מלכות בית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(העברה)
(העברה)
שורה 32: שורה 32:


ג) וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.</REF> שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
ג) וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.</REF> שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".
==מלך מבית דוד בזמן הגלות==
ברמב"ם בהלכות מלכים נפסק: "כיון שנמשח דוד זכה בכתר מלכות, והרי
המלכות לו ולבניו הזכרים עד עולם, שנאמר כסאך יהיה נכון עד עולם".
ומאז, דור אחר דור עמד לישראל מלך מבית דוד שירש את המלכות
מאבותיו.
גם על זמן הגלות נאמר "אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב זרעו לעולם
יהיה וכסאו כשמש נגדי". כך גם אנו אומרים "בשם קדשך נשבעת לו שלא
יכבה נרו לעולם ועד" - תמיד יש נצר לבית דוד הראוי למלוכה.
וכך אמרו חכמינו "בכל דור ודור נולד אחד מזרע יהודה שהוא ראוי להיות
משיח לישראל". אותו אחד ממשיך את מלכות דוד הנצחית, אלא שירושת
המלכות הנמצאת אצלו לא חייבת לבא לידי מימוש במלוכה על עם. הוא מלך
בפוטנציאל ואיננו מלך בפועל.
גם על [[מלך המשיח]], נאמר שזה ש[[משיח שבכל דור|ראוי להיות משיח]] הוא זה שמציאותו עומדת למלכות עוד קודם להתגלות מלכותו בפועל.
ולכן כשדנו התנאים מי הוא הראוי להיות משיח אמרו{{מקור}} "אי מין חייא הוא כגון רבי יהודה הנשיא" ופירשו המפרשים שהוא משום שעדין בזמן הגלות כבר יש בהם עניין המלכות.{{הערה|מהרש"א שם, וראה התוועדויות תשנ"ב חלק א עמוד 320 ובהערה 49.}}


== צאצאי המלכות ==
== צאצאי המלכות ==