שמואל (אמורא): הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (עיצוב)
אין תקציר עריכה
 
(9 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''שמואל ירחינאה''' היה חבירו ובר הפלוגתא של רב, ושימש גם כרופאו האישי של [[רבי יהודה הנשיא]]. במחלוקות שבין רב ושמואל, ההלכה היא כרב בהלכות הנוגעות לאיסורים, מכיון שהוא היה עוסק בכך כל ימיו, וכשמואל בדיני חושן משפט., כי היה בקיא יותר בדינים אלו ובהם היה עוסק תמיד{{הערת שוליים|רא"ש בב"ק.}}
'''שמואל ירחינאה''' היה חבירו ובר הפלוגתא של [[רב (אמורא)|רב]], ושימש גם כרופאו האישי של [[רבי יהודה הנשיא]]. במחלוקות שבין רב ושמואל, ההלכה היא כרב בהלכות הנוגעות לאיסורים, מכיון שהוא היה עוסק בכך כל ימיו, וכשמואל בדיני חושן משפט., כי היה בקיא יותר בדינים אלו ובהם היה עוסק תמיד{{הערה|רא"ש בב"ק.}}


עד זמנו של רבי יוחנן, [[רב]] ו[[שמואל]], היה גילוי [[אור החכמה]]{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר מוהרש]] המשך תער"ב חלק שלישי, המשך בכתב, שלא נאמר א'שפה.}}.
חיבר ברייתא בשם תנא דבי שמואל, שאינה מצויה בידינו{{הערה|רש"י ברכות כ' עמוד ב'. פסקים מחיבור זה הובאו במספר מקומות בתלמוד}}.


== שמואל ואדמוהמהר"ש ==
עד זמנו של רבי יוחנן, [[רב]] ו[[שמואל]], היה גילוי [[אור החכמה]]{{הערה|1=[[אדמומוהרש"ב]] המשך תער"ב חלק שלישי, המשך בכתב, שלא נאמר א'שפה.}}.


אדמו"ר הריי"צ סיפר{{הערת שוליים|1=מובא ב[[תורת מנחם]] שנת תשי"ב חלק ראשון שבת פרשת האזינו, י"ג תשרי ה'תשי"ב.}}. של[[אדמו"ר מהר"ש]] היה ידע רב בחכמת הרפואה, והי' כותב בעצמו "רעצעפטן" (מרשמים) לתרופות, ושולח לבית-המרקחת. - ב"אותו מקום" היה לו מדף עם ספרים בלטינית, וכשנפנה לשם, היה מעיין בהם, וכך למד חכמת הרפואה.
== שמואל ו[[אדמו"ר המהר"ש]] ==


ולהעיר, שמצינו דוגמתו בנוגע לשמואל (שבשם זה נקרא גם אדמו"ר מהר"ש) - ש"אסיא דרבי הוה"{{הערת שוליים|1=ב"מ פה, סע"ב.}}
[[אדמו"ר הריי"צ]] סיפר{{הערה|1=מובא ב[[תורת מנחם]] שנת [[תשי"ב]] חלק ראשון שבת פרשת האזינו, י"ג [[תשרי]] ה'תשי"ב.}}. של[[אדמו"ר מהר"ש]] היה ידע רב בחכמת הרפואה, והי' כותב בעצמו "רעצעפטן" (מרשמים) לתרופות, ושולח לבית-המרקחת. - ב"אותו מקום" היה לו מדף עם ספרים בלטינית, וכשנפנה לשם, היה מעיין בהם, וכך למד חכמת הרפואה.
משום שהי' יודע בחכמת הרפואה, והעיד על עצמו שלא עסק בענינים אלה "אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה, אימתי, כשהייתי נכנס לבית המים"{{הערת שוליים|דב"ר פ"ח, ו.}}.
 
ולהעיר, שמצינו דוגמתו בנוגע לשמואל (שבשם זה נקרא גם אדמו"ר מהר"ש) - ש"אסיא דרבי הוה"{{הערה|1=ב"מ פה, סע"ב.}}
משום שהי' יודע בחכמת הרפואה, והעיד על עצמו שלא עסק בענינים אלה "אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה, אימתי, כשהייתי נכנס לבית המים"{{הערה|דב"ר פ"ח, ו.}}.
{{אמוראים}}
{{אמוראים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אמוראים]]
[[קטגוריה:אמוראים]]

גרסה אחרונה מ־09:17, 14 בספטמבר 2023

שמואל ירחינאה היה חבירו ובר הפלוגתא של רב, ושימש גם כרופאו האישי של רבי יהודה הנשיא. במחלוקות שבין רב ושמואל, ההלכה היא כרב בהלכות הנוגעות לאיסורים, מכיון שהוא היה עוסק בכך כל ימיו, וכשמואל בדיני חושן משפט., כי היה בקיא יותר בדינים אלו ובהם היה עוסק תמיד[1]

חיבר ברייתא בשם תנא דבי שמואל, שאינה מצויה בידינו[2].

עד זמנו של רבי יוחנן, רב ושמואל, היה גילוי אור החכמה[3].

שמואל ואדמו"ר המהר"ש[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הריי"צ סיפר[4]. שלאדמו"ר מהר"ש היה ידע רב בחכמת הרפואה, והי' כותב בעצמו "רעצעפטן" (מרשמים) לתרופות, ושולח לבית-המרקחת. - ב"אותו מקום" היה לו מדף עם ספרים בלטינית, וכשנפנה לשם, היה מעיין בהם, וכך למד חכמת הרפואה.

ולהעיר, שמצינו דוגמתו בנוגע לשמואל (שבשם זה נקרא גם אדמו"ר מהר"ש) - ש"אסיא דרבי הוה"[5] משום שהי' יודע בחכמת הרפואה, והעיד על עצמו שלא עסק בענינים אלה "אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה, אימתי, כשהייתי נכנס לבית המים"[6].

הערות שוליים

  1. רא"ש בב"ק.
  2. רש"י ברכות כ' עמוד ב'. פסקים מחיבור זה הובאו במספר מקומות בתלמוד
  3. אדמו"ר מוהרש"ב המשך תער"ב חלק שלישי, המשך בכתב, שלא נאמר א'שפה.
  4. מובא בתורת מנחם שנת תשי"ב חלק ראשון שבת פרשת האזינו, י"ג תשרי ה'תשי"ב.
  5. ב"מ פה, סע"ב.
  6. דב"ר פ"ח, ו.