קיבוץ גלויות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "אחד מיעודי הגאולה שתוכנו הוא שבזמן הגאולה כל היהודים מכל רחבי העולם יתקבצו לארץ ישראל. ==...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
אחד מיעודי הגאולה שתוכנו הוא שבזמן הגאולה כל היהודים מכל רחבי העולם יתקבצו לארץ ישראל.
אחד מיעודי הגאולה שתוכנו הוא שבזמן ה[[גאולה]] כל היהודים מכל רחבי העולם יתקבצו ל[[ארץ ישראל]].


==מקורות==
==מקורות==
שורה 13: שורה 13:
==אודות היעוד==
==אודות היעוד==


אמרו חז"ל גדול יום קיבוץ גלויות כיום שנבראו בו שמים וארץ, מכיון שרק אז תכלית הבריאה מגיעה לשלמותה, דבר זה בא לידי ביטוי גם בכך שהשכינה תחזור לשכון רק לאחר קיבוץ גלויות כמו שדרשו חז"ל על הפסוק ושב ה' אלוקיך את שבותך שהקב"ה [השכינה] שב עמהם מבין הגלויות.  
אמרו [[חז"ל]] גדול יום קיבוץ גלויות כיום שנבראו בו שמים וארץ, מכיון שרק אז תכלית הבריאה מגיעה לשלמותה, דבר זה בא לידי ביטוי גם בכך שהשכינה תחזור לשכון רק לאחר קיבוץ גלויות כמו שדרשו חז"ל על הפסוק ושב ה' אלוקיך את שבותך שהקב"ה [ה[[שכינה]]] שב עמהם מבין הגלויות.  


לכן יהיה קיבוץ הגלויות מושלם ואף אחד לא ישאר מאחור כמו שכתוב ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל{{הערה|ישעיה כז,יב}} ורש"י "מסביר {{הערה|דברים שם}} גדול יום קיבוץ גלויות ובוקשי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו"
לכן יהיה קיבוץ הגלויות מושלם ואף אחד לא ישאר מאחור כמו שכתוב ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל{{הערה|ישעיה כז,יב}} ורש"י "מסביר {{הערה|דברים שם}} גדול יום קיבוץ גלויות ובוקשי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו"
שורה 19: שורה 19:
==סדר הדברים==
==סדר הדברים==
במדרש ילקוט שמעוני נאמר: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס". פי' הפסוק הוא שה' יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית.
במדרש ילקוט שמעוני נאמר: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס". פי' הפסוק הוא שה' יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית.
לאידך, לדעת הזהר והגמ' בנין הבית קודם לקיבוץ גלויות. מקורם של הזהר והגמ' הוא גם מהפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא בונה ירושלים ה' ורק לאחר מכן נדחי ישראל יכנס  
לאידך, לדעת הזהר והגמ' בנין הבית קודם לקיבוץ גלויות. מקורם של [[הזהר]] והגמרא' הוא גם מהפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא בונה ירושלים ה' ורק לאחר מכן נדחי ישראל יכנס  
להלכה כתב הרמב"ם "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל", מהסדר בדבריו מוכח דעתו שבנין בית המקדש קודם לקבוץ גלויות
להלכה כתב ה[[רמב]] "יעמוד מלך מבית [[דוד]] . . ובנה [[מקדש]] במקומו וקבץ נדחי ישראל", מהסדר בדבריו מוכח דעתו שבנין בית המקדש קודם לקבוץ גלויות


הרבי מסביר את הסיבה לכך שקיבוץ גלויות תיהיה לאחר בנית בית המקדש כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל וכן מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי משיח שיבנה את בית המקדש תחילה.
הרבי מסביר את הסיבה לכך שקיבוץ גלויות תיהיה לאחר בנית בית המקדש כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל וכן מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי משיח שיבנה את בית המקדש תחילה.


==קיבוץ גלויות על פי פנימיות התורה==
==קיבוץ גלויות על פי פנימיות התורה==
אדמו"ר הרש"ב מביא באגרת שלכאורה משמע מדברי אדה"ז שקיבוץ גלויות קודם לבנין בית המקדש אך הרבי הרש"ב דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדה"ז אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם. אדמו"ר הרש"ב מתחיל באותו אגרת להסביר את ענין קיבוץ גלויות על פי החסידות בפנימיות: הקב"ה פיזר  אורות בדרגת תיקון-חסדים על מנת שיבררו את האורות שבדרגת תוהו - גבורות שזה גם מרמז על ישראל המבררים את העולם ולעת"ל כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים והחסדים סיימו את תפקידם הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמז לישראל).{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח}}
[[אדמו"ר הרש"ב]] מביא באגרת שלכאורה משמע מדברי [[אדה"ז]] שקיבוץ גלויות קודם לבנין בית המקדש אך הרבי [[הרש"ב]] דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדה"ז אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם. אדמו"ר הרש"ב מתחיל באותו אגרת להסביר את ענין קיבוץ גלויות על פי החסידות בפנימיות: הקב"ה פיזר  אורות בדרגת [[תיקון]]-חסדים על מנת שיבררו את האורות שבדרגת [[תוהו]] - גבורות שזה גם מרמז על ישראל המבררים את העולם ולעת"ל כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים והחסדים סיימו את תפקידם הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמז לישראל).{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח}}
==התחלת קיום היעוד==
==התחלת קיום היעוד==
הרבי הודיע בתשנ"ב שכבר התחיל קיום היעוד בפועל ממש וייחס לכך את יציאת יהודים רבים מברית המועצות{{הערה| ויקהל תשנ"ב התועדויות ע'  371}}
הרבי הודיע בתשנ"ב שכבר התחיל קיום היעוד בפועל ממש וייחס לכך את יציאת יהודים רבים מברית המועצות{{הערה| ויקהל תשנ"ב התועדויות ע'  371}}
    
    
 
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]]

גרסה מ־14:01, 8 באפריל 2013

אחד מיעודי הגאולה שתוכנו הוא שבזמן הגאולה כל היהודים מכל רחבי העולם יתקבצו לארץ ישראל.

מקורות

פעמים רבות בתנ"ך מוזכר תהליך גאולתי זה איך כל עם ישראל ללא יוצא מן הכלל גם הנידח ביותר יתקבצו על ידי אלוקים לארץ ישראל וישארו שם לנצח.כמה דוגמאות:

א "ושב ה' אלוקיך את שבותך... ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה, אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך.."[1]

ב "והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו ונשא נס לגויים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ"[2]

ג "ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו... ונטעתים על אדמתם, ולא ינתשו עוד מעל אדמתם"[3]

אודות היעוד

אמרו חז"ל גדול יום קיבוץ גלויות כיום שנבראו בו שמים וארץ, מכיון שרק אז תכלית הבריאה מגיעה לשלמותה, דבר זה בא לידי ביטוי גם בכך שהשכינה תחזור לשכון רק לאחר קיבוץ גלויות כמו שדרשו חז"ל על הפסוק ושב ה' אלוקיך את שבותך שהקב"ה [השכינה] שב עמהם מבין הגלויות.

לכן יהיה קיבוץ הגלויות מושלם ואף אחד לא ישאר מאחור כמו שכתוב ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל[4] ורש"י "מסביר [5] גדול יום קיבוץ גלויות ובוקשי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו"

סדר הדברים

במדרש ילקוט שמעוני נאמר: "מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס". פי' הפסוק הוא שה' יבנה את ירושלים מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית. לאידך, לדעת הזהר והגמ' בנין הבית קודם לקיבוץ גלויות. מקורם של הזהר והגמרא' הוא גם מהפסוק "בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס" רק שלשיטתם ביאור הפסוק הוא בונה ירושלים ה' ורק לאחר מכן נדחי ישראל יכנס להלכה כתב הרמב"ם "יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל", מהסדר בדבריו מוכח דעתו שבנין בית המקדש קודם לקבוץ גלויות

הרבי מסביר את הסיבה לכך שקיבוץ גלויות תיהיה לאחר בנית בית המקדש כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל וכן מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי משיח שיבנה את בית המקדש תחילה.

קיבוץ גלויות על פי פנימיות התורה

אדמו"ר הרש"ב מביא באגרת שלכאורה משמע מדברי אדה"ז שקיבוץ גלויות קודם לבנין בית המקדש אך הרבי הרש"ב דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדה"ז אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם. אדמו"ר הרש"ב מתחיל באותו אגרת להסביר את ענין קיבוץ גלויות על פי החסידות בפנימיות: הקב"ה פיזר אורות בדרגת תיקון-חסדים על מנת שיבררו את האורות שבדרגת תוהו - גבורות שזה גם מרמז על ישראל המבררים את העולם ולעת"ל כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים והחסדים סיימו את תפקידם הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמז לישראל).[6]

התחלת קיום היעוד

הרבי הודיע בתשנ"ב שכבר התחיל קיום היעוד בפועל ממש וייחס לכך את יציאת יהודים רבים מברית המועצות[7]

הערות שוליים

  1. דברים ל,ג-ד
  2. ישעיה יא,יא-יב
  3. עמוס ט, יג-טו
  4. ישעיה כז,יב
  5. דברים שם
  6. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח
  7. ויקהל תשנ"ב התועדויות ע' 371