גן עדן: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(עריכה כללית בסיסים) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''גן עדן''' הוא | '''גן עדן''' הוא מקומה של ה[[נשמה]] לאחר יציאתה מ[[עולם הזה]], שם היא עוסקת בתורה כפי שהיא במקורה ב[[רוחני]]ות, כפי כוחה והשגתה בהיותה למטה בעולם הזה ה[[גשמי]]. | ||
"גן" - גילוי אלקות בהשגה. "עדן" - תענוג ה[[נשמה]] בהשגת האלוקות, כאדם שמשכיל השכלה חדשה שגורמת לתענוג. | |||
== העסק בגן עדן | == העסק בגן עדן == | ||
בגן העדן עוסקת הנשמה ב[[לימוד התורה]] ומשיגה ונקלט בה אלוקות (זיו השכינה), כפי מעשיה בהיותה בעולם התחתון, ב[[תורה]] ו[[מצוות]]. צורת לימוד התורה בגן העדן, אינה הצורה בה לומדים את התורה בעולם הזה, שכן התורה רובה עוסקת במונחים גשמיים שאינם קיימים בעולם העליונים. אלא הלימוד הוא ב[[פנימיות התורה]], דהיינו סוד הדברים הגשמיים כפי שהם במקורם, בעולמות הרוחניים<REF>כמו שאמרו חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ספק אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח, נוכח רבה בר נחמני, ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, דהיינו סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.</REF>. | |||
==גן עדן עליון ותחתון== | |||
גן עדן מחולק לרבבי רבבות מדרגות הנחלקות בהשגות האלוקות שבהם. בכללות הוא מחולק לשניים; גן עדן עליון וגן עדן התחתון<ref>נקראים גם בשם שמים וארץ.</REF>. | |||
בין גן עדן התחתון והעליון יש [[נהר דינור]] המפסיק ביניהם. בנהר זה טובלים הנשמות בעלייתן מגן עדן העליון לגן עדן התחתון. טבילה זו משכיחה מהנשמות את התענוג האלקי שבגן עדן התחתון כדי שלא יבלבל לתענוג שבגן עדן העליון, שגדול ממנו באין ערוך. בשבת ובראש חודש בלבד עולים הנשמות מהגן עדן התחתון לגן עדן העליון, דרך עמוד שביניהם וחוזרים במוצאי שבת. | |||
===גן עדן עליון=== | |||
גן עדן העליון ממוקם ב[[עולם הבריאה]], שם מאירות ה[[ספירות]] [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] של הקב"ה שנמשכו מה[[תורה]]. למקום זה מגיעים ה[[צדיק]]ים שעבדו את ה' ב[[אהבה]] ו[[יראה]] [[שכל]]יים. | |||
===גן עדן תחתון=== | |||
גן עדן התחתון ממוקם ב[[עולם היצירה]], שם מאירות הספירות [[חג"ת]] ו[[נהי"מ]], שבהם מלובשין המוחין של [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]], שנמשכו מה[[מצוות]]. למקום זה מגיע בחינת הרוח של הצדיקים וכן של שאר הנשמות שעבדו את ה' באהבה ויראה שכליים. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
{{ערך חסר}} | |||
[[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] | [[קטגוריה:ערכים במבט החסידות]] | ||
[[קטגוריה:נפש]] | [[קטגוריה:נפש]] |
גרסה מ־23:36, 13 במרץ 2010
גן עדן הוא מקומה של הנשמה לאחר יציאתה מעולם הזה, שם היא עוסקת בתורה כפי שהיא במקורה ברוחניות, כפי כוחה והשגתה בהיותה למטה בעולם הזה הגשמי.
"גן" - גילוי אלקות בהשגה. "עדן" - תענוג הנשמה בהשגת האלוקות, כאדם שמשכיל השכלה חדשה שגורמת לתענוג.
העסק בגן עדן
בגן העדן עוסקת הנשמה בלימוד התורה ומשיגה ונקלט בה אלוקות (זיו השכינה), כפי מעשיה בהיותה בעולם התחתון, בתורה ומצוות. צורת לימוד התורה בגן העדן, אינה הצורה בה לומדים את התורה בעולם הזה, שכן התורה רובה עוסקת במונחים גשמיים שאינם קיימים בעולם העליונים. אלא הלימוד הוא בפנימיות התורה, דהיינו סוד הדברים הגשמיים כפי שהם במקורם, בעולמות הרוחניים[1].
גן עדן עליון ותחתון
גן עדן מחולק לרבבי רבבות מדרגות הנחלקות בהשגות האלוקות שבהם. בכללות הוא מחולק לשניים; גן עדן עליון וגן עדן התחתון[2].
בין גן עדן התחתון והעליון יש נהר דינור המפסיק ביניהם. בנהר זה טובלים הנשמות בעלייתן מגן עדן העליון לגן עדן התחתון. טבילה זו משכיחה מהנשמות את התענוג האלקי שבגן עדן התחתון כדי שלא יבלבל לתענוג שבגן עדן העליון, שגדול ממנו באין ערוך. בשבת ובראש חודש בלבד עולים הנשמות מהגן עדן התחתון לגן עדן העליון, דרך עמוד שביניהם וחוזרים במוצאי שבת.
גן עדן עליון
גן עדן העליון ממוקם בעולם הבריאה, שם מאירות הספירות חב"ד של הקב"ה שנמשכו מהתורה. למקום זה מגיעים הצדיקים שעבדו את ה' באהבה ויראה שכליים.
גן עדן תחתון
גן עדן התחתון ממוקם בעולם היצירה, שם מאירות הספירות חג"ת ונהי"מ, שבהם מלובשין המוחין של חב"ד, שנמשכו מהמצוות. למקום זה מגיע בחינת הרוח של הצדיקים וכן של שאר הנשמות שעבדו את ה' באהבה ויראה שכליים.
הערות שוליים
- ↑ כמו שאמרו חז"ל "קמיפלגי במתיבתא דרקיע ספק אם בהרת קודם לשער לבן, מאן נוכח, נוכח רבה בר נחמני, ועם שבודאי אין הכוונה על לימוד פשטי התורה כמו שהיא לפנינו, שהרי אין שם גשמיות ד' רשויות לשבת או בהרת ושער לבן, אלא הכוונה על לימוד פנימיות התורה, דהיינו סוד הבהרת ברוחניות, שענינה מניעת השפע ושער לבן היניקה לחיצונים כמבואר במקומו, ועל דרך זה הוא גם ענין ד' רשויות, כמובא בליקוטי הש"ס להאריז"ל.
- ↑ נקראים גם בשם שמים וארץ.