שיחה:יהושע פישל שניאורסון: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
(בנוגע לפ"ש) |
||
שורה 47: | שורה 47: | ||
ראוי לציין שבדעת הרבי יש לעיין, בנקודה הא'. ואציין נקודות למחשבה. הרח"א ביחואובסקי, למרות כל מיני דברים בעבר,דברים לגמרי לא פשוטים, הדפיס הרבי ספרו, הלא דבר הוא זה. בדעת קודשו "אילו וכו'" היה להדפיס חסידות גם מקאפוסט, ושאר בני הצ"צ, ועוד. | ראוי לציין שבדעת הרבי יש לעיין, בנקודה הא'. ואציין נקודות למחשבה. הרח"א ביחואובסקי, למרות כל מיני דברים בעבר,דברים לגמרי לא פשוטים, הדפיס הרבי ספרו, הלא דבר הוא זה. בדעת קודשו "אילו וכו'" היה להדפיס חסידות גם מקאפוסט, ושאר בני הצ"צ, ועוד. | ||
ועתה בנוגע לר' פישל. הנה שמר תומ"צ באופן מלא. נקודת הבעיה היתה-מפי שמועה, שטען שדעת הרבי הקודם בעד הציונות. שמעבר לכך שאין זאת האמת, היינו, שלא זו דעתו של הרבי הקודם. הנה היה זה בניגוד לרצון הרבי, התעסקותו בהנ"ל. אבל אחרי זמן לא רב, פסק הדבר. והנה אנו מוצאים, אחרי הנ"ל, בתשט"ז, מכתב של הרבי איליו עם תוארים וכו'. "וישלחו לו תניא מכאן כו'". [[משתמש:מורכבות|מורכבות]] | ועתה בנוגע לר' פישל. הנה שמר תומ"צ באופן מלא. נקודת הבעיה היתה-מפי שמועה, שטען שדעת הרבי הקודם בעד הציונות. שמעבר לכך שאין זאת האמת, היינו, שלא זו דעתו של הרבי הקודם. הנה היה זה בניגוד לרצון הרבי, התעסקותו בהנ"ל. אבל אחרי זמן לא רב, פסק הדבר. והנה אנו מוצאים, אחרי הנ"ל, בתשט"ז, מכתב של הרבי איליו עם תוארים וכו'. "וישלחו לו תניא מכאן כו'". [[משתמש:מורכבות|מורכבות]] | ||
== בנוגע לפ"ש == | |||
עיין [[התמים]] (של בי"מ) חוברת ג' עמ' 22 - "איך אעזוב התוועדות?", בתוך "חסידים מספרים - התוועדויות חסידיות" - הרב [[שלום בער רייכמן]]. [[משתמש:חסיד|חסיד]] [[חב"ד]]* [[אידישעפדיה]]* [http://chabad.info/chabadpedia/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:Statistics נותרו עוד פחות מחמישים ערכים...החודש מגיעים לשלושת אלפים!] |
גרסה מ־22:01, 14 ביולי 2009
אוי, הפעם הגזמתם. ויקיחבדי"ם, א' מכם מסכים שבנו יגדל כמו פישל זה, אם התשובה חיובית, תשאירו את הערך על כנו פיני 02:19, 31 מאי 2009 (EDT)
- אז לדעתך לא צריך לעשות עליו ערך? ברור שיש מקום לערוך אותו שיהיה מתאים, אבל אותה שאלה תוכל לשאול על ר' ישראל אריה לייב ועוד רבים אחרים. הלא כן?
- הוא מ"בית רבי". נקודה. ועל "בית רבי" לא שואלים שאלות ובוודאי שלא מתבטאים בכאלו ביטויים!!! איפוא גדלת???? יואל
- נכנעתי. כל צאצא לבית רבי, זכאי לערך. אז קדימה - האדמו"רים לבית סאטמר, שאול יהלום, אברום בורג וילדיו, כולם צאצאי אדמו"ר הזקן, ועלינו לכתוב עליהם ערכים עם תמונות, ועם רשימת ספריהם פיני 01:51, 1 יוני 2009 (EDT)
- האדם הזה היה מקורב לחב"ד - שישים אחוז מספריו הם על ב"ד. צרף לזה את היותו מבית רבי ובן לרב חסידי, נכד ונין לאדמו"רי קאפוסט - וקבל את כל הסיבות למה לתת ערך כזה את הערך. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- ובספר גראביצר הוא מסביר כיצד ירד מהדת בגלל חב"ד. ממש כבוד לנו לארח אותו כאן פיני 05:03, 1 יוני 2009 (EDT)
- "משנה אחרונה" היא שקובעת. בספרו "סיפורי התגלות חסידיים" הוא מסביר הפוך - שמי הוריד אותו מחב"ד (לא מהדת! הוא תמיד היה דתי) היה הגבאי הלא חב"די והציוני של סבו - האדמו"ר מרצ'יצ'ה. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- עקשנות מוזרה להכניס את מחלל שם חב"ד לתוך חב"דפדיה פיני 05:11, 1 יוני 2009 (EDT)
- יש צדק בדברים של פיני, האם לבערי גורארי' גם יתנו ערך רק בגלל שהוא משפחת בית הרב? לאידך, אכן הייתי נותן ערך לאדמו"רים מסטמר וכו' אלה שלא נלחמו ברבי.
- פישל לא נלחם ברבי. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- וכאן זה מחזיר את כולם לשאלה הבסיסית שעדיין נותרה ללא מענה: מהי מטרת החב"דפדיה? כי אם המטרה היא לתת תשובה לכל שאלה אז צריך גם ערך על פישל שניאורסאהן וגם על בערי גוראריה. ואם המטרה היא פשוט לתת גישה קלה לחומר חסידי - אז אולי לא. ואפשר להמשיך כאן רבות אבל הדברים פשוטים וזועקים.
- פישל לא נלחם ברבי. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- יש צדק בדברים של פיני, האם לבערי גורארי' גם יתנו ערך רק בגלל שהוא משפחת בית הרב? לאידך, אכן הייתי נותן ערך לאדמו"רים מסטמר וכו' אלה שלא נלחמו ברבי.
- עקשנות מוזרה להכניס את מחלל שם חב"ד לתוך חב"דפדיה פיני 05:11, 1 יוני 2009 (EDT)
- האדם הזה היה מקורב לחב"ד - שישים אחוז מספריו הם על ב"ד. צרף לזה את היותו מבית רבי ובן לרב חסידי, נכד ונין לאדמו"רי קאפוסט - וקבל את כל הסיבות למה לתת ערך כזה את הערך. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- נכנעתי. כל צאצא לבית רבי, זכאי לערך. אז קדימה - האדמו"רים לבית סאטמר, שאול יהלום, אברום בורג וילדיו, כולם צאצאי אדמו"ר הזקן, ועלינו לכתוב עליהם ערכים עם תמונות, ועם רשימת ספריהם פיני 01:51, 1 יוני 2009 (EDT)
- הוא מ"בית רבי". נקודה. ועל "בית רבי" לא שואלים שאלות ובוודאי שלא מתבטאים בכאלו ביטויים!!! איפוא גדלת???? יואל
אגב, כמדומני (ותקנו אותי אם אני טועה) שהוא היה גם "ידיד" של הרבי הריי"צ שהיה מדבר איתו בענינים אישיים.
- צודק במאה אחוז. עוד סיבה לתת לו ערך. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- חלק א' בספר חיים גראביצר, נקרא הנופל פיני 09:25, 2 יוני 2009 (EDT)
- באמת דיון מעניין! על ישראל אריה לייב שניאורסון בוודאי שאין אפילו הווה אמינא לשאלה.
- חלק א' בספר חיים גראביצר, נקרא הנופל פיני 09:25, 2 יוני 2009 (EDT)
על בערי ועל פישל שניאורסון, בהחלט יש מקום לשאלה. בערי מצד אחד נלחם ברבי, וזאת אמורה להיות סיבה מספקת במאת האחוזים לא להכניס עליו ערך. לעומת זאת, אולי דווקא כאן המקום לכתוב עליו. מי שיחפש עליו חומר יגיע למקומות אחרים עם מידע שיכול להיות מוטעה. על פישל שניאורסון לא הייתי ממהר לכתוב ערך. גם אם יש מקום, זה בוודאי לא בוער. --chabadnik - שיחה 11:31, 2 יוני 2009 (EDT)
- אם זה אנציקלופדיה חב"דית צריך ערך גם על פישל וגם על בערי. אין שום טעם בעידן האינטרנט שלא לכתוב. זה לא משרת את המטרה של אף אחד, להיפך. צריך לכתוב אבל בצורה נכונה.
- לידיעת המתדיינים: הרב שלום בער וולפא באחד מספריו, מכנה את פישל "הרב פישל שניאורסון ז"ל" וכן מביא סיפור מאחד מספריו. ואולי זו אינה הוכחה, כי בספריו מביא הרב ו. גם את תולדות חייו של הרב עובדיה יוסף והרב מזוז שלא תמיד היו בשלום עם חב"ד והרבי פיני 03:21, 4 יוני 2009 (EDT)
- דבר נוסף: אמנם היה לו קפידא קשה מהרבי על העניין הידוע, אך האם בגלל זה נמחק את הערכים על שמואל זלמנוב וכו'? האם נתעלפ מפעלם הגדול? חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- נוסף לכך - למרות הקפידא, הרי הרבי כתב לו מכתב ידוע בשנת תשט"ו בו הוא מתייחס לספריו וכו'. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- דבר נוסף: אמנם היה לו קפידא קשה מהרבי על העניין הידוע, אך האם בגלל זה נמחק את הערכים על שמואל זלמנוב וכו'? האם נתעלפ מפעלם הגדול? חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- לידיעת המתדיינים: הרב שלום בער וולפא באחד מספריו, מכנה את פישל "הרב פישל שניאורסון ז"ל" וכן מביא סיפור מאחד מספריו. ואולי זו אינה הוכחה, כי בספריו מביא הרב ו. גם את תולדות חייו של הרב עובדיה יוסף והרב מזוז שלא תמיד היו בשלום עם חב"ד והרבי פיני 03:21, 4 יוני 2009 (EDT)
- לפניכם מתוך הספר במהדורתו הראשונה - ברלין 1922. בחלק הראשון של הספר עוסק הוא בחסידויות אחרות, ואילו בחלק השני הוא מבזה את חב"ד. שני חלקי הספר נקראים חיים גראוויצער.
להלן השער:
פישל שניאורסאן חיים גראוויצער (די גשעכיטע פון דער געפאלענעם) פון דער חבדישער וועלט
המשך הספר ידוע - במאה ושנים עשר עמודים, שופך המחבר אש וגופרית תוך ביזוי כל הקדוש לחב"ד ולרבותנו נשיאינו, כאשר הוא מטיל את אשמת ירידתו מדרך היהדות, בחסידי חב"ד המתוועדים ושותים לחיים, ומצד שני, מדגישים את ההערצה לאדמו"ר.
אין מילים בפי. אבל אין מה להתווכח, כי כאן כבר הוחלט כי ערך זה הוא נשגב 128.139.226.37 04:43, 9 יוני 2009 (EDT)
- ומהי ה"משנה אחרונה"? סיפורי התגלות חסידיים וכוחה של סנגוריה - כמה אהבה והערצה יש בהם לחב"ד...חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- אפיקורס וקטיגור שכותב גם סניגוריה. מתוק כמו חלב חמוץ 128.139.226.37 05:08, 9 יוני 2009 (EDT)
- צאצא בית רבי וסניגור שכתב גם קטגוריה, חמוץ כמו סוכריית לימון. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- הוא חזר בו, ביקש סליחה, או כתב ספרים משפילים וספרי תשבחות כי כך עלה ברצונו? פיני 02:07, 10 יוני 2009 (EDT)
- הוא לא בדיוק היה החסיד הקלאסי. על מה שהוא לא ראה בעין יפה - כתב ביקורת ועל מה שראה בעין יפה - כתב שבח. אבל השבח גדול לא"ע על הביקורת. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- לא יודע מה אתם רוצים. אם זה אנציקלופדיה צריך לעשות ערך על כולם כולל עליו וגם על בערי. לא מתאים לכם - אל תעשו אנציקלופדיה. מה שכן, ניתן לערוך את הערך בצורה שיהיה ברור מה הוא היה. לעצם הספר, לא יודע למה אתם רואים את זה בצורה כזאת, אני קראתי את הספר כמה פעמים והיה לי הרבה מה ללמוד מזה איך להסתכל על עולם הפוילישר והמתנגדים. למיטב הבנתי סיום הספר (כשהוא חוזר לליובאוויטש ולא מסתדר) אמור להראות שלמרות שלא מצא את עצמו בחב"ד - אם היה חוזר לדרך מסויימת בדת זה היה בודאי ליובאוויטש.
- חשוב להבחין בין דמויות שונות שלא היו בהנהגתם חסידים מן השורה. לא להכניס את כולם לאותה קטגוריה. סוגיה זו ראויה לדיון רחב. ככלל - כמו בהרבה דיונים, לדעתי, חשוב לנסות לחשוב מה היה מגיב הרבי לנוכח הערך והטקסט. למשל אמירה כמו: אנו מבצעים ערכים כמו ערכים שבויקיפדיה. אינה טענה, לדעתי
- לא יודע מה אתם רוצים. אם זה אנציקלופדיה צריך לעשות ערך על כולם כולל עליו וגם על בערי. לא מתאים לכם - אל תעשו אנציקלופדיה. מה שכן, ניתן לערוך את הערך בצורה שיהיה ברור מה הוא היה. לעצם הספר, לא יודע למה אתם רואים את זה בצורה כזאת, אני קראתי את הספר כמה פעמים והיה לי הרבה מה ללמוד מזה איך להסתכל על עולם הפוילישר והמתנגדים. למיטב הבנתי סיום הספר (כשהוא חוזר לליובאוויטש ולא מסתדר) אמור להראות שלמרות שלא מצא את עצמו בחב"ד - אם היה חוזר לדרך מסויימת בדת זה היה בודאי ליובאוויטש.
- הוא לא בדיוק היה החסיד הקלאסי. על מה שהוא לא ראה בעין יפה - כתב ביקורת ועל מה שראה בעין יפה - כתב שבח. אבל השבח גדול לא"ע על הביקורת. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- הוא חזר בו, ביקש סליחה, או כתב ספרים משפילים וספרי תשבחות כי כך עלה ברצונו? פיני 02:07, 10 יוני 2009 (EDT)
- צאצא בית רבי וסניגור שכתב גם קטגוריה, חמוץ כמו סוכריית לימון. חסיד חב"ד* אידישעפדיה
- אפיקורס וקטיגור שכותב גם סניגוריה. מתוק כמו חלב חמוץ 128.139.226.37 05:08, 9 יוני 2009 (EDT)
ועתה לגופם של דברים:יש לבחון שלושה נקודות,לפחות.א.האם האדם לחם באדמורי"ם - בחסידות חב"ד.ב. השמר תורה ומצוותי.ג.ההיה יחס מהאדמורי"ם, בנקודות האמורות,ביחס לאותו אדם. ראוי לציין שבדעת הרבי יש לעיין, בנקודה הא'. ואציין נקודות למחשבה. הרח"א ביחואובסקי, למרות כל מיני דברים בעבר,דברים לגמרי לא פשוטים, הדפיס הרבי ספרו, הלא דבר הוא זה. בדעת קודשו "אילו וכו'" היה להדפיס חסידות גם מקאפוסט, ושאר בני הצ"צ, ועוד. ועתה בנוגע לר' פישל. הנה שמר תומ"צ באופן מלא. נקודת הבעיה היתה-מפי שמועה, שטען שדעת הרבי הקודם בעד הציונות. שמעבר לכך שאין זאת האמת, היינו, שלא זו דעתו של הרבי הקודם. הנה היה זה בניגוד לרצון הרבי, התעסקותו בהנ"ל. אבל אחרי זמן לא רב, פסק הדבר. והנה אנו מוצאים, אחרי הנ"ל, בתשט"ז, מכתב של הרבי איליו עם תוארים וכו'. "וישלחו לו תניא מכאן כו'". מורכבות
בנוגע לפ"ש
עיין התמים (של בי"מ) חוברת ג' עמ' 22 - "איך אעזוב התוועדות?", בתוך "חסידים מספרים - התוועדויות חסידיות" - הרב שלום בער רייכמן. חסיד חב"ד* אידישעפדיה* נותרו עוד פחות מחמישים ערכים...החודש מגיעים לשלושת אלפים!