עולם שנה נפש: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''עולם שנה נפש'''{{הערה|מופיע בספר יצירה בכ"מ.}} (בראשי תיבות: '''עש"ן'''{{הערה|פרדס שי"ב (הנתיבות) פ"ה נתיב כ"ג; ראה בהקדמת הראב"ד לס"י (ב, ג).}}) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם. | '''עולם שנה נפש'''{{הערה|מופיע בספר יצירה בכ"מ.}} (בראשי תיבות: '''עש"ן'''{{הערה|פרדס שי"ב (הנתיבות) פ"ה נתיב כ"ג; ראה בהקדמת הראב"ד לס"י (ב, ג).}}) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם. | ||
באופן כללי, המושג "עש"ן" מתייחס לאחידות של שלושת הממדים או הצירים המרכזיים של הבריאה: עולם: ציר המרחב, המציין את ההוויה החומרית הגשמית. שנה: ציר הזמן, המציין את ההוויה הרוחנית הזמנית. נפש: ציר האדם, המציין את ההוויה הרוחנית הנצחית. | |||
כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא ה[[משכן]], שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש. | כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא ה[[משכן]], שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש. | ||
שורה 11: | שורה 13: | ||
[[קטגוריה:עולמות]] | [[קטגוריה:עולמות]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | [[קטגוריה:תורת החסידות]] | ||
[[קטגוריה:קבוצות מושגים בחסידות]] |
גרסה אחרונה מ־10:54, 1 ביוני 2024
עולם שנה נפש[1] (בראשי תיבות: עש"ן[2]) הם שלוש מדרגות כלליות בהשפעת החיות הכללית לתוך העולמות. עולם הוא המקום של אותו העולם, שנה הוא הזמן של אותו עולם, ונפש הם הברואים והיצורים של אותו העולם.
באופן כללי, המושג "עש"ן" מתייחס לאחידות של שלושת הממדים או הצירים המרכזיים של הבריאה: עולם: ציר המרחב, המציין את ההוויה החומרית הגשמית. שנה: ציר הזמן, המציין את ההוויה הרוחנית הזמנית. נפש: ציר האדם, המציין את ההוויה הרוחנית הנצחית.
כיוון ששלוש דרגות אלו קשורות האחת עם השניה, הרי שמה שיש בדרגה זו יש גם בדרגה האחרת. ולכן מה שיש בעולם יש גם בנפש. ולדוגמא לענין זה הוא המשכן, שכמו שיש משכן בעולם יש משכן גם בנפש. וגם פרטי הענינים שיש במשכן, שיש כלי המשכן, קרשי המשכן ויריעות המשכן, יש כולם בפרטי הנפש.
נאמר "והר סיני עש"ן כולו", ועש"ן הוא מרמז בראשי תיבות על עולם שנה נפש, שכל דרגות אלו היו בכלל ביטול אליו. וזהו דווקא בהר סיני, מה שאין כן בהרים גבנונים שהם בחינת "לתאוה יבקש נפרד".
יום הכיפורים הנקרא "אחת בשנה" קשור לבחינת ה"יחידה" בכל שלושת הבחינות של עולם שנה נפש. יחידה בזמן - "אחת בשנה", יחידה במקום - העבודה בקדש הקדשים, יחידה בנפש - הכהן הגדול, ובדוגמת זה אצל כל יהודי כפסק דין הרמב"ם[3]: "לא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואישה אשר נדבה רוחו אותו.. הרי זה נתקדש קדש קדשים", תואר שנאמר על הכהן הגדול.