משתמש:חיים נהר/ארגז חול: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(194 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
==לעבודה (כרונולוגי)==
==טיפולים==
*להוסיף בניגון [[ד' בבות (ניגון)|ד' בבות]] הסבר על כל בבא ובבא.
*חלק קטן מתרומותי הראשונות נרשמו בטעות על כתובת איי פי זו [http://chabad.info/chabadpedia/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:Contributions&target=66.176.227.11 66.176.227.11].
*להוסיף ערך [[ניגון טעמים]].
*להוספה ל[[פורטל:ניגוני חב"ד]], בסיום המלאכה - רשימת ניגונים ע"פ קטגוריה של מקומות: [[ניגוני קלימוביץ']] | [[ניגוני ניקולייב]] | [[ניגוני פולין]] | [[ניגוני נעוול]]. ניגונים ע"פ בעלי מנגנים: [[שמריהו פלדמן]] | [[איסר דער חזן]] | [[יחיאל הלפרין]] | [[שניאור זלמן לוין]] | [[שמעון לייב גרינברג]].
*לערוך את הערך [[ספר הניגונים]] ולהוסיפו בצד שמאל ב[[פורטל:ניגוני חב"ד]].
*[[פורטל:תורת החסידות]] - מיזם זה כולל סיווג הערכים לקטגוריות מתאימות, בניית פורטל מקיף, איחוד ערכים כפולים, הפניות, שיפור, שיכתוב ושיכלול ערכים קיימים.
*להוסיף ב[[ניגוני חב"ד]] קטגוריות של; בעלי מנגנים, איזורים (ניקולייב, נעוועל), מועדים וכו'.
*איחוד הערכים [[אוצר חידושים בש"ס]] ו[[רשימות הרבי על פרק שנים אוחזין]], על פי [[שיחת משתמש:שלום#ספרי רבותינו נשיאינו בנגלה]].


*'''בעתיד הקרוב''': למלא ולסדר את ה[[:קטגוריה:ספרות חב"ד]] ולערוך פורטל מקיף ומסודר, בסגנון פורטל [[ניגוני חב"ד]].
==[[:קטגוריה:ספר התניא|פרוייקט תניא]] (מושהה עד לסיום פרוייקט ימי חב"ד ופרשות השבוע)==
*'''בעתיד הרחוק''': להוסיף על כל נושא שרק שייך "מקורות לעיון מתורת [[רבותינו נשיאינו]]" מתוך האתר [[אוצר 770]].
א. יצירת תבנית לכל אחד מפרקי התניא. ב. יצירת כלי ניווט בין כל חלקי התניא. ג. סיכום כל פרקי התניא. ד. הקדמה קצרה לכל פרק. ה. צילום התניא. ו. קישורים פנימיים וחיצונים


==שונות==
==הקדמה וסיכום פרקי התניא==
* אתר צבעים: (http://www.colorschemer.com/online.html)
'''פרק???''' הוא הפרק ה?? בחלקו הראשון של [[ספר התניא]]
*חלק קטן מתרומותי נרשמו בטעות על כתובת איי פי זו [http://chabad.info/chabadpedia/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:Contributions&target=66.176.227.11 66.176.227.11] - [http://chabad.info/chabadpedia/index.php?title=%D7%9E%D7%99%D7%95%D7%97%D7%93:Contributions&target=66.176.227.11&offset=0&limit=100 לתרומות].
===פרק א'===
====הקדמה====
נשמות - לכל איש ישראל יש שתי נשמות
====סיכום====
הגמרא<ref>בסוף פרק ג' ב[[מסכת נידה]]</ref> כותבת שמשביעים את הנשמה "תהי צדיק ואל תהי רשע ואפילו כל העולם אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע". אימרה זו סותרת את המשנה<ref>[[פרקי אבות]], פרק ב'</ref> בה נאמר "ואל תהי רשע בפני עצמך"<ref>הסבר סתירה זו, בהמשך התניא; [[ליקוטי אמרים - פרק י"ג|פרק י"ג]] ו[[ליקוטי אמרים - פרק י"ד|י"ד]]</ref>. וגם קשה, שהרי אם יחזיק עצמו לרשע, כיצד יוכל לעבוד את ה' בשמחה<ref>ההסבר לשאלה זו, בהמשך התניא פרקים [[ליקוטי אמרים - פרק כ"ט|כ"ט]] - [[ליקוטי אמרים - פרק ל"ד|ל"ד]]</ref>.


==להוספה ל[[פורטל:ניגוני חב"ד]], בסיום המלאכה==
בכדי להבין זאת, יש להקדים שמצינו בגמרא חמישה חלוקות; צדיק וטוב לו, צדיק ורע לו<ref>מהות דרגת הצדיק יתבאר בהמשך התניא, [[ליקוטי אמרים - פרק י'|פרק י']]</ref>, רשע וטוב לו, רשע ורע לו ובינוני. בינוני במשמעות שחצי ממעשיו הם עבירות וחצי מצוות, הוא רק לעניין שכר ועונש, היינו שם מושאל. אבל התואר בינוני בהגדרתו האמיתית הוא אחד שאין לו שום עבירה<ref>הרחבת הביאור בדרגת הבינוני, בהמשך התניא, [[ליקוטי אמרים - פרק י"ב|פרק י"ב]]</ref>.


רשימת ניגונים ע"פ קטגוריה של מקומות:
ביאור העניין על פי מה שכתב ר' חיים ויטאל שלכל איש מישראל, צדיק ורשע, יש שתי נשמות וכמו שכתוב "ונשמות אני עשיתי": נפש בהמית - מקורה מקליפת נוגה המעורבת טוב ורע וממנה באות ארבעה מידות-יסוד רעות. מנפש זו גם באה אצל יהודי מידות טובות שבטבע תולדתו, מה שאין כן נפש הגוי שהן משלש קליפות הטמאות לגמרי.


{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 22.5%;" align="right"
===פרק ב'===
|-
====הקדמה====
! style="background-color: #FFCC99;" | ניגונים ע"פ מיקום
הנפש האלוקית היא חלק אלוקה ממעל
|-
====סיכום====
| align="center" | [[ניגוני קלימוביץ']] | [[ניגוני ניקולייב]] | [[ניגוני פולין]] | [[ניגוני נעוול]] | [[ניגוני ]] | [[ניגוני ]] |
הנפש השנית שיש לכל אחד מישראל היא הנפש האלוקית שהיא "חלק אלוקי ממעל '''ממש'''", שהרי על עם ישראל נאמר "בני בכורי ישראל" ובן הרי נמשך ממוח האב, נמצא, שישראל נמשכו ממחשבתו וחכמתו יתברך, שהוא וחכמתו אחד. אמנם יש חילוקי מדרגות בנשמות, אך כולם מקורם ושורשם ממוח העליון. כמו למשל, בן, שאפילו ציפורני הרגליים שלו נמשכו ממוח אביו, ככה "ממש כביכול" בנשמות ישראל. וגם עמי הארץ יונקים באמצעות הצדיקים והחכמים [[רבי|'''ר'''אשי '''ב'''ני '''י'''שראל]] שבדור.
|}
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 22.5%;" align="left"
|-
! style="background-color: #FFCC99;" | ניגונים ע"פ בעלי מנגנים
|-
| align="center" | [[שמריהו פלדמן]] | [[איסר דער חזן]] | [[יחיאל הלפרין]] | [[שניאור זלמן לוין]] | [[שמעון לייב גרינברג]] 
|}
<br />
<br />
<br />
<br />
==פרוייקט [[פורטל:ספרות חב"ד]]==
*יום רביעי ה' תשרי תש"ע - פרייקט פורטל ספרות חב"ד יוצא לדרך.
*יום רביעי יתשרי ('''שבוע בלבד!!''') - הפורטל הראשוני מושק! כעת מתחילה העבודה הקשה...


ומה שכתוב בזהר{{מקור}} שעיקר קדושת הולד הוא תלוי בהתקדשות בשעת תשמיש, היינו ה[[לבוש]] לנשמת בנו, אבל הנשמה עצמה לא תלויה בזה ולפעמים נשמה של אדם גבוה יורד להיות בנו של אדם נבזה ושפל.


==[[פורטל:נשיאי חב"ד]]==
===פרק ג'===
====הקדמה====
עשר
====סיכום====
כל בחינה ומדרגה מנפש רוח ונשמה (נר"ן) כלולה מעשר מידות שהם כנגד עשר ספירות עליונות. עשרה אלו חלוקים לשנים; שכל - חכמה, בינה ודעת (חב"ד) ומידות - חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות (חג"ת נהי"מ).


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
החכמה היא כוח המשכיל בנפש, זו שדרכה נכנסים ההברקות לראש. ההתבוננות בהברקות אלו, בכוח הבינה. חכמה ובינה נקראות "אב ואם" שמולידות את המידות - רגשות.
תמונה: ביכנ בעשט מזיבוז.jpg |[[בעל שם טוב]]
תמונה: מצבת המגיד ממזריטש.jpg |[[מגיד ממעזריטש]]
</gallery>


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
ההתקשרות אל הדבר, בתקיעת הדעת בחוזק ובהתמדה, זו היא הדעת הכוללת את החסד (אהבה) והגבורה (יראה) שנולדים מהתבוננות זו. שאר המידות הן הסתעפויות מאהבה ויראה.
תמונה: אדמור הזקן - תמונה קטנה.jpg |[[אדמו"ר הזקן]]
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית סטערנא]]
</gallery>


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
===פרק ד'===
תמונה:מצבת אדמור האמצעי.jpg |[[אדמו"ר האמצעי]]
====הקדמה====
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית שיינא]]
לבושים
</gallery>
====סיכום====
בנוסף לעשרה [[כוחות]] המאפיינים כל [[נפש אלוקית]], ישנם שלושה [[לבושים]] בהם מתלבשת הנפש האלוקית; [[מחשבה]], [[דיבור]] ו[[מעשה]]. כאשר אדם לומד ב[[פרד"ס]] ה[[תורה]] הרי כוחות ה[[שכל]] מלובשים בלבוש ה"מחשבה". וכשהוא עוסק בדברי תורה ומקיים את ה[[מצוות]], אזי [[מידות]]יו מלובשים בלבושי ה"דיבור" ו"מעשה". כיון ש[[אהבה]] (ספירת ה[[חסד]]) היא שורש לכל [[מצוות עשה]] ו[[יראה]] (ספירת ה[[גבורה]]) היא שורש לכל מצוות לא תעשה.


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
לבושים אלו, למרות שבדרך כלל הלבוש הינו טפל למלובש, בכל זאת לבושי הנפש גבהה וגדלה מעלתם על הנפש עצמה. זאת כיון שהתורה, שהיא רצונו וחכמתו של [[הקדוש ברוך הוא]], והקדוש ברוך הוא - אחד הם. שהרי אצל הקב"ה, חוכמתו, החכמה והמושא הנחכם - דבר אחד הם ("הוא המדע, הוא היודע והוא הידוע"<REF>[[רמב"ם]], [[מורה נבוכים]]</REF>). ובהיות שכך האפשרות היחידה שלנו "לתפוס" את הקב"ה הוא, כפי שהוא עצמו החליט - רק באמצעות ה[[אור]] שבתורה ומצוות.
תמונה: אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg |[[אדמו"ר הצמח צדק]]
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית חיה מושקא (אשת אדמו"ר הצמח צדק)|הרבנית חיה מושקא]]
</gallery>


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
ולכן אמרו "יפה שעה אחת ב[[תשובה]] ומעשים טובים ב[[עולם הזה]] מכל חיי ה[[עולם הבא]]{{מקור}}", שבעולם הבא נהנים מזיו אורו יתברך ובעולם הזה, על ידי התורה והמצוות, כאמור, תופסים ב[[מהותו ועצמותו]] [[ממש]].
תמונה: מהרש.jpg |[[אדמו"ר המהר"ש]]
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית רבקה]]
</gallery>


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
===פרק ה'===
תמונה: אדמור הרשב - תמונה קטנה.jpg |[[אדמו"ר הרש"ב]]
====הקדמה====
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית שטערנא שרה]]
ומזון
</gallery>
====סיכום====
הלשון "תפיסה" שנאמרה לגבי הלומד תורה, יש בה מעלה מיוחדת, יתר על שאר המצוות.


<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
{{הערות שוליים}}
תמונה: אדמור הרייצ - תמונה קטנה.jpg |[[אדמו"ר הריי"צ]]
__NEWSECTIONLINK__
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית נחמה דינה]]
</gallery>
 
<gallery widths="100px" heights="100px" perrow="5">
תמונה: הרבי שליטא.jpg|[[אדמו"ר שליט"א]]
תמונה: P Architecture.png |[[הרבנית חיה מושקא]]
</gallery>

גרסה אחרונה מ־19:41, 19 בדצמבר 2010

טיפולים[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרוייקט תניא (מושהה עד לסיום פרוייקט ימי חב"ד ופרשות השבוע)[עריכה | עריכת קוד מקור]

א. יצירת תבנית לכל אחד מפרקי התניא. ב. יצירת כלי ניווט בין כל חלקי התניא. ג. סיכום כל פרקי התניא. ד. הקדמה קצרה לכל פרק. ה. צילום התניא. ו. קישורים פנימיים וחיצונים

הקדמה וסיכום פרקי התניא[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק??? הוא הפרק ה?? בחלקו הראשון של ספר התניא

פרק א'[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה[עריכה | עריכת קוד מקור]

נשמות - לכל איש ישראל יש שתי נשמות

סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא[1] כותבת שמשביעים את הנשמה "תהי צדיק ואל תהי רשע ואפילו כל העולם אומרים לך צדיק אתה היה בעיניך כרשע". אימרה זו סותרת את המשנה[2] בה נאמר "ואל תהי רשע בפני עצמך"[3]. וגם קשה, שהרי אם יחזיק עצמו לרשע, כיצד יוכל לעבוד את ה' בשמחה[4].

בכדי להבין זאת, יש להקדים שמצינו בגמרא חמישה חלוקות; צדיק וטוב לו, צדיק ורע לו[5], רשע וטוב לו, רשע ורע לו ובינוני. בינוני במשמעות שחצי ממעשיו הם עבירות וחצי מצוות, הוא רק לעניין שכר ועונש, היינו שם מושאל. אבל התואר בינוני בהגדרתו האמיתית הוא אחד שאין לו שום עבירה[6].

ביאור העניין על פי מה שכתב ר' חיים ויטאל שלכל איש מישראל, צדיק ורשע, יש שתי נשמות וכמו שכתוב "ונשמות אני עשיתי": נפש בהמית - מקורה מקליפת נוגה המעורבת טוב ורע וממנה באות ארבעה מידות-יסוד רעות. מנפש זו גם באה אצל יהודי מידות טובות שבטבע תולדתו, מה שאין כן נפש הגוי שהן משלש קליפות הטמאות לגמרי.

פרק ב'[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הנפש האלוקית היא חלק אלוקה ממעל

סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]

הנפש השנית שיש לכל אחד מישראל היא הנפש האלוקית שהיא "חלק אלוקי ממעל ממש", שהרי על עם ישראל נאמר "בני בכורי ישראל" ובן הרי נמשך ממוח האב, נמצא, שישראל נמשכו ממחשבתו וחכמתו יתברך, שהוא וחכמתו אחד. אמנם יש חילוקי מדרגות בנשמות, אך כולם מקורם ושורשם ממוח העליון. כמו למשל, בן, שאפילו ציפורני הרגליים שלו נמשכו ממוח אביו, ככה "ממש כביכול" בנשמות ישראל. וגם עמי הארץ יונקים באמצעות הצדיקים והחכמים ראשי בני ישראל שבדור.

ומה שכתוב בזהר[דרוש מקור] שעיקר קדושת הולד הוא תלוי בהתקדשות בשעת תשמיש, היינו הלבוש לנשמת בנו, אבל הנשמה עצמה לא תלויה בזה ולפעמים נשמה של אדם גבוה יורד להיות בנו של אדם נבזה ושפל.

פרק ג'[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה[עריכה | עריכת קוד מקור]

עשר

סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]

כל בחינה ומדרגה מנפש רוח ונשמה (נר"ן) כלולה מעשר מידות שהם כנגד עשר ספירות עליונות. עשרה אלו חלוקים לשנים; שכל - חכמה, בינה ודעת (חב"ד) ומידות - חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות (חג"ת נהי"מ).

החכמה היא כוח המשכיל בנפש, זו שדרכה נכנסים ההברקות לראש. ההתבוננות בהברקות אלו, בכוח הבינה. חכמה ובינה נקראות "אב ואם" שמולידות את המידות - רגשות.

ההתקשרות אל הדבר, בתקיעת הדעת בחוזק ובהתמדה, זו היא הדעת הכוללת את החסד (אהבה) והגבורה (יראה) שנולדים מהתבוננות זו. שאר המידות הן הסתעפויות מאהבה ויראה.

פרק ד'[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לבושים

סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]

בנוסף לעשרה כוחות המאפיינים כל נפש אלוקית, ישנם שלושה לבושים בהם מתלבשת הנפש האלוקית; מחשבה, דיבור ומעשה. כאשר אדם לומד בפרד"ס התורה הרי כוחות השכל מלובשים בלבוש ה"מחשבה". וכשהוא עוסק בדברי תורה ומקיים את המצוות, אזי מידותיו מלובשים בלבושי ה"דיבור" ו"מעשה". כיון שאהבה (ספירת החסד) היא שורש לכל מצוות עשה ויראה (ספירת הגבורה) היא שורש לכל מצוות לא תעשה.

לבושים אלו, למרות שבדרך כלל הלבוש הינו טפל למלובש, בכל זאת לבושי הנפש גבהה וגדלה מעלתם על הנפש עצמה. זאת כיון שהתורה, שהיא רצונו וחכמתו של הקדוש ברוך הוא, והקדוש ברוך הוא - אחד הם. שהרי אצל הקב"ה, חוכמתו, החכמה והמושא הנחכם - דבר אחד הם ("הוא המדע, הוא היודע והוא הידוע"[7]). ובהיות שכך האפשרות היחידה שלנו "לתפוס" את הקב"ה הוא, כפי שהוא עצמו החליט - רק באמצעות האור שבתורה ומצוות.

ולכן אמרו "יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא[דרוש מקור]", שבעולם הבא נהנים מזיו אורו יתברך ובעולם הזה, על ידי התורה והמצוות, כאמור, תופסים במהותו ועצמותו ממש.

פרק ה'[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה[עריכה | עריכת קוד מקור]

ומזון

סיכום[עריכה | עריכת קוד מקור]

הלשון "תפיסה" שנאמרה לגבי הלומד תורה, יש בה מעלה מיוחדת, יתר על שאר המצוות.

הערות שוליים

  1. בסוף פרק ג' במסכת נידה
  2. פרקי אבות, פרק ב'
  3. הסבר סתירה זו, בהמשך התניא; פרק י"ג וי"ד
  4. ההסבר לשאלה זו, בהמשך התניא פרקים כ"ט - ל"ד
  5. מהות דרגת הצדיק יתבאר בהמשך התניא, פרק י'
  6. הרחבת הביאור בדרגת הבינוני, בהמשך התניא, פרק י"ב
  7. רמב"ם, מורה נבוכים