שמואל דובער ליפוב מבוריסוב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (בעבודה)
מ (תכף אמשיך)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
ר' '''שמואל דובער (ליפקין) מבוריסוב''', ([[תקס"ח - תרמ"ט]]), מגדולי [[חסידי חב"ד]], והיה מקושר לארבעה [[נשיאי חב"ד|נשיאים]]: [[הרבי האמצעי]], [[הרבי הצמח צדק]], [[הרבי המהר"ש]] ו[[הרבי הרש"ב]].
ר' '''שמואל דובער (ליפקין) מבוריסוב''', ([[תקס"ח - תרמ"ט]]), מגדולי [[חסידי חב"ד]], והיה מקושר לארבעה [[נשיאי חב"ד|נשיאים]]: [[הרבי האמצעי]], [[הרבי הצמח צדק]], [[הרבי המהר"ש]] ו[[הרבי הרש"ב]].  
 
הרבי הרש"ב היה קורא לו "הרשד"ם".




שורה 21: שורה 22:
נפטר בשנת [[תרמ"ט]].
נפטר בשנת [[תרמ"ט]].


הרשד״ם הניח אחריו הרבה כתבי יד מהם הנחות על מאמרי הוד כ״ק אדמו״ר צמח צדק וכ״ק אדמו״ר מוהר"ש, אשר שמע בעצמו. ומהם גם דרושים של עצמו, ביאורים והסברים ארוכים ומסודרים.{{הערה| התמים, חוברת ה, ע' צט}}
ר' שמואל דובער הניח אחריו הרבה [[כתב יד|כתבי יד]], מהם [[הנחה|הנחות]] על [[מאמר|מאמרי]] הרבי הצמח צדק והרבי מהר"ש, אשר שמע בעצמו.  
 
בין כתבי היד נמצאים גם דרושים שלו עצמו, ביאורים והסברים ארוכים ומסודרים{{הבהרה}}{{הערה| התמים, חוברת ה, ע' צט}}.
 
== אצל הרבי האמצעי ==
 
ר' שמואל דובער סיפר אשר בתקופת היותו בצ'אשניק נעשתה התעוררות גדולה בין האברכים לנסוע ל[[ליובאוויטש]] לרבי האמצעי, אבל המשפיע ר׳ מרדכי (מהורודוק) מנע אותם מללכת מכיון שהיה זה בתקופת המלשינות על הרבי האמצעי והוא ישב אז במאסר, אין זה זמן מתאים ללכת לליובאוויטש.


==אצל [[אדמו"ר האמצעי]]==
אחרי מספר שבועות התפרסמה ידיעה אשר הרבי האמצעי עתיד לנסוע לבקר את [[ציון]] אביו, [[אדמו"ר הזקן]] ב[[האדיטש]], ונסיעתו תעבור דרך הערים [[זלאבין]] ו[[האמיל]]. כעשרה אברכים ובחורים, יחד עם ר' שמואל דובער, החליטו לנסוע בחשאי אל אחת מהערים המיועדות, ובאחד הלילות בחודש [[מנחם אב]] עזבו בהיחבא את צ'אשניק לעבר העיר זלאבין. בעיר כבר היו מאות אורחים מערי הסביבה, שבאו לקבל את פני הרבי.


הרשד״ם{{הערה| אדמו"ר הרש"ב היה קורא לו בשם הרשד"ם - ר' שמואל דובער מבוריסוב}} סיפר אשר בהיותו בטשאשניק נעשה פעם א׳ התעוררות גדולה בין האברכים ללכת לליובאוויטש לרבי האמצעי, אבל המשפיע ר׳ מרדכי מנע אותם מללכת מכיון שהיה זה בתקופת המלשינות על כ״ק אדמו׳׳ר האמצעי והוא ישב אז בבית האסורים ולכן אין זה זמן מתאים ללכת לליובאוויטש.
הרבי שהה במלון בסמוך לעיר יום אחד, ומפני טורח הדרך לא אמר [[דא״ח]], ולא קיבל אנשים ל[[יחידות]]. ר' שמואל מצא חן בעיני המשמש, ר' מאיר צבי, וזה הרשה לו לעזור במלאכות פשוטות, כמו להביא מים וכדומה. בערב הצליח לשמוע את הרבי מתפלל [[תפילת ערבית]] בחדרו, וכשהמשמש הכניס לרבי כוס קפה הצליח לראות את פניו.
אך כעבור כמה שבועות יצא התפרסמה הידיעה אשר כ״ק אדמו״ר האמצעי נוסע לבקר את היכל קדש ציון כ״ק אביו רבנו הגדול בהאדיטש, ונסיעתו תהי׳ דרך הערים זלאבין והאמעל.


ואז החליטו כעשרה אברכים ובחורים מחבריו ללכת בחשאי אל אחת הערים האלה. ובאחד הלילות בחדש מנחם אב, עזבו בהחבא את טשאשניק, ולאחר שבוע ימים הגיעו לעיר זלאבין ןמצאו שם כמה מאות אורחים מכל הסביבה, אשר באו לראות את פני כ״ק אדמו״ר. מדברי הרשד"ם : לדאבון לבבנו נודע לנו, אשר כ"ק אדמו"ר לן במלון סמוך לזלאבין ויתעכב בעיר רק יום אחד, ומפני טורח הדרך לא יאמר דא״ח,ולא יקבל אנשים ביחידות.
== אצל אדמו"ר הצמח צדק ==
זכות גדולה היתה ליאשר מצאתי חן בעיני ר' מאיר צבי המשרת וירשה לי לשמש אותו להביא מים וכדומה מלאכות פשוטות. ובערב זכיתי לשמוע את תפלת ערבית של כ"ק אדמו״ר שהתפלל בחדרו, ובשעה שהמשרת ר׳ מאיר צבי הכניס לו כוס קפה ראיתי את פני קדש אדמו״ר.


בשנת [[תקצ״ב]] כשהיה [[הרבי הצמח צדק]] בעיר [[מינסק]] נסע ר' מרדכי מהורודוק עם מספר אברכים ור' שמואל דובער לקבל את פני הרבי. אז ראה בפעם הראשונה את הרבי הצמח צדק.
בשנת [[תקצ״ד]] נסע בפעם הראשונה ל[[ליובאויטש]], אך כעבור שבועיים נאלץ לעזוב את העיירה, ומסבות שונות לא יכל לנסוע שוב עד חודש [[אלול]] שנת [[תקצ״ו]]. בפעם השניה ישב בליובאויטש עד חודש [[ניסן]] [[תקצ״ז]].


==אצל אדמו"ר [[הצמח צדק]]==
בשנים אלו היה בשנות השלושים המקודמות של חייו, וכבר אז יצא שמו בין החסידים, וזכה לקירובים מיוחדים מהרבי.


בשנת תקצ״ב בהיות כ״ק אדמו״ר הרה״ק בעל צמח צדק בעיר מינסק נסע החסיד הר״מ המשפיע עם הרבה אברכים למינסק לקבל פניו ויקח גם את הרשד"ם אתו ואז ראה בפעם הראשונה את הוד כ״ק אדמו״ר בעל צמח צדק.
ר׳[[חנוך הנדל קוגל]] מספר שבשנת [[תר״ג]], כשבא הרבי הצמח צדק מ[[פטרבורג]] לביתו,  היה ר' שמואל דובער מהעומדים בשורה הראשונה של זקני החסידים שיצאו לקבל פניו.
בשנת חקצ״ד הלך הרשד״ם בפעם הראשונה לליובאויטש, ־ אבל מפני סיבה פרטית לא יכול להתעכב שמה יותר משני שבועות, ומסבות שונות לא הי׳ יכול ללכת עוד הפעם לליובאויטש עד אלול שנת תקצ״ו ובפעם הזה ישב בליובאויטש עד ניסן תקצ״ז.
כבן שלשים שנה הי׳ אז וכבר יצא לו שם בין החסידים ויכבדוהו גם בני כ״ק אדמו״ר וגם כ״ק אדמו״ר בעל צמח צדק בעצמו קרבהו קירוב גדול.


לפי ספורו של החסיד ר׳[[חנוך הנדל קוגל]] הנה בשנת תר״ג כבר נחשב הרשד״ם בין חשובי החסידים, כי בבוא כ"ק אדמו"ר - בשנה ההיא - מפעטערבורג לביתו הי׳ הרשד״ם מהעומדים בשורה ראשונה של זקני החסידים שיצאו לקבל פניו.
=== לימוד משנה כמו בגן עדן התחתון ===
פעם נוספת שהיה בליובאוויטש הייתה ב[[שמחת תור]] שנת [[תרי״ד]]. ביתו של הרבי עמד במקום שהיה אחר כך ה״אולם הגדול״ של ישיבת ״[[תומכי תמימים ליובאוויטש|תומכי תמימים]]״, ובחצר עמד בית נוסף בו דר [[הרבי מהר״ש]].


החסיד רבי שמואל דובער מבוריסוב היה בשמחת תורת תרי״ד בליובאוויטש. ביתו של הוד כ״ק הרבי ה״צמח צדק״ עמד במקום שהיה אחר כך ה״אולם הגדול״ של ישיבת ״תומכי תמימים״, ובחצר עמד בית נוסף בו דר הוד כ״ק הרבי מהר״ש.
ר' שמואל דובער נרדם במנין שליד חדרו של הרבי. ובאמצע הקיץ משנתו וראה את הרבי הולך לבית הרבי מהר״ש וקורא לו לבוא אתו, שכן [[אדמו"ר הזקן]] הבטיח ללמוד אתו [[משנה]] ב[[מסכת סוכה]] כפי שלומדים בגן עדן התחתון. ר' שמואל דובער שמע את התחלת המשנה ופירושה ונרדם שוב{{הערה|״לקוטי דיבורים״ כרך א עמוד ט}}.
החסיד רבי שמואל דובער נרדם ב״מנין״ שליד חדרו של הוד כ״ק הרבי ה״צמח צדק״. פתאום הקיץ משנתו, ראה את הוד כ״ק הרבי ה״צמח צדק״ הולך לבית הוד כ״ק הרבי מהר״ש ושמע שאומר לו ללכת אתו, שכן הרבי הזקן הבטיח ללמוד אתו משנה במסכת סוכה כפי שלומדים בגן עדן התחתון, ונכנסו לחדרו של הוד כ״ק הרבי ה״צמח צדק״.החסיד רבי שמואל דובער שמע התחלת המשנה ופירושה ונרדם שוב. {{הערה|״לקוטי דיבורים״ כרך א עמוד ט}}


==אצל אדמו"ר [[המהר"ש]]==
== אצל אדמו"ר המהר"ש ==


כשנפטר כ"ק אדמו"ר הצמח צדק אמר החסיד רבי שמואל דובער [הרשד״ם] לר' [[שמואל גרונם]]: כולם הרי הם בניו של הרבי, כולם אהובים, כולם גבורים וכולם קדושים. אך דבר אחד ברצוני לספר לך, ואתה תעשה כפי הבנתך,והתחיל לספר:  
כשנפטר הרבי הצמח צדק אמר ר' שמואל דובער לר' [[שמואל גרונם]]: {{ציטוטון|כולם הרי הם בניו של הרבי, כולם אהובים, כולם גבורים וכולם קדושים. אך דבר אחד ברצוני לספר לך, ואתה תעשה כפי הבנתך}}, והתחיל לספר:  


בהיותי פעם בליובאוויטש אמר הרבי ה״צמח צדק״ מאמר דא״ח, היתה לי קושיא מספר ״עץ חיים״, ובשעת ה״חזרה״ שאלתי אותה מהחסידים שהיו שם, אך הם לא מצאו מענה על כך. מה עשיתי? נכנסתי אל בניו הקדושים של הרבי ה״צמח צדק״, אל [[המהרי"ל]] [מקאפוסט], אל הרחש״ז [מליאדי] ועוד ושאלתי כל אחד מהם אותה שאלה מה״עץ חיים״, והם ענו לי כל אחד ואחד וסברתו הוא. אך אני לא הסתפקתי בתשובותיהם, ובין כה היתה כבר השעה מאוחרת בלילה. היה זה במוצאי שבת, וכבר רציתי ללכת לאכסניתי, כשלפתע ראיתי שבביתו של הרבי מהר״ש עדיין מואר. בתחילה לא עלה אפילו בדעתי לגשת אליו, כי הוא היה הצעיר מכולם והיה נחבא אל הכלים, אולם כשראיתי שבשעה כה מאוחרת עדיין מאיר אור בביתו, הייתי כבר סקרן לדעת מה עושה הוא בשעה זו. ביתו של הרבי מהר׳׳ש שהיה בחצר הרבי ה״צמח צדק״ - מספר החסיד רבי שמואל דובער - היה בנוי כפי שבנויים בתי העשירים, חלונותיו היו גבוהים [בעיירות הקטנות היו בבתי העניים באותו זמן חלונות נמוכים] מה עשיתי? נאחזתי בידי וברגלי וטפסתי על החלון, ואתבוע פנימה ואראה את הרבי מהר״ש יושב ומעיין בספר ״עץ חיים״ באותו מקום המעניין אותי.
בהיותי פעם בליובאוויטש אמר הרבי ה״צמח צדק״ מאמר דא״ח, היתה לי קושיא מספר ״עץ חיים״, ובשעת ה״חזרה״ שאלתי אותה מהחסידים שהיו שם, אך הם לא מצאו מענה על כך. מה עשיתי? נכנסתי אל בניו הקדושים של הרבי ה״צמח צדק״, אל [[המהרי"ל]] [מקאפוסט], אל הרחש״ז [מליאדי] ועוד ושאלתי כל אחד מהם אותה שאלה מה״עץ חיים״, והם ענו לי כל אחד ואחד וסברתו הוא. אך אני לא הסתפקתי בתשובותיהם, ובין כה היתה כבר השעה מאוחרת בלילה. היה זה במוצאי שבת, וכבר רציתי ללכת לאכסניתי, כשלפתע ראיתי שבביתו של הרבי מהר״ש עדיין מואר. בתחילה לא עלה אפילו בדעתי לגשת אליו, כי הוא היה הצעיר מכולם והיה נחבא אל הכלים, אולם כשראיתי שבשעה כה מאוחרת עדיין מאיר אור בביתו, הייתי כבר סקרן לדעת מה עושה הוא בשעה זו. ביתו של הרבי מהר׳׳ש שהיה בחצר הרבי ה״צמח צדק״ - מספר החסיד רבי שמואל דובער - היה בנוי כפי שבנויים בתי העשירים, חלונותיו היו גבוהים [בעיירות הקטנות היו בבתי העניים באותו זמן חלונות נמוכים] מה עשיתי? נאחזתי בידי וברגלי וטפסתי על החלון, ואתבוע פנימה ואראה את הרבי מהר״ש יושב ומעיין בספר ״עץ חיים״ באותו מקום המעניין אותי.

גרסה מ־23:14, 5 באפריל 2013

ר' שמואל דובער (ליפקין) מבוריסוב, (תקס"ח - תרמ"ט), מגדולי חסידי חב"ד, והיה מקושר לארבעה נשיאים: הרבי האמצעי, הרבי הצמח צדק, הרבי המהר"ש והרבי הרש"ב.

הרבי הרש"ב היה קורא לו "הרשד"ם".


תולדותיו

נולד לערך בשנת תקס"ח וגדל והתחנך בביתו של המשפיע ר' מרדכי מהורודוק, ותודות לר' מרדכי נשאר חסיד ולא נהפך למתנגד.

בגיל 12 שלחוהו ללמוד במינסק, ובהיותו ילד מחונן ומתמיד, התקבל שם לישיבה בקלות רבה, ואף דאגו לו לימים בביתו של אחד מבעלי הבתים ומקום ללון.

במינס למד ארבע שנים בהתמדה גדולה, וכאשר חזר לביתו - בכפר סמוך לבוריסוב - עבר דרך צ'אשניק והתגורר מספר שבועות אצל דודו העשיר, עד להתחלת היריד אז אביו הגיע ואספו.

ר' שמואל דובער נשא לאשה את בת דודו (מצ'אשניק), וחמש שנים אחר החתונה היה סמוך על שולחן חותנו ללא דאגות פרנסה. בתקופה זו התקשר לר' מרדכי מהורודוק שהשפיע על אורח חייו.

במשך חייו היה שקוע בלימוד התורה, בעבד את ה' והתעסקות בצרכי החסידים הרוחניים.

באחת ההזדמנויות אמר לו הרבי האמצעי כי חב״ד היא השכלה, הבנה והעמקה, "הארעווע וועסט דו זיין א חסיד" (תרגום חופשי:כשתתייגע תהיה חסיד).

ר' שמואל דובער האריך ימים בברכת הרבי האמצעי וזכה לראות בחייו ארבעה דורות של נשיאי חב"ד, הרבי האמצעי, הרבי הצמח צדק, הרבי מהר"ש והרבי הרש"ב.

נפטר בשנת תרמ"ט.

ר' שמואל דובער הניח אחריו הרבה כתבי יד, מהם הנחות על מאמרי הרבי הצמח צדק והרבי מהר"ש, אשר שמע בעצמו.

בין כתבי היד נמצאים גם דרושים שלו עצמו, ביאורים והסברים ארוכים ומסודרים[דרושה הבהרה][1].

אצל הרבי האמצעי

ר' שמואל דובער סיפר אשר בתקופת היותו בצ'אשניק נעשתה התעוררות גדולה בין האברכים לנסוע לליובאוויטש לרבי האמצעי, אבל המשפיע ר׳ מרדכי (מהורודוק) מנע אותם מללכת מכיון שהיה זה בתקופת המלשינות על הרבי האמצעי והוא ישב אז במאסר, אין זה זמן מתאים ללכת לליובאוויטש.

אחרי מספר שבועות התפרסמה ידיעה אשר הרבי האמצעי עתיד לנסוע לבקר את ציון אביו, אדמו"ר הזקן בהאדיטש, ונסיעתו תעבור דרך הערים זלאבין והאמיל. כעשרה אברכים ובחורים, יחד עם ר' שמואל דובער, החליטו לנסוע בחשאי אל אחת מהערים המיועדות, ובאחד הלילות בחודש מנחם אב עזבו בהיחבא את צ'אשניק לעבר העיר זלאבין. בעיר כבר היו מאות אורחים מערי הסביבה, שבאו לקבל את פני הרבי.

הרבי שהה במלון בסמוך לעיר יום אחד, ומפני טורח הדרך לא אמר דא״ח, ולא קיבל אנשים ליחידות. ר' שמואל מצא חן בעיני המשמש, ר' מאיר צבי, וזה הרשה לו לעזור במלאכות פשוטות, כמו להביא מים וכדומה. בערב הצליח לשמוע את הרבי מתפלל תפילת ערבית בחדרו, וכשהמשמש הכניס לרבי כוס קפה הצליח לראות את פניו.

אצל אדמו"ר הצמח צדק

בשנת תקצ״ב כשהיה הרבי הצמח צדק בעיר מינסק נסע ר' מרדכי מהורודוק עם מספר אברכים ור' שמואל דובער לקבל את פני הרבי. אז ראה בפעם הראשונה את הרבי הצמח צדק. בשנת תקצ״ד נסע בפעם הראשונה לליובאויטש, אך כעבור שבועיים נאלץ לעזוב את העיירה, ומסבות שונות לא יכל לנסוע שוב עד חודש אלול שנת תקצ״ו. בפעם השניה ישב בליובאויטש עד חודש ניסן תקצ״ז.

בשנים אלו היה בשנות השלושים המקודמות של חייו, וכבר אז יצא שמו בין החסידים, וזכה לקירובים מיוחדים מהרבי.

ר׳חנוך הנדל קוגל מספר שבשנת תר״ג, כשבא הרבי הצמח צדק מפטרבורג לביתו, היה ר' שמואל דובער מהעומדים בשורה הראשונה של זקני החסידים שיצאו לקבל פניו.

לימוד משנה כמו בגן עדן התחתון

פעם נוספת שהיה בליובאוויטש הייתה בשמחת תור שנת תרי״ד. ביתו של הרבי עמד במקום שהיה אחר כך ה״אולם הגדול״ של ישיבת ״תומכי תמימים״, ובחצר עמד בית נוסף בו דר הרבי מהר״ש.

ר' שמואל דובער נרדם במנין שליד חדרו של הרבי. ובאמצע הקיץ משנתו וראה את הרבי הולך לבית הרבי מהר״ש וקורא לו לבוא אתו, שכן אדמו"ר הזקן הבטיח ללמוד אתו משנה במסכת סוכה כפי שלומדים בגן עדן התחתון. ר' שמואל דובער שמע את התחלת המשנה ופירושה ונרדם שוב[2].

אצל אדמו"ר המהר"ש

כשנפטר הרבי הצמח צדק אמר ר' שמואל דובער לר' שמואל גרונם: "כולם הרי הם בניו של הרבי, כולם אהובים, כולם גבורים וכולם קדושים. אך דבר אחד ברצוני לספר לך, ואתה תעשה כפי הבנתך", והתחיל לספר:

בהיותי פעם בליובאוויטש אמר הרבי ה״צמח צדק״ מאמר דא״ח, היתה לי קושיא מספר ״עץ חיים״, ובשעת ה״חזרה״ שאלתי אותה מהחסידים שהיו שם, אך הם לא מצאו מענה על כך. מה עשיתי? נכנסתי אל בניו הקדושים של הרבי ה״צמח צדק״, אל המהרי"ל [מקאפוסט], אל הרחש״ז [מליאדי] ועוד ושאלתי כל אחד מהם אותה שאלה מה״עץ חיים״, והם ענו לי כל אחד ואחד וסברתו הוא. אך אני לא הסתפקתי בתשובותיהם, ובין כה היתה כבר השעה מאוחרת בלילה. היה זה במוצאי שבת, וכבר רציתי ללכת לאכסניתי, כשלפתע ראיתי שבביתו של הרבי מהר״ש עדיין מואר. בתחילה לא עלה אפילו בדעתי לגשת אליו, כי הוא היה הצעיר מכולם והיה נחבא אל הכלים, אולם כשראיתי שבשעה כה מאוחרת עדיין מאיר אור בביתו, הייתי כבר סקרן לדעת מה עושה הוא בשעה זו. ביתו של הרבי מהר׳׳ש שהיה בחצר הרבי ה״צמח צדק״ - מספר החסיד רבי שמואל דובער - היה בנוי כפי שבנויים בתי העשירים, חלונותיו היו גבוהים [בעיירות הקטנות היו בבתי העניים באותו זמן חלונות נמוכים] מה עשיתי? נאחזתי בידי וברגלי וטפסתי על החלון, ואתבוע פנימה ואראה את הרבי מהר״ש יושב ומעיין בספר ״עץ חיים״ באותו מקום המעניין אותי.

הרבי מהר"ש כתב לרשד"ם, שיהיה לו בן יחיד ובירכו שיראה בשמחת נכדיו, וכך היה.[3]

אצל אדמו"ר הרש"ב

הערות שוליים

  1. התמים, חוברת ה, ע' צט
  2. ״לקוטי דיבורים״ כרך א עמוד ט
  3. אג"ק מוהריי"צ ח"ב ע' קעא