הלכה למשה מסיני: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(46 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
הרב '''עקיבא סודרי''' הוא [[שליח]] [[הרבי]] ומנהל בית חב"ד המרכזי בניו דלהי, שב[[הודו]].
'''הלכה למשה מסיני''' אלו דינים שקיבלם [[משה רבינו]] מפי הגבורה ב[[הר סיני]] כחלק מה[[תורה שבעל פה]] ומסרם לעם ישראל.


==תולדות חיים==
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר, שבמובן הרחב יותר, נכללת כל התורה בהגדרה הלכה למשה מסיני. ובלשונו: "..כל מקרא ומשנה הלכות ואגדות כולם נאמרו למשה בסיני הגם שבגמרא הוזכרו שמות תנאים ואמוראים שאמרו הלכה זו כמו ב"ש אומר כך כו' היינו דבר ה' זו הלכה שנאמרה למשה מסיני שיצא מפי אותו תנא ואמורא"{{הערה|תורה אור יתרו סז, ב}}.
הרב סודרי נולד ב[[ירושלים]] והתחנך במוסדות חב״ד המקומיים.
בבחרותו למד בישיבות [[תומכי תמימים]] וב[[ישיבה גדולה חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]], ובשנת [[תשס"ז]] למד בבית המדרש של [[הרבי]] במסגרת ה[[קבוצה]].


התחתן עם מרת חיה מושקא, בת שליח הרבי ל[[בית דגן]] הרב שמואל גרומך.
==רקע==
לפי המסופר ב[[תורה]], כשעלה משה למרום לקבל את התורה, הוא התעכב שם ארבעים יום. באותם הימים [[הקב"ה]] לימדו את התורה, ובכללה ה[[תורה שבעל פה]].
כפי שנאמר בפסוק{{הערה|שמות כד, יב}}: "ואתנה לך את לוחות האבן את התורה ואת המצווה" והפירוש, "תורה" היא תורה שבכתב ו"המצווה" היא התורה שבעל פה{{הערה|רמב"ם בהקדמה לי"ד החזקה}}.


==השליחות בהודו==
אותם הלכות שנאמר עליהן שהן "הלכה למשה מסיני", הן אלו המקובלות בידינו דור אחר דור ורב מפי רב עד למשה רבינו ששמען בעל פה מפי הגבורה ומסרן לישראל.
בשנת [[תשע"ג]] נסעו באופן זמני למלא את מקומם של השלוחים בניו דלהי הרב [[שמואל שארף]] ומשפחתו שנסעו לארץ הקודש, למטרת הארכת הויזה להודו. באותה תקופה התרחשו מתקפות טילים באיזור הדרום, ובראש חודש כסלו פגע בבית משפחת שארף שב[[נחלת הר חב"ד]] טיל גראד שנורה מעזה. הטיל פצע את הרב שמואל ואת ילדיו ונטל את חיי אשתו, השם יקום דמה.


לאחר האירוע המצער החליטו הרב עקיבא ורעייתו על פי תשובות שקיבלו מהרבי באמצעות ה[[אגרות קודש]] להישאר בניו דלהי ולהמשיך את השליחות במקום.
הלכות אלו אין להם רמז גלוי בתורה, ואי אפשר ללמוד אותם באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן או בדרך סברא{{הערה|רמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות}} זאת בשונה משאר התורה שבעל פה שאפשר ללומדה בי"ג המידות וכיוצא בזה.


הרב סודרי מנהל כיום את הבית חב"ד הוותיק ביותר בהודו{{הערה|הוקם על ידי הרב נחמן נחמנסון בתשנ"ה}}, שנמצא בלב ה"מיין בזאר", המקום בו פותח כל מטייל את מסעו בהודו וממנו הוא שב הביתה בסיומו. הבית חב"ד בדלהי מהווה את השער לכל הבית חב"ד בהודו. מידי  יום עוברים בבית חב"ד מאות ישראלים,והוא פתוח כל ימות השנה.
==גדרם==
{{להשלים}}


הרב סודרי, שנמצא בשליחות בעיר המרכזית - ניו דלהי, מגיש סיוע לכל הבתי חב"ד הפזורים בהודו, כמו [[שחיטה]] כשרה, המיועדת גם עבור בתי חב״ד נוספים. כשלמעשה משמש בית חב"ד ניו דלהי חוליה המקשרת בין כל הבתי חב"ד במדינה.
==ראו גם==
 
*[[תורה שבעל פה]]
==קישורים חיצוניים==
*[[תורה שבכתב]]
*[https://chabad.info/video/news-video/whatsapp/363360/ ל"ג בעומר בדלהי: רעש של קדושה ברחוב הרועש בעולם] {{אינפו}} {{וידאו}}
*[https://chabad.info/news/468985/ הקונסולים בבירת הודו בביקור בבית חב"ד] {{אינפו}}
*[https://www.neshei.com/2019/12/24/%d7%a8%d7%9e%d7%aa-%d7%90%d7%91%d7%99%d7%91-%d7%93%d7%9c%d7%94%d7%99-%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%91%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%94%d7%9d/ שליחות לא צפויה] {{נשי}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{מיון רגיל:סודרי, עקיבא}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:חסידים מתקופת אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:שלוחים במזרח הרחוק]]
[[קטגוריה:קבוצה תשס"ז]]

גרסה אחרונה מ־09:18, 22 בספטמבר 2023

הלכה למשה מסיני אלו דינים שקיבלם משה רבינו מפי הגבורה בהר סיני כחלק מהתורה שבעל פה ומסרם לעם ישראל.

אדמו"ר הזקן מבאר, שבמובן הרחב יותר, נכללת כל התורה בהגדרה הלכה למשה מסיני. ובלשונו: "..כל מקרא ומשנה הלכות ואגדות כולם נאמרו למשה בסיני הגם שבגמרא הוזכרו שמות תנאים ואמוראים שאמרו הלכה זו כמו ב"ש אומר כך כו' היינו דבר ה' זו הלכה שנאמרה למשה מסיני שיצא מפי אותו תנא ואמורא"[1].

רקע[עריכה | עריכת קוד מקור]

לפי המסופר בתורה, כשעלה משה למרום לקבל את התורה, הוא התעכב שם ארבעים יום. באותם הימים הקב"ה לימדו את התורה, ובכללה התורה שבעל פה. כפי שנאמר בפסוק[2]: "ואתנה לך את לוחות האבן את התורה ואת המצווה" והפירוש, "תורה" היא תורה שבכתב ו"המצווה" היא התורה שבעל פה[3].

אותם הלכות שנאמר עליהן שהן "הלכה למשה מסיני", הן אלו המקובלות בידינו דור אחר דור ורב מפי רב עד למשה רבינו ששמען בעל פה מפי הגבורה ומסרן לישראל.

הלכות אלו אין להם רמז גלוי בתורה, ואי אפשר ללמוד אותם באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן או בדרך סברא[4] זאת בשונה משאר התורה שבעל פה שאפשר ללומדה בי"ג המידות וכיוצא בזה.

גדרם[עריכה | עריכת קוד מקור]

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. תורה אור יתרו סז, ב
  2. שמות כד, יב
  3. רמב"ם בהקדמה לי"ד החזקה
  4. רמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות