אור הממלא כל עלמין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
שורה 6: שורה 6:


==ענינו==
==ענינו==
דרשו חז"ל: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם". זה שה[[נשמה]] "ממלאה", משמעותו היא "מחיה. [[משל]] זה שנתנו היה בכדי לומר שכשם שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב"ה]] מחיה את העולמות.  
דרשת [[חז"ל]]: "מה ה[[נשמה]] ממלאה את ה[[גוף]] כך [[הקב"ה]] ממלא את העולם" מבטאת את אופן ההשפעה של אור הממלא. פעולת המילוי של ה[[נשמה]] היא החיות שהיא מזרימה בכל הגוף. [[משל]] זה מסביר את ההיבט על החיות האלוקית, כפי שניתן לראות את החיות שבאדם, כך ניתן ל'''ראות''' במוחש את החיות ש[[הקב"ה]] מחיה את העולמות.  


ובחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:
בחיות הגלויה שה[[נשמה]] נותנת בגוף - כמה פרטים:


'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; כמו חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'. זאת אומרת, שחיות זו באה בהתחלקות - לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, וישנם חילוקי מדריגות בחיות זו, משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.
'''א'''. החיות הגלויה המתלבשת בגוף, שה[[גוף]] חש בה - הכוללת את הכוחות והחושים, הינה מצומצמת, מוגדרת ומותאמת לפי גדרי והגבלת האברים; חוש הראיה בעין, כח השכל במוח, הרגש בלב וכו'.חיות המחולקת לפי אופן חלוקת האברים בתכונותיהם הטבעיות, בחיות זו ישנם חילוקי מדריגות , משום שבכל אבר מתלבש כח וחיות המתאימה לו לפי תכונותיו ומדריגתו של האבר.


'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.
'''ב'''. מאחר שהחיות משתנה לפי אופן השינוי שבאברים, הרי מובן שה[[גוף]] ואבריו תופסים מקום ונחשבים למציאות לגבי חיות זו, דאף שהכוחות שולטים באברים, מכל מקום אין האברים בטלים במציאות לגבי הכוחות, אלא רק באופן של [[ביטול היש]], היינו שנכנעים לכוחות ותו לא.