102
עריכות
(עריכה. הרחבה.) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''דירה בתחתונים''' | '''דירה בתחתונים''', היא מושג המבטא את רצון ה[[אלוקים]] שה[[נבראים]] יכינו מה[[עולם]] מעין [[משכן]] [[רוחני]] שיתאים לשמש כבית לה'. רעיון זה מוזכר לראשונה במדרש תנחומא{{הערת שוליים|1=פרשת נשא סי' ט"ז}}, ואומץ על ידי [[אדמו"ר הזקן]]{{הערת שוליים|1=[[תניא]] פרק ל"ו}}, שפיתח אותו לכדי [[תורה]] שלמה. | ||
==משמעות הדירה בתחתונים== | |||
ב[[עולם הזה]], התחתון מבחינה רוחנית{{הערת שוליים|1=[[תניא]] שם.}}, לא מורגשת במוחש מציאותו של הבורא, ועד שניתן לחשוב שהוא לא קיים(ח"ו). כיוון, שהמציאות ה[[אלוקות|אלוקית]] שנמצאת ב[[עולם]] נסתרת, עד שהעולם נראה כמתנהל לבד ללא יד מכוונת. תפקידו של ה[[יהודי]] לגלות בעולם את האמת ש[[אלוקים]] נמצא ומנהל את ה[[עולם]]. פעולה זו נעשית על ידי היהודי המביא את אור ה' לעולם-החומרי שיאיר את חשכתו{{הערת שוליים|1=שם פרק ל"ז.}}, באמצעות ניצול באפשרויות הקיימות בעולם - באופן המותר בשימוש{{הערת שוליים|1=[[תניא]] שם.}} - לצורך קיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]]. למשל, מעור הבהמה ניתן ליצור נעל או תיק, אך במצב זה העור נשאר מנותק מ[[רוחניות]]. אולם כאשר היהודי יוצר מהעור הזה [[תפילין]] הוא מכניס אור רוחני בעור ועושה אותו קדוש כשהעור עובר מין [[גאולה]] פרטית, שמגלה בו את המשמעות הרוחנית להימצאותו ב[[עולם]] ובכך העור נעשה כעין דירה לה'{{הערת שוליים|1=[[תניא]] שם.}}. כך כל מצווה היא נקודת אור רוחנית, שבסך הכל הנקודות אור הללו מצטרפות לאור אחד גדול שמאיר את כל העולם ומקדשו ומכשירו להיעשות 'בית' המתאים וראוי לה'. אלא שכיום אין רואים את התוצאה של פעולות אלו, רק ב[[ימות המשיח]] כשתושלם המטרה יתגלה האור ה[[רוחני]] בעולם{{הערת שוליים|1=[[תניא]] שם.}}. | |||
==דווקא תאווה== | |||
ישנם כמה הסברים לסיבת ה[[בריאה]], אחד מהם; הוא שה' רוצה להראות את היכולת שלו ואת כוחותיו, שלכן ברא [[נבראים]] ש(כביכול)נפרדים ממנו, שהם יכירו בגדולתו. אולם לדעת [[אדמו"ר הזקן]] אין כל הסבר מתקבל על הדעת בצורך של הבורא לברוא [[עולם]] החשוך מבחינה רוחנית, רק אם היא תאוה שמשמעותה רצון כמוס שלא ניתן להבינו. כיון, שכל הסבר אחר מחייב שיש לו איזה חיסרון שהעולם משלים אותו. ומכיוון שהבורא מושלם בעצם, אינו זקוק לשום דבר. תאוותו של הבורא שהאור ה[[אלוקות|אלוקי]] יפרוץ ויתגלה מתוך החושך ה[[רוחני]] דווקא, היא כמו ההנאה שיש לאדם מדבר לא צפוי ולא הגיוני. | |||
==דירה בתחתונים בדור השביעי== | |||
במאמרו הראשון: "[[באתי לגני]]" - מבאר [[הרבי]] כי תפקיד דורנו - [[דור השביעי]], הוא לעשות דירה בתחתונים ועל ידי כך להביא את ה[[משיח]]. | במאמרו הראשון: "[[באתי לגני]]" - מבאר [[הרבי]] כי תפקיד דורנו - [[דור השביעי]], הוא לעשות דירה בתחתונים ועל ידי כך להביא את ה[[משיח]]. | ||
שורה 19: | שורה 14: | ||
== דירה נאה בתחתונים - שליחות הנשים == | == דירה נאה בתחתונים - שליחות הנשים == | ||
בנוסף על השליחות של כל יהודי לעשות דירה לבורא בתחתונים, יש לנשי ובנות ישראל שליחות מיוחדת לעשות "דירה נאה" עם "כלים נאים". | בנוסף על השליחות של כל יהודי לעשות דירה לבורא בתחתונים, יש לנשי ובנות ישראל שליחות מיוחדת לעשות "דירה נאה" עם "כלים נאים". | ||
בדירה רגילה, עיקר נוי ויופי הדירה - בגשמיות וברוחניות - תלוי באשה, כידוע שהעניין של נאה (והכח לעשות נאה) קיים במיוחד באשה. הדבר משתלשל מרוחניות, שבעבודה לעשות לבורא דירה בתחתונים, חלק עיקרי מהעבודה - עשיית דירה שתהיה "דירה נאה" עם "כלים נאים" תלוי בנשי ובנות ישראל{{הערה|[http://www.torah4blind.org/hebrew/dm43.pdf שיחת שבת פרשת יתרו כ' שבט, וליל ויום ב' פרשת משפטים, כ"ב שבט] {{PDF}} - torah4blind.org}}. | בדירה רגילה, עיקר נוי ויופי הדירה - בגשמיות וברוחניות - תלוי באשה, כידוע שהעניין של נאה (והכח לעשות נאה) קיים במיוחד באשה. הדבר משתלשל מרוחניות, שבעבודה לעשות לבורא דירה בתחתונים, חלק עיקרי מהעבודה - עשיית דירה שתהיה "דירה נאה" עם "כלים נאים" תלוי בנשי ובנות ישראל{{הערה|[http://www.torah4blind.org/hebrew/dm43.pdf שיחת שבת פרשת יתרו כ' שבט, וליל ויום ב' פרשת משפטים, כ"ב שבט] {{PDF}} - torah4blind.org}}. | ||
עריכות