איטר: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(10 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:איטר יד ימינו.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[בנימין נתניהו]] כותב אות בספר התורה לאחדות ישראל בידו השמאלית]]
[[קובץ:איטר יד ימינו.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[בנימין נתניהו]] כותב אות ב[[ספר תורה הכללי|ספר התורה לאחדות ישראל]] בידו השמאלית]]
'''איטר יד ימינו''' או '''שמאלי''' הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'.
'''איטר יד ימינו''' או '''שמאלי''' הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'.


==האיטר בהלכה==
==איטר יד בהלכה==
לאיטר יש דינים מיוחדים ב[[הלכה]] עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה [[מצוות]] ומהם:
לאיטר יש דינים מיוחדים ב[[הלכה]] עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה [[מצוות]] ומהם:


#[[הנחת תפילין]] - האיטר מניח תפילין ביד ימין בשונה מהימני שמניח בשמאל.
#[[הנחת תפילין]] - האיטר מניח תפילין על יד ימין בשונה מהימני שמניח על יד שמאל.
#מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב סת"ם וגט או שכתב בשבת בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
#מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
#עבודה ב[[בית המקדש]] - כהן איטר יד הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
#עבודה ב[[בית המקדש]] - [[כהן]] איטר יד הדבר נחשב כ[[מום]] ואסור בעבודה.
#נטילת [[לולב]] - האיטר נוטל הלולב ביד שמאל ואת האתרוג בימין.
#נטילת [[לולב]] - האיטר נוטל הלולב ביד שמאל ואת ה[[אתרוג]] בימין.
#נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את הכוס ביד שמאל ב[[קידוש]], [[הבדלה]] ב[[ברכת המזון]] וכדומה.
#נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את כוס היין ביד שמאל ב[[קידוש]], ב[[הבדלה]] ב[[ברכת המזון]] וכדומה.


בשאר המצוות המעשיות כגון: קביעת [[מזוזה]], הסיבה בליל הסדר וסדר נטילת הידיים, אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.
בשאר המצוות המעשיות כקביעת [[מזוזה]], הסיבה בליל הסדר, והדלקת נרות ה[[חנוכה]] אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.
 
בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי [[נטילת ידיים|נוטל ידיים]] ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכן הלאה.  


ההגדרות לקביעת האיטר:  
ההגדרות לקביעת האיטר:  
[[רש"י]] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; כאשר הראואחרים פירשו שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]] נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.
[[רש"י]]{{הערה|מסכת מנחות דף לז עמוד א}} סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; ואילו ה[[רא"ש]]{{הערה|ראלמסכת מנחות דף לז עמוד א}} פירש שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. ב[[שולחן ערוך]]{{הערה|או"ח סימן כז סעיף ו}} נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.
 
בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי [[נטילת ידיים|נוטל ידיים]] ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכדומה.  


==איטר רגל==
==איטר רגל==
בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי ש[[רש"י]] מגדירו:
בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי ש[[רש"י]] מגדירו{{הערה|רש"י בכורות דף מה עמוד ב ד"ה אטר. על פי הגמרא במסכת יומא דף יא עמוד ב. וכן בבית יוסף (אה"ע סימן קסט)}}:


"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".
"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".


לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם:
לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם:
#מצוות [[חליצה]] - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ הנעל מרגלו השמאלית.
#מצוות [[חליצה]] - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ את הנעל מרגלו השמאלית.
#עבודה ב[[בית המקדש]] - כהן איטר רגל הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
#עבודה ב[[בית המקדש]] - [[כהן]] איטר רגל הדבר נחשב כ[[מום]] ואסור בעבודה.


==שולט בשתי ידיו==
==שולט בשתי ידיו==
ישנם אנשים ששולטים בשני ידיהם באופן שווה, הן בכוח שבידיהם והן בפעולות העדינות ככתיבה וכדומה שאותם הם מבצעים בשתי ידיהם בשווה. הפוסקים כתבו שאדם כזה לא יהיה [[סופר סת"ם]].
כתבו הפוסקים שאדם השולט בשני ידיו באופן שווה, הן בכוח שבידיו והן בפעולות העדינות ככתיבה וכדומה צריך ל[[הנחת תפילין|הניח תפילין]] על ב' ידיו (בזה אחר זה) מפני הספק; וכן כתבו שלא יהיה [[סופר סת"ם]].
 
[[אדמו"ר הצמח צדק]] אף הוסיף{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/zz/shut/1/4/2.htm שו"ת הצמח צדק אורח חיים, סימן ד' סעיף ב']}} שהוא הדין אף אם כותב ביד ימינו אך את שאר מעשיו עושה בידו השמאלית.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 34: שורה 36:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]

גרסה אחרונה מ־21:34, 9 ביוני 2024

בנימין נתניהו כותב אות בספר התורה לאחדות ישראל בידו השמאלית

איטר יד ימינו או שמאלי הוא אדם שכוחו רב יותר בידו השמאלית ואת רוב השימושים הדורשים דיוק ככתיבה וכדומה הוא מבצע ביד שמאל. זאת בשונה מרוב בני האדם ה'ימניים'.

איטר יד בהלכה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאיטר יש דינים מיוחדים בהלכה עם השלכה מעשית הנוגעת לכמה מצוות ומהם:

  1. הנחת תפילין - האיטר מניח תפילין על יד ימין בשונה מהימני שמניח על יד שמאל.
  2. מצוות הנוגעות לכתיבה (כגון כתיבת סת"ם, כתיבת גט ואיסור כתיבה בשבת) - כתיבת האיטר היא רק בשמאל. אם כתב בימינו אין הדבר נחשב ככתיבה.
  3. עבודה בבית המקדש - כהן איטר יד הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.
  4. נטילת לולב - האיטר נוטל הלולב ביד שמאל ואת האתרוג בימין.
  5. נטילת כוס של ברכה - האיטר מחזיק את כוס היין ביד שמאל בקידוש, בהבדלה בברכת המזון וכדומה.

בשאר המצוות המעשיות כקביעת מזוזה, הסיבה בליל הסדר, והדלקת נרות החנוכה אין משמעות לעובדת הגדרת האדם איטר; אף שלחלק מהדעות הגדרות אלו משפיעות.

בנוסף, השוני ההלכתי בין ימני לאיטר בא לידי ביטוי מעשי בעשרות דוגמאות בחיי היום יום. השמאלי נוטל ידיים ומתלבש באופן שונה מכפי שעושה זאת הימני וכן הלאה.

ההגדרות לקביעת האיטר: רש"י[1] סובר שהדבר מוגדר על ידי היד שכוחה רב יותר; ואילו הרא"ש[2] פירש שיד חזקה אין הכוונה שכוחה רב יותר, אלא שהאדם מבצע ביד זו את רוב הפעולות היום-יומיות. בשולחן ערוך[3] נפסק שפעולת הכתיבה היא המגדירה את היד השלטת, כך שאדם הכותב בידו הימנית, אף אם ידו השמאלית חזקה יותר לא מוגדר על ידי ההלכה כאיטר.

איטר רגל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בנוסף ל'איטר יד' יש גם יחס בהלכה ל'איטר רגל' כפי שרש"י מגדירו[4]:

"כשמהלך עוקר רגל השמאל תחילה, מה שאין דרך בני אדם כך".

לדבר יש השלכה מעשית לכמה מצוות ומהם:

  1. מצוות חליצה - כשהבעל איטר רגל יש סוברים שהאשה צריכה לחלוץ את הנעל מרגלו השמאלית.
  2. עבודה בבית המקדש - כהן איטר רגל הדבר נחשב כמום ואסור בעבודה.

שולט בשתי ידיו[עריכה | עריכת קוד מקור]

כתבו הפוסקים שאדם השולט בשני ידיו באופן שווה, הן בכוח שבידיו והן בפעולות העדינות ככתיבה וכדומה צריך להניח תפילין על ב' ידיו (בזה אחר זה) מפני הספק; וכן כתבו שלא יהיה סופר סת"ם.

אדמו"ר הצמח צדק אף הוסיף[5] שהוא הדין אף אם כותב ביד ימינו אך את שאר מעשיו עושה בידו השמאלית.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. מסכת מנחות דף לז עמוד א
  2. רא"ש למסכת מנחות דף לז עמוד א
  3. או"ח סימן כז סעיף ו
  4. רש"י בכורות דף מה עמוד ב ד"ה אטר. על פי הגמרא במסכת יומא דף יא עמוד ב. וכן בבית יוסף (אה"ע סימן קסט)
  5. שו"ת הצמח צדק אורח חיים, סימן ד' סעיף ב'