אין עצם מסתיר על עצמו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (←‏תוכן הטענה: ניסוח)
שורה 16: שורה 16:


==תוכן הטענה==
==תוכן הטענה==
תוכנה של הטענה היא: כאשר הדבר המסתיר הוא בעצם דבר אחד עם הדבר המוסתר, אין בכוחו להסתיר באמת עליו. מכיוון שכאשר ההסתר הינו ב[[הגבלה עצמית]], (הוא יכול לבטלו ברגע, ובעומק יותר:) הוא מעלים רק כלפי הזולת, אך כלפי עצמו הוא לא יכול להסתיר. ולעומת זאת כאשר הדבר המסתיר הוא חיצוני, הוא באמת מעלים ומסתיר.
הטענה היא שכאשר המסתיר ומניעו הם בעצם דבר אחד עם הדבר המוסתר אין בזה הסתרה אמתית. מכיוון שכאשר ההסתר היא תוצאה של [[הגבלה עצמית]] בכוחו של המוסתר לבטל ברגע את ההסתרה שנוצרה ממנו עצמו. במובן עמוק יותר הטענה טוענת כי אין כלל הסתרה, וממבטו של המציאות המוסתרת אין כלל תחושה של הסתרה, ופעולתו מעלימה רק כלפי הזולת, אך כלפי עצמו הוא לא יכול להסתיר. ולעומת זאת כאשר הסתרה נובעת מכח חיצוני אזי הוא באמת מעלים ומסתיר.


בביאור העניין בפרטיות ישנם ספרי החסידות שני מהלכים כלליים:
בביאור העניין בפרטיות ישנם בספרי החסידות שני מהלכים כלליים:
* התאחדות שני הקווים מצד '''שורשם בעצמות''' - מכיוון שבעצמות כלולים שני הכוחות, שההעדר ההגבלה של העצם מחייב שיהיו לו ב' הכוחות "שכשם שישנו כח בבלתי בעל גבול כך ישנו כח בגבול"{{הערה|עבודת הקודש חלק תחילת פרק ח}}. ממילא כשהם כלולים בו עניינם ומהותם של שני הכוחות הוא לא הציור שלהם המבדיל אותם זה מזה, אלא נרגש בהם מהותם שהם כוחות העצמות, לכן אינם מנגדים זה לזה. משום שמהות שניהם אחד - כוחות של העצמות, שנרגש בכח הגילוי שמהותו הוא כח העצם, וכך נרגש גם בכח ההעלם שהוא כח העצמות.{{הערה|1=עוד בעניין התאחדותם בעצמות ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15919&st=&pgnum=208 בספר "מאמרי אדמו"ר האמצעי" - דברים א עמוד רה ואילך].}}
* התאחדות שני הקווים מצד '''שורשם בעצמות''' - מכיוון שבעצמות כלולים שני הכוחות, שההעדר ההגבלה של העצם מחייב שיהיו לו ב' הכוחות "שכשם שישנו כח בבלתי בעל גבול כך ישנו כח בגבול"{{הערה|עבודת הקודש חלק תחילת פרק ח}}. ממילא כשהם כלולים בו עניינם ומהותם של שני הכוחות הוא לא הציור שלהם המבדיל אותם זה מזה, אלא נרגש בהם מהותם שהם כוחות העצמות, לכן אינם מנגדים זה לזה. משום שמהות שניהם אחד - כוחות של העצמות, שנרגש בכח הגילוי שמהותו הוא כח העצם, וכך נרגש גם בכח ההעלם שהוא כח העצמות.{{הערה|1=עוד בעניין התאחדותם בעצמות ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15919&st=&pgnum=208 בספר "מאמרי אדמו"ר האמצעי" - דברים א עמוד רה ואילך].}}
* התאחדות שני הקוים מצד '''מטרת הצמצום''' - מכיוון שהצמצום הוא חלק מתהליך הגילוי לכן אינו מעלים על הגילוי ובו ומצד המתגלה הוא נמצא בו בגילוי גם כשמתעלם מהמקבל. (כמדומה שכן הוא מהלך הדברים בוידעת מוסקווה, וכן הוא המשמעות במאמר להבין בלקו"ת אות ה אף כי שלא במפורש ממש)
* התאחדות שני הקוים מצד '''מטרת הצמצום''' - מכיוון שהצמצום הוא חלק מתהליך הגילוי לכן אינו מעלים על הגילוי ובו ומצד המתגלה הוא נמצא בו בגילוי גם כשמתעלם מהמקבל. (כמדומה שכן הוא מהלך הדברים בוידעת מוסקווה, וכן הוא המשמעות במאמר להבין בלקו"ת אות ה אף כי שלא במפורש ממש)