בחינת אחוריים: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות" ב־"קטגוריה:תורת החסידות") |
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה") |
||
שורה 11: | שורה 11: | ||
דוגמאות להשפעה זו: | דוגמאות להשפעה זו: | ||
::1) השפעת ה[[ספירות]] למדריגות הנמוכות מהן, כמו "אחוריים ד[[חכמה]] המלובשת ב[[בינה]] המתלבשת ב[[ז' ספירות]] תחתונות שנקרא ז"א - סוד התורה, ומתפשטת עד סוף ד' ספירות התחתונות שהן [[נהי"מ]] ושם | ::1) השפעת ה[[ספירות]] למדריגות הנמוכות מהן, כמו "אחוריים ד[[חכמה]] המלובשת ב[[בינה]] המתלבשת ב[[ז' ספירות]] תחתונות שנקרא ז"א - סוד התורה, ומתפשטת עד סוף ד' ספירות התחתונות שהן [[נהי"מ]] ושם הייתה השגת נבואתו" (של [[משה רבנו]]). | ||
על כך אמרו חכמינו: "נובלות [[חכמה]] שלמעלה תורה" - מה שנובל ויורד מהחכמה ומתלבש ב[[תורה]]. | על כך אמרו חכמינו: "נובלות [[חכמה]] שלמעלה תורה" - מה שנובל ויורד מהחכמה ומתלבש ב[[תורה]]. |
גרסה מ־06:18, 6 בספטמבר 2020
" בחינת אחוריים" היא הגדרה בתורת החסידות להשפעה חיצונית. (בניגוד ל"פנים" - השפעה פנימית.)
קיימות שתי סוגים בבחינה זו: השפעה מבחינת אחוריים בתחום הקדושה, והשפעת אחוריים לקליפה.
השפעה חיצונית בקדושה
השפעה חיצונית בקדושה הינה השפעה חיצונית שהיא הארה בלבד מהמאור - המשפיע, והיא לצורך התגלות והתלבשות במקבל העומד במדריגה נמוכה מהמשפיע.
וכמובן שההארה אינה בערך כלל למאור, ונקראת בחינת אחוריים בלבד מהמשפיע. השפעה זו יכולה להיות גם לתוך פנימיות המקבל - אם הוא כלי לקבלת השפעה זו.
דוגמאות להשפעה זו:
על כך אמרו חכמינו: "נובלות חכמה שלמעלה תורה" - מה שנובל ויורד מהחכמה ומתלבש בתורה.
- 2) השפעת התורה להחיות את כל העולמות. כי קיום כל העולמות תלוי בתורה, אפילו בדקדוק קל של דברי סופרים. כי כל העולם נברא בשביל התורה. והשפעת חיות זו לעולם - היא מבחינת אחוריים וחיצוניות התורה.
וזה בשונה מפנימיות ועיקר התורה, שהיא מיוחדת לגמרי באור אין סוף ב"ה.
השפעה לסטרא-אחרא
ההשפעה לסטרא אחרא מאופיינת בשניים:
- השפעה מצומצמת ביותר.
- השפעה בבחינת זרות ופירוד (אחור באחור).
וביאור הענין: "אחוריים" היא השפעה חיצונית למקום שאינו ראוי. שמלבד היותה מצומצמת, הנה לא נוצר באמצעותה קשר מהותי וקירוב בין המשפיע והמקבל, שגם ההשפעה החיצונית עצמה (אחוריים) - היא בבחינת מקיף בלבד, באופן של זרות - שאין ההשפעה חודרת לפנימיות המקבל, ואין המקבל מתאחד ומתעצם עם ההשפעה.
שורש ההשפעה החיצונית (אחוריים) היא חיצוניות הרצון של המשפיע, שאין זה רצונו האמיתי להשפיע למי שאינו ראוי, אלא כל רצונו בהשפעה זו בזה הוא רק בשביל להשיג את המטרה שהיא עיקר רצונו האמיתי, ולכן גם ההשפעה היא חיצונית בלבד - "כאדם הנותן דבר לשונאו, שלא ברצונו, שמשליכו לו כלאחר כתפו, כי מחזיר פניו ממנו משנאתו אותו".
השפעת החיות בבחינת אחוריים - באופן זה, ניתנת מלמעלה לקליפות והסטרא אחרא, ולכל הדברים הטמאים המושפעים מהם. מו כן - "הפושעים ומורדים בתלמידי חכמים, יניקת נפש רוח ונשמה שלהם, מבחינת אחוריים של נפש רוח ונשמת תלמידי חכמים".
אף על פי שכל ישראל מקבלים חיות אלקית רק על ידי יניקת נשמתם מנשמת צדיק וחכם הדור, אבל ישנם המקבלים חיות אלקית בבחינת "פנים", וישנם המקבלים בבחינת "אחוריים", והבחירה בידי כל אחד - באיזה אופן יקבל את חיותו.
מקורות לעיון:
- ליקוטי אמרים - פרק ב', ליקוטי אמרים - פרק כ"ב, אגרת הקודש - פרק י"ט. אגרת הקודש - פרק כ"ב, קונטרס אחרון - פרק ו'. קונטרס ומעין מאמרים ב' ז'. ד"ה באתי לגני תשי"ג ס"ד.
- (חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")