חיים בן עטר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
מקובל, שהבעש"ט קרע קריעה בעת יציאת [[נשמה|נשמתו]], אע"פ שלא היה נוכח ב[[גשמיות]]. לטענת מנגדיו<REF>[[הנודע ביהודה]]. ראה ערך. </REF> שדבר זה הוא היפך ההלכה, ענה להם שמה אעשה ואני הייתי שם (הכוונה ברוחניות, אך באופן מוחשי).
מקובל, שהבעש"ט קרע קריעה בעת יציאת [[נשמה|נשמתו]], אע"פ שלא היה נוכח ב[[גשמיות]]. לטענת מנגדיו<REF>[[הנודע ביהודה]]. ראה ערך. </REF> שדבר זה הוא היפך ההלכה, ענה להם שמה אעשה ואני הייתי שם (הכוונה ברוחניות, אך באופן מוחשי).


בפירושו, נרמז שהוא ה[[מלך המשיח]] שבדורו, ובלשונו<REF>בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.</REF>  "משיח ה' ושמו חיים". בהדפסה כלשהי היה המדפיס משכיל בסתר, שדבר זה לא מצא חן בעיניו ולכן השמיט קטע זה. כשנודע הדבר לרבי [[ישראל מרוז'ין]] אמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך", ואחר זמן התגלה שבפרשת סוטה נדפס בטעות, במקום "אם שטית מאיש זה אם מאיש אחר", "אם שטית מאיש זה אם שטית מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה חשוד על היפך הצניעות.
בפירושו, נרמז שהוא ה[[מלך המשיח]] שבדורו, ובלשונו<REF>בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.</REF>  "משיח ה' ושמו חיים".  
 
בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו ר' אשר, שנתפס להשכלה. בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהמשכילים לא האמינו בביאת המשיח, הלך והשמיט את המילים "ושמו חיים". כשנודע הדבר לרבי [[ישראל מרוז'ין]] אמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך", ואחר זמן התגלה שבפרשת סוטה נדפס בטעות, במקום "אם שטית מאיש זה אם מאיש אחר", "אם שטית מאיש זה אם שטית מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה חשוד על היפך הצניעות.


ב[[גניזה החרסונית]] מסופר אודות מכתבים ששלח הבעש"ט לר' חיים, על ידי גיס הבעש"ט, ר' [[גרשון מקיטוב]].
ב[[גניזה החרסונית]] מסופר אודות מכתבים ששלח הבעש"ט לר' חיים, על ידי גיס הבעש"ט, ר' [[גרשון מקיטוב]].
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:רבנים]]

גרסה מ־06:03, 29 באפריל 2010

הצדיק הקדוש רבי חיים בן משה אבן עטר (נולד תנ"ו - נפטר ט"ו תמוז תק"ג), מחבר הפירוש "אור החיים" על התורה.

למרות שרבי חיים התגורר רוב שנותיו במרוקו ובארץ ישראל, מקובל שיחסו עם הבעש"ט, אותו לא ראה מעולם, היה יחס קרוב מאוד.

מקובל, שהבעש"ט קרע קריעה בעת יציאת נשמתו, אע"פ שלא היה נוכח בגשמיות. לטענת מנגדיו[1] שדבר זה הוא היפך ההלכה, ענה להם שמה אעשה ואני הייתי שם (הכוונה ברוחניות, אך באופן מוחשי).

בפירושו, נרמז שהוא המלך המשיח שבדורו, ובלשונו[2] "משיח ה' ושמו חיים".

בעיר שקלוב היה מוציא לאור ושמו ר' אשר, שנתפס להשכלה. בשנת תקמ"ה הדפיס חומש עם פירוש אור החיים, ומכיוון שהמשכילים לא האמינו בביאת המשיח, הלך והשמיט את המילים "ושמו חיים". כשנודע הדבר לרבי ישראל מרוז'ין אמר: "אתה השמטת את שמו מן הספר והוא הכניס את שמך", ואחר זמן התגלה שבפרשת סוטה נדפס בטעות, במקום "אם שטית מאיש זה אם מאיש אחר", "אם שטית מאיש זה אם שטית מאיש אשר", ואכן נודע שאיש זה חשוד על היפך הצניעות.

בגניזה החרסונית מסופר אודות מכתבים ששלח הבעש"ט לר' חיים, על ידי גיס הבעש"ט, ר' גרשון מקיטוב.

הערות שוליים

  1. הנודע ביהודה. ראה ערך.
  2. בפירושו לדברים טו, ז בפרשת ראה.