משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 34: שורה 34:


וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. ובגן עדן נרגש ומושג '[[מהות]]' אור זה (משאין כן בעולמות רק [[מציאות]]ו) אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס.
וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. ובגן עדן נרגש ומושג '[[מהות]]' אור זה (משאין כן בעולמות רק [[מציאות]]ו) אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס.
====תענוג העליון====
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שאז יתגלה תענוגו של הקב"ה ועל תענוג זה אמרו חז"ל:
{{ציטוט|תוכן="ואמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לימות המשיח אבל לעולם הבא 'עין לא ראתה אלהים זולתך'... מאי עין לא ראתה? ... רבי שמואל בר נחמני אמר: זה עדן שלא שלטה בו עין כל בריה שמא תאמר אדם הראשון היכן היה בגן ושמא תאמר הוא גן הוא עדן תלמוד לומר (בראשית ב-י) 'ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן' גן לחוד ועדן לחוד|מקור=תלמוד בבלי ברכות לד, ב}}
מדברי הגמרא נראה שכל הגילויים הן הגילויים של גן עדן והן הגילויים של ימות המשיח אינם כלל בדרגה של גילוי התענוג - עדן - שיתגלה בעולם הבא הוא תחיית המתים.
והכן מוסבר בחסידות שדרגת עדן שיתגלה בעולם התחייה הוא התענוג כפי שהוא דבר אחד עם הקב"ה עצמו שהוא עצמו התענוג.{{הערה|שם=לקות שלח|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}})


אמנם בפרטיות ישנו בגילוי זה כמה פרטים ועניינים וכמה דרגות:
אמנם בפרטיות ישנו בגילוי זה כמה פרטים ועניינים וכמה דרגות:
* התענוג שבעולם התחייה מצד עצמו.(וככה פרק ט - י עטר"ת ומאמר ת"ש)
* תענוג הנמשך על ידי המצווה. (ובה 2 דרגות א. 'הנמשך והמתגלה' על ידי המצווה ב. התענוג שבמצווה עצמה. לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש ח"ה ע' 243 והתוועדויות מ"ט עקב)
* התענוג שבנשמות ישראל.
====גילוי התענוג שבעבודה====
על ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ותענוג זה יתגלה לנשמות ישראל בזמן התחייה. תענוג זה הוא התענוג העצמי שבעצמות א"ס והוא התענוג כמו שהוא בעצמותו שאינו בא בהמשכה וגילוי ונקרא "שעשועי המלך בעצמותו".


{{*}} גילוי ההמשכות שהמשיכו ישראל על ידי קיום המצוות. (ובזה: ב' דרגות {{*}}תענוג הנמשך על ידי המצווה. {{*}} תענוג שבמצווה עצמה) {{*}} גילוי המעלה והתענוג שבנשמות ישראל עצמם.
עילוי של גילוי זה הוא הן בדרגה והן באופן (שלילת הגילוי דג"ע ושלילת הגילוי שבימות המשיח) (והתענוג המתגלה בגן עדן הוא הארה וזיו בלבד מתענוג זה)
====גילוי התענוג שבעבודה====
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ותענוג זה יתגלה לנשמות ישראל בזמן התחייה. תענוג זה הוא התענוג העצמי שבעצמות א"ס והוא התענוג כמו שהוא בעצמותו שאינו בא בהמשכה וגילוי ונקרא "שעשועי המלך בעצמותו" (שהתענוג אינו נוסף על מציאותו אלא הוא עצמו התענוג{{הערה|שם=לקות שלח|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}}) . (והתענוג המתגלה בגן עדן הוא הארה וזיו בלבד מתענוג זה)
ועל תענוג זה נדרש בגמרא{{הערה|ברכות לד, ב.}} הפסוק{{הערה|ישעיהו סד, ג.}}"עין לא ראתה אלקים יעשה למחכה לו" "מאי עין לא ראתה? זו 'עדן' שלא שלטה עין של כל בריה". דרגה זו מתוארת בתואר ש"עין לא ראתה" לפי שבכל העליות שעולים הנשמות בגן עדן הם אינם מתקרבים כלל לדרגה זו שהיא מובדלת מהם לגמרי ואדרבה ככל שעולים חשים יותר את ביטולם והפלאתו של דרגה זו. ודרגה זו - 'עדן' - "יעשה למחכה לו" שיתגלה בתחיית המתים לנשמות ישראל.{{הערה|שם=זה היום}}
ועל תענוג זה נדרש בגמרא{{הערה|ברכות לד, ב.}} הפסוק{{הערה|ישעיהו סד, ג.}}"עין לא ראתה אלקים יעשה למחכה לו" "מאי עין לא ראתה? זו 'עדן' שלא שלטה עין של כל בריה". דרגה זו מתוארת בתואר ש"עין לא ראתה" לפי שבכל העליות שעולים הנשמות בגן עדן הם אינם מתקרבים כלל לדרגה זו שהיא מובדלת מהם לגמרי ואדרבה ככל שעולים חשים יותר את ביטולם והפלאתו של דרגה זו. ודרגה זו - 'עדן' - "יעשה למחכה לו" שיתגלה בתחיית המתים לנשמות ישראל.{{הערה|שם=זה היום}}


5,403

עריכות