אתערותא דלתתא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(הרחבה)
שורה 1: שורה 1:
פירוש המושג: '''אתערותא דלתתא''' הינו - התעוררות מלמטה. פעולתו של האדם שמצד עצמו מתעורר ונמשך לקרבת ה'.
פירוש המושג: '''אתערותא דלתתא''' הינו - התעוררות מלמטה. פעולתו של האדם שמצד עצמו מתעורר ונמשך לקרבת ה'.


אתערותא דלתתא הינו בעצם שם כללי ל[[עבודת ה']] של האדם, אשר זהו מיסודי ה[[חסידות]], בירור ה[[מידות]], [[אתכפיא]], [[אתהפכא]], וכו' פעמים שהאדם נזקק ל[[אתערותא דלעילא]] על  מנת להתחיל בעבודה - נתינת כח. אך את עיקר העבודה עושה אדם בכוחות עצמו, ויגיעה קשה.
אתערותא דלתתא הינו בעצם שם כללי ל[[עבודת ה']] של האדם, אשר הוא מיסודי ה[[חסידות]], דהיינו  בירור ה[[מידות]], [[אתכפיא]], [[אתהפכא]], וכו'. פעמים שהאדם נזקק ל[[אתערותא דלעילא]] על  מנת להתחיל בעבודה - נתינת כח. אך את עיקר העבודה על האדם לעשות בכוחות עצמו, וביגיעה קשה.


לאחר שהאדם מתעורר ועובד בעצמו, זוכה לקבל גילויים נעלים מלמעלה, ובחסידות מובא רבות דוגמא לשלבי ה-[[אתערותא דלתתא]] ו[[אתערותא דלעילא]], מיצאת בני ישראל ממצרים שיציאתם היתה משיא הטומאה וללא כל עבודה מצד עמצם, ולאחר מכן מיד התחיל [[ספירת העומר]] שבני ישראל התחילו לעבוד בכוחות עצמם לברר את מידותיהם, ולזכך את עצמם, ובכל שבוע מספירת העומר ביררו ותיקנו מידה אחת מתוך שבעת ה[[מידות]].
לאחר שהאדם מתעורר ועובד בעצמו, זוכה לקבל גילויים נעלים מלמעלה, ובחסידות מובא רבות דוגמא לשלבי ה-[[אתערותא דלתתא]] ו[[אתערותא דלעילא]], מיציאת בני ישראל ממצרים שיציאתם היתה משיא הטומאה וללא כל עבודה מצד עמצם, היה זה רק הוצאתם ממקום הטומאה ולא פעל שינוי במהותם של בני ישראל. אך לאחר מכן מיד התחיל [[ספירת העומר]] שבני ישראל התחילו לעבוד בכוחות עצמם לברר את מידותיהם, ולזכך את עצמם, ובכל שבוע מספירת העומר ביררו ותיקנו מידה אחת מתוך שבעת ה[[מידות]] עד אשר היו שלמים ומוכנים.


בהשאלה: ענין חסידי שהחל ביוזמת החסידים וקיבל לאחר מכן את אישורו של הרבי.
בהשאלה: ענין חסידי שהחל ביוזמת החסידים וקיבל לאחר מכן את אישורו של הרבי.

גרסה מ־14:41, 23 ביולי 2015

פירוש המושג: אתערותא דלתתא הינו - התעוררות מלמטה. פעולתו של האדם שמצד עצמו מתעורר ונמשך לקרבת ה'.

אתערותא דלתתא הינו בעצם שם כללי לעבודת ה' של האדם, אשר הוא מיסודי החסידות, דהיינו בירור המידות, אתכפיא, אתהפכא, וכו'. פעמים שהאדם נזקק לאתערותא דלעילא על מנת להתחיל בעבודה - נתינת כח. אך את עיקר העבודה על האדם לעשות בכוחות עצמו, וביגיעה קשה.

לאחר שהאדם מתעורר ועובד בעצמו, זוכה לקבל גילויים נעלים מלמעלה, ובחסידות מובא רבות דוגמא לשלבי ה-אתערותא דלתתא ואתערותא דלעילא, מיציאת בני ישראל ממצרים שיציאתם היתה משיא הטומאה וללא כל עבודה מצד עמצם, היה זה רק הוצאתם ממקום הטומאה ולא פעל שינוי במהותם של בני ישראל. אך לאחר מכן מיד התחיל ספירת העומר שבני ישראל התחילו לעבוד בכוחות עצמם לברר את מידותיהם, ולזכך את עצמם, ובכל שבוע מספירת העומר ביררו ותיקנו מידה אחת מתוך שבעת המידות עד אשר היו שלמים ומוכנים.

בהשאלה: ענין חסידי שהחל ביוזמת החסידים וקיבל לאחר מכן את אישורו של הרבי.

ראו גם