זבולון: הבדלים בין גרסאות בדף
(←לידתו) |
(←לידתו) |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
זבולון נולד כבנה השישי של [[לאה]] וע"פ המדרשים הוא נולד ב[[ז' תשרי]]{{הערה|ספר היובלים}}, ב[[תורה]] כתוב על לידתו: | זבולון נולד כבנה השישי של [[לאה]] וע"פ המדרשים הוא נולד ב[[ז' תשרי]]{{הערה|ספר היובלים}}, ב[[תורה]] כתוב על לידתו: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַתַּהַר עוֹד לֵאָה, וַתֵּלֶד בֵּן-שִׁשִּׁי לְיַעֲקֹב, וַתֹּאמֶר לֵאָה: זְבָדַנִי אֱלֹקִים אֹתִי זֵבֶד טוֹב!, הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי, כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים -וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ: זְבֻלוּן|מקור=[[ספר בראשית|בראשית]], ל, כ}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַתַּהַר עוֹד לֵאָה, וַתֵּלֶד בֵּן-שִׁשִּׁי לְיַעֲקֹב, וַתֹּאמֶר לֵאָה: זְבָדַנִי אֱלֹקִים אֹתִי זֵבֶד טוֹב!, הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי, כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים -וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ: זְבֻלוּן|מקור=[[ספר בראשית|בראשית]], ל, כ}} | ||
[[רש"י]] מפרש את שמו שמעתה יהיה איתה יעקב בדירתה משום שיש לה בנים יותר מכל בני שאר נשיו של יעקב יחד | [[רש"י]] מפרש את שמו, שמעתה יהיה איתה יעקב בדירתה, משום שיש לה בנים יותר מכל בני שאר נשיו של יעקב יחד. ה[[ספורנו]] כותב שבן זה ניתן לה כשכר מצווה על [[מעשה הדודאים]]. ה[[אלשיך]] כתב שזבולון הוא אכסניה ל[[תורה]] שהוא זן את [[יששכר]] אחיו, ולכן כמו שבן זה הוא אכסניה לתורה כך גם יבוא יעקב וידור עם לאה יחד באכסניה. [[הרבי]] מסביר שהסיבה שזבולון נקרא "אכסניה לתורה", יותר מ[[יששכר]] עצמו, זה בגלל שלמרות העסקים הרבים שהיו לשבט זבולון הם [[לימוד התורה#קביעת עתים|קבעו עיתים לתורה]], וללימוד תורה כזה יש מעלה גדולה יותר מאדם שאין לו התמודדויות וניסיונות ולומד כל היום תורה{{הערה|לקו"ש, ח"ל, עמ' 135.}}. | ||
==ברכת יעקב לזבולון== | ==ברכת יעקב לזבולון== |
גרסה מ־06:52, 23 במרץ 2021
זבולון היה בנו העשירי של יעקב אבינו מצד אשתו לאה.
לידתו
זבולון נולד כבנה השישי של לאה וע"פ המדרשים הוא נולד בז' תשרי[1], בתורה כתוב על לידתו:
וַתַּהַר עוֹד לֵאָה, וַתֵּלֶד בֵּן-שִׁשִּׁי לְיַעֲקֹב, וַתֹּאמֶר לֵאָה: זְבָדַנִי אֱלֹקִים אֹתִי זֵבֶד טוֹב!, הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי, כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים -וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ: זְבֻלוּן
— בראשית, ל, כ
רש"י מפרש את שמו, שמעתה יהיה איתה יעקב בדירתה, משום שיש לה בנים יותר מכל בני שאר נשיו של יעקב יחד. הספורנו כותב שבן זה ניתן לה כשכר מצווה על מעשה הדודאים. האלשיך כתב שזבולון הוא אכסניה לתורה שהוא זן את יששכר אחיו, ולכן כמו שבן זה הוא אכסניה לתורה כך גם יבוא יעקב וידור עם לאה יחד באכסניה. הרבי מסביר שהסיבה שזבולון נקרא "אכסניה לתורה", יותר מיששכר עצמו, זה בגלל שלמרות העסקים הרבים שהיו לשבט זבולון הם קבעו עיתים לתורה, וללימוד תורה כזה יש מעלה גדולה יותר מאדם שאין לו התמודדויות וניסיונות ולומד כל היום תורה[2].
ברכת יעקב לזבולון
לפני פטירתו של יעקב הוא קרא לבניו וברך אותם, את זבולון הוא ברך:
זְבוּלֻן לְחוֹף יַמִּים יִשְׁכֹּן, וְהוּא לְחוֹף אֳנִיֹּת, וְיַרְכָתוֹ עַל-צִידֹן
— בראשית, מ"ט, י"ג