קץ הגלות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 58: שורה 58:
|-
|-
| [[אור הגנוז]] ||  || [[ה'תרס"ו]] ||
| [[אור הגנוז]] ||  || [[ה'תרס"ו]] ||
|-
| [[חתם סופר]] || ה'תקכ"ב - ה'תקצ"ט || [[ה'תק"ע]] ||
|-
| [[מלבי"ם]] || ה'תקס"ט - ה'תרל"ט  || [[ה'תרע"ג]] ||
|}
|}



גרסה מ־05:00, 8 ביולי 2013

קץ הגלות, הוא הזמן עליו נאמר "בעתה אחישנה", ודרשו חז"ל לא זכו - בעתה, (זמן הקץ), זכו אחישנה.

קץ הגלות נזכר בספר דניאל[1] ישנה מחלוקת בראשונים מהו זמן הקץ בפירוש הפסוק. אך כל הזמנים המצוינים שם כבר עברו.

חישובי קיצים בעבר

חישובי קיצים שנעשו בידי גדולי ישראל בעבר
מחשב הקץ חי בשנים שנת הקץ שאמר מקורות והערות
רבי עקיבא ג'תש"ס - ג'תת"פ ג'תתקמ"ז
הזוהר תלמיד רבי עקיבא, דור רביעי לתנאים ה'ת"ח
הזוהר (קץ נוסף) ה'ת"ר
רבי חנינא דור ראשון לאמוראים ד'רכ"ח
מתניתא ד'רל"א
רבותינו ה'רכ"ח
רבי שמלאי דור שני לאמוראים ה'רל"ח
מגילה שנמצאה בגנזי רומי ד'רצ"א (ד'רל"ה)
אליהו ד'ר"נ
רס"ג שנות כהונתו: ד'תרפ"ח - ד'תש"ב ה'קס"ג
רש"י ד'ת"ת - ד'תתס"ה ה'קי"ח
רמב"ם ד'תתצ"ד - ד'תתקס"ד ד'תתקע"ו
רבי דון יוסף אבן יחייא חי לפני כ-800 שנה ה'ת"ש
רמב"ן ד'תתקנ"ד - ה'ל' ה'קי"ח
רבינו בחיי ה' - ה'ע' ה'קי"ח
אברבנאל ה'קצ"ז - ה'רס"ט ה'רצ"ד
האריז"ל ה'רצ"ד - ה'של"ב ה'תשל"ו
עמק המלך תלמיד הרב חיים ויטאל ה'ת"ח
מגלה עמוקות ה'שמ"ה - ה'שצ"ג ה'ת"ע
חסד לאברהם - ה'ת"ד ה'תש"ס
ילקוט ראובני - ה'תל"ג ה'תש"ס
אור החיים ה'תנ"ו - ה'תק"ג ה'ת"ק
תולדות יעקב יוסף - ה'תקמ"ד ה'תש"א
אור הגנוז ה'תרס"ו
חתם סופר ה'תקכ"ב - ה'תקצ"ט ה'תק"ע
מלבי"ם ה'תקס"ט - ה'תרל"ט ה'תרע"ג

העבודה בעקבתא דמשיחא

הרבי[2] כותב: כלו כל הקיצין", כולל גם הקיצין של גדולי ישראל בדורות האחרונים, כמו ה"קץ" של הצמח צדק על שנת תר"ח, ה"קץ" של כ"ק אדמו"ר הרש"ב נ"ע על שנת תרס"ו, וה"קץ" של כ"ק מו"ח אדמו"ר על שנת תש"ג,[3] ואומרים גם בשם כ"ק מו"ח אדמו"ר גם על השנים תש"א ותש"ד – הרי כבר כלו גם הקיצין הללו,

ומה שאמרו ש"אין הדבר תלוי אלא בתשובה" – הרי גם ענין התשובה נעשה כבר, וכדברי כ"ק מו"ח אדמו",וגם בשם הגאון הרגצ'ובי, שאנחה של יהודי היא תשובה עילאה, ואם כן, הרי זה כבר הזמן דביאת המשיח.

כל הענינים נשלמו כבר בדורות שלפנינו, ולנו נשארה רק העבודה דבחינת עקביים, וגם עבודה זו נעשתה כבר, ונשאר רק דבר קטן- "אַ קליינעקייט", וכשישלימו זאת – תבוא הגאולה השלימה.

יש להוסיף, שאף שהעבודה עתה היא בבחינת עקב בלבד, הרי נוסף לכך שבזה תלויה שלימות העבודה של כל הדורות, צריך לידע שיש מעלה מיוחדת בעבודה שבבחינת עקב דעקב דוקא. וכידוע שעיקר המעלה היא לא ביחוד או"א, אלא ביחוד זו"ן דוקא.

פסק להבאת משיח

הרבי פנה אל רבנים רבים בתביעה לכתוב פסק שמשיח כבר צריך לבוא. כן פנה לרבנים מרדכי צמח אליהו, והרב שפירא, (שהסכימו).

כשפנה הרבי אל הגאון האדיר רבי משה שטרן זצ"ל, שיכתוב פסק אל ביאת משיח, ורבי משה לא השיב התשובה ברורה, אמר לו הרבי בכאב: הרי כלו כל הקיצין! פסוק שהמשיח יבוא!

לקריאה נוספת

הערות שוליים

  1. פרק יב פסוק יב.
  2. תורת מנחם
  3. כדאיתא ב"הקריאה והקדושה".