אור כשדים: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – "דוגמא " ב־"דוגמה ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
* "וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ"{{הערה|בראשית ט"ו, ז.}}. | * "וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ"{{הערה|בראשית ט"ו, ז.}}. | ||
חז"ל מספרים כי אור כשדים היה מקום עבודת אלילים שבו עמד [[אברהם אבינו]] בניסיון של [[מסירות נפש]] כאשר [[נמרוד]] [[נסיון כבשן האש|השליכו לכבשן האש]], ואברהם ניצל בנס. מדרש זה אינו מופיע במפורש בתורה, אך הוא מובא במקורות חז"ל{{הערה|ראו | חז"ל מספרים כי אור כשדים היה מקום עבודת אלילים שבו עמד [[אברהם אבינו]] בניסיון של [[מסירות נפש]] כאשר [[נמרוד]] [[נסיון כבשן האש|השליכו לכבשן האש]], ואברהם ניצל בנס. מדרש זה אינו מופיע במפורש בתורה, אך הוא מובא במקורות חז"ל{{הערה|ראו לדוגמה [[בראשית רבה]] פרשה ל"ט, פסוק א'.}}. | ||
לפי הרבה מפשטני המקרא אברהם אבינו נולד באור כשדים, אך כמה מהפשטנים ובהם הרמב"ן טוענים שנולד דווקא ב[[חרן]]{{הערה|ראו גם ברבינו בחיי סוף פרשת נח: "אברהם לא היה ארץ מולדתו אור כשדים כי אם עבר הנהר כאמרו בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם, ומלת מעולם תורה על זה, ומזה אמר הכתוב (בראשית, יב): "ויגד לאברם העברי", לא אמר לאברם הכשדי. וראיה לדבר כי נחור בחרן היה, ואם היה מקום תרח אור כשדים בארץ שנער והכתוב ספר כי בצאת מאור כשדים לא לקח אתו רק אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ושרי כלתו, א"כ היה נחור נשאר בארץ כשדים, אבל באמת ארץ מולדתו ארץ ארם היא מעבר הנהר, וכן מצינו לרז"ל בתלמוד (בבא בתרא דף צא.) כי אברהם נחבש בכותא וכותא אינה בארץ כשדים, אבל היא בעבר הנהר".}}. | לפי הרבה מפשטני המקרא אברהם אבינו נולד באור כשדים, אך כמה מהפשטנים ובהם הרמב"ן טוענים שנולד דווקא ב[[חרן]]{{הערה|ראו גם ברבינו בחיי סוף פרשת נח: "אברהם לא היה ארץ מולדתו אור כשדים כי אם עבר הנהר כאמרו בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם, ומלת מעולם תורה על זה, ומזה אמר הכתוב (בראשית, יב): "ויגד לאברם העברי", לא אמר לאברם הכשדי. וראיה לדבר כי נחור בחרן היה, ואם היה מקום תרח אור כשדים בארץ שנער והכתוב ספר כי בצאת מאור כשדים לא לקח אתו רק אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ושרי כלתו, א"כ היה נחור נשאר בארץ כשדים, אבל באמת ארץ מולדתו ארץ ארם היא מעבר הנהר, וכן מצינו לרז"ל בתלמוד (בבא בתרא דף צא.) כי אברהם נחבש בכותא וכותא אינה בארץ כשדים, אבל היא בעבר הנהר".}}. |
גרסה אחרונה מ־21:03, 11 בדצמבר 2024
אור כשדים הוא מקום עתיק המוזכר בתנ"ך בתיאור תולדות חייו של אברהם אבינו, וחז"ל מספרים כי בו אירע הנסיון העשירי של כבשן האש.
בסיפור התורה[עריכה | עריכת קוד מקור]
בספר בראשית נזכר אור כשדים פעמיים[1]:
- "וַיָּמָת הָרָן עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ, בְּאוּר כַּשְׂדִּים"[2]
- "וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אֲנִי ה' אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ"[3].
חז"ל מספרים כי אור כשדים היה מקום עבודת אלילים שבו עמד אברהם אבינו בניסיון של מסירות נפש כאשר נמרוד השליכו לכבשן האש, ואברהם ניצל בנס. מדרש זה אינו מופיע במפורש בתורה, אך הוא מובא במקורות חז"ל[4].
לפי הרבה מפשטני המקרא אברהם אבינו נולד באור כשדים, אך כמה מהפשטנים ובהם הרמב"ן טוענים שנולד דווקא בחרן[5].
זיהויה הוודאי של העיר שנוי במחלוקת, רבים מהחוקרים מזהים אותה כאור השומרית, בעוד המסורת האמונית מזהה אותה כמיקום הקרוב יותר לארם נהריים, דוגמת העיר אורפה שבדרום טורקיה, העיר ארך שבדרום עיראק, או העיר אוררטו שבמזרח טורקיה או אורקש שבצפון מזרח סוריה.
פירוש השם[עריכה | עריכת קוד מקור]
בפשטני המקרא מופיעים כמה ביאורים לשם המקום:
- כבשן האש - ה'אור' רומז לכבשן האש לתוכו נזרק אברהם בנסיון העשירי (כמו שכתוב "חמותי ראיתי אור" (ישעיה מד, טז)[6].
- בקעה - 'אור' הוא מלשון מאורה או בקעה, כלומר מקום עמוק, כמו שכתוב "מאורת צפעוני" (שם יא, ח)[6].
- הר - אור הוא מלשון 'הר', כמו שכתוב "באורים כבדו ה'"[7], כפי שהיה נהוג בימיהם שהיו מדליקים אור בראש ההר לסימן וכיוצא בזה[8].
- גבול[9]
- מישור[10].
הכשדים, היתה אומה שחיה בדרום מסופוטמיה (בימינו בדרום עיראק), ונקראו כשדים, כשדיים, או כלדיים, ולפי כל הביאורים מדובר מקום מסויים בארץ כשדים.
בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]
באור התורה מבאר אדמו"ר הצמח צדק את הקשר בין שלושת הפירושים המובאים ברבינו בחיי (בקעה, הר ואש) שהקישור של הלשון 'אור כשדים' עם הפסוק 'מאורת צפעוני', מרמז על כך ששניהם קשורים עם הלשון 'יהי מאֹרֹת' בבריאת העולם שנכתב בכתיב חסר, מלשון מארה וקללה, כי זהו שורש היניקה של הלעומת זה, והקב"ה הוציא את אברהם מתוך שורש היניקה של הלעומת זה, מתוך ה'בקעה' והעלה אותו על ה'הר' של אור כשדים שיהיה לנס ולאור לכל העולם באמצעות הפרסום של עמידתו בנסיון כבשן האש ופרסום אלוקות לכל העולם ('אור' מלשון אש)[11].
הערות שוליים
- ↑ בנוסף, מוזכרת העיר גם בנחמיה ט, ז.
- ↑ בראשית י"א, כ"ח.
- ↑ בראשית ט"ו, ז.
- ↑ ראו לדוגמה בראשית רבה פרשה ל"ט, פסוק א'.
- ↑ ראו גם ברבינו בחיי סוף פרשת נח: "אברהם לא היה ארץ מולדתו אור כשדים כי אם עבר הנהר כאמרו בעבר הנהר ישבו אבותיכם מעולם, ומלת מעולם תורה על זה, ומזה אמר הכתוב (בראשית, יב): "ויגד לאברם העברי", לא אמר לאברם הכשדי. וראיה לדבר כי נחור בחרן היה, ואם היה מקום תרח אור כשדים בארץ שנער והכתוב ספר כי בצאת מאור כשדים לא לקח אתו רק אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ושרי כלתו, א"כ היה נחור נשאר בארץ כשדים, אבל באמת ארץ מולדתו ארץ ארם היא מעבר הנהר, וכן מצינו לרז"ל בתלמוד (בבא בתרא דף צא.) כי אברהם נחבש בכותא וכותא אינה בארץ כשדים, אבל היא בעבר הנהר".
- ↑ 6.0 6.1 רש"י.
- ↑ ישעיה כד, טו.
- ↑ רבינו בחיי סוף פרשת נח.
- ↑ אבן עזרא.
- ↑ רבי יוסף קרא.
- ↑ ספר הלקוטי דא"ח צמח צדק ערך 'אור כשדים', אות אלף עמוד תערד.