ארבעת האמהות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
(נו.. כבר יותר ברור...)
שורה 1: שורה 1:
ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "'''ארבעת האמהות'''".
ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "'''ארבעת האמהות'''".


א) [[שרה]] אשת [[אברהם]] -הולידה את [[יצחק]] (הולידה גם את [[ישמעאל]]). ב) [[רבקה]] אשת [[יצחק]] -הולידה את [[יעקב]] (הולידה גם את [[עשיו]]). ג) [[רחל]] אשת [[יעקב]] -הולידה את [[יוסף]] ואת בנימין. ד) [[לאה]] גם היא אשת [[יעקב]] -הולידה את ראובן, שמעון, לוי, [[יהודה]], יששכר וזבולון. רחל ולאה ביחד הולידו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו ל[[שבטים]].
*[[שרה]] אשת [[אברהם]] - הולידה את [[יצחק]] (הולידה גם את [[ישמעאל]]).
*[[רבקה]] אשת [[יצחק]] - הולידה את [[יעקב]] (הולידה גם את [[עשיו]]).
*[[רחל]] אשת [[יעקב]] - הולידה את [[יוסף]] ואת בנימין.
*[[לאה]] גם היא אשת [[יעקב]] - הולידה את ראובן, שמעון, לוי, [[יהודה]], יששכר וזבולון.
רחל ולאה ביחד הולידו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו ל[[שבטים]].


== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==
== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==


חז"ל אמרו{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} כי ״אין קורין אבות אלא לשלשה ואין קורין
חכמינו אומרים{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} "אין קורין אבות אלא לשלשה ([[אברהם]], [[יצחק]] ו[[יעקב]]) ואין קורין אמהות אלא לארבע (שרה, רבקה, רחל ולאה)". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב.
אמהות אלא לארבע". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", [[אברהם]] [[יצחק]] ו[[יעקב]], מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב. אבל בנוגע ל"אמהות" — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן
 
של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן
אבל בנוגע ל"אמהות" — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט [[יוסף]] אינו בן
לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט [[יהודה]] אינו בן [[רחל]] (אלא בן [[לאה]]).
לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט [[יהודה]] אינו בן [[רחל]] (אלא בן [[לאה]]).


[[הרבי]] מסביר, כי כל י"ב השבטים מתחלקים לכ׳ סוגים כלליים — בני [[רחל]] ובני לאה,
וההסבר הוא{{הערת שוליים|גבורות ה' למהר"ל פ"ס. ועוד.}}: שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג' האבות וכל ד' האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA&pgnum=83&hilite=abfe50f6-ce2d-45eb-92d6-ca3a3f842ef1 עמ' 1467].}}.
שבהם כלולים גם בני זלפה ובלהה, ובלשון הכתוב{{הערת שוליים|רות ד, טז.}}: ״כרחל ולאה אשר כנו
שתיהם את בית ישראל״, ועפ"ז, נמצא שלכל [[יהודי]] ישנם שלש אמהות כשם שיש לו שלשה אבות, והם שרה רבקה ורחל או שרה רבקה ולאה*.
 
שאלה זו נשאלת גם בגמרא בברכות שם: ״אמהות נמי, לא ידעינן אי מרחל קא אתינן, אי מלאה קא אתינן״. ומסיק שם:
״אלא עד הכא השיבי טפי לא חשיבי״. אבל מפורש ב[[תורת החסידות]], שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג׳
האבות וכל האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה.{{הערת שוליים|1=[[התוועדויות]] [[תשמ"ג]] ח"ב [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16056&st=%D7%90%D7%A8%D7%91%D7%A2+%D7%90%D7%9E%D7%94%D7%95%D7%AA&pgnum=83&hilite=abfe50f6-ce2d-45eb-92d6-ca3a3f842ef1 עמ' 1467].}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]

גרסה מ־06:40, 8 ביולי 2012

ישנן ארבעת נשים שמהן יצא העם היהודי, ונקראים "ארבעת האמהות".

רחל ולאה ביחד הולידו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו לשבטים.

אין קורין אמהות אלא לארבעה

חכמינו אומרים[1] "אין קורין אבות אלא לשלשה (אברהם, יצחק ויעקב) ואין קורין אמהות אלא לארבע (שרה, רבקה, רחל ולאה)". הרבי מקשה: בנוגע ל״אבות״ — מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", מכיון שכאו"א מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב.

אבל בנוגע ל"אמהות" — איך אפשר לומר שכאו"א מישראל הוא בן של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט יוסף אינו בן לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט יהודה אינו בן רחל (אלא בן לאה).

וההסבר הוא[2]: שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג' האבות וכל ד' האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה[3].

הערות שוליים

  1. מסכת ברכות, טז, ב.
  2. גבורות ה' למהר"ל פ"ס. ועוד.
  3. התוועדויות תשמ"ג ח"ב עמ' 1467.