משתמש:הנחה/נרות חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 5: שורה 5:
==דינם ומנהגם==
==דינם ומנהגם==
==עניינם: להאיר את החושך==
==עניינם: להאיר את החושך==
עניינם של נרות חנוכה הוא "להאיר את החושך".
עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"{{הערה|פרי עץ חיים... שתפקידם "להאיר את החושך" שיצרו היוונים. ייחודו של המשכת האור האלוקי בחנוכה נובע ממטרתו להאיר את חושך היוונים, החושך אותה הפיצו היוונים הגיע לעומקים ודרגות עמוקות שהצריכו בשל כך גילויים אלוקיים נעלים ביותר בכדי לבטלם.
קביעת מצוות נרות חנוכה היית בעקבות נס נצחון המלחמה ונס פך השמן {{הבהרה|יש מחלוקת בדבר}}, מלכות יוון היא קליפה שעניינה חושך ומנגדת לאור האלוקי {{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}}. באותה התקופה הייתה התגברות החושך של היונים עד כדי כך, שלא רק שנכנסו להיכל וטימאוהו, אלא שטמאו גם את כל השמנים שבהיכל. במעשה זה מתבטא עומק החשכות אותו הפיצו והחדירו היונים בעולם, טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.  
עיקר מלחמתם של היוונים היתה מלחמה רוחנית במעשיהם רצו לפגום בקדושת היהודים, שהפיצו את דעתם והשקפתם הטמאה בין ישראל, ולכן מלכות יוון נחשבת לקליפה שעניינה חושך שמנגדת לגילוי של האור האלוקי.{{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}} התגברות החושך הייתה עד כדי כך, שלא רק שטמאו את ה[[היכל]], אלא טמאו גם את כל השמנים שבהיכל. טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.  


זו היא הסיבה הפנימית שהדלקת הנרות התעכבה גם לאחרי נצחון המלחמה, לפי שבכדי להתגבר על טומאת השמן שהיא בדרגה עמוקה יותר הוצרכו לנס, שמצאו פך אחד שמן טהור חתום בחותמו של כהן גדול{{הערה|מסכת שבת כא, ב.}}, חותמת זו סימלה דרגה גבוהה בקדושה - [[אור אין סוף]] שלמעלה מהשתלשלות, שלגבי אור זה גם חושך לא יחשיך, ואדרבא אור זה מאיר את החושך שגם החושך יאיר.
זו היא הסיבה הפנימית שהדלקת הנרות בבית המקדש התעכבה גם לאחרי נצחון המלחמה, לפי שההתגברות על טומאת השמן שהיא טומאה שחדרה בדרגה עמוקה יותר התאפשרה רק על ידי נס, שתוכנה היה שמצאו פך אחד שמן טהור חתום בחותמו של כהן גדול{{הערה|מסכת שבת כא, ב.}}. וכמבואר בזה שחותמת זו סימלה דרגה גבוהה בקדושה - [[אור אין סוף]] שלמעלה מהשתלשלות, שמצד רוממות האור גם חושך לא יחשיך כלפיו ולכן בכוחו להתגבר על היוונים.
וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה שעניינה המשכת אור נעלה שבאמצעותה יאירו ויתגברו על חושך היוונים.


וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה להאיר את החושך שהפיצו היוונים ולהאיר.
;דרגת ההמשכה
===הארת החושך של חכמה דקליפה===
דרגת ההמשכה כפי שהוא ב[[שם הוי"ה]] הוא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]], שלכן אומר האריז"ל{{הערה|פרי עץ חיים שבעת הברכה להדליק נר חנוכה יש לכוון על המשכת שם [[ע"ב]] [[ס"ג]] [[מ"ה]] בשם [[ב"ן]], (מילוי השם באות יו"ד מבטא את דרגתו הגבוהה של הגילוי האלוקי הנמשך בשם זה, בניגוד להמשכה הרגילה שנמשך משם מ"ה שהוא במילוי האות [[אל"ף]] שלמרות שגם הוא מורכב משני יו"דין אבל סוף סוף מבטא צמצום ביחס ליו"ד הגלוי).{{הערה|שם=דרמ"צ|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.}}
מבואר בחסידות כי החושך של היוונים היא חכמה דקליפה שעניינה ביטול האמונה....(דרמ"צ, תו"א לד א -ב, שיחות נ"ב, ועוד) ניצחונם והדלקת נרות חנוכה עניינם ביטול חשש זה.(יש למצוא מקור וביאור והרחבה לשייכות ה"נרות" דווקא לביטול עניין זה)
 
בהמשכת האור כפי שהוא בעניין ה[[ספירות]] כמה עניינים:
עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של [[ספירת החכמה]] שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות [[ספירת הוד]] ב[[ספירת המלכות]] שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה הוא [[חכמה סתימאה]] שב[[כתר]].
 
אלא שגילוי זה מחכמה סתימאה אינו יכול להמשך ולהתגלות ללולא יהיה איזה הארה שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי{{הערה|דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".}}, פעולה זו נעשית על ידי גילוי נעלה יותר מ[[עתיק יומין]] המתגלה בחכמה סתימאה דרך הארת פנים מדרגת [[ואמת]] שב[[אריך אנפין]].
 
אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - [[ז"א דאצילות]] על כל פנים בדרך [[מעביר]], ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מ[[חב"ד]] עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות.
 
המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה ([[מים]] הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו  מבטאת את עליית המדות המרומזים ב[[אבות|אבותינו]] שהם נגד הספירות [[חג"ת]] שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי [[ש"ע נהורין]] המתגלים מעתיק יומין.{{הערה|שם=דרמ"צ}}
 
 
האור הנמשך על ידי הנרות הוא אור מקיף....{{תו"א לד א ב}}
===הארת החושך של חכמה דקליפה===  
דרגת החושך של היוונים היא חכמה דקליפה. עניינם היה הפצת חכמה היוונית וביטול חכמה האלוקית, הניגוד בין חכמות אלו הוא מוחלט, בעוד חכמת היוונים נשענת על שכלם והבנתם, החכמה האלוקית נשענת ויסודה על הקבלה איש מאיש עד משה רבינו שקיבל בגילוי אלוקי מאת ה, ויסוד החכמה היא האמונה וההכרה שלא תתכן שום השגה ותפיסה באלוקים.{{הערה|שם=דרמ"צ}}


===ביטול החמימות דלע"ז===
===ביטול החמימות דלע"ז===

גרסה מ־14:00, 14 בדצמבר 2016

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

נרות חנוכה הם נרות מצווה שמצווים בני ישראל להדליק במשך לילות חג החנוכה החל למשך שמונת הימים מאור לכ"ה בכסלו מידי שנה. תפקידם ועניינם הוא להאיר את החושך.

מקור המצווה וטעמו

דינם ומנהגם

עניינם: להאיר את החושך

עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"{{הערה|פרי עץ חיים... שתפקידם "להאיר את החושך" שיצרו היוונים. ייחודו של המשכת האור האלוקי בחנוכה נובע ממטרתו להאיר את חושך היוונים, החושך אותה הפיצו היוונים הגיע לעומקים ודרגות עמוקות שהצריכו בשל כך גילויים אלוקיים נעלים ביותר בכדי לבטלם. עיקר מלחמתם של היוונים היתה מלחמה רוחנית במעשיהם רצו לפגום בקדושת היהודים, שהפיצו את דעתם והשקפתם הטמאה בין ישראל, ולכן מלכות יוון נחשבת לקליפה שעניינה חושך שמנגדת לגילוי של האור האלוקי.[1] התגברות החושך הייתה עד כדי כך, שלא רק שטמאו את ההיכל, אלא טמאו גם את כל השמנים שבהיכל. טומאת ההיכל מורה על פגם באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר[2]. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"[3]) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.

זו היא הסיבה הפנימית שהדלקת הנרות בבית המקדש התעכבה גם לאחרי נצחון המלחמה, לפי שההתגברות על טומאת השמן שהיא טומאה שחדרה בדרגה עמוקה יותר התאפשרה רק על ידי נס, שתוכנה היה שמצאו פך אחד שמן טהור חתום בחותמו של כהן גדול[4]. וכמבואר בזה שחותמת זו סימלה דרגה גבוהה בקדושה - אור אין סוף שלמעלה מהשתלשלות, שמצד רוממות האור גם חושך לא יחשיך כלפיו ולכן בכוחו להתגבר על היוונים. וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה שעניינה המשכת אור נעלה שבאמצעותה יאירו ויתגברו על חושך היוונים.

דרגת ההמשכה

דרגת ההמשכה כפי שהוא בשם הוי"ה הוא המשכה משם הוי"ה כפי שהוא במילוי האות יו"ד, שלכן אומר האריז"ל{{הערה|פרי עץ חיים שבעת הברכה להדליק נר חנוכה יש לכוון על המשכת שם ע"ב ס"ג מ"ה בשם ב"ן, (מילוי השם באות יו"ד מבטא את דרגתו הגבוהה של הגילוי האלוקי הנמשך בשם זה, בניגוד להמשכה הרגילה שנמשך משם מ"ה שהוא במילוי האות אל"ף שלמרות שגם הוא מורכב משני יו"דין אבל סוף סוף מבטא צמצום ביחס ליו"ד הגלוי).[5]

בהמשכת האור כפי שהוא בעניין הספירות כמה עניינים: עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של ספירת החכמה שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות ספירת הוד בספירת המלכות שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה הוא חכמה סתימאה שבכתר.

אלא שגילוי זה מחכמה סתימאה אינו יכול להמשך ולהתגלות ללולא יהיה איזה הארה שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי[6], פעולה זו נעשית על ידי גילוי נעלה יותר מעתיק יומין המתגלה בחכמה סתימאה דרך הארת פנים מדרגת ואמת שבאריך אנפין.

אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - ז"א דאצילות על כל פנים בדרך מעביר, ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מחב"ד עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות.

המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה (מים הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו מבטאת את עליית המדות המרומזים באבותינו שהם נגד הספירות חג"ת שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי ש"ע נהורין המתגלים מעתיק יומין.[5]


האור הנמשך על ידי הנרות הוא אור מקיף....תבנית:תו"א לד א ב

הארת החושך של חכמה דקליפה

דרגת החושך של היוונים היא חכמה דקליפה. עניינם היה הפצת חכמה היוונית וביטול חכמה האלוקית, הניגוד בין חכמות אלו הוא מוחלט, בעוד חכמת היוונים נשענת על שכלם והבנתם, החכמה האלוקית נשענת ויסודה על הקבלה איש מאיש עד משה רבינו שקיבל בגילוי אלוקי מאת ה, ויסוד החכמה היא האמונה וההכרה שלא תתכן שום השגה ותפיסה באלוקים.[5]

ביטול החמימות דלע"ז

הארת חושך הקליפות

להאיר את החושך שני פרטים שהחושך לא יחשיך ויתירה מכך שגם החושך עצמו יאיר. המשכה אלוקית המגלה שגם הניצוצות שנחשכו לגמרי גם מתעוררים ועד שמציאות הגשמי עצמו מתעורר (נר חנוכה כו)

דרגת ההמשכה שעל ידם

  • באור האלוקי הנמשך על ידי קיום המצווה - אור שלמעלה מהשתלשלות, נמשך על ידי מסירות נפשם

הארת החושך בגדרי ודיני המצווה

  1. .הדלקה בחוץ ולשיטת התוס' וכו' ברה"ר דווקא,
  2. דווקא משחשכה (ושני ביאורים: הרגיל; להאיר חשכת הליל, ועוד ביאור; שמשקיעה החמה דלע"ז (ראה אוה"ת חנוכה ה תתקמב, תרח"ץ תשי"ד תשל"ח ועוד)),
  3. משמאל,
  4. מוסיף והולך (ראה אגר"ק כ"ז א'תתקנז ותורת מנחם ז דלקמן),
  5. נתקן בזמן הגלות [7],
  6. כליא רגלא דתרמדואי,
  7. שייכות שמונת הימים לחג הסוכות - פעולה באומות העולם, שמונה ולא שבעה כנרות המקדש.


ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד
  2. ראה מסכת כלים פרק א משנה ט.
  3. ספר שמות ל, כה.
  4. מסכת שבת כא, ב.
  5. 5.0 5.1 5.2 דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.
  6. דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".
  7. תורת מנחם חלק ז עמוד 227