תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים ל"ה-נ"ג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(10 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{ניווט
{| class="{{#תנאי:{{{מוסתר|}}}|mw-collapsible mw-collapsed autocollapse|{{#תנאי:{{{הסתרה|}}}|mw-collapsible autocollapse}}}}" style="border: 1px #aaaaaa solid; background-color: #f9f9f9; font-size: 95%; text-align: center; clear: both; width: {{{רוחב|70%}}}; {{#בחר:{{{יישור|}}}|שמאל=margin: 0.5em; float: left;|ימין=margin: 0.5em; float: right;|#ברירת מחדל=margin: 0.5em auto;}}" cellspacing="3"
|כותרת=מבט כולל - [[ליקוטי אמרים - פרק ל"ה|פרקים ל"ה]]-[[ליקוטי אמרים - פרק נ"ג|נ"ג]], עבודת המעשה, ותכלית בריאת העולם
! style="background-color:#b0c4de; background:{{{רקע|#b0c4de}}}; height: 2em; padding-top: 0.1em; padding-bottom: 0.1em; text-align: center; color: {{{צבע|black}}}; font-weight: bold;" | מבט כולל - "עבודת המעשה, ותכלית בריאת העולם" (פרקים ל"ה-נ"ג)
|הסתרה=כן
|-
|רוחב=50%
| style="padding-top: 3px; padding-bottom: 3px; background-color: #f9f9f9; font-size: 95%" |
|תוכן= בכללות נחלק התניא לשנים: החלק הראשון (פרקים א'-ל"ה) מבאר את עבודת '''הלב''', והחלק השני (פרקים ל"ה-נ"ג) את עבודת '''המעשה'''{{הערה|דהיינו, חלקו השני של התניא מבאר את המילה האחרונה בפסוק עליו מושתת התניא - "לעשותו".}}.  
{| style="width: 98%; background-color: transparent; margin: auto; padding: 0; text-align: {{#שווה: {{{יישור טקסט|}}} | ימין | right | {{#שווה: {{{יישור טקסט|}}} | שמאל | left | center }}| center }};" cellpadding="0" cellspacing="0"
{{ש}}
{{#תנאי: {{{תמונה|}}}}}
(ליתר דיוק: החלק הראשון מבאר שהרגש '''מביא''' לקיום מצוות (אך לא שהמצוות עצמן יקוימו מתוך רגש), והחלק השני מבאר את המעלה הנפלאה של מצוות החדורות ברגש של אהבת ה' ויראתו.)
עד פרק ל"ד התבארה תחילת הפסוק '''{{גודל|4|"כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך"}}''': התבוננות המביאה לרגש, שיביא את האדם '''{{גודל|3|ל}}'''קיום המצוות (אך לא שהמצוות יקוימו מתוך רגש).{{ש}}מכאן והלאה מבואר סוף הפסוק '''{{גודל|4|"לעשותו"}}''': מעלת המעשה החדור ברגש הלב.  
{{ש}}{{ש}}
{{ש}}{{ש}}
{{יישור טקסט| ימין|
{{יישור טקסט| ימין|
'''החלק השני בנוי מארבעה שלבים:'''{{ש}}
'''בעבודת המעשה שלושה עניינים עיקריים:'''{{ש}}
א. מעלת המעשה (פרקים לה-לז).{{ש}}
:* [[תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים ל"ה-מ'|פרקים ל"ה-מ']] - מעלת המעשה המצוות כשהן נעשות מתוך חיבה וחיות הנובעות מכוונה של אהבת ה' ויראתו.{{ש}}
ב. שהמעלה היא דוקא כשהוא חדור ברגש (פרקים לח-מ').{{ש}}
:* [[תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים מ"א-נ'|פרקים מ"א-נ']] - הדרך לעורר בעצמו את רגש אהבת ה' ויראתו.{{ש}}
ג. הדרך לעורר בעצמו את רגש אהבת ה' ויראתו (פרקים מ"א-נ').{{ש}}
:* [[תבנית:עץ תניא/מבט כולל פרקים נ"א-נ"ג|פרקים נ"א-נ"ג]] - תוספת ביאור בלשון הינוקא ([[תניא - פרק ל"ה|שבפרק ל"ה]]) עניין ומעלת השראת השכינה.{{ש}}{{ש}}}}
ד. הדירה לקב"ה צריכה לא רק '''להיות''' בתחתונים אלא גם להיעשות '''על ידי''' התחתונים{{הערה|וזהו עומק העניין של "שמן ופתילה" המוסבר ב[[תניא - פרק ל"ה|פרק ל"ה]], שהארת העולם צריכה להיעשות על ידי עבודתם של ישראל בלימוד התורה.}}{{ש}}{{ש}}
{{#תנאי: {{{תמונה|}}} | <td style="text-align: left;"> {{{תמונה|}}} </td>}}
:[[תבנית:עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי|חזרה לעץ התניא]]
|
}}
|-
{{יישור טקסט|שמאל|[[תניא - פרק ל"ה]]}}
| [[תבנית:עץ תניא/ליקוטי אמרים כללי|חזרה לעץ]] || [[תבנית:עץ תניא/מבט כולל על כל התניא|להסבר הקודם]] || [[ליקוטי אמרים - פרק ל"ה|לפרק ל"ה]]
{{ש}}{{ש}}
|}
{{הערות שוליים}}
{{ש}}{{ש}}


|קטגוריה=
[[קטגוריה:תבניות ספר התניא]]
}}‏<noinclude>[[קטגוריה:תבניות ניווט - עץ התניא]]</noinclude>

גרסה אחרונה מ־20:20, 2 בדצמבר 2020

מבט כולל - "עבודת המעשה, ותכלית בריאת העולם" (פרקים ל"ה-נ"ג)
עד פרק ל"ד התבארה תחילת הפסוק "כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך": התבוננות המביאה לרגש, שיביא את האדם לקיום המצוות (אך לא שהמצוות יקוימו מתוך רגש).
מכאן והלאה מבואר סוף הפסוק "לעשותו": מעלת המעשה החדור ברגש הלב.

בעבודת המעשה שלושה עניינים עיקריים:

  • פרקים ל"ה-מ' - מעלת המעשה המצוות כשהן נעשות מתוך חיבה וחיות הנובעות מכוונה של אהבת ה' ויראתו.
  • פרקים מ"א-נ' - הדרך לעורר בעצמו את רגש אהבת ה' ויראתו.
  • פרקים נ"א-נ"ג - תוספת ביאור בלשון הינוקא (שבפרק ל"ה) עניין ומעלת השראת השכינה.

חזרה לעץ להסבר הקודם לפרק ל"ה