יוחנן טברסקי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(45 גרסאות ביניים של 16 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
רבי '''יוחנן טברסקי''', האדמו"ר מרחמסטריבקא, היה בנו של רבי דוד מרחמסטריבקא, ונכדו של רבי [[מנחם נחום מרחמסטריבקא]] זצ"ל. הוכתר ל[[אדמו"ר]] לאחרי פטירת אביו בשנת [[תש"י]], ומיד כאשר החל למלא את מקום אביו, התחילו קשרי ידידות והערצה עם הרבי.  
רבי '''יוחנן טברסקי''' ([[מנחם אב]] [[תר"ס]] - [[כ' בכסלו]] [[תשמ"ב]]) ה[[אדמו]] מרחמסטריבקא, היה בנו של רבי דוד מרחמסטריבקא, ונכדו של רבי [[מנחם נחום מרחמסטריבקא]]. הוכתר ל[[אדמו"ר]] לאחרי פטירת אביו בשנת [[תש"י]], ומיד כאשר החל למלא את מקום אביו, התחילו קשרי ידידות והערצה עם הרבי.


== בא לארה”ב בכדי להחזיר יהודי בתשובה ==
==קשריו עם הרבי==
האדמו"ר היה תמיד מהראשונים שהצטרפו למבצעי המצוות וביטא פעמים רבות את הערצתו אל הרבי ופעולותיו הנשגבות. בשנת [[תשכ"ז]] חתם על מכתב קריאה לעידוד [[מבצע תפילין|מבצע התפילין]] על ידי הרבי, כאות תודה לה' על הניסים הגלויים במלחמת המפרץ.{{הערה|1= [[נשיאי חב"ד ובני דורם]] עמ' 129.}} חתם על מכתב הברכה של גדולי התורה ב[[י"א ניסן]] של שנת השבעים.


באגרת ז’תתפח, מיום כ”ה במנחם אב [[תשי"א]], עונה לו הרבי על ההודעה מחתונת בנו בכורו הגה”צ רבי [[ישראל מרדכי טברסקי]] זצ”ל, ומבאר לו שם את ענין שלשת המקיפים הנמשכים בעת החופה. באגרת א’רי מכ”ג אלול תשי”א כותב מעניני חודש אלול, וגם בשנים שלאחרי זה קיבל עוד הרבה מכתבי ברכה מהרבי לשמחות שהיו במשפחתו.
מספר נכדו הרב [[נחמן יוסף טברסקי]], בנו של [[ישראל מרדכי טברסקי|האדמו"ר הקודם מרחמסטריווקה]]:


בשנת [[תשי"ד]] בא רבי יוחנן זצ”ל לניו יורק, לחתונת בנו הגה”צ רבי [[איציקל טברסקי]] שליט”א (האדמו”ר הנוכחי מרחמסטריווקה בניו יורק), והוא נכנס ל[[יחידות]] לקבל ברכה לחתונה. כמה ימים אחר כך, החזיר לו הרבי ביקור באכסנייתו (יודעי דבר מציינים, שזהו הביקור היחידי שהחזיר הרבי לגדולי תורה שביקרוהו).  
{{ציטוטון|א. זכורני, שכמה פעמים ענה סבי לאנשים ששאלוהו עצות בענינים מסויימים, שישאלו אצל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש. ב. לפני כ-‏25 שנים, שאלתי את סבי זצוק"ל: "את מי הסבא מעריך יותר את כ"ק האדמו"ר מ... (כאן נקבתי בשם אחד האדמו"רים המפורסמים) או את כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש". וענה לי בלשון של תמיהה: וואס איז די שאלה?! דער... רב איז זייער גרויס פאר זיין עולם, אבער דער ליובאוויטשער רבי איז דאך א וועלט'ס רבי!{{הערה|1= מה השאלה?! הרבי מ... הוא גדול מאוד עבור הקהילה שלו, אבל הרבי מליובאוויטש הוא הרי רבי 'עולמי'!.}}.}}


כשהיה ב[[יחידות]] דיבר עמו הרבי אודות יהודי שהיה מוכר לשניהם עוד מניקולייב, ואשר בבואו לארצות הברית עזב את יהדותו, והפסיק לקיים תורה ומצוות. הרבי ביקש ממנו שיפגש עמו וישתדל להחזיר אותו בתשובה. בספר “ראש בני ישראל”<REF>עמ’ 273.</REF> ואילך מסופר באריכות כיצד הצליח רבי יוחנן מרחמסטריווקא זצוק”ל להחזיר יהודי זה בתשובה, עד שהרבי עצמו טילפן אליו כעבור שלושה שבועות ואמר לו: “בוודאי כת”ר חושב שבא לארה”ב בכדי להשיא את בנו, אך האמת היא שבא לכאן בכדי להחזיר יהודי זה בתשובה שלימה”...
===חשיבות לימוד החסידות===
כשהיה ב[[יחידות]] אצל הרבי, ביום ו' ב[[טבת]] [[תשכ"ז]] הרבי דיבר עמו אודות החוב ללמוד בישיבות לפני ה[[תפילה]] את [[תורת החסידות]] ("לאו דווקא [[תניא]] ו[[ליקוטי תורה]] אלא גם 'מאור עינים'"), בכדי לסייע לקיום ההלכה, שאין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש ומתוך [[התבוננות]] בגדלות ה' ובשפלות האדם. וכן הביא לו הרבי מפירוש [[הגר"א]] לספר [[משלי]]{{הערה|1=ה, יח. ד, כב. ז, יב.}} שמי שלא למד [[פנימיות התורה]] לא ייתכן שידע דין לאמיתו.  


== החפץ חיים היה אומר שיש חיוב ללמוד את תורת [[הבעש"ט]] ==
באותה הזדמנות אמר לו הרבי: "[[ישראל מאיר מראדין|החפץ חיים]] היה בידידות גדולה עם כ"ק מו"ח אדמו"ר. [[אדמו"ר הריי"צ|חותני הרבי]] אמר לי שהוא בטוח, שאם היו שואלים את החפץ חיים, היה אומר שיש חיוב ללמוד תורת [[הבעש"ט]] לא פחות ממשנה ברורה".


שוב ביקר ב[[יחידות]] ביום ו’ ב[[טבת]] [[תשכ"ז]]. הרבי דיבר עמו אודות החוב ללמוד בישיבות לפני ה[[תפילה]] את [[תורת החסידות]] (”לאו דווקא ‘[[תניא]]’ ו’[[ליקוטי תורה]]’ אלא גם ‘מאור עינים’”), בכדי לסייע לקיום ההלכה, שאין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש ומתוך התבוננות בגדלות ה’ ובשפלות האדם. וכן הביא לו הרבי מפירוש הגר"א לספר משלי<REF>ה, יח. ד, כב. ז, יב.</REF> שמי שלא למד [[פנימיות התורה]] לא יתכן שידע דין לאמיתו.  
בהמשך לאותה יחידות החל לומר דברי תורה וחסידות בשולחנו בשבת, בשונה ממנהגו מקדם כדרך אבותיו שלא נהגו לומר דברי תורה בשולחנם בשבת. נכדו הרב טברסקי מציין שזהו בעקבות מה שהרבי דיבר עימו על [[לימוד החסידות|לימוד תורת החסידות]].


באותה הזדמנות אמר לו הרבי: “החפץ חיים זצ”ל היה בידידות גדולה עם כ”ק מו”ח אדמו”ר. חותני הרבי אמר לי שהוא בטוח, שאם היו שואלים את החפץ חיים, היה אומר שיש חיוב ללמוד תורת הבעש"ט לא פחות ממשנה ברורה”.  
===בא לארצות הברית בכדי להחזיר יהודי בתשובה===
באגרת ז'תתפח, מיום כ"ה ב[[מנחם אב]] [[תשי"א]], עונה לו הרבי על ההודעה מחתונת בנו בכורו הגה"צ רבי [[ישראל מרדכי טברסקי]], ומבאר לו שם את ענין שלשת המקיפים הנמשכים בעת החופה. באגרת א'רי מכ"ג [[אלול]] [[תשי"א]] כותב מעניני חודש אלול, וגם בשנים שלאחרי זה קיבל עוד הרבה מכתבי ברכה מהרבי לשמחות שהיו במשפחתו.  


האדמו”ר רבי יוחנן זצ”ל היה תמיד מהראשונים שהצטרפו למבצעי המצוות וביטא פעמים רבות את הערצתו אל הרבי ופעולותיו הנשגבות. את חתימתו מוצאים על מכתב הברכה של גדולי התורה ב[[י"א ניסן]] של שנת השבעים. כמו כן חתום על הכרוז לעידוד [[מבצע תפילין]].
בשנת [[תשי"ד]] בא רבי יוחנן לניו יורק, לחתונת בנו [[חי יצחק טברסקי|האדמו"ר מרחמסטריבקא ארצות הברית]], והוא נכנס ל[[יחידות]] לקבל ברכה לחתונה. כמה ימים אחר כך, החזיר לו הרבי ביקור באכסנייתו (יודעי דבר מציינים, שזהו הביקור היחידי שהחזיר הרבי לגדולי תורה שביקרוהו).  


== וועעלטס רבי ==
כשהיה ב[[יחידות]] דיבר עמו הרבי אודות יהודי שהיה מוכר לשניהם עוד מניקולייב, ואשר בבואו ל[[ארצות הברית]] עזב את יהדותו, והפסיק לקיים תורה ומצוות. הרבי ביקש ממנו שיפגש עמו וישתדל להחזיר אותו בתשובה. בספר [[ראש בני ישראל]]{{הערה|1=עמ' 273.}} ואילך מסופר באריכות כיצד הצליח רבי יוחנן להחזיר יהודי זה בתשובה, עד שהרבי עצמו טילפן אליו כעבור שלושה שבועות ואמר לו: "בוודאי כת"ר חושב שבא לארצות הברית בכדי להשיא את בנו, אך האמת היא שבא לכאן בכדי להחזיר יהודי זה בתשובה שלימה"...


הגה”ח רבי [[נחמן יוסף טברסקי]], בנו של כ”ק האדמו”ר מרחמסטריווקה זצ”ל, כותב עוד על קשרי אבותיו עם אדמו”רי בית חב”ד:
==לקריאה נוספת==
 
[[בית משיח (שבועון)|בית משיח]] גיליון 465.
א. האדמו”ר רבי יוחנן זצוק”ל לא היה רגיל לומר דברי תורה בשולחנו ב[[שבת קודש]], כי כך נהגו אבותיו הקדושים. אולם לאחר שהיה ביחידות בשנת [[תשכ"ז]], הוא התחיל לומר תורה בשבת. ונראה שזהו בעקבות מה שדיבר עמו הרבי ביחידות בענין הפצת תורת החסידות.
{{סדרה|הקודם=רבי [[דוד טברסקי (הראשון)|דוד טברסקי]]|רשימה=אדמו"רי [[רחמסטריבקא]]|שנה=[[תש"י]]-[[כ' כסלו]] [[תשמ"ב]]|הבא=רבי [[ישראל מרדכי טברסקי]] - [[ארה"ק]]{{ש}}רבי [[חי יצחק טברסקי]] - [[בורו פארק]]}}
 
ב. זכורני, שכמה פעמים ענה סבי לאנשים ששאלוהו עצות בענינים מסויימים, שישאלו אצל כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש.
 
ג. לפני כ-‏25 שנים, שאלתי את סבי זצוק”ל: “את מי הסבא מעריך יותר את כ”ק האדמור מ... (כאן נקבתי בשם אחד האדמו”רים המפורסמים זצ”ל) או את כ”ק אדמו”ר מליובאוויטש”. וענה לי בלשון של תמיהה:
 
“וואס איז די שאלה?! דער ... רב איז זייער גרויס פרר זיין עולם, אבער דער ליובאוויטשער רבי איז דאך א וועלטס רבי!” [= מה השאלה?! הרבי מ.... הוא גדול מאוד עבור הקהילה שלו, אבל הרבי מליובאוויטש הוא הרי רבי ‘עולמי’!).
== מקורות ==
 
[http://www.chabad.info/bm/index.php?magazine=bm_&status=goto_id&id=1371 בית משיח 465]
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אדמור"ים]]
[[קטגוריה:אדמו"רי טשרנוביל|טברסקי יוחנן]]
[[קטגוריה:אדמו"רים בירושלים]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשמ"ב]]

גרסה אחרונה מ־18:56, 27 באוגוסט 2023

רבי יוחנן טברסקי (מנחם אב תר"ס - כ' בכסלו תשמ"ב) האדמו"ר מרחמסטריבקא, היה בנו של רבי דוד מרחמסטריבקא, ונכדו של רבי מנחם נחום מרחמסטריבקא. הוכתר לאדמו"ר לאחרי פטירת אביו בשנת תש"י, ומיד כאשר החל למלא את מקום אביו, התחילו קשרי ידידות והערצה עם הרבי.

קשריו עם הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

האדמו"ר היה תמיד מהראשונים שהצטרפו למבצעי המצוות וביטא פעמים רבות את הערצתו אל הרבי ופעולותיו הנשגבות. בשנת תשכ"ז חתם על מכתב קריאה לעידוד מבצע התפילין על ידי הרבי, כאות תודה לה' על הניסים הגלויים במלחמת המפרץ.[1] חתם על מכתב הברכה של גדולי התורה בי"א ניסן של שנת השבעים.

מספר נכדו הרב נחמן יוסף טברסקי, בנו של האדמו"ר הקודם מרחמסטריווקה:

"א. זכורני, שכמה פעמים ענה סבי לאנשים ששאלוהו עצות בענינים מסויימים, שישאלו אצל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש. ב. לפני כ-‏25 שנים, שאלתי את סבי זצוק"ל: "את מי הסבא מעריך יותר את כ"ק האדמו"ר מ... (כאן נקבתי בשם אחד האדמו"רים המפורסמים) או את כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש". וענה לי בלשון של תמיהה: וואס איז די שאלה?! דער... רב איז זייער גרויס פאר זיין עולם, אבער דער ליובאוויטשער רבי איז דאך א וועלט'ס רבי![2]."

חשיבות לימוד החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

כשהיה ביחידות אצל הרבי, ביום ו' בטבת תשכ"ז הרבי דיבר עמו אודות החוב ללמוד בישיבות לפני התפילה את תורת החסידות ("לאו דווקא תניא וליקוטי תורה אלא גם 'מאור עינים'"), בכדי לסייע לקיום ההלכה, שאין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש ומתוך התבוננות בגדלות ה' ובשפלות האדם. וכן הביא לו הרבי מפירוש הגר"א לספר משלי[3] שמי שלא למד פנימיות התורה לא ייתכן שידע דין לאמיתו.

באותה הזדמנות אמר לו הרבי: "החפץ חיים היה בידידות גדולה עם כ"ק מו"ח אדמו"ר. חותני הרבי אמר לי שהוא בטוח, שאם היו שואלים את החפץ חיים, היה אומר שיש חיוב ללמוד תורת הבעש"ט לא פחות ממשנה ברורה".

בהמשך לאותה יחידות החל לומר דברי תורה וחסידות בשולחנו בשבת, בשונה ממנהגו מקדם כדרך אבותיו שלא נהגו לומר דברי תורה בשולחנם בשבת. נכדו הרב טברסקי מציין שזהו בעקבות מה שהרבי דיבר עימו על לימוד תורת החסידות.

בא לארצות הברית בכדי להחזיר יהודי בתשובה[עריכה | עריכת קוד מקור]

באגרת ז'תתפח, מיום כ"ה במנחם אב תשי"א, עונה לו הרבי על ההודעה מחתונת בנו בכורו הגה"צ רבי ישראל מרדכי טברסקי, ומבאר לו שם את ענין שלשת המקיפים הנמשכים בעת החופה. באגרת א'רי מכ"ג אלול תשי"א כותב מעניני חודש אלול, וגם בשנים שלאחרי זה קיבל עוד הרבה מכתבי ברכה מהרבי לשמחות שהיו במשפחתו.

בשנת תשי"ד בא רבי יוחנן לניו יורק, לחתונת בנו האדמו"ר מרחמסטריבקא ארצות הברית, והוא נכנס ליחידות לקבל ברכה לחתונה. כמה ימים אחר כך, החזיר לו הרבי ביקור באכסנייתו (יודעי דבר מציינים, שזהו הביקור היחידי שהחזיר הרבי לגדולי תורה שביקרוהו).

כשהיה ביחידות דיבר עמו הרבי אודות יהודי שהיה מוכר לשניהם עוד מניקולייב, ואשר בבואו לארצות הברית עזב את יהדותו, והפסיק לקיים תורה ומצוות. הרבי ביקש ממנו שיפגש עמו וישתדל להחזיר אותו בתשובה. בספר ראש בני ישראל[4] ואילך מסופר באריכות כיצד הצליח רבי יוחנן להחזיר יהודי זה בתשובה, עד שהרבי עצמו טילפן אליו כעבור שלושה שבועות ואמר לו: "בוודאי כת"ר חושב שבא לארצות הברית בכדי להשיא את בנו, אך האמת היא שבא לכאן בכדי להחזיר יהודי זה בתשובה שלימה"...

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

בית משיח גיליון 465.

הקודם:
רבי דוד טברסקי
אדמו"רי רחמסטריבקא
תש"י-כ' כסלו תשמ"ב
הבא:
רבי ישראל מרדכי טברסקי - ארה"ק
רבי חי יצחק טברסקי - בורו פארק

הערות שוליים

  1. נשיאי חב"ד ובני דורם עמ' 129.
  2. מה השאלה?! הרבי מ... הוא גדול מאוד עבור הקהילה שלו, אבל הרבי מליובאוויטש הוא הרי רבי 'עולמי'!.
  3. ה, יח. ד, כב. ז, יב.
  4. עמ' 273.