עולם העשייה הגשמי: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 7: שורה 7:
עולם העשייה הגשמי, בהיותו עולם גשמי, אין הוא מתהווה באופן של [[עילה ועלול]]. שאף באופן של השתלשלות וצמצומים רבים אי אפשר להיות התהוות של [[גשמיות]] מ[[רוחניות]] אלא זהו רק בכוחו ויכולתו יתברך לבד.
עולם העשייה הגשמי, בהיותו עולם גשמי, אין הוא מתהווה באופן של [[עילה ועלול]]. שאף באופן של השתלשלות וצמצומים רבים אי אפשר להיות התהוות של [[גשמיות]] מ[[רוחניות]] אלא זהו רק בכוחו ויכולתו יתברך לבד.


ומה שהנפשות של העופות נמשכות מ[[פני נשר]] שב[[מרכבה]], והחיות מ[[פני אריה]] שבמרכבה, והאדם מן ה[[אדם]] שעל ה[[כסא]], כל זה הוא רק בנפש, אבל ה[[גוף]] הגשמי של העופות וחיות והאדם, לא נתהוו מבחינת [[רוחניות]] אלא זהו בכוחו של [[אין סוף ב"ה]] בלבד. והענין שלפני [[אין סוף ב"ה]] [[גשמיות]] ורוחניות שוים, להיותו בבחינת סובב ו[[מקיף]] עליהם וממשיך חיות לכולם בשווה. ולכן נקראת ההתהוות בבחינת בריאה מאין ליש, היות שאין התהוותו בבחינת [[עילה ועלול]], אלא חיותו רק מבחינת הארה דהארה, ולכן נקרא בשם בריאה מאין ליש.
ומה שהנפשות של העופות נמשכות מ[[פני נשר]] שב[[מרכבה]], והחיות מ[[פני אריה]] שבמרכבה, והאדם מן ה[[אדם]] שעל ה[[כסא]], כל זה הוא רק בנפש, אבל ה[[גוף]] הגשמי של העופות וחיות והאדם, לא נתהוו מבחינת [[רוחניות]] אלא זהו בכוחו של [[אין סוף ב"ה]] בלבד. והענין שלפני [[אין סוף ב"ה]] [[גשמיות]] ורוחניות שוים, להיותו בבחינת סובב ו[[מקיף]] עליהם וממשיך חיות לכולם בשווה, ולכן ההתהוות אינה באופן של עילה ועלול אלא נבראת יש מאין. וביאור העניין: השתלשלות עילה ועלות היא שמתחתית הדרגה העליונה נמשכת ומתהוות הדרגה שלמטה ממנה{{הערה|כמו על דרך משל שמהדרגה הנמוכה שבשכל נולדות מידות, ומהדרגה התחתונה שבמידות (הבל הלב) מתהווה הדיבור.}}, אבל למציאות ה'יש' הגשמי '''אין''' שום מקור{{הערה|שהרי פשוט הוא, שככל שיפשיטו סברה שכלית עוד ועוד באין ספור הסברים ומשלים ודוגמאות לעולם לא יתהווה ממנה עניין גשמי. לדוגמא, "המחליף פרה בחמור" - כמה שיסבירו ויורידו את השכל עד שתינוק קטן יוכל להבינו עדיין פרה וחמור גשמיים לא יתהווה מזה.}}!


==תכלית סדר ההשתלשלות וירידת העולמות==
==תכלית סדר ההשתלשלות וירידת העולמות==
שורה 15: שורה 15:
*[[תכלית ירידת הנשמה לעולם הזה]]
*[[תכלית ירידת הנשמה לעולם הזה]]


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־19:20, 2 בספטמבר 2023

עולמות אבי"ע
עולם האצילות
כתר עליון · עתיק יומין · אריך אנפין · אבא עילאה מקנן באצילות · אבא עילאה · אמא עילאה · זעיר אנפין · מלכות דאצילות · אדם העליון · חשמל · פרסא
עולם הבריאה
אמא עילאה מקננא בבריאה · שרפים · מט"ט · י"ב בקר · מרכבה
עולם היצירה
מלאכים · חיות הקודש · סנד"ל
עולם העשייה
עולם העשייה הרוחני · אופנים · גלגלים · עולם העשייה הגשמי

עולם העשייה הגשמי הוא לשון הקבלה המתארת את עולם הזה הגשמי. מבואר כי עולם העשייה הגשמי הוא החלק התחתון בעולם העשייה, שהוא הרביעי בין ארבעת עולמות אבי"ע.

עולם הזה הוא העולם "התחתון שאין תחתון למטה הימנו" והוא "מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד הוי' ממש".

התהוותו[עריכה | עריכת קוד מקור]

עולם העשייה הגשמי, בהיותו עולם גשמי, אין הוא מתהווה באופן של עילה ועלול. שאף באופן של השתלשלות וצמצומים רבים אי אפשר להיות התהוות של גשמיות מרוחניות אלא זהו רק בכוחו ויכולתו יתברך לבד.

ומה שהנפשות של העופות נמשכות מפני נשר שבמרכבה, והחיות מפני אריה שבמרכבה, והאדם מן האדם שעל הכסא, כל זה הוא רק בנפש, אבל הגוף הגשמי של העופות וחיות והאדם, לא נתהוו מבחינת רוחניות אלא זהו בכוחו של אין סוף ב"ה בלבד. והענין שלפני אין סוף ב"ה גשמיות ורוחניות שוים, להיותו בבחינת סובב ומקיף עליהם וממשיך חיות לכולם בשווה, ולכן ההתהוות אינה באופן של עילה ועלול אלא נבראת יש מאין. וביאור העניין: השתלשלות עילה ועלות היא שמתחתית הדרגה העליונה נמשכת ומתהוות הדרגה שלמטה ממנה[1], אבל למציאות ה'יש' הגשמי אין שום מקור[2]!

תכלית סדר ההשתלשלות וירידת העולמות[עריכה | עריכת קוד מקור]

תכלית כל סדר ההשתלשלות וירידת המדרגות מעולם לעולם הוא התהוות של עולם הזה הגשמי. שהרי כל העולמות הם בבחינת הסתר וירידה על אור אין סוף. אלא תכלית ירידת כל העולמות הוא שבעולם הזה הגשמי יש הנברא בטל ליש האמיתי על ידי קיום המצוות. (אף שקיום המצוות הוא גם בבחינה רוחנית, הרי תכלית המצוות הוא דווקא קיומם בעולם הזה).

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. כמו על דרך משל שמהדרגה הנמוכה שבשכל נולדות מידות, ומהדרגה התחתונה שבמידות (הבל הלב) מתהווה הדיבור.
  2. שהרי פשוט הוא, שככל שיפשיטו סברה שכלית עוד ועוד באין ספור הסברים ומשלים ודוגמאות לעולם לא יתהווה ממנה עניין גשמי. לדוגמא, "המחליף פרה בחמור" - כמה שיסבירו ויורידו את השכל עד שתינוק קטן יוכל להבינו עדיין פרה וחמור גשמיים לא יתהווה מזה.