איהו לא חזי מזלייהו חזי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " עצם הנשמה" ב־" עצם הנשמה")
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ")
שורה 7: שורה 7:
א) באדם היהודי הרי זה [[עצם הנשמה]] שאינה מתלבשת בגוף אלא מקיפה עליו מלמעלה, והוא הנקרא "מזל" לאדם היהודי. וזהו פירוש המאמר: "אֵין מזל לישראל" (א' צרויה) - אַין, מזל לישראל (א' פתוחה), והיינו האין האלקי שהוא [[עצם הנשמה]] שאינו עפ"י טעם ודעת, ולמעלה מכל גדר וגבול, ולכן נקרא בשם "אין", והוא המזל ומקור החיות לנשמה.  
א) באדם היהודי הרי זה [[עצם הנשמה]] שאינה מתלבשת בגוף אלא מקיפה עליו מלמעלה, והוא הנקרא "מזל" לאדם היהודי. וזהו פירוש המאמר: "אֵין מזל לישראל" (א' צרויה) - אַין, מזל לישראל (א' פתוחה), והיינו האין האלקי שהוא [[עצם הנשמה]] שאינו עפ"י טעם ודעת, ולמעלה מכל גדר וגבול, ולכן נקרא בשם "אין", והוא המזל ומקור החיות לנשמה.  


ולהיות שהנשמה למעלה רואה את הגילויים האלקיים ושומעת את הכרוזים ובנות הקול שלמעלה, הרי זה משפיע על האדם למטה, אם כי רק באופן סתום ומקיף, ויכול לעורר בו חרדות או הרהורי תשובה - בהתאם למה שקלטה הנשמה למעלה - מבלי שידע האדם את פישרן וסיבתן. מסיבה זו קורה לעיתים, שאדם מתעורר בהרהורי תשובה באופן סתמי בלי שום הכנה לכך. ועל זה אמרו: אף על גב דאיהו לא חזי מזלייהו חזי.
ולהיות שה[[נשמה]] למעלה רואה את הגילויים האלקיים ושומעת את הכרוזים ובנות הקול שלמעלה, הרי זה משפיע על האדם למטה, אם כי רק באופן סתום ומקיף, ויכול לעורר בו חרדות או הרהורי תשובה - בהתאם למה שקלטה ה[[נשמה]] למעלה - מבלי שידע האדם את פישרן וסיבתן. מסיבה זו קורה לעיתים, שאדם מתעורר בהרהורי תשובה באופן סתמי בלי שום הכנה לכך. ועל זה אמרו: אף על גב דאיהו לא חזי מזלייהו חזי.


ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר הקב"ה רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל.
ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[[[נשמה]] אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר הקב"ה רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל.


ועל פי זה יובן מה שכתוב: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ואמרז"ל: "אלו תפילין שבראש". שאף על פי שעמי העולם אינם כלים לראות את גילוי שם ה' השורה על ישראל - איהו לא חזו - מכל מקום "מזלייהו חזו" - השרים העליונים המתבטלים בפני שם ה' השורה על ישראל, ועי"ז נופלת על כל אומות העולם אימה ופחד מפני ישראל.
ועל פי זה יובן מה שכתוב: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ואמרז"ל: "אלו תפילין שבראש". שאף על פי שעמי העולם אינם כלים לראות את גילוי שם ה' השורה על ישראל - איהו לא חזו - מכל מקום "מזלייהו חזו" - השרים העליונים המתבטלים בפני שם ה' השורה על ישראל, ועי"ז נופלת על כל אומות העולם אימה ופחד מפני ישראל.