זעיר אנפין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(עריכה)
אין תקציר עריכה
שורה 9: שורה 9:
==ביחס לאריך אנפין==
==ביחס לאריך אנפין==
מקור התענוגים בחיצוניות ה[[כתר]] של עולם ה[[אצילות]] נקרא בשם [[אריך אנפין]], וענינו הוא שהוא מתפשט באריכות הרבה. [[אריך אנפין]] הוא בבחינת מקור לזעיר אנפין. זעיר אנפין הם מעטי הכמות ובחינת הקיצור בעצם מציאותם, ביחס ל[[אריך אנפין]]. וכמשל לכך הוא מדות הלב של האדם, שהם בבחינת קיצור בעצם מציאותם ביחס לשורשם בתענוג.
מקור התענוגים בחיצוניות ה[[כתר]] של עולם ה[[אצילות]] נקרא בשם [[אריך אנפין]], וענינו הוא שהוא מתפשט באריכות הרבה. [[אריך אנפין]] הוא בבחינת מקור לזעיר אנפין. זעיר אנפין הם מעטי הכמות ובחינת הקיצור בעצם מציאותם, ביחס ל[[אריך אנפין]]. וכמשל לכך הוא מדות הלב של האדם, שהם בבחינת קיצור בעצם מציאותם ביחס לשורשם בתענוג.
משל לזעיר אנפין לעומת אריך אנפין מופיע בשער היחוד לאדמו"ר האמצעי אות לג, כמו מפת שטח לעומת הדבר האמיתי למשל נהר אמיתי לעומת סימון שלו על מפה
או מידות של ילד קטן לעומת מידות של אדם מבוגר  עיי"ש ובנסמן שם




[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־06:03, 27 באוקטובר 2009

עולמות אבי"ע
עולם האצילות
כתר עליון · עתיק יומין · אריך אנפין · אבא עילאה מקנן באצילות · אבא עילאה · אמא עילאה · זעיר אנפין · מלכות דאצילות · אדם העליון · חשמל · פרסא
עולם הבריאה
אמא עילאה מקננא בבריאה · שרפים · מט"ט · י"ב בקר · מרכבה
עולם היצירה
מלאכים · חיות הקודש · סנד"ל
עולם העשייה
עולם העשייה הרוחני · אופנים · גלגלים · עולם העשייה הגשמי

זעיר אנפין הוא שמו של הפרצוף הנוצר מהתכללות המדות של עולם האצילות. זעיר אנפין ומלכות דאצילות נקראים גם בשם קודשא בריך הוא ושכינתיה. היחוד ביניהם הוא יחודא תתאה. המצוות שאנו עושים הם לשם ייחוד זעיר אנפין ומלכות דאצילות. רבים נוהגים לומר לפני קיום מצוות נוסח "לשם ייחוד": "לשם ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה".

ענינו

זעיר אנפין הוא הפרצוף הנוצר מהתכללות של המדות, ובפרט הכוונה היא לזעיר אנפין של עולם האצילות. ענינו הוא שהוא התגלותו של הקב"ה בבחינת גילוי. בכך הוא שונה מאבא עילאה ואמא עילאה של עולם האצילות, שהם בבחינת עלמא דאתכסיא, ואינם באים בבחינת גילוי. וכן הוא שונה ממלכות דאצילות שהוא בבחינת שכינה, שהיא החיות השוכנת בתוך העולמות, ובתוך כנסת ישראל.

זעיר אנפין נקרא גם בשם 'אדם'. ומבואר שהוא בבחינת 'רמ"ח איברין דמלכא', שהוא בבחינת רמ"ח איברים שבהם שורה אור אין סוף. ענין רמ"ח איברין אלו הוא שזעיר אנפין בנוי מתשע ספירות, וכל אחת מספירות אלו כלולה משאר תשע הספירות, וכל ספירות פרטיות אלו הם בבחינת ראש תוך סוף, נמצא סך הכל רמ"ג, ונוסף עם ה' חסדים המגדילים הוא בבחינת רמ"ח, ואלו הם רמ"ח איברין דמלכא.

ביחס לאריך אנפין

מקור התענוגים בחיצוניות הכתר של עולם האצילות נקרא בשם אריך אנפין, וענינו הוא שהוא מתפשט באריכות הרבה. אריך אנפין הוא בבחינת מקור לזעיר אנפין. זעיר אנפין הם מעטי הכמות ובחינת הקיצור בעצם מציאותם, ביחס לאריך אנפין. וכמשל לכך הוא מדות הלב של האדם, שהם בבחינת קיצור בעצם מציאותם ביחס לשורשם בתענוג.

משל לזעיר אנפין לעומת אריך אנפין מופיע בשער היחוד לאדמו"ר האמצעי אות לג, כמו מפת שטח לעומת הדבר האמיתי למשל נהר אמיתי לעומת סימון שלו על מפה או מידות של ילד קטן לעומת מידות של אדם מבוגר עיי"ש ובנסמן שם