ספר מלכים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (חלוקת קונטרסים העביר את הדף ספר מלכים לשם משתמש:זאב שנקר/ספר מלכים בלי להשאיר הפניה: חסר עריכה)
(עריכה, והצאת קטעים לא מובנים)
שורה 1: שורה 1:
== מלכים א' ==
== מלכים א' ==
=== מלכות דוד ===
הספר נפתח בתיאור של דוד המלך הזקוק לחימום גופו, לפי ה[[גמרא]]{{הערה|ברכות ס"ב ב'.}}בגלל שקרע את כנף שאול לכן נענש שלא יהנה מבגדים. לפי האגדה {{הערה|פרקי דר"א פרק מ"ג.}} מפחד המלאך שראה בשנות הרעב בישראל. הספר ממשיך בתיאור ניסיון המרד הכושל של אדוניהו והמלכת שלמה למלך, ע"י השתדלותו של אמו ונתן הנביא. לפני הסתלקות דוד הוא מצווה לבנו להרוג את יואב בן צוריה ואת שמעי בן גרא.
הספר נפתח בתיאור של דוד המלך הזקוק לחימום גופו, לפי חז"ל <ref>ברכות סב' ב'</ref> בגלל שקרע את כנף שאול לכן נענש שלא יהנה מבגדים ז"א שהבגדים אינם מחממים אותו. ולפי האגדה <ref>פרקי דר"א פרק מג'</ref> מפחד המלאך שראה בשנות הרעב בישראל.
 
=== מלכות שלמה ===
הספר ממשיך בתיאור ניסיון המרד הכושל של אדוניהו והמלכת שלמה למלך, ע"י השתדלותו של אמו ונתן הנביא. לפני הסתלקות דוד הוא מצווה לבנו להרוג את יואב בן צוריה ואת שמעי בן גרא.


לאחר ניסיון נוסף של אדוניהו להשיג את המלוכה ע"י חתונה עם אבישג השונמית הוא מוצא להורג בפקודת המלך.
לאחר ניסיון נוסף של אדוניהו להשיג את המלוכה ע"י חתונה עם אבישג השונמית הוא מוצא להורג בפקודת המלך.


הספר ממשיך בתיאור חכמת שלמה ובניית בית המקדש וארמונו וחנוכת הבית (ומחילת החטא של אכילה ביו"כ בחגיגת בנית ביהמ"ק <ref>מועד קטן ט' א'</ref>). ביקורה של מלכת שבא (והולדת שלמה ומלכת שבא את נבוכדנצר <ref>מלכים א' פרק י' פסוק יג' ברש"י בשם האריז"ל</ref>). אהבת שלמה נשים נוכריות והתחלת ערעור שלטונו ע"י רזון בן אלידע וירבעם בן נבט.
לאחר מכן מתואר חכמת שלמה ובניית [[בית המקדש הראשון]] וארמונו וחנוכת הבית (ומחילת החטא של אכילה ב[[יום כיפור]] בחגיגת בנית בית המקד {{הערה|מועד קטן ט' א'.}}), ביקורה של מלכת שבא, אהבת שלמה נשים נוכריות, והתחלת ערעור שלטונו על ידי רזון בן אלידע ו[[ירבעם בן נבט]].


=== פיצול המלוכה ===
לאחר הסתלקותו של שלמה, בנו רחבעם בניגוד לעצת הזקנים לא מקבל את בקשת עם ישראל להקל במיסים שאביו הנהיג ומאבד את מלכותו על רוב שבטי ישראל לטובת ירבעם בן נבט ונשאר רק עם שבט יהודה ובנימין.
לאחר הסתלקותו של שלמה, בנו רחבעם בניגוד לעצת הזקנים לא מקבל את בקשת עם ישראל להקל במיסים שאביו הנהיג ומאבד את מלכותו על רוב שבטי ישראל לטובת ירבעם בן נבט ונשאר רק עם שבט יהודה ובנימין.


המלחמה ביניהם נעצרת ע"י שמעיה הנביא <ref> פרק יב' כב'</ref> וירבעם מפחד ממרד כשיעלו לרגל ויראו שרק מלך יהודה יושב בעזרה ימרדו בו הוא עושה שני עגלי זהב וממציא חג בחודש חשון, הנביא עדו<ref>רש"י יג' א'</ref> מוכיח אותו וידו של המלך מתיבשת וחוזרת רק לאחר בקשת נביא, הנביא נטרף ע"י אריה לאחר שעבר על דברי ה' לא לאכול בבית א-ל בגלל נבואת שקר של נביא אחר.
המלחמה ביניהם נעצרת על ידי שמעיה הנביא{{הערה|מלכים א', פרק י"ב פסוק כ"ב.}}. ירבעם פיחד ממרד מבני עמו, וזאת לאחר שיעלו לרגל, ויראו שרק מלך יהודה יושב בעזרה, ובשל כך ימרדו בו, ולכן הוא עושה שני עגלי זהב ומייסד חג בחודש חשון. הנביא עדו{{הערה|רש"י על מלכים א', י"ג, א'.}} מוכיח אותו וידו של המלך ירבעם מתייבשת וחוזרת רק לאחר בקשת נביא. לאחר מכן הנביא נטרף על ידי [[אריה]] לאחר שעבר על דברי ה' לא לאכול בבית א-ל בגלל נבואת שקר של נביא אחר.


הספר ממשיך במות אביה בן ירבעם בנבואת אחיהו והבשורה על השמדת כל משפחת המלוכה בהמשך. במקביל גם ביהודה עובדים ע"ז ושישק המלך עולה ושודד את אוצרות המלך והמקדש.
הספר ממשיך במות אביה בן ירבעם בנבואת אחיהו והבשורה על השמדת כל משפחת המלוכה בהמשך. במקביל גם ביהודה עובדים ע"ז ושישק המלך עולה ושודד את אוצרות המלך והמקדש.