מגדל בבל: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{בעבודה}} '''מִגְדַּל בָּבֶל''', או '''מעשה דור הפַּלָּגָה''', הוא המגדל אותו בנו דור הפלגה בשח...")
 
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:
ב[[פרשת נח]] מפרטת התורה את סיפור לידת האומות לאחר [[המבול]]. ביניהם, כצאצא של שֵׁם בן [[נח]] מופיעה לידתו של פלג שאביו, עבר, קראו בשם זה "כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ"{{הערה|בראשית י, כה. ובפרש"י: נפלגה. התבלבלו הלשונות, ונפוצו מן הבקעה, ונתפלגו בכל העולם, למדנו שהיה עבר נביא, שקרא שם בנו על שם העתיד.}}.
ב[[פרשת נח]] מפרטת התורה את סיפור לידת האומות לאחר [[המבול]]. ביניהם, כצאצא של שֵׁם בן [[נח]] מופיעה לידתו של פלג שאביו, עבר, קראו בשם זה "כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ"{{הערה|בראשית י, כה. ובפרש"י: נפלגה. התבלבלו הלשונות, ונפוצו מן הבקעה, ונתפלגו בכל העולם, למדנו שהיה עבר נביא, שקרא שם בנו על שם העתיד.}}.


בסיום [[פרשת נח]] מופיע סיפורו של מגדל בבל:
בסיום הפרשה מופיע סיפורו של מגדל בבל:
{{ציטוט|תוכן=וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים: וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר: וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ: וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם: וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת: הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ: וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר: עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ|מקור=בראשית פרק יא א'-ט'|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים: וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר: וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ:
 
וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם: וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת: הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ: וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר: עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ|מקור=בראשית פרק יא א'-ט'|מרכאות=כן}}
 
לאחר המבול הייתה האנושות קהילה מאוחדת הדוברת את [[לשון הקודש]]{{הערה|שבלשון זו נברא העולם. בנוסף, המפרשים מביאים שהגמטריה של "שפה אחת" היא לשון הקודש. בירושלמי (מגילה פ"א ה"ט) מובאת מחלוקת בדבר בין רבי אליעזר לרבי יוחנן האם דיברו בשבעים לשון או שדברו בלשון הקודש.}}. הקהילה היתה מורכבת מאומות בודדות כמו מצרים כוש פוט וכנען{{הערה|פרש"י בראשית יא, ג.}}. תחילה נדדו אנשיה, ולאחר מכן השתקעו באזור מישורי גדול בארץ שנער שיכל לאכלס את כולם ברחבות. בעצת [[נמרוד]]{{הערה|"הוא החל להיות גבור" (בראשית י, ח) פרש"י להמריד כל העולם על הקדוש ברוך הוא בעצת דור הפלגה.}} הם החליטו לבנות שם עיר גדולה ובה מגדל שיתנשא לגובה רב. בניין העיר והמגדל נתפס בעיני בני האדם כמפעל שיאפשר את המשך קיומם המלוכד וימנע את פיזורם ברחבי העולם. הבניה התאפשרה בכח האחדות שהייתה ביניהם.
 
התורה מציינת שהבניה נעשתה באמצעות לבנים וחמר, משום שבארץ שנער לא היו מצויות אבני בניין.
 
בורא העולם ראה במעשה זה חטא. הוא נמלך בבית דינו והחליט להפר את עצתם ולהענישם. הוא בלבל (בלל) את לשונותיהם של בוני העיר והמגדל כך שלא יבינו איש את דברי רעהו, וגרם לפיזורם בכל ארצות תבל. לכן המקום בו התרחש המאורע נקרא [[בבל]], על שם בלילת השפות.
 
===מהות החטא===
התורה לא מפרטת במה התבטא חטאם של דור הפלגה בוני העיר והמגדל ומדוע נענשו, ועל כך מובאים כמה הסברים בדברי המפרשים.
 
פירוש אחד אומר כי כוונתם של אנשי דור הפלגה היה לבנות מגדל גבוה, לשים בראש המגדל פסל ובידי הפסל לשים חרב, כאילו הם מכריזים מלחמה בבורא העולם{{הערה|שם=בראשית רבה|בראשית רבה לח, ו. הובא ברש"י.}}.
 
לפירוש נוסף, אנשי אותו הדור עשו לעצמם חשבון שאחת ל-1656 שנים הרקיע מתמוטט ובא מבול לעולם, ולכן אמרו בואו ונעשה לו סמוכות בארבעת צדדי העולם, כשמגדל בבל יסמכנו מן המזרח וכך יוכלו למנוע מה' להביא מבול על הארץ{{הערה|שם=בראשית רבה}}.
 
פרשנים אחרים הסבירו כי בעוד האלוקים ציווה עליהם "פרו ורבו ומלאו את הארץ", להתפשט בארץ ולהתיישב בה, "לשבת יצרה", הם בחרו להתרכז רק במקום אחד ובכך התבטא חטאם{{הערה|הרשב"ם, הרד"ק, העמק דבר.}}.
 
עוד מבואר, שאנשי דור הפלגה חששו שיתרבו בארץ ויתפזרו, ויבאו לידי מלחמות. ולכן רצו לבנות מגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם, "כי בנוהג שבעולם שכל אדם יש לו חשק ורצון לבא לדור בעיר גדולה מקום קבוץ אנשים רבים ואז נהיה לעם אחד ולא נפוץ איש מעל אחיו. ובאמת אילו לא היו אומרים ונעשה לנו שם, הטיבו את אשר דברו והיו באים עד תכלית השלום מצד מגדל זה, אמנם באמרם ונעשה לנו שם, גלו כל מזימות לבבם כי כוונתם שיצא שמם בעולם ויקראו בשמותם עלי אדמות אנשי המעלה, והיה גלוי לפני השם יתברך שעל ידי שהם מבקשים לקנות שם בעולם יבואו אל ההפך אשר חשבו"{{הערה|כלי יקר.}}.
 
===העונש===
 


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==





גרסה מ־07:49, 25 באוקטובר 2020

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

מִגְדַּל בָּבֶל, או מעשה דור הפַּלָּגָה, הוא המגדל אותו בנו דור הפלגה בשחר האנושות לאחר המבול. בני האדם התיישבו בארץ שנער, הקימו שם עיר ובנו בה מגדל גבוה. ה' לא ראה בעין יפה את בניית העיר והמגדל, בלבל את שפתם, ובכך גרם להפצתם בכל רחבי תבל. כתוצאה מכך חדלו בני האדם לדבר בלשון הקודש ונוצרו השפות השונות. על שם בלילת השפות נקראה העיר בשם "בבל".

הסיפור בתורה ובמפרשים

בפרשת נח מפרטת התורה את סיפור לידת האומות לאחר המבול. ביניהם, כצאצא של שֵׁם בן נח מופיעה לידתו של פלג שאביו, עבר, קראו בשם זה "כִּי בְיָמָיו נִפְלְגָה הָאָרֶץ"[1].

בסיום הפרשה מופיע סיפורו של מגדל בבל:

וַיְהִי כָל הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים: וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם: וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר: וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ:

וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם: וַיֹּאמֶר ה' הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם וְזֶה הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת וְעַתָּה לֹא יִבָּצֵר מֵהֶם כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת: הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ: וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וַיַּחְדְּלוּ לִבְנֹת הָעִיר: עַל כֵּן קָרָא שְׁמָהּ בָּבֶל כִּי שָׁם בָּלַל ה' שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה' עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ

בראשית פרק יא א'-ט'

לאחר המבול הייתה האנושות קהילה מאוחדת הדוברת את לשון הקודש[2]. הקהילה היתה מורכבת מאומות בודדות כמו מצרים כוש פוט וכנען[3]. תחילה נדדו אנשיה, ולאחר מכן השתקעו באזור מישורי גדול בארץ שנער שיכל לאכלס את כולם ברחבות. בעצת נמרוד[4] הם החליטו לבנות שם עיר גדולה ובה מגדל שיתנשא לגובה רב. בניין העיר והמגדל נתפס בעיני בני האדם כמפעל שיאפשר את המשך קיומם המלוכד וימנע את פיזורם ברחבי העולם. הבניה התאפשרה בכח האחדות שהייתה ביניהם.

התורה מציינת שהבניה נעשתה באמצעות לבנים וחמר, משום שבארץ שנער לא היו מצויות אבני בניין.

בורא העולם ראה במעשה זה חטא. הוא נמלך בבית דינו והחליט להפר את עצתם ולהענישם. הוא בלבל (בלל) את לשונותיהם של בוני העיר והמגדל כך שלא יבינו איש את דברי רעהו, וגרם לפיזורם בכל ארצות תבל. לכן המקום בו התרחש המאורע נקרא בבל, על שם בלילת השפות.

מהות החטא

התורה לא מפרטת במה התבטא חטאם של דור הפלגה בוני העיר והמגדל ומדוע נענשו, ועל כך מובאים כמה הסברים בדברי המפרשים.

פירוש אחד אומר כי כוונתם של אנשי דור הפלגה היה לבנות מגדל גבוה, לשים בראש המגדל פסל ובידי הפסל לשים חרב, כאילו הם מכריזים מלחמה בבורא העולם[5].

לפירוש נוסף, אנשי אותו הדור עשו לעצמם חשבון שאחת ל-1656 שנים הרקיע מתמוטט ובא מבול לעולם, ולכן אמרו בואו ונעשה לו סמוכות בארבעת צדדי העולם, כשמגדל בבל יסמכנו מן המזרח וכך יוכלו למנוע מה' להביא מבול על הארץ[5].

פרשנים אחרים הסבירו כי בעוד האלוקים ציווה עליהם "פרו ורבו ומלאו את הארץ", להתפשט בארץ ולהתיישב בה, "לשבת יצרה", הם בחרו להתרכז רק במקום אחד ובכך התבטא חטאם[6].

עוד מבואר, שאנשי דור הפלגה חששו שיתרבו בארץ ויתפזרו, ויבאו לידי מלחמות. ולכן רצו לבנות מגדל וראשו בשמים ונעשה לנו שם, "כי בנוהג שבעולם שכל אדם יש לו חשק ורצון לבא לדור בעיר גדולה מקום קבוץ אנשים רבים ואז נהיה לעם אחד ולא נפוץ איש מעל אחיו. ובאמת אילו לא היו אומרים ונעשה לנו שם, הטיבו את אשר דברו והיו באים עד תכלית השלום מצד מגדל זה, אמנם באמרם ונעשה לנו שם, גלו כל מזימות לבבם כי כוונתם שיצא שמם בעולם ויקראו בשמותם עלי אדמות אנשי המעלה, והיה גלוי לפני השם יתברך שעל ידי שהם מבקשים לקנות שם בעולם יבואו אל ההפך אשר חשבו"[7].

העונש

בתורת החסידות

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בראשית י, כה. ובפרש"י: נפלגה. התבלבלו הלשונות, ונפוצו מן הבקעה, ונתפלגו בכל העולם, למדנו שהיה עבר נביא, שקרא שם בנו על שם העתיד.
  2. שבלשון זו נברא העולם. בנוסף, המפרשים מביאים שהגמטריה של "שפה אחת" היא לשון הקודש. בירושלמי (מגילה פ"א ה"ט) מובאת מחלוקת בדבר בין רבי אליעזר לרבי יוחנן האם דיברו בשבעים לשון או שדברו בלשון הקודש.
  3. פרש"י בראשית יא, ג.
  4. "הוא החל להיות גבור" (בראשית י, ח) פרש"י להמריד כל העולם על הקדוש ברוך הוא בעצת דור הפלגה.
  5. 5.0 5.1 בראשית רבה לח, ו. הובא ברש"י.
  6. הרשב"ם, הרד"ק, העמק דבר.
  7. כלי יקר.