נהר דינור: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "לפ"ע" ב־"לפי ערך")
מ (החלפת טקסט – " צ"ל" ב־" צריך להיות")
שורה 15: שורה 15:
{{ציטוט|תוכן=היינו כגון מדרגת גן עדן התחתון שאחר [[עולם הזה]], שצ"ל נהר דינור מפסיק לטבול בו, כדי שישתכח ממנו כח הזוכר הגשמי.  
{{ציטוט|תוכן=היינו כגון מדרגת גן עדן התחתון שאחר [[עולם הזה]], שצ"ל נהר דינור מפסיק לטבול בו, כדי שישתכח ממנו כח הזוכר הגשמי.  
:שכיון שהוא זוכר גשמיותאי אפשר לו להתענג בגן עדן.  
:שכיון שהוא זוכר גשמיותאי אפשר לו להתענג בגן עדן.  
::ולכן כשעולה מגן עדן התחתון לעליון צ"ל גם כןנהר דינור לשכוח ההשגה ותענוג שבגן עדן תחתון  
::ולכן כשעולה מגן עדן התחתון לעליון צריך להיות גם כןנהר דינור לשכוח ההשגה ותענוג שבגן עדן תחתון  
:::.. וכך יש אלפים מדרגות מדרגה אחר מדרגה עילוי אחר עילוי.|מקור=תורה אור יתרו דף סט, עמ' ג.|מרכאות=כן}}
:::.. וכך יש אלפים מדרגות מדרגה אחר מדרגה עילוי אחר עילוי.|מקור=תורה אור יתרו דף סט, עמ' ג.|מרכאות=כן}}
לאחר שיצא מן השרפים (כשאיננו דינים קשים) הוא מטהר את הנשמות בעלותן מדרגה לדרגה.
לאחר שיצא מן השרפים (כשאיננו דינים קשים) הוא מטהר את הנשמות בעלותן מדרגה לדרגה.
שורה 21: שורה 21:
פעולתו היא "סור מרע", לבטל את המציאות הקודמת ואופן הביטול הקודם. וה[[עמוד]] הוא מעלה את הנשמה לדרגה הנעלית יותר - "עשה טוב".
פעולתו היא "סור מרע", לבטל את המציאות הקודמת ואופן הביטול הקודם. וה[[עמוד]] הוא מעלה את הנשמה לדרגה הנעלית יותר - "עשה טוב".


ואמנם גם לנשמות בגן עדן הוא צער, אך לפום צערא אגרא, וכמה שמצטערים שכרם שיקבלו לאחר מכן, ועלייתם שיתעלו לאחר מכן היא מאוד גבוהה. {{הדגשה|וכמשל הרוצה לכנס בהיכל המלך שלא יכנס עד שיצטער הרבה כמה ימים שלא יכניסוהו כו'. משום דכל עלי' צ"ל ירידה ושפלות תחלה לפי ערך העלי' דוקא}}.
ואמנם גם לנשמות בגן עדן הוא צער, אך לפום צערא אגרא, וכמה שמצטערים שכרם שיקבלו לאחר מכן, ועלייתם שיתעלו לאחר מכן היא מאוד גבוהה. {{הדגשה|וכמשל הרוצה לכנס בהיכל המלך שלא יכנס עד שיצטער הרבה כמה ימים שלא יכניסוהו כו'. משום דכל עלי' צריך להיות ירידה ושפלות תחלה לפי ערך העלי' דוקא}}.


===לעתיד לבוא===
===לעתיד לבוא===

גרסה מ־16:56, 11 באפריל 2014

נהר דינור - הוא נהר של אש (בארמית), ובו טובלים הנשמות והמלאכים בעלותם מדרגה לדרגה. וכן בו נידונות הנשמות בגהינום.

מקורו

"וכן מחנה גבריאל בכלל מדת היראה ומזיעתן של חיות יוצא נהר דינור על ראש רשעים יחול. פי' זיעתן הוא בחינת פסולת היוצא מהאש שהוא ממדת הגבורה שבמלאכים אלו. וכמו הזיעה היא יוצאת מכח החמימות שדוחה את הזיעה לחוץ. כך החמימות של המלאכים למעלה שעומדים ביראה ורתת כו'" .

אולם הלשון בגמרא הוא: "נפיק מזיעתן של חיות". ועל פי זה אומר הרבי המהר"ש כי המציאות של הדינים שבנהר היא מתחילה רק מזעתן של החיות שביצירה, שהרי בשרפים אין שייכת מציאות רע (שהם "עומדים ממעל לו").

תפקידו

בגהינום

"ולמטה נעשה זיעה שהוא ענין ארס החום והכעס על ההיפך ועל ראש רשעים כי מאחר שמשיגים בגדולת אין סוף ב"ה נעשה הרוגז על עוברי רצונו איך מלאו לבם כו'" .

"וזהו אמיתית הטעם שא' על הרהורי עבירה שקשין מעבירה, דעבירה עצמה תטהר ותזדכך מטומאתם בגיהנם, אבל הרהורי העבירה שהוא מקיף לנפש לא תטהר ונקראלבושים צואים, זהו שא' מלפפתו כו' שמלפף ומקיף לנשמה בלכתה מחומר הגוף רק בנהר דינור דוקא".

בגן עדן

היינו כגון מדרגת גן עדן התחתון שאחר עולם הזה, שצ"ל נהר דינור מפסיק לטבול בו, כדי שישתכח ממנו כח הזוכר הגשמי.

שכיון שהוא זוכר גשמיותאי אפשר לו להתענג בגן עדן.
ולכן כשעולה מגן עדן התחתון לעליון צריך להיות גם כןנהר דינור לשכוח ההשגה ותענוג שבגן עדן תחתון
.. וכך יש אלפים מדרגות מדרגה אחר מדרגה עילוי אחר עילוי.
תורה אור יתרו דף סט, עמ' ג.

לאחר שיצא מן השרפים (כשאיננו דינים קשים) הוא מטהר את הנשמות בעלותן מדרגה לדרגה.

פעולתו היא "סור מרע", לבטל את המציאות הקודמת ואופן הביטול הקודם. והעמוד הוא מעלה את הנשמה לדרגה הנעלית יותר - "עשה טוב".

ואמנם גם לנשמות בגן עדן הוא צער, אך לפום צערא אגרא, וכמה שמצטערים שכרם שיקבלו לאחר מכן, ועלייתם שיתעלו לאחר מכן היא מאוד גבוהה. "וכמשל הרוצה לכנס בהיכל המלך שלא יכנס עד שיצטער הרבה כמה ימים שלא יכניסוהו כו'. משום דכל עלי' צריך להיות ירידה ושפלות תחלה לפי ערך העלי' דוקא" .

לעתיד לבוא

לעתיד לבוא לא יצטרכו את הנהר דינור, כיון שענינו הוא - שבכדי להגיע למדרגה הנעלית צריך לצאת מהמדרגה הנוכחית.

אך לעתיד לבוא שיתגלה אור אין סוף הבלי גבול למטה בעולם, יוכלו להגיע למדרגה הנעלית יותר ללא צורך ביציאה מהמדרגה הנוכחית.

"וזהו עד יעבר עמך ה' - בימות המשיח, שהגדיל ה' כו' בהעברה דנהר פרת (שהוא הנהר היוצא מעדן כידוע)".