כומז: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''כומז''' הוא בלשון התורה<ref>פרשת ויקהל, שמות לה, כב.</ref> תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם '''צמיד''' (צמידים){{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). | '''כומז''' הוא בלשון התורה<ref name=":0">פרשת ויקהל, שמות לה, כב.</ref> תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם '''צמיד''' (צמידים){{הערה|לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). | ||
ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.}}. | ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.}}. | ||
== בשידוך של יצחק ורבקה == | == בשידוך של יצחק ורבקה == | ||
[[אליעזר עבד אברהם]] נתן ל[[רבקה אמנו|רבקה אימנו]] [[שתיים|שני]] צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה [[עשר|עשרה]] זהב<ref>בראשית כד, כב.</ref>. | [[אליעזר עבד אברהם]] נתן ל[[רבקה אמנו|רבקה אימנו]] [[שתיים|שני]] צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה [[עשר|עשרה]] זהב<ref name=":1">בראשית כד, כב.</ref>. | ||
רש"י<ref name=":1" /> מסביר שזה היה כנגד שני [[לוחות הברית]] עם ה[[עשרת הדיברות]] ש[[בני ישראל|בניה]] עתידים לקבל. | רש"י<ref name=":1" /> מסביר שזה היה כנגד שני [[לוחות הברית]] עם ה[[עשרת הדיברות]] ש[[בני ישראל|בניה]] עתידים לקבל. | ||
שורה 15: | שורה 15: | ||
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי. | המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין ה[[המשכן|משכן]] הם מהווים הוראה להאדם ב[[עבודת השם|עבודתו לבורא]], ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי. | ||
ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות ב[[לימוד התורה|לימוד]] בשקידה ובהתמדה<ref>משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39162&st=&pgnum=181 לה"ק ח"ה ע' 1184].</ref>. | ההוראה היא ש[[חינוך|לחנך]] את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות ב[[לימוד התורה|לימוד]] בשקידה ובהתמדה<ref name=":2">משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39162&st=&pgnum=181 לה"ק ח"ה ע' 1184].</ref>. | ||
== פירוש נוסף == | == פירוש נוסף == |
גרסה אחרונה מ־03:44, 19 בנובמבר 2024
כומז הוא בלשון התורה[1] תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם צמיד (צמידים)[2].
בשידוך של יצחק ורבקה[עריכה | עריכת קוד מקור]
אליעזר עבד אברהם נתן לרבקה אימנו שני צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה עשרה זהב[3].
רש"י[3] מסביר שזה היה כנגד שני לוחות הברית עם העשרת הדיברות שבניה עתידים לקבל.
בתרומת המשכן[עריכה | עריכת קוד מקור]
כומז היא אחת מתרומות שהנשים הביאו עבור בניין המשכן שבמדבר[1].
בעבודת האדם[עריכה | עריכת קוד מקור]
המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין המשכן הם מהווים הוראה להאדם בעבודתו לבורא, ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.
ההוראה היא שלחנך את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות בלימוד בשקידה ובהתמדה[4].
פירוש נוסף[עריכה | עריכת קוד מקור]
ערך מורחב – טהרת המשפחה |
פירוש רש"י[1] היא שכומז קשור למצוה שקשור לנשים במיוחד - טהרת המשפחה.
ויש גם להשפיע על אחרים לשמור את הטהרה[4].