אדם בעל שם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (הוספת קטגוריה:משפחת טברסקי באמצעות HotCat)
 
(51 גרסאות ביניים של 23 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''רבי אדם בעל שם''' היה [[תורת הקבלה|מקובל]] שהיה רבו של ה[[בעל שם טוב]], שמו היה נחום, ועל שמו נקרא רבי [[נחום מצ'רנוביל]] שהוא מצאצאיו.<REF>ר' [[בערל יוניק]] המשב"ק סיפר, ששמע מ[[הרבי]] ב[[יחידות]].</REF>
רבי '''אדם בעל שם''' מרופשיץ (שמו המלא היה '''אדם נחום מרופשיץ'''), [[תורת הקבלה|מקובל]] גדול, מנהיגם של ה[[צדיק]]ים ה[[נסתר|נסתרים]] בתקופה שקדמה לגילוי החסידות, תלמידו של ר' [[יואל בעל שם]]. רבו של ה[[בעל שם טוב]]. אחד מצאצאיו הוא רבי [[נחום מצ'רנוביל]] שאף נקרא על שמו{{הערה|1=המשב"ק ר' [[בערל יוניק]] סיפר, ששמע מ[[הרבי]] ב[[יחידות]]. וראו ב'הבעל שם טוב השלם' מהדורת פאר מקדושים עמוד 48 ואילך שבמסורת שלהם הוא רבי נחום משאסטאק, המכונה 'רבי נחום גאון'. ובמסורת אחרת שהובאה שם מדובר בצדיק שכלל לא נקרא בשם אדם, והיה זה רק ראשי תיבות וכינוי של שמו, רבי דוד משה אברהם מרוהטין.}}.
 
==שמו==
בגלל המסתורין שאפפו את ר' אדם בעל שם נתהוו מחלוקות מה שמו, יש האומרים ששמו היה ר' נחמן ויש האומרים ש"אדם" הוא [[ראשי תיבות]] של אברהם דוד משה, לפי דעה זו ר' אדם בעל שם הוא בעצם ר' [[דוד משה אברהם מרוהטין]] בעל ה"מרכבת משנה", הרבי שלל דעה זו לחלוטין.{{הערה|ראה אגרות קודש, כרך יד, ד'תתקנב, ושם מתבטא הרבי אודות דעה זו "ומוכרחני לומר שהשערתו לדעתי הוא הר התלוי בשערה, ואולי גם השערה אינה ותלוי באויר".}}.
 
==הביקור בסלוצק==
רבי אדם היה רבו של רבי ברוך מוויאזין, ומשנת [[תס"ד]] ועד [[תס"ט]] פעל ר' ברוך על ידי ישיבתו שעמדה ליד העיר סלוצק להחלשת ההתנגדות על ידי הוספת אברכים בוגרי הישיבה שעברו לגוד בעיר.
 
אז הגיע רבי אדם כאלמוני תלמיד חכם לעיר, לאחר שעמדו על קנקנו וגילו שהוא אכן ת"ח, כיבדוהו לדרוש ועל ידי זה התפרסמה יותר הידיעה שהוא ת"ח עצום השוחה בים התלמוד כשכל רז לא אניס ליה.
 
למחרת בבוקר עברה בסלוצק השמועה שאין זה אלא "נסתר", אזי החלה תסיסה בעיר עד שקומץ קנאים החליטו לפרוץ לחדרו (שקיבל בבית הקהל), כאשר נכנסו ראוהו עומד עם [[טלית]] ותפילין ומתפלל, נסוגו בפחד לאחור וחיכו עד שיגמור להתפלל, כשסיים להתפלל וללמוד את שיעורו היומי נגשו אליו מספר מתונים מן הלמדנים ושאלוהו האם הוא נסתר, וענה לחיוב (אך לא גילה להם את זהותו האישית).
 
לאחר מכן יצא לרחוב ודיבר בקול רם (תוכן): "אתם צודקים בכעסכם והתנגדותכם מנקודת המבט שלכם, וגם אני כשלמדתי אצל ישיבתו של הגאון ר' שלמה שמואל הייתי שונא ומתנגד, אך מעולם לא הוצאתי דבר מגונה מפי. כעבור שנים לאחר [[התבוננות]] גיליתי שחברי ורבותי טועים, ואז נסעתי לרבי יואל בעל שם בזאמושטש. אלו הם תולדותי, והקשיבו לי רובכם עדיין צעירים ולא התבוננתם די בענין, יבוא יום ויפקחו עיניכם לראות את האמת".
 
וסיים: "דברי העלבון שהשמעתם באזני היום, יקרים לי יותר מהכבוד שהענקתם לי אתמול".
 
כשסיים נכנס לחדרו, ולאחר זמן קצר יצא והלך מסלוצק, עמו עזבו עוד עשרות אנשים שהתברר שהיו נסתרים שפעלו על מנת שיבוא לשם, והם גילו שהוא המנהיג שלהם, ובזה הוא הבקיע את חומת ההתנגדות של סלוצק אך היא עדיין לא נכבשה.


== רבו של [[הבעל שם טוב]] ==
== רבו של [[הבעל שם טוב]] ==
בהיות הבעל שם טוב בן י"ד הובאו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם. כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה. הוא התקדש והיטהר על ידי טבילות, וקיים מצוות בדבקות.
הקשר בין הבעל שם טוב לרבי אדם בעל שם התחיל בהיות הבעל שם טוב בן י"ד שנה, בהיותו בגיל זה הגיעו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם (שדאג להעבירם לו), כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה ומעריץ נלהב של רבי אדם בעל שם.


== זכותו של [[הבעל שם טוב]] ==
במהלך שנות [[התקשרות|התקשרותו]] של [[הבעל שם טוב]] לרבו, גילה לו רבו שסוד ירידת [[נשמה|נשמתו]] לעולם היא כדי לתקן את גילגולה הקודם בעולם וכך סיפר לו:


לפני  יותר  מ-  400 שנה חי  ב[[צפת]] יהודי פשוט שעבד  את  בוראו  בתמימות  ובלהט.  תפילות  [[הסידור]]  היו  שגורות  בפיו  ומעבר  להן  כמעט  שלא  ידע  מאומה.  לעומת  זאת  היה  מבורך  במצוות  ובמעשי  חסד לרוב.  את  אלה  התאמץ  ככל  יכולתו  להסתיר  מעיני  הבריות.
400 שנה קודם לכן היה יהודי פשוט ועושה חסד בצנעה, שהחליטו בשמים ש[[אליהו הנביא]] ילמד איתו כל לילה וכשבא אליהו הנביא ללמוד איתו התנה את הלימוד בכך שאותו יהודי יגלה לו את המעשה שהוא עשה בשעת [[בר מצוה|בר המצוה]] שלו, אך היהודי לא הסכים לגלות בשום פנים ואופן ועל כן החליטו בשמים שאליהו הנביא ירד שוב ויגלה לו סודות תורה וגם את זמן הקץ וכשמת אותו יהודי אף אחד לא ידע את גודל צדיקותו וכאן סיים ר' אדם בעל שם את סיפורו ואמר ל[[ישראל בעל שם טוב]] שעל כן ירדה נשמתו לעולם שוב בגופו שלו כדי שיתפרסם ויפיץ את תורתו.
מדי  לילה  נהג  האיש  לקום  משנתו  ולערוך  `תיקון  חצות`  על  חורבן  בית  המקדש  בבכיות  ובתחנונים.  הוא  ביכה  את  גלות  עם  [[ישראל]]  וייחל  בכל  מאודו  לגאולתו.  לילה  אחד  כשסיים  את  עריכת  ה`תיקון, שמע  האיש  נקישות  קלות  על  דלת  ביתו.  הוא  ניגש  אל  הדלת  ושאל  `מי  שם`?  "[[אליהו הנביא]]"  השיב  לו  הקול.
 
בשנת [[תצ"ד]] התפטר רבי אדם בעל שם מהנהגת הנסתרים והעבירה לרבי ישראל בעל שם טוב.
היהודי  התמים  קיבל  את  התשובה  כמות  שהיא.  וללא  כל פקפוק  פתח  את  הדלת  לרווחה.  לפניו  ניצבה  דמות  הדורת  פנים  וקורנת.  "דע  לך  כי  בשמים  התרשמו  מאוד  ממעשיך  הטובים  . מסיבה  זו  אף  שלחו  אותי  לכאן  כדי  שאפקח  את  עיניך  ואלמדך  [[סודות  התורה]]"  אמר  [[אליהו הנביא]].
"רק  תנאי  אחד  מבקש  אני  להתנות  איתך  קודם  לכן"  הטעים  [[אליהו  הנביא]]  ואמר  "עליך  לגלות  לי  את המעשה הטוב  והמופלא  שביצעת  ביום  הגיעך  למצוות,  ושבגללו  בעיקר  הוחלט  לשלוח  אותי".
היהודי ששמע את בקשתו של [[אליהו]] השיב ברורות:  "אם  כן  לצערי, איאלץ  לוותר  על  כל  הסודות  והרזים  הנפלאים  שעמדת  לגלות לי"  אמר.  "כל  ימיי  הדריכני  אבי  לצניעות  מוחלטת  והזהירני  לבל  אשתף  אף אחד אפילו  לא בידיעה  בלבד  במעשיי  הטובים.
" על  המצוות  שאתה  עושה  צריך  לדעת  אך  ורק  הקב"ה  בעצמו."  נהג  אבי  להוסיף  ולומר  לי  תמיד.  `אינני  יכול, פשוט  איני  יכול`....    חתם  היהודי  את דבריו  בנימה  מתנצלת.
באותו  רגע  ממש  נעלמה  מעיניו  של  היהודי  ה[[צפת]]י  דמותו  הזוהרת  של  [[אליהו  הנביא]].
בינתיים  חוללה  התנהגותו  של  היהודי  הפשוט  רעש  גדול  בעולמות  העליונים.  הכל  נפעמו  והשתוממו  לנוכח  נכונותו  לדחות  אפילו  את [[אליהו  הנביא]] ובלבד  שמעשיו  יהיו  לשם  שמים.
לאחר  דיון  ממושך  הוחלט  בבית  דין  של  מעלה  כי  [[אליהו  הנביא]]  ישוב  ויתגלה  אל  האיש  כדי לגלות לו  את סודות  התורה.  והפעם  בלי  תנאים.
ואמנם  כך  היה.  למחרת  היום  שוב  נשמעו  נקישות  על  דלת  ביתו  של  היהודי.  בעת  שסיים  לערוך  `[[תיקון  חצות]]`.
היה  זה  כמובן  [[אליהו הנבי]]א.  מאותו  לילה  ואילך  נעשה  [[אליהו  הנביא]]  אורח  קבוע  בביתו  של  היהודי  מ[[צפת]].
בכל  פעם  לאחר  [[חצות]]  הלילה  ובתום  עריכת  ה`תיקון`  היה  מגיע  לביתו  ולומד  עימו  [[תורה]].
בתוך  תקופה  קצרה,  עלתה  רמת  ידיעותיו  התורניות  של  היהודי, הוא  נעשה  [[תלמיד  חכם]]  ובעל  סוד.  אך  גם  במצבו  זה  הוסיף  לשמור  על  צניעותו  המופלגת.  עד  יום  מותו  לא  ידע  איש  על  השינוי  העצום  שעבר  עליו  ועל  אורחו  הלילי  הקבוע.
לאחר  שנפטר  ועלה  למרומים  ביקשו  בבית  דין  של  מעלה,  להעניק  ליהודי  מצפת  שכר  ראוי  על  כל  מעשיו  וצידקותו  בעולם  הזה.  במיוחד  חיפשו  דרך  להיטיב  עימו  בתמורה  לצניעות  הרבה  שבה  נהג  להסתירם  מעיני  הבריות.  לבסוף  הוחלט  כי  האיש  יירד  ל[[עולם]]  פעם  נוספת . אך  הפעם  כצדיק  גדול  אשר  שמו  יילך  לפניו  בכל  קצוות  תבל.  בזכות  דרך  חדשה  בעבודת  הבורא  שייסד  שתכשיר  את  ה[[עולם]] לקראת  ה[[גאולה]].
את  הסיפור  הזה  סיפר  הצדיק  "רבי אדם בעל שם".  שהיה  מנהיגם  של  ה[[צדיק]]ים  ה`נסתרים`  בתקופה  שקדמה  לגילוי  החסידות  . - סיפר  לתלמידו  רבי  ישראל [[בעל שם טוב]]. " ואתה  זכית  שנשמתך  היא  נשמת אותו  יהודי  צדיק  מצפת".  חתם  רבי  אדם  את  דבריו  לתלמידו  הגדול  וממשיך  דרכו.<REF>[http://www.zefat-kids.co.il/templates/preschool/article_cdo/aid/705908 גני חב"ד צפת]</REF>


== [[הגניזה החרסונית]] ==
== [[הגניזה החרסונית]] ==
 
{{ערך מורחב|הגניזה החרסונית}}
לאחרונה התגלו כתבי יד ב[[גניזה החרסונית]], ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם. על אף שיש הוכחות רבות כי אין אלו כתבים נכונים, דחה [[הרבי]] את כל הראיות אחת לאחת.<REF>ראה ערך [[הגניזה החרסונית]].</REF>
בשנת [[תרע"ח]] התגלו כתבי יד ב[[גניזה החרסונית]], ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם מהשנים ה'תצ"א - ה'תצ"ה.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:צדיקים נסתרים]]
[[קטגוריה:חבורת הנסתרים]]
[[קטגוריה:דמויות מספר הזכרונות]]
[[קטגוריה:משפחת טברסקי]]

גרסה אחרונה מ־22:21, 29 באוגוסט 2023

רבי אדם בעל שם מרופשיץ (שמו המלא היה אדם נחום מרופשיץ), מקובל גדול, מנהיגם של הצדיקים הנסתרים בתקופה שקדמה לגילוי החסידות, תלמידו של ר' יואל בעל שם. רבו של הבעל שם טוב. אחד מצאצאיו הוא רבי נחום מצ'רנוביל שאף נקרא על שמו[1].

שמו[עריכה | עריכת קוד מקור]

בגלל המסתורין שאפפו את ר' אדם בעל שם נתהוו מחלוקות מה שמו, יש האומרים ששמו היה ר' נחמן ויש האומרים ש"אדם" הוא ראשי תיבות של אברהם דוד משה, לפי דעה זו ר' אדם בעל שם הוא בעצם ר' דוד משה אברהם מרוהטין בעל ה"מרכבת משנה", הרבי שלל דעה זו לחלוטין.[2].

הביקור בסלוצק[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי אדם היה רבו של רבי ברוך מוויאזין, ומשנת תס"ד ועד תס"ט פעל ר' ברוך על ידי ישיבתו שעמדה ליד העיר סלוצק להחלשת ההתנגדות על ידי הוספת אברכים בוגרי הישיבה שעברו לגוד בעיר.

אז הגיע רבי אדם כאלמוני תלמיד חכם לעיר, לאחר שעמדו על קנקנו וגילו שהוא אכן ת"ח, כיבדוהו לדרוש ועל ידי זה התפרסמה יותר הידיעה שהוא ת"ח עצום השוחה בים התלמוד כשכל רז לא אניס ליה.

למחרת בבוקר עברה בסלוצק השמועה שאין זה אלא "נסתר", אזי החלה תסיסה בעיר עד שקומץ קנאים החליטו לפרוץ לחדרו (שקיבל בבית הקהל), כאשר נכנסו ראוהו עומד עם טלית ותפילין ומתפלל, נסוגו בפחד לאחור וחיכו עד שיגמור להתפלל, כשסיים להתפלל וללמוד את שיעורו היומי נגשו אליו מספר מתונים מן הלמדנים ושאלוהו האם הוא נסתר, וענה לחיוב (אך לא גילה להם את זהותו האישית).

לאחר מכן יצא לרחוב ודיבר בקול רם (תוכן): "אתם צודקים בכעסכם והתנגדותכם מנקודת המבט שלכם, וגם אני כשלמדתי אצל ישיבתו של הגאון ר' שלמה שמואל הייתי שונא ומתנגד, אך מעולם לא הוצאתי דבר מגונה מפי. כעבור שנים לאחר התבוננות גיליתי שחברי ורבותי טועים, ואז נסעתי לרבי יואל בעל שם בזאמושטש. אלו הם תולדותי, והקשיבו לי רובכם עדיין צעירים ולא התבוננתם די בענין, יבוא יום ויפקחו עיניכם לראות את האמת".

וסיים: "דברי העלבון שהשמעתם באזני היום, יקרים לי יותר מהכבוד שהענקתם לי אתמול".

כשסיים נכנס לחדרו, ולאחר זמן קצר יצא והלך מסלוצק, עמו עזבו עוד עשרות אנשים שהתברר שהיו נסתרים שפעלו על מנת שיבוא לשם, והם גילו שהוא המנהיג שלהם, ובזה הוא הבקיע את חומת ההתנגדות של סלוצק אך היא עדיין לא נכבשה.

רבו של הבעל שם טוב[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקשר בין הבעל שם טוב לרבי אדם בעל שם התחיל בהיות הבעל שם טוב בן י"ד שנה, בהיותו בגיל זה הגיעו לידיו כתבים של רבי אדם בעל שם (שדאג להעבירם לו), כתוצאה מלימוד בכתבים אלה הפך הנער לבעל ידע רב בקבלה ומעריץ נלהב של רבי אדם בעל שם.

במהלך שנות התקשרותו של הבעל שם טוב לרבו, גילה לו רבו שסוד ירידת נשמתו לעולם היא כדי לתקן את גילגולה הקודם בעולם וכך סיפר לו:

400 שנה קודם לכן היה יהודי פשוט ועושה חסד בצנעה, שהחליטו בשמים שאליהו הנביא ילמד איתו כל לילה וכשבא אליהו הנביא ללמוד איתו התנה את הלימוד בכך שאותו יהודי יגלה לו את המעשה שהוא עשה בשעת בר המצוה שלו, אך היהודי לא הסכים לגלות בשום פנים ואופן ועל כן החליטו בשמים שאליהו הנביא ירד שוב ויגלה לו סודות תורה וגם את זמן הקץ וכשמת אותו יהודי אף אחד לא ידע את גודל צדיקותו וכאן סיים ר' אדם בעל שם את סיפורו ואמר לישראל בעל שם טוב שעל כן ירדה נשמתו לעולם שוב בגופו שלו כדי שיתפרסם ויפיץ את תורתו.

בשנת תצ"ד התפטר רבי אדם בעל שם מהנהגת הנסתרים והעבירה לרבי ישראל בעל שם טוב.

הגניזה החרסונית[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – הגניזה החרסונית

בשנת תרע"ח התגלו כתבי יד בגניזה החרסונית, ושם בין השאר אף כתבי רבי אדם בעל שם מהשנים ה'תצ"א - ה'תצ"ה.

הערות שוליים

  1. המשב"ק ר' בערל יוניק סיפר, ששמע מהרבי ביחידות. וראו ב'הבעל שם טוב השלם' מהדורת פאר מקדושים עמוד 48 ואילך שבמסורת שלהם הוא רבי נחום משאסטאק, המכונה 'רבי נחום גאון'. ובמסורת אחרת שהובאה שם מדובר בצדיק שכלל לא נקרא בשם אדם, והיה זה רק ראשי תיבות וכינוי של שמו, רבי דוד משה אברהם מרוהטין.
  2. ראה אגרות קודש, כרך יד, ד'תתקנב, ושם מתבטא הרבי אודות דעה זו "ומוכרחני לומר שהשערתו לדעתי הוא הר התלוי בשערה, ואולי גם השערה אינה ותלוי באויר".