אור ושפע: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) |
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לעריכה}} | {{לעריכה}} | ||
'''אור ושפע''' הן שתי דרגות בהשפעה האלקית בעולמות. '''אור''' זו דרגה אלוקית | '''אור ושפע''' הן שתי דרגות בהשפעה האלקית בעולמות. '''אור''' זו דרגה אלוקית שאינה משתנה בהארתה. '''שפע''' היא דרגה המשתנה על ידי השפעתה{{הערה|זהו נושא יסודי מאוד בחסידות, שע"י הבנתו כדבעי, והבנת החילוק בין שניהם אפשר להבין ריבוי חידושים המובאים בחסידות בנושאים שונים.}}. | ||
==הגדרתם== | ==הגדרתם== | ||
בספרי הקבלה, | בספרי הקבלה, המונח 'אור' מתאר את האנרגיה והחיות האלוקית המחיה את העולמות. | ||
לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, | לעומת זאת, בספרי ה{{מונחון|חוקרים|פילוסופים יהודיים}}, המונח 'שפע' מתאר חיות זו. | ||
החילוק בין אור לשפע. אור מבטא את דרך התגלותו של האדם לזולת, באופן שהזולת לא תופס את פנימיותו ומהותו, אלא רק את חיצוניותו. כפי התפשטות [[אור השמש]] מה[[שמש]], ע"י האור אי אפשר לתפוס את מהותה של השמש עצמה. | |||
אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. | אמנם ע"י האור אפשר לקבל ידיעה בתכונות של המאור. ע"י האור של השמש יודעים שהשמש זה גוף חם ומאיר, וזה כי התכונות החיצוניות של המאור עוברות לאור בגלל שהאור [[דבוק במאור.]] כלומר כשרואים אור רואים שהוא מגיע ממאור מסוים, ורואים גם את התכונות של המאור. | ||
המונח 'שפע' מבטא צורת ביטוי אחרת. המשפיע יוצא מעצמו ומתגלה, אך הדבר שהוא יוצר לא מגלה את המשפיע. כשרואים השפעה לא רואים שהיא מושפעת מאיפשהו. היא נראית קיימת בפני עצמה. | |||
אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו. | אך לעומת אור, השפע מבטא את הפנימיות של המשפיע. את עצם היותו קיים כמציאות עצמאית. זה הרובד הכי עמוק בבן אדם{{הערה|וזה החידוש ביום הולדת, למרות שהיה עובר שלם גם לפני, שהאדם הפך למציאות שקיימת בזכות עצמה, ללא חיבור תמידי לאימו}}. ואת זה המשפיע מכניס בשפע. כמו שהמשפיע חי בפני עצמו, כך המושפע חי בפני עצמו. |