כף הקלע: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יש למישהו רעיון יותר טוב?)
(ק"פ)
שורה 2: שורה 2:
'''כף הקלע''' הוא אחד העונשים שמקבלת הנשמה על מה שעשתה בעולם הזה.
'''כף הקלע''' הוא אחד העונשים שמקבלת הנשמה על מה שעשתה בעולם הזה.


במאמר ד"ה לפיכך תשט"ז, ביאר כ"ק אדמו"ר שליט"א, את עיקרי הדברים כדלקמן:
במאמר ד"ה לפיכך תשט"ז, ביאר [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]], את עיקרי הדברים כדלקמן:


==סיבת העונש ופעולתו==
==סיבת העונש ופעולתו==
שיקוע בתאוות היתר, דיבור דברים בטלים וכן כל דבר שאינו איסור.
שיקוע ב[[תאוות היתר==, [[דיבור]] [[דברים בטלים]] וכן כל דבר שאינו איסור.


פעולתו היא כמו ניעור בגד מאבק, שרק לכלוכים שאינם דבוקים בבגד יורדים, אבל על איסורים - לכלוכים הדבוקים צריך גהינום.
פעולתו היא כמו ניעור בגד מאבק, שרק לכלוכים שאינם דבוקים בבגד יורדים, אבל על איסורים - לכלוכים הדבוקים צריך גהינום.


==אופנו==
==אופנו==
ישנם כמה אופנים בקליעת הנפש, והכל תלוי במצב האדם בחייו, אך היא כמו זריקת אבן ממקום למקום:
ישנם כמה אופנים בקליעת ה[[נפש]], והכל תלוי במצב ה[[אדם]] בחייו, אך היא כמו זריקת אבן ממקום למקום:


*קליעה מתענוגים אלקיים לתענוגים גשמיים, וחוזר חלילה. והוא צער גדול לנפש.
*קליעה מתענוגים אלקיים לתענוגים גשמיים, וחוזר חלילה. והוא צער גדול לנפש.


לאנשים שהיה להם בחייהם מושג בתענוג אלקי.
לאנשים שהיה להם בחייהם מושג ב[[תענוג]] אלקי.


*קליעה מארץ ישראל לחוץ לארץ. דהיינו, א"י היא מקום קיום תומ"צ (ארץ ע"ש שרצתה לעשות רצון קונה), והיינו הביטול לאלקות. ומשם לחו"ל, שהוא הקליפת נוגה שהיא התאוות היתר.
*קליעה מ[[ארץ ישראל]] ל[[חוץ לארץ]]. דהיינו, א"י היא מקום קיום [[תורה]] ו[[מצוות]](ארץ "שרצתה לעשות רצון קונה"), והיינו הביטול לאלקות. ומשם לחו"ל, שהוא ה[[קליפת נוגה]] שהיא התאוות היתר.


לאנשים שהיו שייכים לקיום תומ"צ בהיותם בעלמא דיין.
לאנשים שהיו שייכים לקיום תורה ומצוות במהלך חייהם ב[[עולם הזה]].


*קליעה מסוף העולם לסופו - מצפון לדרום. כלומר, דרום הוא ענין המרחב וצפון הוא ענין הצמצום{{הערה|ראה בספר הליקוטים בערכיהם.}}, וקולעים את הנשמה מצמצום למרחב וכו'.
*קליעה מסוף העולם לסופו - מצפון לדרום. כלומר, דרום הוא ענין המרחב וצפון הוא ענין הצמצום{{הערה|ראה בספר הליקוטים בערכיהם.}}, וקולעים את הנשמה מצמצום למרחב וכו'.
שורה 32: שורה 32:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה מ־16:11, 3 באפריל 2013

ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

כף הקלע הוא אחד העונשים שמקבלת הנשמה על מה שעשתה בעולם הזה.

במאמר ד"ה לפיכך תשט"ז, ביאר כ"ק אדמו"ר שליט"א, את עיקרי הדברים כדלקמן:

סיבת העונש ופעולתו

שיקוע ב[[תאוות היתר==, דיבור דברים בטלים וכן כל דבר שאינו איסור.

פעולתו היא כמו ניעור בגד מאבק, שרק לכלוכים שאינם דבוקים בבגד יורדים, אבל על איסורים - לכלוכים הדבוקים צריך גהינום.

אופנו

ישנם כמה אופנים בקליעת הנפש, והכל תלוי במצב האדם בחייו, אך היא כמו זריקת אבן ממקום למקום:

  • קליעה מתענוגים אלקיים לתענוגים גשמיים, וחוזר חלילה. והוא צער גדול לנפש.

לאנשים שהיה להם בחייהם מושג בתענוג אלקי.

לאנשים שהיו שייכים לקיום תורה ומצוות במהלך חייהם בעולם הזה.

  • קליעה מסוף העולם לסופו - מצפון לדרום. כלומר, דרום הוא ענין המרחב וצפון הוא ענין הצמצום[1], וקולעים את הנשמה מצמצום למרחב וכו'.

לאנשים שלא שייכים לכלום אך זהו רק מתאוות היתר.

אפשרות להינצל

זכות לזיכוך הנפש להפטר מכף הקלע הוא, ע"י חזרה כל היום, כמה שיש ביכולתו, משניות תניא תהלים בעל פה[2].

"א מענטש דארף מרבה זיין אין זאגען אותיות (זאגען תהלים, חזר'ן משניות) ווען און וואו ער קען, בכדי צו שטארקען דעם קיום העולם, בכדי מציל צו זיין זיך פון חיבוט הקבר און כף הקלע, און זוכה זיין צו אלע העכסטע גילוי". [- "אדם צריך להרבות באמירת אותיות תורה (אמירת תהילים וחזרת משניות) מתי שהוא רק יכול, בכדי לקיים את העולם, ובכדי להציל את עצמו מחיבוט הקבר וכף הקלע, ולזכות בגילויים הכי נעלים"][3].

הערות שוליים

  1. ראה בספר הליקוטים בערכיהם.
  2. היום יום ז טבת.
  3. היום יום ה שבט.