בריאת העולם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הסרת ההפניה לדף עשרה מאמרות)
תגית: הסרת הפניה
שורה 2: שורה 2:
'''בריאת העולם''' התרחשה במשך שישה ימים (מ[[כ"ה אלול]] עד [[א' תשרי]]) שבהם ברא [[הקב"ה]] את העולם כולו, שבכל יום מימי הבריאה הוא ברא משהו אחר.
'''בריאת העולם''' התרחשה במשך שישה ימים (מ[[כ"ה אלול]] עד [[א' תשרי]]) שבהם ברא [[הקב"ה]] את העולם כולו, שבכל יום מימי הבריאה הוא ברא משהו אחר.
==קודם הבריאה==
==קודם הבריאה==
[[חז"ל]] אסרו להרהר ולחשוב מה היה קודם שנברא העולם משום שהתשובה לא יכולה להתקבל בשכל אנוש{{הערה|בבלי, מסכת חגיגה}}.
במדרש רבה נאמר שקודם בריאת העולם הקב"ה היה בורא עולמות ומחריבם.
===אלפיים שנה קדמה התורה לעולם===
'''אלפיים שנה קדמה התורה לעולם''' הינו מדרש [[חז"ל]] האומר שאלפיים שנה טרם [[בריאת העולם]] כבר נוסדה ה[[תורה]].
ב[[זוהר]] נאמר:
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כשברא הקב"ה עולמו לא ברא אותו אלא עם התורה, והתורה היתה אלפיים שנה קודם שנברא העולם, שכתוב ואהיה שעשועים יום יום, (ויומו של הקב"ה הוא אלף שנה)|מקור= זהר חדש רות תרכה}}
מדרשים דומים מופיעים ב[[חז"ל]] מדרש נוסף הוא לגבי הפסוק {{ציטוטון|"דבר צוה לאלף דור"}} שהקב"ה קימט תתקע"ד דורות ונתן התורה לאחר 26 דורות במקום אחרי 1000 דור, כי ראה שהעולם לא יכול להתקיים בלא תורה.
ה[[גר"א]] פירש שקידמה זאת הינה קדימה בדורות ולא בזמן{{הערה|היינו, 2000 דורות}}{{הערה|[shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=60569 ראה כאן]}}.
ה[[אריז"ל]] כותב שעניין האלפיים שנה{{הערה|משום שלפני בריאת העולם לא היה זמן}} שאם היה זמן קודם בריאת העולם אז היה אלפיים שנה{{הערה|ספר החקירה להצ"צ קיא, ב. }}
במאמר [[איתא במדרש תילים]]{{הערה|אות ב'}} מוקשה על המדרש "אלפיים שנה קדמה התורה לעולם", משום שקודם בריאת העולם לא היה בחינת זמן, במאמר מוסבר שאין הכוונה קדמה בזמן אלא במעלות שהתורה נעלת מהעולם{{הערה|אות ב'}}, כמו כן מוסבר שעניין האלפיים הוא מלשון "אאלפך"{{הערה|כגון ""אאלפך חכמה", "אאלפך בינה"}}.


==אופן הבריאה==
==אופן הבריאה==

גרסה מ־21:55, 26 בנובמבר 2020

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

בריאת העולם התרחשה במשך שישה ימים (מכ"ה אלול עד א' תשרי) שבהם ברא הקב"ה את העולם כולו, שבכל יום מימי הבריאה הוא ברא משהו אחר.

קודם הבריאה

חז"ל אסרו להרהר ולחשוב מה היה קודם שנברא העולם משום שהתשובה לא יכולה להתקבל בשכל אנוש[1].

במדרש רבה נאמר שקודם בריאת העולם הקב"ה היה בורא עולמות ומחריבם.

אלפיים שנה קדמה התורה לעולם

אלפיים שנה קדמה התורה לעולם הינו מדרש חז"ל האומר שאלפיים שנה טרם בריאת העולם כבר נוסדה התורה.

בזוהר נאמר:

כשברא הקב"ה עולמו לא ברא אותו אלא עם התורה, והתורה היתה אלפיים שנה קודם שנברא העולם, שכתוב ואהיה שעשועים יום יום, (ויומו של הקב"ה הוא אלף שנה)

זהר חדש רות תרכה

מדרשים דומים מופיעים בחז"ל מדרש נוסף הוא לגבי הפסוק ""דבר צוה לאלף דור"" שהקב"ה קימט תתקע"ד דורות ונתן התורה לאחר 26 דורות במקום אחרי 1000 דור, כי ראה שהעולם לא יכול להתקיים בלא תורה.

הגר"א פירש שקידמה זאת הינה קדימה בדורות ולא בזמן[2][3].

האריז"ל כותב שעניין האלפיים שנה[4] שאם היה זמן קודם בריאת העולם אז היה אלפיים שנה[5]

במאמר איתא במדרש תילים[6] מוקשה על המדרש "אלפיים שנה קדמה התורה לעולם", משום שקודם בריאת העולם לא היה בחינת זמן, במאמר מוסבר שאין הכוונה קדמה בזמן אלא במעלות שהתורה נעלת מהעולם[7], כמו כן מוסבר שעניין האלפיים הוא מלשון "אאלפך"[8].

אופן הבריאה

ששת ימי בראשית

היום הראשון לבריאה

היום השני לבריאה

היום השלישי לבריאה

היום הרביעי לבריאה

היום החמישי לבריאה

היום השישי לבריאה

היום השביעי לבריאה

תכלית הבריאה

  1. בבלי, מסכת חגיגה
  2. היינו, 2000 דורות
  3. [shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=60569 ראה כאן]
  4. משום שלפני בריאת העולם לא היה זמן
  5. ספר החקירה להצ"צ קיא, ב.
  6. אות ב'
  7. אות ב'
  8. כגון ""אאלפך חכמה", "אאלפך בינה"