משיח בן יוסף: הבדלים בין גרסאות בדף
(קטג) |
כתית למאור (שיחה | תרומות) (האם יבוא) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''משיח בן יוסף''' הינו משיח שיגאל את ישראל לפני ה[[גאולה]] השלימה על ידי [[משיח בן דוד]], והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם{{הערת שוליים|1=ראה [[זהר]] חדש [[פרשת בלק]]. וראה בספר עמק המלך וז״ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י״ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.}}, ומצאצאי מנשה בן [[יוסף]]{{הערת שוליים|ראה במדרש רבות, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק״ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.}} ויש אומרים מאפרים בן יוסף{{הערת שוליים|מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.}}. | |||
'''משיח בן יוסף''' הינו משיח שיגאל את ישראל לפני ה[[גאולה]] השלימה על ידי [[משיח בן דוד]], והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם{{הערת שוליים|1=ראה [[זהר]] חדש [[פרשת בלק]]. וראה בספר עמק המלך וז״ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב | |||
(זכריה י״ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.}}, ומצאצאי מנשה בן [[יוסף]]{{הערת שוליים|ראה במדרש רבות, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק״ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.}} ויש אומרים מאפרים בן יוסף{{הערת שוליים|מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.}} | |||
משיח בן יוסף נמשל ל[[שור]], ואילו משיח בן [[דוד]] נמשל לחמור{{הערת שוליים|במדרש תנחומא (בראשית אות א׳ דף ז ע״א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') עני ורוכב על החמור.}}. | משיח בן יוסף נמשל ל[[שור]], ואילו משיח בן [[דוד]] נמשל לחמור{{הערת שוליים|במדרש תנחומא (בראשית אות א׳ דף ז ע״א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') עני ורוכב על החמור.}}. | ||
משיח בן יוסף יבוא בראשונה לגאול את ישראל{{הערת שוליים|מהרש"א סוכה נ"ב.}}, ויהרג ב[[מלחמת גוג ומגוג]]{{הערת שוליים|רש"י שם.}} על ידי ארמילוס הרשע.{{הערת שוליים|בהקשר לכך מובא בגמרא סוכה דף נ״ב ע״א: תנו רבנן, משיח בן דוד שעתיד להגלות במהרה בימינו אומר לו הקב״ה שאל ממני דבר ואתן לך, שנאמר (תהלים ב׳) אספרה אל חוק ה׳ אמר אלי בני אתה וגו׳ וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים. אומר לו הקב״ה עד שלא אמרה כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר (תהלים כ״א) חיים שאל ממך נתת לו.}} ואח"כ יתפלל עליו משיח בן דוד ויחיה{{הערת שוליים|ראה לעיל מספר עמק המלך}}. | משיח בן יוסף יבוא בראשונה לגאול את ישראל{{הערת שוליים|מהרש"א סוכה נ"ב.}}, ויהרג ב[[מלחמת גוג ומגוג]]{{הערת שוליים|רש"י שם.}} על ידי ארמילוס הרשע.{{הערת שוליים|בהקשר לכך מובא בגמרא סוכה דף נ״ב ע״א: תנו רבנן, משיח בן דוד שעתיד להגלות במהרה בימינו אומר לו הקב״ה שאל ממני דבר ואתן לך, שנאמר (תהלים ב׳) אספרה אל חוק ה׳ אמר אלי בני אתה וגו׳ וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים. אומר לו הקב״ה עד שלא אמרה כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר (תהלים כ״א) חיים שאל ממך נתת לו.}} ואח"כ יתפלל עליו משיח בן דוד ויחיה{{הערת שוליים|ראה לעיל מספר עמק המלך}}. | ||
הרמב"ם בספר הי"ד לא מתייחס כלל אל משיח בן יוסף, ויש רבים הלומדים מכך כי לדעתו לא יבוא. | |||
בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא בן כוזיבא (ולכן הרמב"ם לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על החוזה מלובלין כי הוא היה משיח בן יוסף וכאשר נהרג במלחמת העולם הראשונה - שהיא מלחמת גוג ומגוג על ידי מפקד אחד בשם ארמילוס{{הערת שוליים|ומביא גואל - מנחם זיגלבוים.}}. | |||
==בדברי הרבי== | |||
הרבי אומר כי בדורנו זה כבר היה לנו משיח בן יוסף והוא הרבי [[הריי"צ]], אשר שמו הוא [[יוסף]]. | |||
== לקריאה נוספת == | == לקריאה נוספת == |
גרסה מ־22:47, 1 ביולי 2013
משיח בן יוסף הינו משיח שיגאל את ישראל לפני הגאולה השלימה על ידי משיח בן דוד, והוא יהיה מבני בניו של אביה בן ירבעם[1], ומצאצאי מנשה בן יוסף[2] ויש אומרים מאפרים בן יוסף[3].
משיח בן יוסף נמשל לשור, ואילו משיח בן דוד נמשל לחמור[4].
משיח בן יוסף יבוא בראשונה לגאול את ישראל[5], ויהרג במלחמת גוג ומגוג[6] על ידי ארמילוס הרשע.[7] ואח"כ יתפלל עליו משיח בן דוד ויחיה[8].
הרמב"ם בספר הי"ד לא מתייחס כלל אל משיח בן יוסף, ויש רבים הלומדים מכך כי לדעתו לא יבוא.
בתקופות שונות הצביעו על כמה שהם המשיח בן יוסף, היו שאמרו שהוא בן כוזיבא (ולכן הרמב"ם לא הביאו, כיון שכבר בא). ובדורות האחרונים אמרו על החוזה מלובלין כי הוא היה משיח בן יוסף וכאשר נהרג במלחמת העולם הראשונה - שהיא מלחמת גוג ומגוג על ידי מפקד אחד בשם ארמילוס[9].
בדברי הרבי
הרבי אומר כי בדורנו זה כבר היה לנו משיח בן יוסף והוא הרבי הריי"צ, אשר שמו הוא יוסף.
לקריאה נוספת
ליקוט בענין אחרית הימים, אחרית הימים עמ' 16 - 21.
הערות שוליים
- ↑ ראה זהר חדש פרשת בלק. וראה בספר עמק המלך וז״ל: נשמת ירבעם פרחה ממנו קודם שחטא, ונסתלקה בנקיות וזכה בה בן בני אביה שנולד בו ביום שמת. וזה שכתב (זכריה י״ב י) והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד וכו', כי הם הסכימו במיתתו כי היה מורד במלכות בית דוד, ואחר כך יתפלל עליו משיח בן דוד ויחייהו דהי' המשנה האמיתי.
- ↑ ראה במדרש רבות, במדבר פרשה י"ד, א: לי מנשה, זה משיח שעומד מבניו של מנשה, שנאמר (חהלים ק״ח) לי מנשה, ואפרים מעוז ראשי, זה משוח מלחמה שבא מאפרים שנאמר (דברים) בכור שורו הדר לו, יהודה מחוקקי, זה הנואל הגדול שהוא מבני בניו של דוד.
- ↑ מדרש תלפיות א' ענף גלגולים.
- ↑ במדרש תנחומא (בראשית אות א׳ דף ז ע״א): משלחי רגל השור זה משיח בן יוסף שנמשל לשור. וחמור זה משיח בן דוד, שנאמר (זכריה ט') עני ורוכב על החמור.
- ↑ מהרש"א סוכה נ"ב.
- ↑ רש"י שם.
- ↑ בהקשר לכך מובא בגמרא סוכה דף נ״ב ע״א: תנו רבנן, משיח בן דוד שעתיד להגלות במהרה בימינו אומר לו הקב״ה שאל ממני דבר ואתן לך, שנאמר (תהלים ב׳) אספרה אל חוק ה׳ אמר אלי בני אתה וגו׳ וכיון שראה משיח בן יוסף שנהרג אומר לפניו רבש"ע איני מבקש ממך אלא חיים. אומר לו הקב״ה עד שלא אמרה כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר (תהלים כ״א) חיים שאל ממך נתת לו.
- ↑ ראה לעיל מספר עמק המלך
- ↑ ומביא גואל - מנחם זיגלבוים.