משתמש:הנחה/טיוטה - תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

הרחבה
(הרחבה)
שורה 35: שורה 35:


אמנם בגילוי זה כמה עניינים בכללות:
אמנם בגילוי זה כמה עניינים בכללות:
{{*}} גילוי ההמשכות שהמשיכו ישראל על ידי קיום המצוות. {{*}} גילוי המעלה שבנשמות ישראל עצמם.
 
{{*}} גילוי ההמשכות שהמשיכו ישראל על ידי קיום המצוות. (ובזה: ב' דרגות {{*}}תענוג הנמשך על ידי המצווה. {{*}} תענוג שבמצווה עצמה) {{*}} גילוי המעלה והתענוג שבנשמות ישראל עצמם.
====גילוי התענוג שבעבודה====
====גילוי התענוג שבעבודה====
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ומתגלה לנשמות ישראל אלא שבתענוג זה כמה דרגות: תענוג המתגלה לנשמות בגן עדן ותענוג האלוקי שיתגלה בזמן התחייה. והחילוק הוא שהתענוג האלוקי שמאיר בגן עדן הוא הארה בלבד ועובר דרך שערות בלבד שעל דרך שער שדרכו עובר המשכת חיות מצומצמת ביותר (עד שחיתוך השערה אינו גורם לכאב) כך גילוי התענוג שבחכמה והשגה המתגלה בגן עדן הוא הארה בלבד. משאין כן הגילוי שיאיר בזמן התחייה הוא עצם תענוג העליון שאינו בגדר צמצום והתחלקות.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}}  
הטעם שלעתיד יתגלה עצמות א"ס הוא משום שעל ידי עבודתם של ישראל בתורה ומצוות מתעורר תענוג למעלה ומתגלה לנשמות ישראל אלא שבתענוג זה כמה דרגות: תענוג המתגלה לנשמות בגן עדן ותענוג האלוקי שיתגלה בזמן התחייה. והחילוק הוא שהתענוג האלוקי שמאיר בגן עדן הוא הארה בלבד ועובר דרך שערות בלבד שעל דרך שער שדרכו עובר המשכת חיות מצומצמת ביותר (עד שחיתוך השערה אינו גורם לכאב) כך גילוי התענוג שבחכמה והשגה המתגלה בגן עדן הוא הארה בלבד. משאין כן הגילוי שיאיר בזמן התחייה הוא עצם תענוג העליון שאינו בגדר צמצום והתחלקות.{{הערה|לקוטי תורה שלח מו, ד ואילך.}}  
שורה 43: שורה 44:
*''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו ראה לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש חלק ה ע' 243 ואילך, שיחת עקב תשמ"ט סעיף ג (ומ"מ בהערה 16)''
*''עוה"ב מצ"ע הוא רק ש"י עולמות, וע"י המצוות נמשך תר"ך = פי שתיים (וככה הגדול - תרל"ז) וביאורו ראה לקו"ת ראה כח, ד לקו"ש חלק ה ע' 243 ואילך, שיחת עקב תשמ"ט סעיף ג (ומ"מ בהערה 16)''


====כבר היה במתן תורה====
====גילוי התענוג שישראל עצמם====
''תניא פרק לו, סהתרל"א, (וגם שם היה לגופים אף שפרחה, הרי החזירן ומרומז בתניא - מאמר של הרבי)''
* '' מאמר "להבין מ"ו"
 
===אופנה===
===אופנה===
* '' הגילוי יאיר 'גם' בגוף היות ויהיה גילוי מאור הסובב.{{מקור}}''
*''הגילויים של זמן זה יהיו 'דווקא' נשמה בגוף גשמי היות והגילוי הוא עצמיות התענוג הנמשך מצד הדרגה התחתונה ביותר ש (ראה שלח מז, ד ועוד.)''


מצב העולם באותו התקופה יהיה במצבו הנעלה ביותר שלא יהיה בו שום רע  שהקב"ה יעביר כליל את רוח הטומאה כדברי הפסוק:{{מקור}} "ואת רוח הטומאה העביר מן הארץ", שבעוד שעבודת האדם במשך כל זמן קיום העולם הוא להפריד את הרע מהטוב, אולם כל זמן שזה בכוחו המוגבל של האדם, אין בידו לגרשו לגמרי. ודווקא כשיבוא מצד 'הקב"ה' ובכוחו, יועבר לגמרי מהעולם.{{הבהרה|שייך לדרגת הגילוי או עניין בפ"ע?}} שאפילו קודם לכן בימות המשיח בגמר עבודת הבירורים שיופרד הרע מהטוב ויהיו היהודים במצב כמו לפני חטא [[עץ הדעת]] שלא היה תערובת רע וטוב עדיין מציאות של הרע קיימת וממילא אין הטוב הנמצא בשלימות אף שאינה מעורבת ודווקא בזמן התחייה כשיבטל הרע לגמרי יהיה תכלית השלימות בטוב העולם.{{הערה|שם=מכתב}}
====הגלוי לנשמות ישראל====
הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" ללא יוצא מהכלל ומשמע שאין צורך בזיכוך מיוחד כפי שהוא בגן עדן שאף הוא תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה והגילויים מחולקים. שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם ריבוי בלי גבול של דרגות וכל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.
*''(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר) (שווה - בעיקר מצד התענוג שבישראל עצמם - "להבין מ"ו")


''...אופן העברת הרע עיין פרק לז בתניא...''
*''(זה ששיך התגלות עצם 'התענוג שבמצוות' לנשמות להיותם עצמיים לקו"ש ח"ה ע' 244)''


===הגלוי לנשמות ישראל===
:'''הגילוי בגוף'''
הגילויים של תחיית המתים יהיה לכל עם ישראל בשווה. ולכן אמרו חז"ל: "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא" ללא יוצא מהכלל ומשמע שאין צורך בזיכוך מיוחד כפי שהוא בגן עדן שאף הוא תשלום שכר ותוצאה מעבודת היהודי בעולם הזה והגילויים מחולקים. שבגן עדן עצמו יש הרבה דרגות גן עדן העליון וגן עדן התחתון. בהם עצמם ריבוי בלי גבול של דרגות וכל אחד משיג לפי דרגתו דווקא.
* '' הגילוי יאיר 'גם' בגוף היות ויהיה גילוי מאור הסובב.{{מקור}}''
* ''הגילויים של זמן זה יהיו 'דווקא' נשמה בגוף גשמי היות והגילוי הוא עצמיות התענוג הנמשך מצד הדרגה התחתונה ביותר מצד שנעוץ תחילתן וכו' (ראה שלח מז, ד ועוד.) והוא על ידי עבודה זו''
* ''הגילוי (של התענוג שבישראל עצמם) הוא בגוף מפני שגם בו יש בחירת העצמות.(להבין מ"ו)
====הגילוי בעולם====
*''ראה במאמר "להבין" ובהערה 25 באיזה אופן ואילו דרגות יאירו בעולם על ידי ישראל.''


''(לקו"ת שלח מו, ד בטעם הדבר) (זה ששיך התגלות לנשמות להיותם עצמיים לקו"ש ח"ה ע' 244)''
מצב העולם באותו התקופה יהיה במצבו הנעלה ביותר שלא יהיה בו שום רע  שהקב"ה יעביר כליל את רוח הטומאה כדברי הפסוק:{{מקור}} "ואת רוח הטומאה העביר מן הארץ", שבעוד שעבודת האדם במשך כל זמן קיום העולם הוא להפריד את הרע מהטוב, אולם כל זמן שזה בכוחו המוגבל של האדם, אין בידו לגרשו לגמרי. ודווקא כשיבוא מצד 'הקב"ה' ובכוחו, יועבר לגמרי מהעולם.{{הבהרה|שייך לדרגת הגילוי או עניין בפ?}} שאפילו קודם לכן בימות המשיח בגמר עבודת הבירורים שיופרד הרע מהטוב ויהיו היהודים במצב כמו לפני חטא [[עץ הדעת]] שלא היה תערובת רע וטוב עדיין מציאות של הרע קיימת וממילא אין הטוב הנמצא בשלימות אף שאינה מעורבת ודווקא בזמן התחייה כשיבטל הרע לגמרי יהיה תכלית השלימות בטוב העולם.{{הערה|שם=מכתב}}


===הגילוי בעולם===
*''...אופן העברת הרע עיין פרק לז בתניא...''
*''ראה במאמר "להבין" ובהערה 25 באיזה אופן ואילו דרגות יאירו בעולם על ידי ישראל.''


==על ידי מעשינו ועבודתנו==
==על ידי מעשינו ועבודתנו==
''דווקא בעוה"ז, גוף, מעשה, קב"ע, וכו'''
* ''דווקא בעוה"ז, גוף, מעשה, קב"ע, וכו'''
* '' "להבין מ"ו" גילוי התענוג שבישראל הוא לא מצד העבודה (וראה בהערה 28 ששיך לתשובה)


==יחסה למתן תורה, גן עדן, ימות המשיח==
(הביאור אמור לכלול 'דרגת הגילוי' 'אופן הגילוי' (- מצד התחתון, וכיו"ב) ו'במה היא הכנה אליה'
====כבר היה במתן תורה====
* ''תניא פרק לו, סה"מ תרל"א, (וגם שם היה לגופים אף שפרחה, הרי החזירן ומרומז בתניא - מאמר של הרבי)''
* ''הכנה לעבודה שאח"כ - ??
====גן עדן====
* ''רק ממלא, זיו, "גן" עדן, וכו' (לקו"ת שלח מו, זה היום ס"ו, להבין מ"ו, ועוד.)
* ''דרגות, (זה היום, להבין עוד)
* ''הכנה לעולם התחייה (יושבת בגנים תשי"ג מלוקט ב', להבין מ"ו בסופו, ועוד)
====ימות המשיח====
* ''דרגת האור - אוא"ס הסובב (והוא שכר על המצוות אמנם אינם עיקר השכר) להבין מ"ו ועוד.
* ''יהיו בו דרגות (אף שאינם כהדרגות שבגן עדן) - להבין מ"ו
* ''הכנה לתחיית המתים - להבין מ"ו.
==קיום המצוות==
==קיום המצוות==
''תניא אגרת הקודש סי כה (?), לקו"ש ח"ה ע' 244 הערה 33,''
* ''תניא אגרת הקודש סי כה (?), לקו"ש ח"ה ע' 244 הערה 33,''
==ראו גם==
==ראו גם==
{{יישור טקסט|מרכז|'''תחיית המתים היא התכלית והשלמות בבריאת העולם שנבראה על מנת להיות להקב"ה דירה בתחתונים'''.  
{{יישור טקסט|מרכז|'''תחיית המתים היא התכלית והשלמות בבריאת העולם שנבראה על מנת להיות להקב"ה דירה בתחתונים'''.  
5,403

עריכות