מסכת יומא: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ב[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=2&format=pdf מסכת יומא] יש 8 פרקים ו86.5 דפים. | |||
נושא המסכת הוא בעניני [[יום הכפורים]], והנושאים המסתעפים הן: דיני [[כהן גדול]] וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת ה[[תמיד]], ו[[תרומת הדשן]]. | |||
== ביאורים מיוחדים == | |||
במכסת מבואר {{הערת שוליים|דף פ"ו ב.}} על אחד ה[[אמוראים]] שהיה אומר | |||
לעצמו "דברי [[מוסר]]" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'. (ב) ואכן יכולים לשלול זאת. | |||
=== ביאורי הרבי === | |||
* '''ב א.''' וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15825&st=&pgnum=297 שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)] | |||
*'''ח ב.''' וכי לשכת פרהדרין היתה, והלא לשכת בלווטי היתה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%u05de%u05e1%u05db%u05ea התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)] | |||
*'''מט ב.''' נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=246 שערי המועדים פסח ח"א עמ' רנח (ע' 246)] | |||
*'''נ א.''' נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את השבת כו' אפילו ביחיד. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=114 לקוטי שיחות חי"ח עמ' 105 (עמ' 114)] | |||
*'''נא א.''' אתי בכנופיא. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15975&st=%D7%91%D7%91%D7%90&pgnum=113&hilite=88f90c27-727c-4d45-ad6c-5f0ff03de7f8 לקוטי שיחות חי"ח עמ' 104 (עמ' 113)] [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15808&st=&pgnum=229&hilite= שערי המועדים פסח ח"א עמ' רמא (עמ' 229)] | |||
*'''נב א.''' ה׳ מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=ebdace70-7f97-456c-a9a1-67a3e173fd8c&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=169 התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)] | |||
*'''נד א.''' ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14925&hilite=b4dc7371-efed-444d-bbdc-d989c70059fe&st=%u05d1%u05d1%u05d0+%u05d1%u05ea%u05e8%u05d0 לקוטי שיחות ח"ב עמ' 360 (עמ' 85)] | |||
*'''סז א.''' בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות ח"ח עמ' 165 (עמ' 178)] | |||
*'''ע א.''' ויום טוב היה עושה לאוהביו. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14955&st=&pgnum=119 לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119)][שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)] | |||
*'''עד א.''' חצי שיעור מחלוקת ר"י ור"ל. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15944&st=%D7%90%D7%97%D7%AA+%D7%A9%D7%9C&pgnum=122&hilite=aa657196-ba05-495e-9a7d-4fd126a297a0 לקוטי שיחות ח"ז עמ' 110 (עמ' 122)] | |||
*'''פב א.''' אמר רב קיים [[אברהם אבינו]] כל התורה כולה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15959&st=&pgnum=121 לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)] | |||
*'''פה ב.''' בין עשה [[תשובה]] בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15925&hilite=846a7b87-3575-4d28-9df6-f604562e54da&st=%D7%91%D7%91%D7%90+%D7%A7%D7%9E%D7%90&pgnum=178 לקוטי שיחות ח"ח עמ' 165 (עמ' 178)] | |||
*'''פו א.''' שאל ר' מתיא בן חרש כו'. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=207 לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)] | |||
*'''פו ב.''' גדולה [[תשובה]] שדוחה את לא תעשה שבתורה. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=25058&hilite=e278ac82-2e4d-4c6b-9b8d-050c949570b4&st=%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA&pgnum=182 תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)] | |||
*'''סיום המסכת.''' הרואה קרי ביוהכ"פ. [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16025&st=%D7%9C%D7%A7%D7%95%D7%98%D7%99+%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA&pgnum=195&hilite=64baf3b4-a87a-473e-b6ca-93af4c653b2e לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)] |
גרסה מ־01:11, 16 ביוני 2010
במסכת יומא יש 8 פרקים ו86.5 דפים.
נושא המסכת הוא בעניני יום הכפורים, והנושאים המסתעפים הן: דיני כהן גדול וסדר העבודה, הקלפי והשעיר לעזאזל, איסורי אכילה ביוהכ"פ. וכן בעניני שחיטת התמיד, ותרומת הדשן.
ביאורים מיוחדים
במכסת מבואר [1] על אחד האמוראים שהיה אומר לעצמו "דברי מוסר" שלא תזוח דעתו. מסיפור זה למדים שני ענינים: (א) צריכים לשלול ענין של ישות כו'. (ב) ואכן יכולים לשלול זאת.
ביאורי הרבי
- ב א. וכפר בעדו ובעד ביתו ביתו זו אשתו. שערי המועדים עמ' שי (עמ' 297)
- ח ב. וכי לשכת פרהדרין היתה, והלא לשכת בלווטי היתה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1914 (עמ' 168)
- מט ב. נמנין ומושכין את ידיהן ממנו עד שישחט. שערי המועדים פסח ח"א עמ' רנח (ע' 246)
- נ א. נקוט האי כללא בידך כל שזמנו קבוע דוחה את השבת כו' אפילו ביחיד. לקוטי שיחות חי"ח עמ' 105 (עמ' 114)
- נא א. אתי בכנופיא. לקוטי שיחות חי"ח עמ' 104 (עמ' 113) שערי המועדים פסח ח"א עמ' רמא (עמ' 229)
- נב א. ה׳ מקראות אין להם הכרע, ואחד מהם משוקדים, דמספקא לן אי קאי אגביעים או אכפתוריה ופרחיה. התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמ' 1916 (עמ' 170)
- נד א. ראו חיבתכם לפני המקום כחיבת זכר ונקבה. לקוטי שיחות ח"ב עמ' 360 (עמ' 85)
- סז א. בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. לקוטי שיחות ח"ח עמ' 165 (עמ' 178)
- ע א. ויום טוב היה עושה לאוהביו. לקוטי שיחות עמ' 106 (עמ' 119)[שערי המועדים יוהכ"פ עמ' דש (עמ' 291)]
- עד א. חצי שיעור מחלוקת ר"י ור"ל. לקוטי שיחות ח"ז עמ' 110 (עמ' 122)
- פב א. אמר רב קיים אברהם אבינו כל התורה כולה. לקוטי שיחות חל"ה עמ' 107)
- פה ב. בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר. לקוטי שיחות ח"ח עמ' 165 (עמ' 178)
- פו א. שאל ר' מתיא בן חרש כו'. לקוטי שיחות חי"ז עמ' 194 (עמ' 207)
- פו ב. גדולה תשובה שדוחה את לא תעשה שבתורה. תורת מנחם חלק כ"ו עמ' 182 (עמ' 182)
- סיום המסכת. הרואה קרי ביוהכ"פ. לקוטי שיחות חי"ז עמ' 182 (עמ' 195)
- ↑ דף פ"ו ב.