משתמש:הנחה/טיוטה - נר שבת: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (הנחה העביר את הדף משתמש:הנחה/טיוטה - פולמוס ל־משתמש:הנחה/טיוטה - נר שבת: החלפת תוכן הדף) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
==מקורה== | |||
הדלקת הנר בליל שבת נמצאת כתובה במדרשי חז"ל רבים | |||
וכך כתבו במדרש{{הערה|בראשית רבה יא, ב.}}: "ויברך אלקים את יום השביעי וגו'... רבי אליעזר אומר ברכו בנר". גם אצל האמהות שרה ורבקה מצינו שהדליקו נר בליל שבת :{{הערה|בראשית רבה ס, טו.}} "כל ימים שהיתה שרה קיימת היה נר דלוק מלילי שבת ועד לילי שבת וכיון שמתה פסק אותו הנר. וכיון שבאת רבקה חזר". | |||
אמנם חובת ההדלקה על כל אחד ואחד נלמד מהמובא במשנה במסכת שבת{{הערה|לא, ב.}}: | |||
{{ציטוט|תוכן=על שלש עבירות נשים מתות בשעת לידתן על שאינן זהירות בנדה בחלה ו'''בהדלקת הנר'''}} | |||
וכפי שנראה מהתוספות{{הערה|שם כה, ב. דיבור המתחיל 'הדלקת נר'.}} שכאן המקור התלמודי למצוות הדלקת הנר: "..הדלקת נר גופיה... דפשיטא דחובה היא דהתנן על ג' עבירות נשים כו' על שאינן זהירות בהדלקת הנר". | |||
==גדרה== | |||
תיקנו חז"ל{{הערה|משנה שבת לא}} שיהיה לכל איש ואשה מישראל נר דלוק בשבת חובה זו היא חובת גברא{{מקור}}ומחובתו של האדם אפילו לחזר על הפתחים (לקבץ נדבות) על מנת לקיים חיוב זה. | |||
אולם על אף היותה של חובת ההדלקה חובת גברא{{מקור}} היא תלויה ושייכת למקום ההדלקה בכמה פרטים: שעליה לדלוק או במקום אכילה כלומר במקום הסעודה או הכנת המאכלים{{מקור}} או בכל מקום אחר שמשתמש בו האדם בשבת להאיר את החשיכה. אולם עיקר מצוות הדלקה היא במקום האכילה{{מקור}} | |||
וכן באם יש לו כמה חדרים שמשתמש בהם בשבת ישנו חובה להדליק בכל חדר וחדר. | |||
על מקום ההדלקה להיות באחריות המדליק בכדי לצאת ידי חובה{{מקור}}{{הבהרה|מצאנו שאדם מדליק במקום אכילה אף שאינו שלו.}} | |||
עיקר מצוות ההדלקה היא על האשה ובנות הבית. ואף במשפחה שחובת ההדלקה חלה על בעל הבית ועליו מוטל החיוב להביא שלום בית בביתו (ושאר בני ביתו מין הדין אינם יכולים להדליק{{הערה|רק לפי המנהג ראה להלן(??????).}} שאין זה באחריותם כנזכר לעיל){{הערה|שולחן ערוך רבינו סימן רס"ג קונטרס אחרון אות ב.}} וכל בני הבית (גם האשה) יוצאים בהדלקתו (כמבואר להלן מדין 'סמוך') ההדלקה בפועל תיעשה על ידי האשה והיא בשליחות בעלה.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21386&st=&pgnum=140 עולת שבת סימן רס"ג סעיף א].}} ויש לה דין קדימה מטעם הנאמר לעיל. | |||
ישנם אפ | |||
שרויות בהם יוצא האדם חובתו בהדלקתו של אדם אחר. | |||
* סמוך על שולחנו | |||
*משתתף בפרוטה | |||
==טעמה== | |||
שלום בית | |||
(שמצד זה אף המדליק שלא במקום אכילה יוצא ידי חובה | |||
( | עונג שבת (בסעודה, תוס'. ובפני עצמו - רמב"ם שיחה הרבי) | ||
(ולכן אינה בגדר "עשה שבתך חול..." | |||
על | כבוד שבת (רש"י) | ||
=== | |||
=== | ==קבלת שבת בהדלקה== | ||
== | נחלקו הפוסקים אם על ידי ההדלקה מקבל המדליק שבת | ||
ובזה עצמו נחלקו אם שייך לעשות תנאי | |||
כמו"כ נחלקו אם צריך לקבל שבת 'לאלתר' שיהיה היכר שמדליק לכבוד שבת. | |||
==כמה נרות במקום אחד== | |||
שלשה בעה"ב | |||
==שליחה בהדלקה== | |||
אורח אצל בעה"ב אף שהוא שליח המנהג שמברך | |||
===מנהג הבנות שמדליקות ומנהג הקטנות=== | |||
==סגולת ההדלקה== | |||
==מבצע נש"ק== | |||
==קישורים חיצוניים== | |||
* [[אדמו"ר הזקן]] - '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25073&st=&pgnum=183 שוע"ר - הלכות הדלקת נר שבת סימן רס"ג ואילך]''' ([http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh2/1/263/index.htm בטקסט]) | |||
* הרב [[שלום דובער לוין]] - '''[http://www.chabadlibrary.org/books/pdf/neshek1.pdf קונטרס נרות שבת קודש]''' - ביאור בתוכן ופרטי המצווה ומעלותיה ובירור אודות מנהג הדלקת הנר לפני הנישואין. | |||
{{הלכה}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |
גרסה מ־15:13, 18 בספטמבר 2015
מקורה
הדלקת הנר בליל שבת נמצאת כתובה במדרשי חז"ל רבים וכך כתבו במדרש[1]: "ויברך אלקים את יום השביעי וגו'... רבי אליעזר אומר ברכו בנר". גם אצל האמהות שרה ורבקה מצינו שהדליקו נר בליל שבת :[2] "כל ימים שהיתה שרה קיימת היה נר דלוק מלילי שבת ועד לילי שבת וכיון שמתה פסק אותו הנר. וכיון שבאת רבקה חזר". אמנם חובת ההדלקה על כל אחד ואחד נלמד מהמובא במשנה במסכת שבת[3]:
על שלש עבירות נשים מתות בשעת לידתן על שאינן זהירות בנדה בחלה ובהדלקת הנר
וכפי שנראה מהתוספות[4] שכאן המקור התלמודי למצוות הדלקת הנר: "..הדלקת נר גופיה... דפשיטא דחובה היא דהתנן על ג' עבירות נשים כו' על שאינן זהירות בהדלקת הנר".
גדרה
תיקנו חז"ל[5] שיהיה לכל איש ואשה מישראל נר דלוק בשבת חובה זו היא חובת גברא[דרוש מקור]ומחובתו של האדם אפילו לחזר על הפתחים (לקבץ נדבות) על מנת לקיים חיוב זה.
אולם על אף היותה של חובת ההדלקה חובת גברא[דרוש מקור] היא תלויה ושייכת למקום ההדלקה בכמה פרטים: שעליה לדלוק או במקום אכילה כלומר במקום הסעודה או הכנת המאכלים[דרוש מקור] או בכל מקום אחר שמשתמש בו האדם בשבת להאיר את החשיכה. אולם עיקר מצוות הדלקה היא במקום האכילה[דרוש מקור] וכן באם יש לו כמה חדרים שמשתמש בהם בשבת ישנו חובה להדליק בכל חדר וחדר.
על מקום ההדלקה להיות באחריות המדליק בכדי לצאת ידי חובה[דרוש מקור][דרושה הבהרה]
עיקר מצוות ההדלקה היא על האשה ובנות הבית. ואף במשפחה שחובת ההדלקה חלה על בעל הבית ועליו מוטל החיוב להביא שלום בית בביתו (ושאר בני ביתו מין הדין אינם יכולים להדליק[6] שאין זה באחריותם כנזכר לעיל)[7] וכל בני הבית (גם האשה) יוצאים בהדלקתו (כמבואר להלן מדין 'סמוך') ההדלקה בפועל תיעשה על ידי האשה והיא בשליחות בעלה.[8] ויש לה דין קדימה מטעם הנאמר לעיל.
ישנם אפ שרויות בהם יוצא האדם חובתו בהדלקתו של אדם אחר.
- סמוך על שולחנו
- משתתף בפרוטה
טעמה
שלום בית (שמצד זה אף המדליק שלא במקום אכילה יוצא ידי חובה
עונג שבת (בסעודה, תוס'. ובפני עצמו - רמב"ם שיחה הרבי) (ולכן אינה בגדר "עשה שבתך חול..." כבוד שבת (רש"י)
קבלת שבת בהדלקה
נחלקו הפוסקים אם על ידי ההדלקה מקבל המדליק שבת ובזה עצמו נחלקו אם שייך לעשות תנאי
כמו"כ נחלקו אם צריך לקבל שבת 'לאלתר' שיהיה היכר שמדליק לכבוד שבת.
כמה נרות במקום אחד
שלשה בעה"ב
שליחה בהדלקה
אורח אצל בעה"ב אף שהוא שליח המנהג שמברך
מנהג הבנות שמדליקות ומנהג הקטנות
סגולת ההדלקה
מבצע נש"ק
קישורים חיצוניים
- אדמו"ר הזקן - שוע"ר - הלכות הדלקת נר שבת סימן רס"ג ואילך (בטקסט)
- הרב שלום דובער לוין - קונטרס נרות שבת קודש - ביאור בתוכן ופרטי המצווה ומעלותיה ובירור אודות מנהג הדלקת הנר לפני הנישואין.
הבהרה: המידע בחב"דפדיה נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.