ברוך פורטוגלי-בטלן: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לעריכה}} | {{לעריכה}} | ||
רבי [[ברוך בטלן]], היה אביה של הרבנית רחל, זקנתו של אדמו"ר הזקן. | {{בית רבי/אדמו"ר הזקן}} | ||
רבי [[ברוך בטלן]], היה אביה של [[הרבנית רחל (זקנתו של אדמו"ר הזקן)|הרבנית רחל]], זקנתו של [[אדמו"ר הזקן]]. | |||
הוא היה מצאצאי מגורשי פורטוגל. שם משפתתו היה פורטוגלי, והכינוי ׳בטלן׳ הודבק לו לשבח, כלומר - כל חשובי ונכבדי העיר התבטלו לפניו מפאת מדותיו התרומיות ואישיותו האצילית. תורת הקבלה הוותה חלק בלתי נפרד מהלימוד הקובע אצל מגורשי פורטוגל, ור׳ ברוך תונך, איפוא, ברוח זו. | הוא היה מצאצאי מגורשי פורטוגל. שם משפתתו היה פורטוגלי, והכינוי ׳בטלן׳ הודבק לו לשבח, כלומר - כל חשובי ונכבדי העיר התבטלו לפניו מפאת מדותיו התרומיות ואישיותו האצילית. תורת הקבלה הוותה חלק בלתי נפרד מהלימוד הקובע אצל מגורשי פורטוגל, ור׳ ברוך תונך, איפוא, ברוח זו. |
גרסה מ־12:28, 4 באפריל 2010
ערך זה זקוק לעריכה: ייתכן שהערך סובל מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו. | |||
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
בית רבי | ||
---|---|---|
הבעל שם טוב - המגיד ממזריטש | ||
משפחת אדמו"ר הזקן | זקניו/זקנותיו: שניאור זלמן · אברהם · ברוך בטלן · רחל | הורים: ישראל ברוך · רבקה | חמיו: יהודה ליב | אשתו: סטערנא | אחים/יות: יהודה לייב · מרדכי · משה · שרה | גיסים/ות: ישראל קאזיק · עקיבא פרדקין | בנים/ות: דובער · חיים אברהם · משה · פריידא · דבורה לאה · רחל | חתנים/כלות: אליהו · שלום שכנא אלטשולר · אברהם שיינס | שיינא · שפרה | |
משפחת אדמו"ר האמצעי | הורים: שניאור זלמן · סטערנא | אשתו: שיינא | חמיו: ר' יעקב מינוביץ' | אחים/יות: חיים אבהם · משה · פרידא · דבורה לאה · רחל | גיסים/ות: אליהו · שלום שכנא אלטשולר · אברהם | בנים/ות: מנחם נחום · ברוך · שרה · ביילא · חיה מושקא · דבורה לאה · ברכה · מנוחה רחל סלונים · חיה שרה · אסתר מרים | חתנים/כלות: יקותיאל זלמן ולס · מנחם מענדל · יעקב ישראל טברסקי · יונה מז'יטומיר · יעקב כולי סלונים · אהרן אלכסנדרוב · שרה פריידא · אהרן זסלבסקי | |
משפחת אדמו"ר הצמח צדק | הורים: שלום שכנא אלטשולר · דבורה לאה | אשתו: חיה מושקא | חמיו: דובער חמותו: שיינא | אחים/יות: דבורה | גיסים/ות: חיים חייקיל | בנים/ות: ברוך שלום · יהודה לייב · חיים שניאור זלמן · ישראל נח · יוסף יצחק · יעקב · שמואל · ראדע פריידא · דבורה לאה | חתנים/כלות: שניאור · לוי יצחק זלמנוביץ · לוי יצחק מסיראטשין | |
משפחת אדמו"ר המהר"ש | הורים: מנחם מענדל · חיה מושקא | אשתו: רבקה (בזיווג ראשון: שטערנא) | חמיו: אהרון אלכסנדרוב חמותו: חיה שרה (בזיווג ראשון: חמיו: חיים שניאור זלמן) | אחים/יות: ברוך שלום · יהודה לייב · חיים שניאור זלמן · ישראל נח · יוסף יצחק · יעקב · ראדע פריידא · דבורה לאה | גיסים/ות: שניאור · לוי יצחק זלמנוביץ | בנים/ות: שניאור זלמן אהרן · שלום דובער · אברהם סנדר · מנחם מענדל · דבורה לאה · חיה מושקא | חתנים/כלות: משה אריה לייב גינזבורג · משה הורנשטיין | |
משפחת אדמו"ר הרש"ב | הורים: שמואל · רבקה | אשתו: שטערנא שרה | חמיו: אדמו"ר יוסף יצחק | חמותו: חנה | אחים/יות: שניאור זלמן אהרן · אברהם סנדר · מנחם מענדל · דבורה לאה · חיה מושקא | בנים: יוסף יצחק | גיסים: משה אריה לייב גינזבורג · משה הורנשטיין | כלות: נחמה דינה | |
משפחת אדמו"ר הריי"צ | הורים: שלום דובער · שטערנא שרה | אשתו: נחמה דינה | חמיו: אברהם שניאורסון חמותו: יוכבד שניאורסון | בנות: חנה · חיה מושקא · שיינא | חתנים: מנחם מענדל שניאורסון · שמריהו גוראריה · מנחם מענדל הורנשטיין | נכדים: שלום דובער גוראריה | |
משפחת אדמו"ר שליט"א | הורים: לוי יצחק שניאורסון · חנה שניאורסון | אשתו: חיה מושקא | חמיו: יוסף יצחק | חמותו: נחמה דינה | אחים: דובער שניאורסון · ישראל אריה לייב שניאורסון (מרק גוראריה) | גיסים/ות: שמריהו גוראריה · מנחם מענדל הורנשטיין · חנה · שיינא · גניה שניאורסון |
רבי ברוך בטלן, היה אביה של הרבנית רחל, זקנתו של אדמו"ר הזקן.
הוא היה מצאצאי מגורשי פורטוגל. שם משפתתו היה פורטוגלי, והכינוי ׳בטלן׳ הודבק לו לשבח, כלומר - כל חשובי ונכבדי העיר התבטלו לפניו מפאת מדותיו התרומיות ואישיותו האצילית. תורת הקבלה הוותה חלק בלתי נפרד מהלימוד הקובע אצל מגורשי פורטוגל, ור׳ ברוך תונך, איפוא, ברוח זו.
ר׳ ברוך חונך על ידי תלמידיו של ר׳ אליהו בעל שם מוורמייזא. הוא עצמו נמנה על חסידיו של ר׳ יואל, הבעל־שם מזאמושטש, והיה המנהיג של קבוצת חסידי ר׳ יואל בפוזנא. כאשר ר׳ יואל בעל־שם ביקר פעם בפוזנא היה ר׳ ברוך בין מקבלי פניו. הוא הביא עימו את רחל ובנימין, שני ילדיו שנותרו בתיים מתוך תשעה. הבעל־שם בירכם באריכות ימים, והשניים אכן זכו לזקנה מופלגה.
וכך מתארת הרבנית רחל את דמות אביה:
אבי היה כליל המעלות. למדן מופלג, תכם גדול, מתון ובעל מזג טוב, ולכל לראש - הצנע לכת ועניו מאין כמוהו. מעולם לא מצא מישהו את אבי לומד. כי היה סגור בחדרו ומשים לילות כימים בלימוד התורה, וכשהקיש מישהו בדלת היה סוגר את הספר ומעמידו בארון הספרים ואחר כך היה פותח את הדלת ומקבל כל אדם בסבר פנים יפות.
מעולם לא התווכח עם מישהו באיזה ענין בלימוד להראות את גאונותו. הוא אהב לשמוע חידושי תורתם של אחרים, אבל את חדושיו שלו(הוא השאיר אתריו מאות גליונות) לא גילה אלא לפרקים ובקיצור נמרץ. אבי נהג להשמיע תמיד את מאמר התכם: טובה הפרישות עם הבריות והבדידות בתוך בני האדם. כלומר ־ שעל האדם להתחזק ללכת בשביל האמצעי, שביל הזהב ־ לא יהיה פרוש מבני אדם ומתבודד, וכן לא יהיה צוהל ומאבד את זמנו בשיחות בטלות. בהיותו עם הבריות ובין בני האדם יתענין בכל הדרוש, אבל עם זה יהיה פרוש ומתבודד.
אהוב ונכבד היה אבי על כולם, גדולי התורה ואנשים פשוטים עשירים ועניים. אף אותם האנשים אשר התנגדו לחכמת הקבלה ולדרכי הנסתרים כבדוהו. פניו המאירות, החמלה הנסוכה עליהם, בת הצחוק הטבעית המרתפת על שפתיו ועיניו השחורות והעמוקות האצילו עליו הדרת חן מיותרת.
לאתר נשואיו עם אמי יסד קופת גמילות חסד והיה מלוה לסוחרים ללא שום טובת הנאה. מלבד קיום מצות גמ"ח בממונו קיים גם גמילות חסדים בגופו - וטרת למען טובת הזולת.
אבי לא עשה דבר, הן בעסקיו והן בארחות חייו והנהגת ביתו, בלי להתייעץ עם מורו, הצדיק ר׳ יואל בעל־שם. כתלמיד ותק של ר׳ יואל היה מחבב ביותר את האנשים הפשוטים אשר הצטיינו ביראת אלוקים. תמימים היו וקיימו מצוות בזריזות ובהידור אך ורק כי זהו רצון הא־ל. וכך היה אומר: יש לי יותר יראת כבוד לפשטותו של ר׳ אבא שאול העגלון מאשר להפלאת חידושיו של ר׳ שלמה ליב, העילוי מפראג.