ביקורת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(קידוד קישורים)
 
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
דרכו של הבעל שם טוב לא הייתה נוחה מדרך זה משני טעמים: הראשונה היא מפני שהדרך העיקרית לקרב יהודים היא על ידי הדגשת גודל התענוג והשמחה בעבודת השם, כדרך שמדברים לבן מלך בשפת בני מלכים. השניה היא מפני שמוכיחים אלו עוררו קטרוגים רבים בהזכירם את עוונות בני ישראל.
דרכו של הבעל שם טוב לא הייתה נוחה מדרך זה משני טעמים: הראשונה היא מפני שהדרך העיקרית לקרב יהודים היא על ידי הדגשת גודל התענוג והשמחה בעבודת השם, כדרך שמדברים לבן מלך בשפת בני מלכים. השניה היא מפני שמוכיחים אלו עוררו קטרוגים רבים בהזכירם את עוונות בני ישראל.


אצל חסידים הזמן העיקרי בו מוכיחים החסידים זה את זה בעבודת השם, היא בשעת ה[[התוועדות]] לאחר אמירת '[[לחיים]]', בשעה שיש קירוב הלבבות{{הערה|היום יום כ"ד תשרי. שיחת שמחת בית השואבה תשח"י.}}.
אצל חסידים הזמן העיקרי בו מוכיחים החסידים זה את זה בעבודת השם, היא בשעת ה[[התוועדות]] לאחר אמירת '[[לחיים]]', בשעה שיש קירוב הלבבות{{הערה|[[היום יום כ"ד תשרי]]. שיחת שמחת בית השואבה תשח"י.}}.


שיוכיחו על פי תורה באהבה


==קבלת ביקורת==
==קבלת ביקורת==
שורה 20: שורה 19:
הרבי הזכיר כי היו מגדולי ישראל שמינו לעצמם 'מוכיח' מיוחד שיעורר אותם על דברים בעבודת השם שלהם הדורשים תיקון ושיפור, וכן קרא בשנת [[תשמ"ז]] שכהכנה ל[[קבלת הנשיאות|י' שבט]] ילכו להיבחן אצל ה[[עשה לך רב]] על עבודת השם שלהם, ויקבלו ממנו הוראות כיצד עליהם להשתפר.
הרבי הזכיר כי היו מגדולי ישראל שמינו לעצמם 'מוכיח' מיוחד שיעורר אותם על דברים בעבודת השם שלהם הדורשים תיקון ושיפור, וכן קרא בשנת [[תשמ"ז]] שכהכנה ל[[קבלת הנשיאות|י' שבט]] ילכו להיבחן אצל ה[[עשה לך רב]] על עבודת השם שלהם, ויקבלו ממנו הוראות כיצד עליהם להשתפר.


[[אדמו"ר הרש"ב]] ניסח זאת במשפט המפורסם: "אהוב את הביקורת - כי היא תעמידך על הגובה האמיתי".
[[אדמו"ר הרש"ב]] ניסח זאת במשפט המפורסם: "אהוב את הביקורת - כי היא תעמידך על הגובה האמיתי"{{הערה|[[היום יום י"ב סיוון]].}}.


רעיון זה מופיע כבר בפסוק במשלי: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"{{הערה|ט, ח. ראו גם במפרשים על הפסוק ובפירוש הגמרא ביבמות סה, ב.}}, וכן בדברי חז"ל ב[[פרקי אבות]] שאחד מקניני התורה הוא "אוהב את התוכחה"{{הערה|פרק ו' משנה ה'.}}.
רעיון זה מופיע כבר בפסוק במשלי: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"{{הערה|ט, ח. ראו גם במפרשים על הפסוק ובפירוש הגמרא ביבמות סה, ב.}}, וכן בדברי חז"ל ב[[פרקי אבות]] שאחד מקניני התורה הוא "אוהב את התוכחה"{{הערה|פרק ו' משנה ה'.}}.
שורה 28: שורה 27:
הרבי עצמו התבטא שהיישר כח הגדול ביותר שמחבר יכול לקבל עבור ספרו, הוא ביקורת והערות על הנכתב בספר, דבר המהווה הוכחה שמקבל הספר הקדיש זמן לעיין בספר ולהעניק לו את היחס הראוי{{מקור}}, וכך גם נהג הרבי בעצמו, כאשר באגרות קודש פזורים מאות מכתבים בהם ציין הרבי הערות והארות לספרים שקיבל.
הרבי עצמו התבטא שהיישר כח הגדול ביותר שמחבר יכול לקבל עבור ספרו, הוא ביקורת והערות על הנכתב בספר, דבר המהווה הוכחה שמקבל הספר הקדיש זמן לעיין בספר ולהעניק לו את היחס הראוי{{מקור}}, וכך גם נהג הרבי בעצמו, כאשר באגרות קודש פזורים מאות מכתבים בהם ציין הרבי הערות והארות לספרים שקיבל.


בנוגע לפרסום טורי ביקורת בעיתונים, ממכתבי הרבי ניתן ללמוד כי אין דעתו נוחה מנתינת במה לספרים שאינם ראויים באמצעות טורי ביקורת, אף כאשר מדובר בביקורת שלילית, היות ועצם החשיפה לספרים והביקורת עליהם, עלולה לגרום לאנשים ליחס להם חשיבות ולרצות לקרוא בהם, על מנת להתרשם מהם באופן בלתי-אמצעי{{מקור}}.
בנוגע לפרסום טורי ביקורת בעיתונים, ממכתבי הרבי ניתן ללמוד כי אין דעתו נוחה מנתינת במה לספרים שאינם ראויים באמצעות טורי ביקורת, אף כאשר מדובר בביקורת שלילית, היות ועצם החשיפה לספרים והביקורת עליהם, עלולה לגרום לאנשים ליחס להם חשיבות ולרצות לקרוא בהם, על מנת להתרשם מהם באופן בלתי-אמצעי{{הערה|ממכתב הרבי, שבועון כפר חב"ד 1923 עמוד 13 (מתורגם מאנגלית).}}.


בשנים עברו, הוקדש מדור מיוחד בשבועון כפר חב"ד, בו פירסם הרב [[טוביה בלוי]] טורי ביקורת על ספרים שונים שיצאו לאור, תחת שם העט 'ט. מעלעל'.
בשנים עברו, הוקדש מדור מיוחד בשבועון כפר חב"ד, בו פירסם הרב [[טוביה בלוי]] טורי ביקורת על ספרים שונים שיצאו לאור, תחת שם העט 'ט. מעלעל'.

גרסה מ־07:58, 22 בדצמבר 2021

קריקטורה הממחישה את הפתגם של אדמו"ר הרש"ב על היחס הנכון לביקורת

ביקורת היא משוב הניתן מאדם חיצוני, המדגישה את נקודות החוזק ונקודות הדורשות תיקון באישיות מסויימת, בפעולות ומיזמים, או בחפצים - דוגמת ספרים, מוצגים, וכדומה.

לאופן העברת הביקורת ישנה חשיבות מכרעת: כאשר מעניקים ביקורת בצורה נכונה, יכולה היא להביא תועלת ולשפר את התוצאות (ביקורת בונה), ואילו כאשר מעניקים אותה בצורה לא נכונה, אף כאשר מדובר בדברי אמת - עלולה היא להזיק ולפגוע.

נתינת ביקורת

ערך מורחב – תוכחה

בעלי דרשנים אלו היו משתמשים לרוב באיומים קשים ובתיאורים איומים על עונשי הגיהנום, וכך היו מנסים להחזיר בתשובה את המון העם מחטאיהם.

דרכו של הבעל שם טוב לא הייתה נוחה מדרך זה משני טעמים: הראשונה היא מפני שהדרך העיקרית לקרב יהודים היא על ידי הדגשת גודל התענוג והשמחה בעבודת השם, כדרך שמדברים לבן מלך בשפת בני מלכים. השניה היא מפני שמוכיחים אלו עוררו קטרוגים רבים בהזכירם את עוונות בני ישראל.

אצל חסידים הזמן העיקרי בו מוכיחים החסידים זה את זה בעבודת השם, היא בשעת ההתוועדות לאחר אמירת 'לחיים', בשעה שיש קירוב הלבבות[1].


קבלת ביקורת

ערך מורחב – עשה לך רב
מענה מהרבי לאדם שהתלונן על כך שחברו הוכיח אותו על מעשה לא ראוי שעשה: "כשעושים דברים אסורים ויש יהודי ומעירו על זה צריכה להיות נתינת יישר כח גדול ליהודי זה"
" אהוב את הבקורת כי היא תעמידך על הגובה האמיתי "

אדמו"ר הרש"ב, היום יום, י"ב סיון

הרבי הזכיר כי היו מגדולי ישראל שמינו לעצמם 'מוכיח' מיוחד שיעורר אותם על דברים בעבודת השם שלהם הדורשים תיקון ושיפור, וכן קרא בשנת תשמ"ז שכהכנה לי' שבט ילכו להיבחן אצל העשה לך רב על עבודת השם שלהם, ויקבלו ממנו הוראות כיצד עליהם להשתפר.

אדמו"ר הרש"ב ניסח זאת במשפט המפורסם: "אהוב את הביקורת - כי היא תעמידך על הגובה האמיתי"[2].

רעיון זה מופיע כבר בפסוק במשלי: "אל תוכח לץ פן ישנאך, הוכח לחכם ויאהבך"[3], וכן בדברי חז"ל בפרקי אבות שאחד מקניני התורה הוא "אוהב את התוכחה"[4].

ביקורת ספרים

ערך מורחב – הגהה  •  הוצאה לאור

הרבי עצמו התבטא שהיישר כח הגדול ביותר שמחבר יכול לקבל עבור ספרו, הוא ביקורת והערות על הנכתב בספר, דבר המהווה הוכחה שמקבל הספר הקדיש זמן לעיין בספר ולהעניק לו את היחס הראוי[דרוש מקור], וכך גם נהג הרבי בעצמו, כאשר באגרות קודש פזורים מאות מכתבים בהם ציין הרבי הערות והארות לספרים שקיבל.

בנוגע לפרסום טורי ביקורת בעיתונים, ממכתבי הרבי ניתן ללמוד כי אין דעתו נוחה מנתינת במה לספרים שאינם ראויים באמצעות טורי ביקורת, אף כאשר מדובר בביקורת שלילית, היות ועצם החשיפה לספרים והביקורת עליהם, עלולה לגרום לאנשים ליחס להם חשיבות ולרצות לקרוא בהם, על מנת להתרשם מהם באופן בלתי-אמצעי[5].

בשנים עברו, הוקדש מדור מיוחד בשבועון כפר חב"ד, בו פירסם הרב טוביה בלוי טורי ביקורת על ספרים שונים שיצאו לאור, תחת שם העט 'ט. מעלעל'.

אישיות חב"דית נוספת שפירסמה ביקורת כתובה על ספרים ומחברים, היה הרב שלמה יוסף זווין בטורים שפרסם לאורך השנים שנקבצו בספרו 'אישים ושיטות'.

כיום ממשיכים להתפרסם טורי ביקורת וסקירה על ספרים בגליון פנימיות בהוצאת מרכז את"ה ארץ הקודש.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. היום יום כ"ד תשרי. שיחת שמחת בית השואבה תשח"י.
  2. היום יום י"ב סיוון.
  3. ט, ח. ראו גם במפרשים על הפסוק ובפירוש הגמרא ביבמות סה, ב.
  4. פרק ו' משנה ה'.
  5. ממכתב הרבי, שבועון כפר חב"ד 1923 עמוד 13 (מתורגם מאנגלית).