אבא יסד ברתא: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(11 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
"אַבָּא יָסַד בְּרַתָּא" (מילולית: אַבָּא יָסַד הַבַּת). הוא מאמר הזוהר בפרשת פנחס (דף רנו, עמוד ב), המפרש את הכתוב (משלי ג, יט) "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אֶרֶץ" - "בְּאַבָּא יָסַד בְּרַתָּא".
'''"אַבָּא יָסַד בְּרַתָּא"''' (תרגום מילולי: אַבָּא יָסַד הַבַּת). הוא מאמר הזוהר בפרשת פנחס (דף רנו, עמוד ב), המפרש את הכתוב (משלי ג, יט) "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אֶרֶץ" - "בְּאַבָּא יָסַד בְּרַתָּא".


על מאמר זה מבוססים יסודות רבים בתורת החסידות. משמעות מאמר זה, ש"אבא" - בחינת [[חכמה]] של [[עולם האצילות]], הוא היסוד והשורש של "בְּרַתָּא" - (הבת של האב) היא בחינת ספירת המלכות. קשר זה בנוי על כך כי "[[נעוץ תחילתן בסופן]]", שיש קשר בין הספירה הראשונה לבין הספירה האחרונה.
על מאמר זה מבוססים יסודות רבים בתורת החסידות. משמעות מאמר זה, ש"אבא" - בחינת [[חכמה]] של [[עולם האצילות]], הוא היסוד והשורש של "בְּרַתָּא" - (הבת של האב) היא בחינת ספירת המלכות. קשר זה בנוי על כך כי "[[נעוץ תחילתן בסופן]]", שיש קשר בין הספירה הראשונה לבין הספירה האחרונה.


[[ספירת החכמה]] היא בבחינת [[יראה עילאה]] ביחס לספירת המלכות שהיא בבחינת [[יראה תתאה]].
[[ספירת החכמה]] היא בבחינת [[יראה עילאה]] ביחס לספירת המלכות שהיא בבחינת [[יראה תתאה]].
==ביאור==
==ביאור==
הכוונה היא לבחינת [[פנימיות החכמה]] הנקרא "[[קדמות השכל]]", שהיא למעלה מ[[חיצוניות החכמה]] - חלק החכמה השייך לשכל הבינה, הנה, שם דוקא הוא שורש המלכות.
הכוונה היא לבחינת [[פנימיות החכמה]] הנקרא "[[קדמות השכל]]", שהיא למעלה מ[[חיצוניות החכמה]] - חלק החכמה השייך לשכל הבינה - בדרגה זו מושרשת המלכות.
 
שאף על פי שהמלכות היא הספירה התחתונה מכל ה[[עשר ספירות]], והיא בחינה מצומצמת מאד לעומת הספירות, שכל הספירות הן מהותיות, כל ספירה לפי ענינה, אבל ספירת המלכות - "דלית לה מגרמא כלום" (אין לה משל עצמה כלום), הרי כל ענינה רק לגלות את הספירות העליונות בבריאה, מכל מקום - שרשה גבוה מהספירות, והוא בקדמות השכל - פנימיות החכמה.
אף שהמלכות היא הספירה התחתונה מכל ה[[עשר ספירות]], והיא בחינה מצומצמת מאוד לעומת הספירות, בשונה מכל הספירות בהן קיימת מהות, לספירת המלכות - "דלית לה מגרמא כלום" (אין לה משל עצמה כלום), וכל ענינה הוא לגלות את הספירות העליונות בבריאה, עם זאת - שרשה גבוה מהספירות, והוא בקדמות השכל - פנימיות החכמה.


והמשל לזה הוא התהוות מבטא האותיות על ידי [[חמש מוצאות הפה]] - אהח"ע מהגרון, גיכ"ק מהחיך, דטלנ"ת מהלשון, זסשר"ץ מהשניים, בומ"ף מהשפתיים.
המשל לכך הוא מהתהוות מבטא האותיות על ידי [[חמש מוצאות הפה]] - אהח"ע מהגרון, גיכ"ק מהחיך, דטלנ"ת מהלשון, זסשר"ץ מהשניים, בומ"ף מהשפתיים.


והנה, השינוי במבטא האותיות (העיצורים) שנוצר על ידי השינויים הנעשים במוצאות הפה, אין מקורו בשכל וההכרה של האדם, שכאילו "מורה" למוצאות הפה להתנועע בתנועה מסויימת כדי לפלוט ולבטא עיצור זה או אחר, אלא מקורו ב[[רצון]] ה[[נפש]] שלמעלה מהשכל -קדמות השכל- שלפיו ינועו המוצאות ויווצרו [[אותיות]].
השינוי במבטא האותיות (העיצורים) שנוצר על ידי השינויים הנעשים במוצאות הפה, לא נוצר מהשכל וההכרה של האדם, הם אינם "מורים" למוצאות הפה להתנועע בתנועה מסויימת כדי לפלוט ולבטא עיצור זה או אחר, מקור השינוי היוצר את האותיות הוא ב[[רצון]] ה[[נפש]] שלמעלה מהשכל - קדמות השכל - ממנו ינועו המוצאות ויווצרו [[אותיות]].


כך גם בנמשל, הנה ספירת המלכות (ברתא) נקראת בזוהר הקדוש בשם "פה", שממנה יוצאים ונמשכים "כב [[אותיות]]", שהן אורות אלקיים אשר מצירופיהם - נבראים כל העולמות.
כך גם בנמשל, ספירת המלכות (ברתא) נקראת בזוהר הקדוש בשם "פה", ממנה יוצאים ונמשכים "כב [[אותיות]]", שהן אורות אלוקים אשר מצירופיהם נבראים (כל) העולמות.


ועל זה נאמר: "אבא יסד ברתא" - יסוד ושורש האותיות של ספירת המלכות הוא מ"אבא" - פנימיות [[חכמה]] - קדמות השכל, שהוא מדריגת ה"רצון" שלמעלה מהשכל.
על זה נסוב המאמר: "אבא יסד ברתא" - יסוד ושורש האותיות של ספירת המלכות הוא מ"אבא" - פנימיות [[חכמה]] - קדמות השכל, (שהוא) מדריגת ה "רצון" שלמעלה מהשכל.


{{סגל}}
{{סגל}}
{{ספירות}}
{{ספירות}}
[[קטגוריה:ספירת המלכות]][[קטגוריה:ספירת החכמה]]
[[קטגוריה:ספירת המלכות]]
[[קטגוריה:חסידות]]
[[קטגוריה:ספירת החכמה]]
[[]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]

גרסה אחרונה מ־22:05, 22 ביוני 2024

"אַבָּא יָסַד בְּרַתָּא" (תרגום מילולי: אַבָּא יָסַד הַבַּת). הוא מאמר הזוהר בפרשת פנחס (דף רנו, עמוד ב), המפרש את הכתוב (משלי ג, יט) "ה' בְּחָכְמָה יָסַד אֶרֶץ" - "בְּאַבָּא יָסַד בְּרַתָּא".

על מאמר זה מבוססים יסודות רבים בתורת החסידות. משמעות מאמר זה, ש"אבא" - בחינת חכמה של עולם האצילות, הוא היסוד והשורש של "בְּרַתָּא" - (הבת של האב) היא בחינת ספירת המלכות. קשר זה בנוי על כך כי "נעוץ תחילתן בסופן", שיש קשר בין הספירה הראשונה לבין הספירה האחרונה.

ספירת החכמה היא בבחינת יראה עילאה ביחס לספירת המלכות שהיא בבחינת יראה תתאה.

ביאור[עריכה | עריכת קוד מקור]

הכוונה היא לבחינת פנימיות החכמה הנקרא "קדמות השכל", שהיא למעלה מחיצוניות החכמה - חלק החכמה השייך לשכל הבינה - בדרגה זו מושרשת המלכות.

אף שהמלכות היא הספירה התחתונה מכל העשר ספירות, והיא בחינה מצומצמת מאוד לעומת הספירות, בשונה מכל הספירות בהן קיימת מהות, לספירת המלכות - "דלית לה מגרמא כלום" (אין לה משל עצמה כלום), וכל ענינה הוא לגלות את הספירות העליונות בבריאה, עם זאת - שרשה גבוה מהספירות, והוא בקדמות השכל - פנימיות החכמה.

המשל לכך הוא מהתהוות מבטא האותיות על ידי חמש מוצאות הפה - אהח"ע מהגרון, גיכ"ק מהחיך, דטלנ"ת מהלשון, זסשר"ץ מהשניים, בומ"ף מהשפתיים.

השינוי במבטא האותיות (העיצורים) שנוצר על ידי השינויים הנעשים במוצאות הפה, לא נוצר מהשכל וההכרה של האדם, הם אינם "מורים" למוצאות הפה להתנועע בתנועה מסויימת כדי לפלוט ולבטא עיצור זה או אחר, מקור השינוי היוצר את האותיות הוא ברצון הנפש שלמעלה מהשכל - קדמות השכל - ממנו ינועו המוצאות ויווצרו אותיות.

כך גם בנמשל, ספירת המלכות (ברתא) נקראת בזוהר הקדוש בשם "פה", ממנה יוצאים ונמשכים "כב אותיות", שהן אורות אלוקים אשר מצירופיהם נבראים (כל) העולמות.

על זה נסוב המאמר: "אבא יסד ברתא" - יסוד ושורש האותיות של ספירת המלכות הוא מ"אבא" - פנימיות חכמה - קדמות השכל, (שהוא) מדריגת ה "רצון" שלמעלה מהשכל.

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")