שרח בת אשר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(22 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
== שרח בת אשר ==
'''שֶׂרַח בת אשר''' (קרויה גם '''סרח''') הייתה בתו של [[אשר]] בן [[יעקב אבינו]].


==אודותיה==
שרח נולדה ל[[אשר]] בן [[יעקב]], למספר דעות היא הייתה בת חורגת לאשר – בת אשתו בלבד{{הערה|גירסת הרמב"ן לפירוש אונקלוס – מובא בפירושו על במדבר, כו, מו.}}. ב[[תורה]] היא מוזכרת מספר פעמים בין רשימת השמות של בניו ונכדיו של יעקב שירדו למצרים{{הערה|[[בראשית]], פרק מ"ו, פס' י"ז.}}.


שרח (או סרח) היתה בתו של אשר ומוזכרת מספר פעמים בתורה בין רשימת השמות של בניו ונכדיו של יעקב שירדו למצרים, אנו מוצאים1 איזכור חטוף של שרח, בתו2 של אשר. אך דמותה של שרח – או סרח – מוזכרת במדרשים בהרחבה. היא מתוארת כאישה גיבורה וחכמה שאפילו גדולי הדור באים לבקש את עצתה. לאחר שנים בהם יעקב חשב כי בנו האהוב יוסף נטרף למוות על ידי חיות אכזריות, פגשו האחים את יוסף בתור שליט מצרים. יוסף ביקש מהם למהר הביתה ולהביא עמם את אביו הזקן, וכסימן הוא שלח עמם עגלות.
לאחר ש[[יוסף הצדיק|יוסף]] התגלה בפני אחיו, הוא ביקש מהם שיודיעו לאביהם [[יעקב אבינו]] על עובדת היותו בחיים. האחים חששו שהבשורה הפתאומית תזיק ליעקב, ולכן שלחו את שרח, שהייתה [[נביא|נביאה]] וכך הכירה את הסיפור למרות שהאחים נשבעו לא לספר לאיש{{הערה|פירוש בעל הטורים על דברים לג כד.}}, להודיע ליעקב על כך ב[[חכמה]]{{הערה|בספר מדרש הגדול (על ויגש מה, כו.) מסופר, שהיא עמדה ושאלה לפניו בחרוזים: "יוסף במצרים? יולדו לו על ברכיים – מנשה ואפרים?", הדברים נכנסו לליבו של [[יעקב]], שראה גם את העגלות ששלח יוסף, ובכך הבין שהוא חי.}}. התנא [[יונתן בן עוזיאל]] כותב{{הערה|בראשית מו, יז.}}: "בזכות שבישרה שרח ליעקב שיוסף חי, זכתה להיכנס בחייה לגן עדן".


האחים חששו כי בשורה פתאומית עלולה להזיק ליעקב. הם חיפשו דרך מקורית לעשות זאת, ולבסוף החליטו לבקש מנכדתו שרח לעשות זאת בחכמה3.
מסופר ב[[גמרא]]{{הערה|[[מסכת סוטה]], דף י"כ, עמ' א'.}} שכשיצאו ממצרים משה רבינו לא ידע היכן נמצאת גופתו של יוסף והוא הלך לשרח שהיתה חיה עוד מימי יוסף והיא סיפרה לו שהוא נטמן בתוך תיבת ברזל שהכניסו לנהר הנילוס כדי שיתברכו מימיו.


בספר מדרש הגדול4 מובא כי היא חיכתה עד שיעקב החל להתפלל ואז עמדה לפניו ושאלה בחרוזים: "יוסף במצרים? יולדו לו על ברכיים – מנשה ואפרים?" הדברים נכנסו לליבו וכאשר הוא ראה את העגלות ששלח יוסף, הוא הבין כי בנו יוסף אכן חי.
כאשר ר' יוחנן הסביר לתלמידיו את הפסוק "והמים להם חומה" בקריעת ים סוף נכנסה לבית המדרש ואמרה שהיא הייתה שם והחומה היתה שקופה ומאירה כמו זכוכית{{הערה|פסיקתא דרב כהנא פרשת בשלח.}}.


יונתן בן עוזיאל מביא בתרגומו על התורה5 את המשפט הבא: "בזכות שבישרה שרח ליעקב שיוסף חי, זכתה להיכנס בחייה לגן עדן." . הרבי הזכיר אותה מספר פעמים בשיחותיו
[[הרבי]] מציין שזכתה לאריכות ימים אף יותר ממתושלח{{הערה|שיחת [https://drive.google.com/drive/u/2/folders/18X9oWZvnjJfOMsh3iq1KU1Kr9WR620mT חמישה עשר בשבט תשל"ח].}}.


== מקורות ==
==קישורים חיצוניים==
 
*'''[https://abc770.org/article_node_6119/ שרח בת אשר אחת היא ופרסמה הכתוב]''' באתר {{חב"ד אור אין סוף|}}
 
*'''[https://he.chabad.org/parshah/article_cdo/aid/2075478 סרח או שרח - בת אשר: סיפור חייה של דמות מרתקת, במדרש ובאגדה]''' באתר {{בית חב"ד|}}
1.
{{הערות שוליים}}
בראשית מו, יז.
[[קטגוריה:אישים בתנ"ך]]
 
[[קטגוריה:אישים שהגיעו לגיל מאה]]
2.
ישנם דיעות לפיהן שרח הייתה בת חורגת לאשר בת אשתו בלבד. ראו גירסת הרמב"ן לפירוש אונקלוס – מובא בפירושו על במדבר, כו, מו.
 
3.
בפירוש בעל הטורים על דברים לג כד הוא מציין כי שרח הייתה נביאה, ולפיכך ידעה על מכירת יוסף למרות שהאחים נשבעו לא לספר לאיש.
 
4.
ויגש מה, כו.
 
5.
על בראשית מו, יז.

גרסה אחרונה מ־20:30, 5 ביוני 2024

שֶׂרַח בת אשר (קרויה גם סרח) הייתה בתו של אשר בן יעקב אבינו.

אודותיה[עריכה | עריכת קוד מקור]

שרח נולדה לאשר בן יעקב, למספר דעות היא הייתה בת חורגת לאשר – בת אשתו בלבד[1]. בתורה היא מוזכרת מספר פעמים בין רשימת השמות של בניו ונכדיו של יעקב שירדו למצרים[2].

לאחר שיוסף התגלה בפני אחיו, הוא ביקש מהם שיודיעו לאביהם יעקב אבינו על עובדת היותו בחיים. האחים חששו שהבשורה הפתאומית תזיק ליעקב, ולכן שלחו את שרח, שהייתה נביאה וכך הכירה את הסיפור למרות שהאחים נשבעו לא לספר לאיש[3], להודיע ליעקב על כך בחכמה[4]. התנא יונתן בן עוזיאל כותב[5]: "בזכות שבישרה שרח ליעקב שיוסף חי, זכתה להיכנס בחייה לגן עדן".

מסופר בגמרא[6] שכשיצאו ממצרים משה רבינו לא ידע היכן נמצאת גופתו של יוסף והוא הלך לשרח שהיתה חיה עוד מימי יוסף והיא סיפרה לו שהוא נטמן בתוך תיבת ברזל שהכניסו לנהר הנילוס כדי שיתברכו מימיו.

כאשר ר' יוחנן הסביר לתלמידיו את הפסוק "והמים להם חומה" בקריעת ים סוף נכנסה לבית המדרש ואמרה שהיא הייתה שם והחומה היתה שקופה ומאירה כמו זכוכית[7].

הרבי מציין שזכתה לאריכות ימים אף יותר ממתושלח[8].

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. גירסת הרמב"ן לפירוש אונקלוס – מובא בפירושו על במדבר, כו, מו.
  2. בראשית, פרק מ"ו, פס' י"ז.
  3. פירוש בעל הטורים על דברים לג כד.
  4. בספר מדרש הגדול (על ויגש מה, כו.) מסופר, שהיא עמדה ושאלה לפניו בחרוזים: "יוסף במצרים? יולדו לו על ברכיים – מנשה ואפרים?", הדברים נכנסו לליבו של יעקב, שראה גם את העגלות ששלח יוסף, ובכך הבין שהוא חי.
  5. בראשית מו, יז.
  6. מסכת סוטה, דף י"כ, עמ' א'.
  7. פסיקתא דרב כהנא פרשת בשלח.
  8. שיחת חמישה עשר בשבט תשל"ח.