עצמו וגופו, והוא כח השכלי שמכח הנשמה[6].
על ידי הצלם בא אור הנשמה לתוך הגוף ומאיר בו, ומכאן שורש השמחה והתענוג בעבודת ה', שהיא שמחה גשמית הנשפעת מכח הנשמה[7]. והוא רוחניות המזל הנעלם המגדל ומוסיף כח העצם דהיינו כמו שאנו רואים בגידול כח עצם השכל בתינוק מיום ליום שהוא בא מכח הנעלם מ"ם דצלם כו' שמכה ומגדל בהעלם לכח עצם שכלו שיהיה יותר מוכן ומוצלח להמציא מיני התחכמות יתירה מכפי כח עצם שכלו הראשון כמ"ש ימים ידברו כו' כידוע, והוא משפיע בבחינת ההעלם במה שנמצא חומר היולי הפשוט[8].
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים
פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית ==הערות שוליים==
- ↑ בע"ח שער כ"ה פ"א המתחיל ענין הצלם באמיתית נלע"ד כו'
- ↑ ליקוטי תורה פרשת בחוקותי
- ↑ 3.0 3.1 עץ חיים היכל ז"א שער הצלם
- ↑ ע"ח שם, אדמו"ר המהר"ש
- ↑ ליקוטי תורה פרשת שלח
- ↑ שערי תשובה לאדמו"ר האמצעי, ו' ב
- ↑ אדמו"ר האמצעי, נר מצוה ותורה אור שער האמונה מז, א
- ↑ אדמו"ר האמצעי, פירוש המילות - ומעשה ידיו מגיד הרקיע, י, ג