איזהו שוטה המאבד כל מה שנותנים לו: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "ז"ל" ב־""
מ (החלפת טקסט – "אעפ"י " ב־"אף על פי ")
מ (החלפת טקסט – "ז"ל" ב־"")
שורה 1: שורה 1:
'''"איזהו שוטה המאבד כל מה שנותנים לו"''' - מאמר הגמרא. מלבד ההיבט האישי הגשמי שבמאמר חז"ל זה, שלפיו אדם שאינו מסוגל לשמור על רכושו הריהו בגדר שוטה, ואין לסמוך עליו, בפנימיות הדברים כיוונו בזה חז"ל לענין רוחני אלקי בנפש האדם, ומבואר עפ"י פנימיות התורה.
'''"איזהו שוטה המאבד כל מה שנותנים לו"''' - מאמר הגמרא. מלבד ההיבט האישי הגשמי שבמאמר ח זה, שלפיו אדם שאינו מסוגל לשמור על רכושו הריהו בגדר שוטה, ואין לסמוך עליו, בפנימיות הדברים כיוונו בזה ח לענין רוחני אלקי בנפש האדם, ומבואר עפ"י פנימיות התורה.


ברעותא דלבא - רצון הלב היהודי - ישנן שתי בחינות - פנימית וחיצוניות.
ברעותא דלבא - רצון הלב היהודי - ישנן שתי בחינות - פנימית וחיצוניות.
שורה 7: שורה 7:
חיצוניות הלב הוא הנלקח מן הדעת וההתבוננות, שמתבונן איך ש"מלכותך מלכות כל עולמים" וכו', וכתוצאה מההתבוננות בגדולת כוחו של ה' בעולמות - בא לאהבת ה' ויראתו. וזהו ענין [[שם ב"ן]]. וכמובן ש[[אהבה]] ו[[יראה]] - תוצאת השכל, אינה באותה דרגת ביטול של אהבה רבה ש[[למעלה מטעם ודעת]].
חיצוניות הלב הוא הנלקח מן הדעת וההתבוננות, שמתבונן איך ש"מלכותך מלכות כל עולמים" וכו', וכתוצאה מההתבוננות בגדולת כוחו של ה' בעולמות - בא לאהבת ה' ויראתו. וזהו ענין [[שם ב"ן]]. וכמובן ש[[אהבה]] ו[[יראה]] - תוצאת השכל, אינה באותה דרגת ביטול של אהבה רבה ש[[למעלה מטעם ודעת]].


ועל זה אמרו חז"ל: איזהו שוטה - המאבד (את) ה'מה' שנותנים לו, כי אדם שמאבד את בחינת מ"ה שבנפש, שהוא הביטול המוחלט לה' יתברך, הרי זה כתוצאה מהעובדה שהוא שוטה, שיש בו רוח שטות, שהיא רוח ה[[קליפה]] ו[[סט"א]], כי שטות היא היפך הדעת, והדעת ענינו הרגשה באלקות, אף על פי שהדעת הוא אחד מחלקי השכל, אבל הוא עומק השכל שבא בהרגשה, ולכן "שוטה אינו מרגיש", היינו שאינו מרגיש את הביטול לה' שישנו בפנימיות הלב.
ועל זה אמרו ח: איזהו שוטה - המאבד (את) ה'מה' שנותנים לו, כי אדם שמאבד את בחינת מ"ה שבנפש, שהוא הביטול המוחלט לה' יתברך, הרי זה כתוצאה מהעובדה שהוא שוטה, שיש בו רוח שטות, שהיא רוח ה[[קליפה]] ו[[סט"א]], כי שטות היא היפך הדעת, והדעת ענינו הרגשה באלקות, אף על פי שהדעת הוא אחד מחלקי השכל, אבל הוא עומק השכל שבא בהרגשה, ולכן "שוטה אינו מרגיש", היינו שאינו מרגיש את הביטול לה' שישנו בפנימיות הלב.


==מקורות לעיון:==
==מקורות לעיון:==