חוני המעגל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
[[קובץ:חוני המעגל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קבריהם של התנאים אבא חלקיה וחנן הנחבא, נכדיו של חוני המעגל]]
[[קובץ:חוני המעגל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קבריהם של התנאים אבא חלקיה וחנן הנחבא, נכדיו של חוני המעגל]]
'''חוני המעגל''', היה [[תנא]] בזמנו של [[שמעון בן שטח]], שהיה ידוע בהסברתו המיוחדת ב[[תורה]]{{הערת שוליים|1=[[תענית]] כג, א.}} וב[[תפילה|תפילותיו]] המיוחדות.
'''חוני המעגל''', היה [[תנא]] בזמנו של [[שמעון בן שטח]], שהיה ידוע בהסברתו המיוחדת ב[[תורה]]{{הערת שוליים|1=[[תענית]] כג, א.}} וב[[תפילה|תפילותיו]] המיוחדות.
 
==כבן המתחטא לפני אביו==
כאשר היתה בצורת קשה ב[[ארץ ישראל]], הוא עג עוגה והצהיר כי הוא לא יוצא ממנה עד שירדו גשמים. כאשר ירדו גשמי קללה גדולים ומזיקים, אמר חוני המעגל בתפילתו כי הוא ביקש דווקא על גשמי ברכה. הגשמים השתנו לגשמי ברכה, אך לא הפסיקו לרדת. כאשר הם הגיעו לגובה מוגזם, עד שהמים ב[[ירושלים]] מילאו את אבן הטוען, הוא התפלל שוב לקב"ה, והגשמים הפסיקו. בעקבות מעשה זה שלח לו אחד מהתנאים בדורו, "אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי, אבל מה אעשה שאתה מתחטא לפני [[הקדוש ברוך הוא]] כבן המתחטא לפני אביו".
כאשר היתה בצורת קשה ב[[ארץ ישראל]], הוא עג עוגה והצהיר כי הוא לא יוצא ממנה עד שירדו גשמים. כאשר ירדו גשמי קללה גדולים ומזיקים, אמר חוני המעגל בתפילתו כי הוא ביקש דווקא על גשמי ברכה. הגשמים השתנו לגשמי ברכה, אך לא הפסיקו לרדת. כאשר הם הגיעו לגובה מוגזם, עד שהמים ב[[ירושלים]] מילאו את אבן הטוען, הוא התפלל שוב לקב"ה, והגשמים הפסיקו. בעקבות מעשה זה שלח לו אחד מהתנאים בדורו, "אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי, אבל מה אעשה שאתה מתחטא לפני [[הקדוש ברוך הוא]] כבן המתחטא לפני אביו".


על פי רשימות [[אדמו"ר הצמח צדק]] ביאור הדבר הוא שתפילותיו היו משנים כביכול את רצון השי"ת, כבן האוחז את יד אביו ואינו נותן לו לעשות רצונו{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשד"מ]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16056&hilite=55cdfc17-ac28-4d66-a524-5242a2530a55&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=62 חלק ד'].}}
על פי רשימות [[אדמו"ר הצמח צדק]] ביאור הדבר הוא שתפילותיו היו משנים כביכול את רצון השי"ת, כבן האוחז את יד אביו ואינו נותן לו לעשות רצונו{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשד"מ]] [http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16056&hilite=55cdfc17-ac28-4d66-a524-5242a2530a55&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=62 חלק ד'].}}


לפי [[תורת החסידות]], מה שירדו מלכתחילה הצפה של גשמים, היא מפני שהגשמים ירדו בהתאם למעלתו של חוני המעגל, אבל מצד המקבל - כלל ישראל, הם לא היו ראויים לכך{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16013&hilite=179619a2-4e71-4808-9d9a-945643e3743b&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=447 התוועדויות תשמ"ג ח"ג].}}
לפי [[תורת החסידות]], ההסבר לכך שירדו מלכתחילה הצפה של גשמים, היא מפני שהגשמים ירדו בהתאם למעלתו של חוני המעגל, אבל מצד המקבל - כלל ישראל, הם לא היו ראויים לכך{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16013&hilite=179619a2-4e71-4808-9d9a-945643e3743b&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=447 התוועדויות תשמ"ג ח"ג].}}
 
==ישן שבעים שנה==
בגמרא מסופר כי הוא ישן שבעים שנה, ואח"כ התעורר, ומשראה שלא מאמינים לו שהוא הוא חוני המעגל, אמר את המשפט הידוע: או חברותא, או מיתותא. הביאור הוא, שינתו לא היתה שינה כפשוטה, אלא נשמתו עלתה למעלה לשאוב לה חיים{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=efb975f3-0049-481d-964e-3fe16b3004d6&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=569 הרבי] בשם פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ד.}}
בגמרא מסופר כי הוא ישן שבעים שנה, ואח"כ התעורר, ומשראה שלא מאמינים לו שהוא הוא חוני המעגל, אמר את המשפט הידוע: או חברותא, או מיתותא. הביאור הוא, שינתו לא היתה שינה כפשוטה, אלא נשמתו עלתה למעלה לשאוב לה חיים{{הערת שוליים|1=[http://chabadlibrarybooks.com/pdfpager.aspx?req=16052&hilite=efb975f3-0049-481d-964e-3fe16b3004d6&st=%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C&pgnum=569 הרבי] בשם פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ד}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תנאים]]
[[קטגוריה:תנאים]]

גרסה מ־08:28, 11 בנובמבר 2010

הכניסה למערת הקבר של חוני המעגל, סמוך לחצור הגלילית
קבריהם של התנאים אבא חלקיה וחנן הנחבא, נכדיו של חוני המעגל

חוני המעגל, היה תנא בזמנו של שמעון בן שטח, שהיה ידוע בהסברתו המיוחדת בתורה[1] ובתפילותיו המיוחדות.

כבן המתחטא לפני אביו

כאשר היתה בצורת קשה בארץ ישראל, הוא עג עוגה והצהיר כי הוא לא יוצא ממנה עד שירדו גשמים. כאשר ירדו גשמי קללה גדולים ומזיקים, אמר חוני המעגל בתפילתו כי הוא ביקש דווקא על גשמי ברכה. הגשמים השתנו לגשמי ברכה, אך לא הפסיקו לרדת. כאשר הם הגיעו לגובה מוגזם, עד שהמים בירושלים מילאו את אבן הטוען, הוא התפלל שוב לקב"ה, והגשמים הפסיקו. בעקבות מעשה זה שלח לו אחד מהתנאים בדורו, "אלמלא חוני אתה גוזרני עליך נידוי, אבל מה אעשה שאתה מתחטא לפני הקדוש ברוך הוא כבן המתחטא לפני אביו".

על פי רשימות אדמו"ר הצמח צדק ביאור הדבר הוא שתפילותיו היו משנים כביכול את רצון השי"ת, כבן האוחז את יד אביו ואינו נותן לו לעשות רצונו[2]

לפי תורת החסידות, ההסבר לכך שירדו מלכתחילה הצפה של גשמים, היא מפני שהגשמים ירדו בהתאם למעלתו של חוני המעגל, אבל מצד המקבל - כלל ישראל, הם לא היו ראויים לכך[3]

ישן שבעים שנה

בגמרא מסופר כי הוא ישן שבעים שנה, ואח"כ התעורר, ומשראה שלא מאמינים לו שהוא הוא חוני המעגל, אמר את המשפט הידוע: או חברותא, או מיתותא. הביאור הוא, שינתו לא היתה שינה כפשוטה, אלא נשמתו עלתה למעלה לשאוב לה חיים[4].

הערות שוליים

  1. תענית כג, א.
  2. התוועדויות תשד"מ חלק ד'.
  3. התוועדויות תשמ"ג ח"ג.
  4. הרבי בשם פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ד