משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף
(←עניינו) |
(הרחבה) |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==עניינו== | ==עניינו== | ||
מח' הרמב"ם והרמב"ן האם היא השלימות והגמר. והכרעת תורת החסידות כהרמב"ן. | מח' הרמב"ם והרמב"ן האם היא השלימות והגמר. והכרעת תורת החסידות כהרמב"ן. | ||
====שלימות ותכלית הבריאה==== | |||
====תשלום וגמר השכר==== | |||
דרשו חז"ל{{מקור}} על הפסוק:{{מקור}}"אשר אנכי מצווך היום" "היום לעשותם ולמחר לקבל שכרם" וזמן קבלת השכר הוא ב[[גן עדן]] ותחיית המתים ועיקר קבלת השכר הוא בתחיית המתים (והרבה חילוקים ביניהם כדלהלן). | |||
(בקשר להגהה שבתניא לז, שהשכר הוא רק באלף השביעי...) | |||
שלימות ושכר דבר אחד. שהשכר הנעלה ביותר ששיך לתת הוא הבאת הדבר אל שלימותו ותכליתו. ומכיוון שתכלית העולם ושלימותו הוא בהתאחדותו עם בוראו שזה נעשה על ידי ביטולו לה'. משום שזה תכלית בריאתו ש"נתאווה הקב"ה להיות לו [[דירה בתחתונים]]"{{מקור}} לכן בקיום המצוות שעל ידה נעשה ההתאחדות עם מצווה המצווה והתגלות אורו האלוקי בנבראים, הוא הוא השכר הנעלה ביותר. | |||
ומכיוון שהשלימות בדבר זה (האתחדות בין הבריאה לבורא - "דירה בתחתונים") יהיה בזמן התחייה, נמצא שזמן התחייה הוא שלימות הבריאה וגמר ותשלום השכר על עבודת האדם. | |||
השלימות שזמן התחייה הוא הן מצד העולם (שתתעלה להיות בדרגה נעלית ביותר)והן מצד הגילוי האלוקי שבזמן התחייה יתגלה בעולם גילוי נעלה ביותר. | |||
==הגלוי האלוקי== | ==הגלוי האלוקי== | ||
===דרגתה=== | |||
השלימות בגילוי האלוקי שיאיר בעולם בזמן התחייה הוא שיאיר דרגה באלקות שאינה מוגבלת כלל שהיא לא לפי ערך עבודת הנבראים כלל. בעוד שקודם לזמן זה אפילו הגילויים הנעלים ביותר (כב[[ימות המשיח]]) יהיו הגילויים בערך הנבראים ועבודתם.{{הערה|שם=מכתב|אגרות קודש - אדמו"ר חלק ב אגרת ר'. (בקישורים חיצוניים).}} | |||
הגילוי האלוקי שיאיר בזמן התחייה הוא עצמות א"ס כפי שהוא ללא שום הסתר ולבוש{{הערה|תניא פרק לו.}} שעל זה נאמר:{{הערה|ישעיה ל, כ.}} "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" ופירש רש"י: 'לא יתכסה ממך בכנף בגדיו כלומר לא יסתיר ממך פניו'. שעומק המשמעות בזה הוא שהגילוי לעתיד יהיה לא רק בלי הסתרים שמעלימים אלא גם שבגילוי גופא יבוא מעצמות ממש שלמעלה מכל גדר 'גילוי'. | |||
= | הביאור בזה: בהתגלות בכלל כמה דרגות יש שמתגלה דרגה מצומצמת וחיצונית יש שמתגלה דרגות גבוהות יותר שאינם מצומצמות אולם הצד השווה הוא שתוכנם כולם, הוא 'גילויים' (שהם מחוץ לעצם הדבר) ויש את עצם הדבר שלמעלה מהגילויים וכמה משלים נתנו בזה: | ||
* א. '''כוחות הנפש''': יש את הכוחות המתלבשים באברי הגוף ושוכנים ופועלים כל כוח באברו הפרטי ככוח הראיה, שמיעה, וכו'. אמנם יש כוחות שהם למעלה מאבר פרטי מסויים והם כוחות שקשורים עם כללות הנפש כמו כח ה[[רצון]] שמאיר בכל כוחות האדם בשווה והוא מעליהם והוא התגלות הנפש. אמנם יש את הנפש עצמה שהוא עצם רוחני מופשט מכל תואר והגדרה.{{הערה|שם=מכתב}} | |||
* ב. '''מלך''' שישנם פעמים דברים המסתירים על המלך שלא יראו את גדולתו אמנם כשהמלך מתגלה אל העם והשרים אזי "מלך ביופו תחזינה עיננו" שמתגלה מעלת המלך ורוממותו. אולם לאמיתו של דבר בדירתו עם עצמו נמצא המלך בעצמו למעלה מהגילוי שהתגלה להעם. (במילים אחרות: לעם התגלה '''מעלת''' המלך ואילו בביתו נמצא '''המלך בעצמו'''.){{מקור|ביאורי הרי"כ על תניא ויש לחפש המקור בדא"ח.}} | |||
וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס. | |||
====גילוי התענוג שבעבודה==== | |||
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ומתגלה לנשמות ישראל אלא שבתענוג זה כמה דרגות: תענוג המתגלה לנשמות בגן עדן ותענוג האלוקי שיתגלה בזמן התחייה. והחילוק הוא שהתענוג האלוקי שמאיר בגן עדן הוא הארה בלבד ועובר דרך שערות בלבד שעל דרך שער שדרכו עובר המשכת חיות מצומצמת ביותר (עד שחיתוך השערה אינו גורם לכאב) כך גילוי התענוג שבחכמה והשגה המתגלה בגן עדן הוא הארה בלבד. משאין כן הגילוי שיאיר בזמן התחייה הוא עצם תענוג העליון שאינו בגדר צמצום והתחלקות.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}} | |||
====כבר היה במתן תורה==== | |||
תניא פרק לו | |||
===אופנה=== | ===אופנה=== | ||
הגילוי יאיר בגוף הגשמי של הנברא.... | |||
מצב העולם באותו התקופה יהיה במצבו הנעלה ביותר שלא יהיה בו שום רע שהקב"ה יעביר כליל את רוח הטומאה כדברי הפסוק:{{מקור}} "ואת רוח הטומאה העביר מן הארץ", שבעוד שעבודת האדם במשך כל זמן קיום העולם הוא להפריד את הרע מהטוב, אולם כל זמן שזה בכוחו המוגבל של האדם, אין בידו לגרשו לגמרי. ודווקא כשיבוא מצד 'הקב"ה' ובכוחו, יועבר לגמרי מהעולם.{{הבהרה|שייך לדרגת הגילוי או עניין בפ"ע?}} שאפילו קודם לכן בימות המשיח בגמר עבודת הבירורים שיופרד הרע מהטוב ויהיו היהודים במצב כמו לפני חטא [[עץ הדעת]] שלא היה תערובת רע וטוב עדיין מציאות של הרע קיימת וממילא אין הטוב הנמצא בשלימות אף שאינה מעורבת ודווקא בזמן התחייה כשיבטל הרע לגמרי יהיה תכלית השלימות בטוב העולם.{{הערה|שם=מכתב}} | |||
...אופן העברת הרע עיין פרק לז בתניא... | |||
===הגלוי לנשמות ישראל=== | ===הגלוי לנשמות ישראל=== | ||
הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא"{{הבהרה|אולי יש תוספת ביאור היכן מדוייק כאן שכולם בשווה? אולי מזה שאין משיהו שאין לו. כן משמע קצת בלקו"ת שלח שם}} משאין כן בגילוי שמאיר בגן עדן שהוא גם תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה הגילויים מחולקים שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם כל אחד משיג לפי דרגתו דווקא. | |||
(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר).... | |||
==על ידי מעשינו ועבודתנו== | |||
==קיום המצוות== | ==קיום המצוות== | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== | ||
* [[דירה בתחתונים]] | |||
* [[ימות המשיח]] | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
גרסה מ־15:01, 27 ביולי 2015
הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
מקורו
תחיית המתים - מה יהיה אז? (אין לי כותרת מתאימה)
ראה בכל זה בערך הקיים תחיית המתים
הרמב"ם בפירושו על המשניות [1]מתלונן על המעיינים בקורות ימים אלו ופרטיהם השוליים ואינם מתעסקים בהבנה וחקירה בגופם של הימים ובמהותם ומעלתם.
עניינו
מח' הרמב"ם והרמב"ן האם היא השלימות והגמר. והכרעת תורת החסידות כהרמב"ן.
שלימות ותכלית הבריאה
תשלום וגמר השכר
דרשו חז"ל[דרוש מקור] על הפסוק:[דרוש מקור]"אשר אנכי מצווך היום" "היום לעשותם ולמחר לקבל שכרם" וזמן קבלת השכר הוא בגן עדן ותחיית המתים ועיקר קבלת השכר הוא בתחיית המתים (והרבה חילוקים ביניהם כדלהלן).
(בקשר להגהה שבתניא לז, שהשכר הוא רק באלף השביעי...)
שלימות ושכר דבר אחד. שהשכר הנעלה ביותר ששיך לתת הוא הבאת הדבר אל שלימותו ותכליתו. ומכיוון שתכלית העולם ושלימותו הוא בהתאחדותו עם בוראו שזה נעשה על ידי ביטולו לה'. משום שזה תכלית בריאתו ש"נתאווה הקב"ה להיות לו דירה בתחתונים"[דרוש מקור] לכן בקיום המצוות שעל ידה נעשה ההתאחדות עם מצווה המצווה והתגלות אורו האלוקי בנבראים, הוא הוא השכר הנעלה ביותר.
ומכיוון שהשלימות בדבר זה (האתחדות בין הבריאה לבורא - "דירה בתחתונים") יהיה בזמן התחייה, נמצא שזמן התחייה הוא שלימות הבריאה וגמר ותשלום השכר על עבודת האדם.
השלימות שזמן התחייה הוא הן מצד העולם (שתתעלה להיות בדרגה נעלית ביותר)והן מצד הגילוי האלוקי שבזמן התחייה יתגלה בעולם גילוי נעלה ביותר.
הגלוי האלוקי
דרגתה
השלימות בגילוי האלוקי שיאיר בעולם בזמן התחייה הוא שיאיר דרגה באלקות שאינה מוגבלת כלל שהיא לא לפי ערך עבודת הנבראים כלל. בעוד שקודם לזמן זה אפילו הגילויים הנעלים ביותר (כבימות המשיח) יהיו הגילויים בערך הנבראים ועבודתם.[2]
הגילוי האלוקי שיאיר בזמן התחייה הוא עצמות א"ס כפי שהוא ללא שום הסתר ולבוש[3] שעל זה נאמר:[4] "וְלֹא יִכָּנֵף עוֹד מוֹרֶיךָ וְהָיוּ עֵינֶיךָ רֹאוֹת אֶת מוֹרֶיךָ" ופירש רש"י: 'לא יתכסה ממך בכנף בגדיו כלומר לא יסתיר ממך פניו'. שעומק המשמעות בזה הוא שהגילוי לעתיד יהיה לא רק בלי הסתרים שמעלימים אלא גם שבגילוי גופא יבוא מעצמות ממש שלמעלה מכל גדר 'גילוי'.
הביאור בזה: בהתגלות בכלל כמה דרגות יש שמתגלה דרגה מצומצמת וחיצונית יש שמתגלה דרגות גבוהות יותר שאינם מצומצמות אולם הצד השווה הוא שתוכנם כולם, הוא 'גילויים' (שהם מחוץ לעצם הדבר) ויש את עצם הדבר שלמעלה מהגילויים וכמה משלים נתנו בזה:
- א. כוחות הנפש: יש את הכוחות המתלבשים באברי הגוף ושוכנים ופועלים כל כוח באברו הפרטי ככוח הראיה, שמיעה, וכו'. אמנם יש כוחות שהם למעלה מאבר פרטי מסויים והם כוחות שקשורים עם כללות הנפש כמו כח הרצון שמאיר בכל כוחות האדם בשווה והוא מעליהם והוא התגלות הנפש. אמנם יש את הנפש עצמה שהוא עצם רוחני מופשט מכל תואר והגדרה.[2]
- ב. מלך שישנם פעמים דברים המסתירים על המלך שלא יראו את גדולתו אמנם כשהמלך מתגלה אל העם והשרים אזי "מלך ביופו תחזינה עיננו" שמתגלה מעלת המלך ורוממותו. אולם לאמיתו של דבר בדירתו עם עצמו נמצא המלך בעצמו למעלה מהגילוי שהתגלה להעם. (במילים אחרות: לעם התגלה מעלת המלך ואילו בביתו נמצא המלך בעצמו.)[דרוש מקור: ביאורי הרי"כ על תניא ויש לחפש המקור בדא"ח.]
וכן הוא גם בגילוי האלוקי בבריאה שיש את הגילוי שמאיר בעולמות מצד הבריאה והוא אור מצומצם המתלבש בכל עולם לפי דרגתו ונרגש בו לפי מעלתו. אמנם יש את האור הבלי גבול שהוא אינו מתלבש ומאיר בכל מקום בשווה והוא יתגלה בביאת המשיח. אולם עדיין גדר הגילוי הוא שמאיר 'הגילויים' של הקב"ה שהם אינם עצמותו ית' (והם כמו לבוש) ורק בזמן התחייה יתגלה העצם שלמעלה מכל הגילויים - עצמות א"ס.
גילוי התענוג שבעבודה
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ומתגלה לנשמות ישראל אלא שבתענוג זה כמה דרגות: תענוג המתגלה לנשמות בגן עדן ותענוג האלוקי שיתגלה בזמן התחייה. והחילוק הוא שהתענוג האלוקי שמאיר בגן עדן הוא הארה בלבד ועובר דרך שערות בלבד שעל דרך שער שדרכו עובר המשכת חיות מצומצמת ביותר (עד שחיתוך השערה אינו גורם לכאב) כך גילוי התענוג שבחכמה והשגה המתגלה בגן עדן הוא הארה בלבד. משאין כן הגילוי שיאיר בזמן התחייה הוא עצם תענוג העליון שאינו בגדר צמצום והתחלקות.[5]
כבר היה במתן תורה
תניא פרק לו
אופנה
הגילוי יאיר בגוף הגשמי של הנברא....
מצב העולם באותו התקופה יהיה במצבו הנעלה ביותר שלא יהיה בו שום רע שהקב"ה יעביר כליל את רוח הטומאה כדברי הפסוק:[דרוש מקור] "ואת רוח הטומאה העביר מן הארץ", שבעוד שעבודת האדם במשך כל זמן קיום העולם הוא להפריד את הרע מהטוב, אולם כל זמן שזה בכוחו המוגבל של האדם, אין בידו לגרשו לגמרי. ודווקא כשיבוא מצד 'הקב"ה' ובכוחו, יועבר לגמרי מהעולם.[דרושה הבהרה] שאפילו קודם לכן בימות המשיח בגמר עבודת הבירורים שיופרד הרע מהטוב ויהיו היהודים במצב כמו לפני חטא עץ הדעת שלא היה תערובת רע וטוב עדיין מציאות של הרע קיימת וממילא אין הטוב הנמצא בשלימות אף שאינה מעורבת ודווקא בזמן התחייה כשיבטל הרע לגמרי יהיה תכלית השלימות בטוב העולם.[2]
...אופן העברת הרע עיין פרק לז בתניא...
הגלוי לנשמות ישראל
הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא"[דרושה הבהרה] משאין כן בגילוי שמאיר בגן עדן שהוא גם תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה הגילויים מחולקים שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם כל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.
(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר)....
על ידי מעשינו ועבודתנו
קיום המצוות
ראו גם
קישורים חיצוניים
- הרבי - אגרות קודש חלק ב מכתב ר' - פרטי ענייני התחייה.